خواص آب پنیر ؛ نحوه تهیه آب پنیر

خواص آب پنیر ؛ نحوه تهیه آب پنیر

در کابینت رو باز کردم تا پودر کاکائو رو بردارم. با یه بسته‌بندی عجیب و غریب مواجه شدم. بسته رو آوردم پایین و بازش کردم. دیدم روش نوشته شده پروتئین وی. حدس زدم مال برادرم باشه. چون فقط اونه که از این چیزای عجیب و غریب مصرف می‌کنه! تو همین فکر و خیالات بودم که داداشم اومد تو آشپزخونه. گفت:«پروتئین من دست تو چیکار می‌کنه؟ دو ساعته دنبالشم.» 

گفتم:«خودت گذاشتی تو کابینت. حالا این چی هست؟ خسته نشدی انقدر پودر و مکمل مصرف کردی؟» گفت:«این با بقیه فرق داره.» گفتم:«مثلاً چه فرقی داره؟» گفت:«این پروتئین آب پنیره. اصلاً می‌دونی آب پنیر چی هست؟ این ماده خواصی برای بدن داره که اگه بفهمی، مطمئنم تو هم مصرفش رو شروع می‌کنی.» گفتم:«داری وسوسه‌ام می‌کنی که به وسایلت دستبرد بزنم! حالا بگو چه فایده‌ای داره.

 شاید بتونیم این پروتئین خوشمزه تو رو با هم شریک شیم.» اخماشو کرد تو هم و گفت:«به همین خیال باش. آب پنیر سرشار از مواد معدنی، ویتامین، پروتئین و کربوهیدراته.» به همین دلیل می‌تونه انواعی از مواد مغذی مورد نیاز بدن تو رو فراهم کنه. این ماده به درمان خیلی از بیماری‌ها کمک می‌کنه. اغلب ورزشکارا و بدنسازا آب پنیر رو به رژیم غذایی خودشون اضافه می‌کنن تا سریع‌تر به تناسب اندام برسن. اگه حوصله داری، می‌خوام بهت بگم که آب پنیر دقیقاً چیه و چه فایده‌ای برای بدن داره.»

آب پنیر چیست؟

آب پنیر یا پودر آب ماست یکی از فرآورده‌های به دست آمده از شیر است. این ماده معمولا در اثر اضافه کردن اسید به شیر، حرارت دادن شیر یا منعقد کردن مایع پنیر به دست می‌آید. معمولا آب به دست آمده خشک می‌شود و به صورت پودر آب پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب پنیر خواص گوناگونی برای سلامتی بدن دارد. این ماده سرشار از پروتئین، لاکتوز و مواد معدنی است.

 علاوه بر این، تمام ۹ آمینواسیدهای ضروری مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد. معمولا مقدار بسیار کمی لاکتوز در آب پنیر وجود دارد. به همین دلیل برای افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند، مناسب می‌باشد. یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های موجود در شیر، پروتئین آب پنیر یا وی نام دارد. معمولا این دو پروتئین هنگام تولید پنیر از یکدیگر جدا می‌شوند. 

آب پنیر انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، آب پنیر شیرین برای تهیه مایه پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مایه پنیر نقش مهمی در انعقاد پنیر دارد و در اغلب صنایع مصرف می‌شود. نوع دوم، آب پنیر اسیدی یا آب پنیر ترش نام دارد که با استفاده از اسید تولید می‌شود. به عنوان مثال ممکن است از باکتری‌های اسید لاکتیک برای تولید آب پنیر ترش استفاده شود.

نحوه تهیه آب پنیر 

نحوه تهیه آب پنیر 
نحوه تهیه آب پنیر 

برای تهیه آب پنیر، ابتدا شیر روی حرارت قرار داده می‌شود. می‌توان از شیر گاو شیر بز یا شیر گوسفند برای تهیه آب پنیر استفاده کرد. شیر غیر پاستوریزه گزینه بهتری برای تولید این ماده است. زیرا دارای برخی باکتری‌های مناسب می‌باشد که کیفیت آب پنیر را افزایش می‌دهد. 

معمولاً در ایالات متحده آمریکا، از شیر پاستوریزه استفاده می‌شود و سپس باکتری‌های لازم به آن اضافه خواهد شد. در مرحله بعد، مقداری مایع پنیر یا باکتری‌های اسیدی مثل باکتری اسید لاکتیک به شیر اضافه می‌شود. این باکتری‌ها باعث می‌شوند تا لاکتوز شیر به اسید لاکتیک تبدیل شود.

 مایع پنیر نیز به عنوان منعقد کننده عمل می‌کند و باعث دلمه شدن یا منعقد شدن پنیر می‌شود. طی این فرایند، پروتئین جامد شیر از آب پنیر جدا می‌شود. سپس از یک صافی برای به دست آوردن آب پنیر استفاده می‌شود.

فواید و خاصیت آب پنیر 

این ماده خواص گوناگونی برای بدن دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص آب پنیر را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • تسهیل هضم غذا 

یکی از مهم‌ترین خواص آب پنیر، تسهیل هضم غذا است. این ماده حاوی مقدار زیادی املاح و باکتری‌های مفید است که برای بهبود هضم غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند و تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد دستگاه گوارش دارند. مصرف این ماده به افرادی که به ترکیبات پروتئینی نیاز دارند، توصیه می‌شود.

  • درمان یبوست

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص آب پنیر، این است که به درمان بیماری یبوست کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ماده باعث تحریک حرکات دودی روده خواهد شد. در نتیجه فرایند دفع به شکل بهتری انجام خواهد شد و علائم بیماری یبوست کاهش پیدا می‌کند.

  • کاهش وزن

اگر رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کنید، آب پنیر گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. یکی دیگر از مهم‌ترین خواص این ماده، کمک به کاهش وزن است. آب پنیر شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد و باعث کاهش اشتها می‌شود. همانطور که گفته شد، به تسهیل هضم غذا کمک می‌کند و بر تخلیه روده‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. در نتیجه می‌تواند بر کاهش وزن موثر باشد.

  • درمان سلولیت

از دیگر خواص آب پنیر، درمان سلولیت است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف منظم این ماده باعث دفع چربی‌های اضافی بدن می‌شود و به کوچک شدن شکم کمک می‌کند. در نتیجه می‌تواند سلولیت بدن را کاهش دهد.

  • تنظیم قند خون

از دیگر خواص این ماده تنظیم قند خون است. افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، می‌توانند آب پنیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، این ماده باعث ترشح انسولین در بدن می‌شود و به تنظیم یا کاهش میزان قند خون کمک می‌کند.

  • تنظیم فشارخون 

این ماده می‌تواند بر تنظیم فشار خون نیز موثر باشد. زیرا سرشار از کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. مصرف منظم این ترکیبات باعث کاهش فشار خون و تنظیم جریان خون در بدن می‌شوند.

  • بهبود عملکرد ورزشکاران 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای مصرف این ماده، بهبود عملکرد ورزشکاران است. با توجه به اینکه ورزشکاران فعالیت بدنی زیادی دارند، به مقدار بیشتری آب و املاح نیاز دارند. آب پنیر سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و انواع املاح معدنی است. در نتیجه به عنوان بهترین مکمل غذایی برای بهبود عملکرد ورزشی شناخته می‌شود. اغلب ورزشکاران و بدنسازان این مکمل را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند.

  • سرشار از آنتی اکسیدان 

یکی از خواص آب پنیر برای پوست، این است که سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد. علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین آمینواسیدها به نام سیستئین در این ماده وجود دارد که باعث تولید گلوتاتیون می‌شود. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که به زیبایی پوست، مو و ناخن کمک می‌کند. این ترکیبات می‌توانند رادیکال‌های آزاد بدن را از بین ببرند و باعث کاهش التهابات یا عفونت‌های داخلی شوند. علاوه بر این، این ترکیبات آنتی اکسیدانی از بروز بیماری‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. 

  • تقویت مفاصل 

از دیگر خواص آب پنیر، این است که باعث تقویت مفاصل می‌شود. همانطور که گفته شد، این ماده سرشار از مواد عالی و معدنی است. این ترکیبات عالی و معدنی برای رشد و تقویت استخوان‌ها ضروری هستند. علاوه بر این، برای تحریک تولید سلول‌های بنیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • تقویت سیستم ایمنی 

از دیگر خواص این ماده، تقویت سیستم ایمنی بدن است. با توجه به اینکه آب پنیر سرشار از پروتئین و اسیدآمینه است، می‌تواند باعث افزایش فعالیت‌های سلول‌های لنفوسیت T شود. این ترکیبات نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند و برای مبارزه با عوامل بیماری زا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • تامین ویتامین های گروه B

مهم‌ترین خاصیت آب پنیر این است که ویتامین‌های گروه B بدن را تامین می‌کند. این ماده حاوی مقدار کمی چربی و ترکیبات مغذی دیگر است. علاوه بر پروتئین یا مواد معدنی، می‌تواند ویتامین‌های محلول در آب مانند B2 و B6 را تامین کند.

 این ویتامین‌ها برای تامین انرژی بدن و بهبود متابولیسم مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصرف این ماده غذایی به خصوص در وعده صبحانه، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود متابولیسم و تقویت پوست و مو دارد. 

  • درمان تورم مفاصل و اندام ها

عوامل مختلفی باعث تورم مفاصل و اندام‌ها می‌شوند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، آب پنیر از تجمع مایعات مضر در نواحی مختلف بدن جلوگیری می‌کند و به این ترتیب، باعث کاهش تورم در آن نواحی می‌شود.

  • کاهش التهاب روده

برخی مسائل مثل سبک زندگی نامناسب یا دنبال کردن رژیم‌های غذایی ناسالم، باعث التهابات روده می‌شوند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، مصرف منظم آب پنیر باعث کاهش التهاب روده خواهد شد. التهاب روده زمانی رخ می‌دهد که سیستم گوارشی عملکرد درستی نداشته باشد. با توجه به اینکه پروتئین آب پنیر به راحتی هضم می‌شود و جذب آسانی دارد، فشاری به سیستم گوارشی وارد نمی‌کند و از تشدید التهاب روده جلوگیری خواهد کرد. 

انواع آب پنیر

به طور کلی سه نوع آب پنیر وجود دارد. در ادامه انواع آب پنیر را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • کنسانتره: یکی از انواع این ماده، آب پنیر کنسانتره است که حاوی لاکتوز می‌باشد. به همین دلیل طعم بهتری دارد. مقدار پروتئین موجود در این ماده تقریباً بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است.
  • ایزوله: نوع دوم آب پنیر ایزوله است که حاوی مقدار کمتری لاکتوز و مواد مغذی می‌باشد. ولی مقدار پروتئین آن بسیار بالا است. معمولاً بیشتر از ۹۰ درصد آب پنیر، ایزوله شامل پروتئین است. 
  • هیدرولیزات: ترکیبات مغذی موجود در این ماده نسبت به نوع کنستانتره و ایزوله راحت‌تر جذب می‌شوند. علاوه بر این، این ماده به افزایش ترشح انسولین کمک می‌کند و نقش مهمی در تنظیم قند خون دارد.
  • پودر آب پنیر: این ماده طرفداران بسیار زیادی در بین ورزشکاران و بدنسازان دارد. زیرا سرشار از پروتئین و کربوهیدرات است. مصرف پودر پنیر یک ساعت قبل از تمرینات ورزشی یا بعد از انجام تمرینات توصیه می‌شود. بهتر است برای آگاهی از زمان مصرف یا نحوه مصرف این ماده، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. 

نکات مهم هنگام مصرف آب پنیر

با وجود اینکه آب پنیر خواص گوناگونی دارد، اما نباید به صورت افراطی مصرف شود. مصرف بیش از حد این ماده با عوارض گوناگونی همراه است. به عنوان مثال مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مصرف مکرر آب پنیر برای بیشتر از دو هفته، باعث تنبل شدن روده‌ها می‌شود. این مسئله برای افرادی که به بیماری کولیت روده مبتلا هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 از دیگر عوارض مصرف بیش از حد این ماده، تهوع، افزایش حرکت دودی روده، سردرد، تشنگی و نفخ است. همچنین افرادی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند، باید قبل از مصرف آب پنیر با متخصصان تغذیه مشورت کنند. زیرا احتمال برخی بروز عوارض وجود دارد. علاوه بر این، ممکن است ترکیبات موجود در این ماده با برخی داروها تداخل داشته باشند.

سخن پایانی 

در این مطلب سعی کردم به طور کامل درباره آب پنیر و ویژگی‌های اون توضیح بدم. این ماده یکی از فرآورده‌های فرعی شیره که همۀ آمینواسیدهای ضروری بدن تو رو تامین می‌کنه. ترکیبات مغذی موجود در این ماده بسیار زیاد هستن. آب پنیر پر از خاصیته. به عنوان مثال به تنظیم قند خون، تنظیم فشار خون، کاهش وزن و چیزهایی مثل این کمک می‌کنه. 

علاوه بر این التهابات روده رو کاهش میده. به خاطر اینکه سریع جذب روده می‌شه و هضم آسونی داره. با این حال مصرف بیش از حد این ماده توصیه نمی‌شه. چون ممکنه باعث بروز بعضی عوارض بشه. اگر تو هم به مصرف پروتئین آب پنیر علاقه‌مند شدی، توصیه می‌کنم برای اطلاع از بهترین زمان مصرف اب پنیر متخصص‌های مجموعه فیت کلاب مشورت کنی.

 متخصص‌های این مجموعه بهترین مکمل‌ها و بهترین برنامه غذایی رو در اختیار تو قرار می‌دن تا بدنی خوش فرم و ایده‌آل داشته باشی. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر کافیه همین الان گوشی تلفن رو برداری و با کارشناس‌های مجموعه تماس بگیری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه