بهترین مکمل برای افزایش تستوسترون

بهترین مکمل برای افزایش تستوسترون

کاهش تستوسترون بدن یک مشکل بسیار رایج در مردان است. این مسئله به خصوص با افزایش سن مشاهده می‌شود. اگر بیش از حد احساس خستگی می‌کنید یا میل جنسی شما کاهش یافته است، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است سطح هورمون تستوسترون در بدن شما کاهش پیدا کرده باشد. برخی مکمل‌ها، ویتامین‌ها یا تغییر رژیم غذایی، به تنظیم سطح این هورمون در بدن کمک می‌کنند.

 اگر نگران کاهش سطح هورمون تستوسترون هستید، مکمل‌های طبیعی و صنعتی گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهند بود. البته لازم است قبل از مصرف مکمل، با متخصص مشورت کنید. به هیچ وجه کاهش سطح این هورمون را نادیده نگیرید. این مسئله باعث بروز مشکلاتی مثل کاهش میل جنسی، ناباروری و اختلال نعوظ می‌شود.

 سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چه مکملی برای تقویت تستوسترون مصرف کنیم؟ دوز مصرف این مکمل‌ها چقدر است؟ در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

هورمون تستوسترون چیست؟ 

هورمون تستوسترون چیست؟ 
هورمون تستوسترون چیست؟

هورمون تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه است که نقش مهمی در تولید مثل و رشد اندام‌های جنسی دارد. مهم‌ترین هورمون مردانه، تستوسترون است. این هورمون در بدن بانوان نیز ترشح می‌شود.‌ اما مقدار آن بسیار کمتر است. در بدن بانوان، تخمدان‌ها وظیفه تولید این هورمون را بر عهده دارند. این ماده باعث رشد توده‌های عضلانی می‌شود. 

به همین دلیل، حجم عضلات در بدن آقایان بیشتر از بانوان است. این هورمون نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی بدن دارد. جالب است بدانید، برخی بانوان برای افزایش حجم عضلات خود تستوسترون مصرف می‌کنند. مصرف بیش از حد این ماده، آسیب‌های شدیدی به بدن وارد می‌کند.

روش های طبیعی برای افزایش سطح تستوسترون

اگر تمایلی برای مصرف مکمل‌های گیاهی و صنعتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برخی روش‌های طبیعی را امتحان کنید. در ادامه برخی از بهترین راهکارهای طبیعی برای افزایش سطح تستوسترون را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • خواب کافی

خواب کافی یکی از بهترین گزینه‌ها برای افزایش سطح این هورمون است. کمبود خواب باعث بروز مشکلات گوناگونی می‌شود. به عنوان مثال، ترشح برخی از هورمون‌ها را مختل می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، خواب کافی باعث افزایش سطح این هورمون می‌شود. همه افراد از جمله آقایان، باید به صورت روزانه ۸ ساعت خواب مفید داشته باشند.

برای افزایش سطح ترشح این هورمون، بهتر است وزن خود را کاهش دهید. پژوهش‌های علمی نشان داده است، مردان چاق سطح تستوسترون کمتری نسبت به مردان لاغر دارند. به عنوان مثال، در یک پژوهش مردان چاق ۱۴ تا ۲۰ ساله مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه این مطالعه نشان داد، سطح ترشح این هورمون در مردان چاق تا ۵۰ درصد کمتر از مردان لاغر است.

  • ورزش

یکی دیگر از بهترین اقداماتی که به افزایش سطح تستوسترون کمک می‌کند، انجام فعالیت‌های بدنی است. هر چقدر فعالیت جسمانی بیشتری داشته باشید، سطح ترشح این هورمون بیشتر خواهد شد.

  • کاهش استرس

استرس عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها است. برخی مردان به دلیل دغدغه‌های کاری و فشارهای زندگی، استرس و تنش شدیدی را تجربه می‌کنند. اگر این تنش برای مدت طولانی ادامه پیدا کند و به استرس مزمن تبدیل شود، سطح ترشح برخی هورمون‌ها مختل خواهد شد. به عنوان مثال، استرس مداوم باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. این هورمون سیستم ایمنی و سوخت و ساز بدن را مختل می‌کند و باعث کاهش سطح تستوسترون خواهد شد.

  • کنترل مصرف برخی از داروها

کنترل مصرف برخی داروها، به تنظیم سطح این هورمون در بدن کمک می‌کند. برخی داروها باعث کاهش ترشح این ماده در بدن می‌شوند. به عنوان مثال، داروی استاتین برای کاهش سطح چربی در بدن مصرف می‌شود. این دارو می‌تواند سطح هورمون تستوسترون را کاهش دهد.

  • عدم مصرف الکل و دخانیات 

نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات تاثیر بسیار زیادی بر افزایش سطح هورمون تستوسترون دارند. به عنوان مثال، الکل باعث تخریب سلولی می‌شود و فرایند ترشح این هورمون را مختل می‌سازد. به همین دلیل، بهتر است از نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات دوری کنید.

  • رعایت رژیم غذایی سالم

دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم، به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. همچنین بر تنظیم ترشح هورمون‌ها موثر است. اضافه وزن شدید باعث مختل شدن عملکرد سیستم عصبی و ایجاد التهاب می‌شود‌. همچنین سطح ترشح هورمون تستوسترون را کاهش می‌دهد. به جای مصرف غذاهای فرآوری شده و چرب، غذاهای گیاهی مصرف کنید. همچنین بهتر است چربی‌های سالم، پروتئین و کربوهیدرات در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

مکمل های افزایش تستوسترون 

مکمل های افزایش تستوسترون 
مکمل های افزایش تستوسترون

بهترین مکمل‌ افزایش تستوسترون، در دو دسته مکمل‌های صنعتی و مکمل‌های گیاهی قرار می‌گیرد. در ادامه این مکمل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم: 

1.مکمل های صنعتی 

برخی از مکمل‌های دارویی و صنعتی برای افزایش این هورمون، شامل موارد زیر هستند: 

  • مکمل ویتامین D

این ویتامین، بهترین مکمل برای افزایش تستوسترون است. ویتامین دی یک ویتامین ارزان و در دسترس است که به انجام بسیاری از واکنش‌های درون بدن کمک می‌کند. این ویتامین باعث بهبود تراکم استخوان می‌شود. همچنین عملکرد جنسی شخص را تقویت می‌کند. برخی مطالعات نشان داده است، ویتامین دی باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون می‌شود. 

البته دانشمندان هنوز در رابطه با این مسئله مطمئن نیستند. ممکن است این ویتامین به تنهایی تاثیر چندانی بر افزایش ترشح هورمون تستوسترون نداشته باشد. ولی در ترکیب با سایر مکمل‌ها، به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • مکمل روی 

مکمل روی بهترین مکمل برای افزایش تستوسترون است. این ماده معدنی نقش مهمی در تنظیم و تعدیل هورمون‌های داخل بدن دارد. تاکنون تحقیقات گوناگونی درباره تاثیر این ماده بر هورمون تستوسترون انجام شده است. محققان متوجه شدند، ارتباط مستقیمی بین این دو ماده وجود دارد. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش کوچک انجام شد.

 در این پژوهش، از افراد ورزشکار خواسته شد تا به صورت روزانه ۳۰ میلی‌گرم روی و منیزیم مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، سطح تستوسترون در بدن شرکت کنندگان افزایش یافته بود. توجه داشته باشید که این مطالعه بسیار کوچک است. به همین دلیل لازم است پژوهش‌های گسترده‌تر و بیشتری روی انسان‌ها انجام شود.

  • دی آسپارتیک اسید 

بهترین قرص تستوسترون داروخانه ای، قرص دی اسپارتیک اسید است. این مکمل یک آمینو اسید طبیعی است که به تنظیم سطح ترشح این هورمون کمک می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، این دارو باعث افزایش ترشح هورمون تحریک کننده فولیکول مو می‌شود. همچنین برخی سلول‌های موجود در بیضه را برای افزایش تولید تستوسترون تحریک می‌کند.

 در یک مطالعه کوچک از شرکت کنندگان خواسته شد تا برای مدت ۱۲ روز، دی آسپارتیک اسید مصرف کنند. نتیجه این مطالعه نشان داد، سطح ترشح هورمون تستوسترون و کیفیت و تولید اسپرم افزایش یافته بود.

  • دهیدرواپی اندروسترون (DHEA)

این یک هورمون است که در غدد فوق کلیوی تولید می‌شود. مهم‌ترین وظیفه آن این است که به تنظیم ترشح هورمون‌های مردانه و زنانه مثل تستوسترون و استروژن کمک کند. این ماده نوعی داروی استروئیدی آنابولیک است. با این حال، برخی محققان هنوز در رابطه با این ماده مطمئن نیستند. زیرا در برخی مطالعات کوچک؛ مصرف دوزهای مختلف از داروی دی هیدرواپی اندروسترون، تاثیر چندانی بر سطح این هورمون در بدن نداشت.

2.مکمل های گیاهی 

برخی از بهترین مکمل‌های گیاهی برای تنظیم ترشح این هورمون، شامل موارد زیر هستند: 

  • تریبولوس ترستریس 

تریبولوس ترستریس، یک مکمل گیاهی است که از صدها سال پیش برای رفع مشکلات جنسی مردانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. بر اساس مطالعات انجام شده، این گیاه باعث افزایش ترشح تستوسترون در حیوانات می‌شود. اما تاثیر آن بر بدن انسان چندان واضح نیست. ‌ به عنوان مثال می‌تواند باعث افزایش میل جنسی یا بهبود عملکرد جنسی شود. اما لازم است تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها انجام گیرد. ‌‌

  • اشواگاندا

معجون آشواگاندا، بهترین معجون افزایش تستوسترون است. آشواگاندا گیاهی است که در طب سنتی هندوستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه با اسامی دیگری مثل ویتانیا سومنیفرا می‌شود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، گیاه آشواگاندا به عنوان یک آداپتوژن شناخته می‌شود. آداپتوژن نوعی ماده انطباق پذیر در بدن است و باعث سرزندگی و پایداری بدن می‌شود. 

این گیاهان می‌توانند باعث کاهش استرس و تنش شوند. بنابراین داروی مناسبی برای مردان مضطرب هستند. در یک مطالعه، فواید مصرف این گیاه بر کیفیت اسپرم مردان مورد بررسی قرار گرفت. از شرکت کنندگان خواسته شد تا به صورت روزانه ۵ گرم آشواگاندا مصرف کنند و این کار را تا سه ماه ادامه دهند.

 نتیجه مطالعه نشان داد، سطح هورمون تستوسترون در بدن شرکت کنندگان تا ۲۲ درصد افزایش یافته بود. علاوه بر این، میزان بارداری در همسران این افراد تا ۱۴ درصد بیشتر شده بود. یک مطالعه نشان داد، مصرف این گیاه باعث بهبود عملکرد ورزشی، افزایش قدرت بدن و بهبود چربی سوزی می‌شود. همچنین به کاهش ترشح هورمون کورتیزول کمک می‌کند.

  • زنجبیل

زنجبیل بهترین مکمل برای افزایش تستوسترون است. این ماده گیاهی نه تنها به بهبود عملکرد جنسی مردان کمک می‌کند، بلکه تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری‌های زنانه مانند کیست تخمدان و مواردی مانند این دارد. به همین دلیل، زنجبیل به عنوان یک ادویه درمانی خانگی شناخته می‌شود و از قدیم‌الایام در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از مهم‌ترین مزایای آن برای سلامتی، شامل کاهش التهاب، کاهش سطح کلسترول و مواردی مانند این هستند. 

  • تحقیقات انجام شده روی زنجبیل

 اخیراً یک پژوهش درباره تاثیر این ماده بر سطح ترشح هورمون تستوسترون انجام شد. این مطالعه روی موش‌ها انجام گرفت. نتیجه پژوهش نشان داد، زنجبیل باعث بهبود عملکرد جنسی و افزایش ترشح این هورمون می‌شود. در یک پژوهش بزرگ‌تر، از تعداد بیشتری موش‌ها برای بررسی عملکرد این ماده در بدن استفاده شد. سپس مقدار بیشتری زنجبیل وارد بدن موش‌ها شد. 

نتیجه پژوهش نشان داد، هورمون تستوسترون در بدن موش‌ها تا حد زیادی افزایش یافته بود. در یکی از مطالعات انسانی، از ۷۵ فرد مبتلا به ناباروری درخواست شد تا به صورت روزانه مکمل زنجبیل مصرف کنند. بعد از گذشت سه ماه، سطح تستوسترون در بدن شرکت کنندگان تا ۱۷ درصد افزایش یافته بود.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره بهترین مکمل برای افزایش تستوسترون توضیح داده شد. تستوسترون نوعی هورمون مردانه است که وظایف مختلفی مثل رشد اندام‌های جنسی و تقویت قوای جنسی را بر عهده دارد. کاهش ترشح این ماده در بدن، باعث بروز مشکلاتی مثل اختلال نعوظ، اختلالات جنسی و مواردی مانند این می‌شود. به همین دلیل، برخی افراد به دنبال روش‌هایی برای افزایش سطح این هورمون هستند.

 در ساده‌ترین روش، می‌توانید راهکارهایی مثل انجام دادن فعالیت‌های ورزشی، تغییر رژیم غذایی، خواب کافی، کاهش استرس و مواردی مانند این را امتحان کنید‌. اگر این راهکارها نتیجه بخش نبودند، بهتر است برای مصرف مکمل یا دارو اقدام کنید. برخی مکمل‌ها مانند ویتامین D، نقش مهمی در افزایش ترشح این هورمون دارند. 

البته در کنار مصرف دارو، باید رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت برنامه غذایی مناسب، به مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. متخصصان این مجموعه، یک برنامه غذایی سالم در اختیار شما قرار می‌دهند تا سطح ترشح هورمون تستوسترون را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین قرص تستوسترون برای نعوظ،  با کارشناسان متخصص در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه