بهترین مکمل های افزایش شیردهی

بهترین مکمل های افزایش شیردهی

شیر مادر مهم‌ترین منبع تغذیه برای نوزادان تازه متولد شده است. با این حال، فرآیند شیردهی یک چالش بسیار بزرگ برای برخی از مادران است. به گونه‌ای که مادران شیرده را مجبور می‌کند مکمل‌های شیردهی مصرف کنند. از نظر بسیاری از متخصصان تغذیه، گیاهان و مواد مغذی تاثیر بسیار زیادی بر افزایش شیر مادر دارند. اگر از حجم شیر خود راضی نیستید، بهتر است حتما به متخصصان تغذیه مراجعه کرده یا مکمل‌های افزایش شیر مصرف کنید.

 زیرا تغذیه نوزاد اهمیت بسیار زیادی دارد. تا قبل از ۶ ماهگی، شیر مادر مهم‌ترین غذایی است که نوزاد مصرف می‌کند. این ماده غذایی، حاوی مواد مغذی گوناگونی است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ترکیباتی مانند چربی، شکر، آب و پروتئین در شیر وجود دارد. نوزادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند، از نظر جسمانی قوی‌تر هستند و فعالیت ذهنی بهتری دارند. با این حال، توقع نداشته باشید که حجم شیر مادر در تمام دوران شیردهی بالا باشد. 

عوامل مختلفی مانند شروع دوره قاعدگی، داروهای ضد بارداری، استرس و مواردی مانند این، باعث کاهش شیر مادر می‌شوند. در این حالت، کافی است بدون نگرانی برای مصرف مکمل‌های افزایش شیر اقدام کنید. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب برخی از بهترین مکمل‌ های افزایش شیردهی را به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

مزایای تغذیه از شیر مادر 

تغذیه از شیر مادر اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم: 

  1. شیر مادر به بهبود عملکرد معده و روده نوزاد کمک می‌کند. 
  2. چندین نوع آنتی بادی در شیر مادر وجود دارد که خطر بروز بیماری‌های عفونی در بدن نوزاد را کاهش می‌دهد. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  3. حاوی مقدار زیادی چربی، قند، آب، پروتئین و ویتامین است. تمامی این ترکیبات مغذی برای رشد نوزاد ضروری هستند.
  4. ترکیباتی در شیر مادر وجود دارد که به کاهش گرسنگی نوزاد کمک می‌کند.

چرا باید بهترین مکمل‌ های افزایش شیردهی را مصرف کنیم؟

چرا باید بهترین مکمل‌ های افزایش شیردهی را مصرف کنیم؟
چرا باید بهترین مکمل‌ های افزایش شیردهی را مصرف کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از بانوان ایجاد می‌شود، این است که چرا باید مکمل شیردهی مصرف کنیم؟ مصرف این مکمل‌ها به خصوص برای مادرانی که اخیراً زایمان کرده‌اند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید مصرف مکمل‌های شیردهی را برای شما بیان می‌کنیم: 

  1. این مکمل‌ها تاثیر بسیار زیادی بر حجم شیر مادر دارند. همچنین کیفیت شیر مادر را افزایش می‌دهند. 
  2. مکمل‌های شیردهی باعث افزایش حجم شیر مادر می‌شوند و نقش بسیار مهمی در سلامتی نوزاد دارند.
  3. مکمل‌های شیردهی باعث افزایش مدت زمان شیردهی می‌شوند. این مسئله باعث بهبود اشتهای کودک خواهد شد.

بهترین مکمل برای افزایش حجم شیر مادر 

بهترین مکمل برای افزایش حجم شیر مادر 
بهترین مکمل برای افزایش حجم شیر مادر

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که اکثر مادران شیرده با آن روبرو هستند، انتخاب بهترین مکمل برای بهبود حجم شیر است. چند روش مختلف برای مصرف مکمل وجود دارد. در قدم اول، می‌توانید مکمل‌هایی را مصرف کنید که ترکیبی از مواد مغذی و ویتامین‌ها هستند. در قدم دوم، می‌توانید مکمل‌های گیاهی و طبیعی را مصرف کنید. در ادامه هر دو نوع مکمل را به شما معرفی می‌کنیم. ولی مهم‌ترین مسئله این است که قبل از مصرف آن، با متخصص تغذیه مشورت کنید. برخی از مهم‌ترین مکمل‌ها شامل موارد زیر هستند:

1.مکمل های دارویی و صنعتی 

مکمل‌های دارویی و صنعتی به عنوان بهترین مکمل‌ های افزایش شیردهی بسیار متنوع هستند. با این حال، در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • سافت ژل پرگمام

مکمل سافت ژل پرگمام، یکی از بهترین مکمل‌ها برای افزایش حجم شیر مادر است. ترکیباتی مانند زینک، امگا ۳، منیزیم، ید، مس، آهن، کروم و انواعی از ویتامین در این مکمل وجود دارد. نمی‌توانید از این مکمل برای بهبود رشد جنین استفاده کنید. ترکیبات موجود در این دارو، باعث حفظ سلامتی مادر می‌شوند و از بروز مشکلات گوناگون بعد از تولد نوزاد جلوگیری می‌کنند.

 مکمل سافت ژل پرگمام نه تنها برای افزایش شیر مادر مناسب است، بلکه می‌تواند برای جلوگیری از تولد زودرس نوزاد مصرف شود. این محصول در بسته‌بندی‌های ۲۰۴ گرمی وارد بازار می‌شود و ساخت کشور ایران تحت لیسانس سوئیس است. 

  • ساشه شیرافزای گیاهی لاکتودین دینه

یکی دیگر از مکمل‌ها برای افزایش شیر مادر، ساشه شیرافزای گیاهی لاکتون دینه است. این محصول مزایای بیشتری نسبت به سایر مکمل‌های موجود در بازار دارد. ترکیبات سازنده آن تاثیر زیادی بر بهبود حجم شیر مادر دارند. ساشه لاکتون دینه در بسته‌بندی ۲۰ عددی وارد بازار می‌شود. ترکیبات گیاهی مختلف مثل لاکتودین، عصاره گالگا، عصاره مالت، اسانس رازیانه، اسانس زیره، وانیل و ساکارز در این مکمل وجود دارد. آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد، این ساشه تاثیر بسیار زیادی بر جلوگیری از پوکی استخوان دارد.

  • مکمل آهن 

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش کیفیت شیر مادر، کمبود ویتامین‌هایی مانند آهن است. برخی از مادران در دوران بارداری به بیماری‌هایی مانند کم خونی مبتلا می‌شوند. برخی از مهم‌ترین علائم کم خونی در دوران بارداری شامل تنگی نفس، کاهش انرژی بدن و مواردی مانند این هستند. معمولاً در چنین شرایطی، انجام آزمایش خون الزامی است. با استفاده از آزمایش خون، می‌توان میزان سطح آهن موجود در خون مادر باردار را شناسایی کرد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

 برای افزایش شیر مادر، بهتر است مکمل آهن مصرف شود. ترجیحاً این مکمل را همراه با سایر ویتامین‌ها مثل ویتامین c مصرف کنید تا میزان جذب آهن افزایش یابد. برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند، بانوان شیرده باید حداقل ۱۰ میلی‌گرم آهن طی روز مصرف کنند. اما دوز مصرف این ماده معدنی برای هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است. علاوه بر مصرف این مکمل، مصرف برخی مواد غذایی مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ نیز توصیه می‌شود.

  • مکمل ویتامین D

یکی از مهم‌ترین مکمل‌هایی که باید در دوران شیردهی مصرف شود، مکمل ویتامین D است‌ این ویتامین نقش مهمی در افزایش حجم شیر مادر دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، مادران شیرده باید به صورت روزانه ۱۵ میکروگرم ویتامین D مصرف کنند. با این حال برای تعیین دوز دقیق مصرف این ماده، بهتر است به متخصصان تغذیه مراجعه کنید. آکادمی اطفال آمریکا معتقد است، نوزادان از بدو تولد تا یک سالگی به ۱۵ تا ۲۰ میکروگرم ویتامین D طی روز نیاز دارند. 

2.مکمل های گیاهی و طبیعی 

برخی از مکمل‌های گیاهی و طبیعی به عنوان بهترین مکمل‌ های افزایش شیردهی شامل موارد زیر هستند: 

  • شنبلیله

دمنوش شنبلیله، بهترین دمنوش برای افزایش شیر مادر است. این مکمل گیاهی محبوبیت بسیار زیادی در تمام نقاط جهان دارد. در سال ۲۰۱۷، یک پژوهش درباره تاثیر شنبلیله بر شیر مادر انجام شد. حدود ۱۲۲ نفر در این پژوهش شرکت کردند. نتیجه مطالعه نشان داد، شنبلیله تاثیر بسیار زیادی بر افزایش شیر مادر دارد. 

همچنین برخی مطالعات نشان داده است، چای شنبلیله باعث افزایش تولید شیر می‌شود و حتی به کنترل وزن نوزاد کمک می‌کند. البته بیشتر تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده است، شامل آزمایشات حیوانی هستند. بنابراین لازم است پژوهش‌های بیشتری در مقیاس انسانی انجام شود.

  • بذر کتان

یکی دیگر از بهترین مکمل‌ های افزایش شیردهی، بذر کتان است. ترکیباتی به نام آلفالینولنیک اسید در بذر کتان وجود دارد. این ترکیبات بعد از ورود به بدن، به ترکیبات دیگری مثل اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسیدهای چرب امگا 3 تبدیل می‌شوند.

 این ترکیبات نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن نوزاد دارند و باعث افزایش تولید شیر در بدن مادر می‌شوند. البته برخی از پژوهشگران با این مسئله مخالف هستند. به همین دلیل، لازم است تحقیقات بیشتری درباره تاثیر بذر کتان بر حجم شیر مادر انجام شود.

  • مورینگا

سریعترین راه برای افزایش شیر مادر، مصرف مورینگا است. متاسفانه این گیاه چندان شناخته شده نیست. اما مزایای بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، مواد مغذی و ترکیبات فعال بسیار زیادی در برگ‌های درخت مورینگا وجود دارد. این ترکیبات باعث بهبود شیردهی و افزایش حجم شیر می‌شوند.

 علاوه بر این محققان معتقد هستند، مورینگا باعث بالا رفتن سطح پرولاکتین در بدن مادر می‌شود. پرولاکتین هورمونی است که برای تولید شیر تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال شواهد محکمی که تاثیر مورینگا بر وزن نوزادان یا کیفیت شیر را اثبات کند، وجود ندارد.

  • رازیانه

گیاه رازیانه از صدها سال پیش برای آشپزی و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. برخی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در رازیانه، شامل فیتواستروژن‌ها هستند که باعث تقویت تولید شیر در بدن مادر می‌شوند. پودر رازیانه، بهترین پودر برای افزایش شیر مادر است.

 تحقیقات انجام شده درباره تاثیر رازیانه بر حجم شیر مادر محدود هستند. با این حال در اکثر پژوهش‌های انجام شده، ارتباطی بین گیاه رازیانه و کیفیت شیر مادر وجود داشت. به عنوان مثال یک مطالعه اثبات کرده است، مکمل رازیانه باعث بهبود حجم شیر مادر، تامین چربی مورد نیاز بدن نوزاد و افزایش وزن نوزاد می‌شود.

تا چه مدت پس از زایمان باید به مصرف مکمل ادامه داد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از مادران ایجاد می‌شود، این است که مصرف مکمل‌های شیردهی را تا چه بازه زمانی ادامه دهیم؟ برای دریافت پاسخ این سوال، باید به متخصص زنان و زایمان یا متخصص تغذیه مراجعه کنید. ولی به طور کلی، بهتر است مصرف برخی از مکمل‌ها را در اواخر دوره بارداری شروع کنید تا شیر کافی در سینه‌ها وجود داشته باشد. مصرف مکمل‌ها را تا جایی ادامه دهید که حجم شیر افزایش یابد. 

با این حال، مدت زمان مصرف این مکمل‌ها به عواملی مثل رژیم غذایی شخص، سوابق پزشکی و مواردی مانند این بستگی دارد. بر اساس تحقیقاتی که در کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا انجام شده است، بانوان شیرده باید تا پایان دوره شیردهی مکمل مصرف کنند. البته این مسئله در رابطه با تمام مادران باردار صدق نمی‌کند. ترکیبات موجود در مکمل‌های شیردهی، باعث افزایش مواد مغذی شیر مادر می‌شوند. در نتیجه نوزاد رشد جسمانی بهتری خواهد داشت. 

سخن پایانی  بهترین مکمل‌ های افزایش شیردهی

در این مطلب به طور کامل درباره بهترین مکمل‌ های افزایش شیردهی توضیح داده شد. مهم‌ترین ماده غذایی مورد نیاز کودک تا دو سالگی، شیر مادر است. برخی مادران ترجیح می‌دهند از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده کنند. اگرچه شیر خشک بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند، اما کیفیت آن هرگز مانند شیر مادر نخواهد بود.

 کاهش حجم شیر سینه‌ها در دوران شیردهی، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که مادران باردار را برای استفاده از شیر خشک ترغیب می‌کند. در این حالت، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا مسائلی مثل برنامه غذایی، سبک زندگی و شرایط جسمانی شما مورد بررسی قرار گیرد. ترجیحاً رژیم‌های غذایی مناسبی را دنبال کنید تا حجم شیر افزایش یابد.

 در قدم بعدی، می‌توانید بهترین مکمل‌ های افزایش شیردهی را مصرف کنید. برای انتخاب بهترین مکمل و تعیین دوز مصرف این ترکیبات، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، یک برنامه غذایی جامع در اختیار شما قرار می‌دهند تا شیردهی مناسبی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه