بهترین زمان مصرف قرص منیزیم؛ آیا زمان بندی برای مصرف قرص منیزیم اهمیت دارد؟

بهترین زمان مصرف قرص منیزیم؛ آیا زمان بندی برای مصرف قرص منیزیم اهمیت دارد؟

منیزیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی بدن است و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. می‌توان این مکمل را همراه با غذا مصرف کرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف منیزیم همراه با غذا باعث افزایش جذب این ماده می‌شود. علاوه بر این، می‌توان مکمل‌ها و مواد معدنی دیگر را در کنار قرص منیزیم مصرف کرد.

 قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات مناسب است و به بهبود قند خون و کنترل آن کمک می‌کند. همچنین از حمله عصبی و میگرن جلوگیری خواهد کرد. از دیگر کاربردهای آن، کنترل فشار خون و محافظت از بدن در برابر افسردگی است. 

دوز مصرف این ماده در افراد مختلف متفاوت است. اما به طور کلی دوز استاندارد منیزیم برای افراد بزرگسال، بین ۳۱۰ تا ۴۲۰ میلی‌گرم است. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فینت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره بهترین زمان مصرف قرص منیزیم توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید

آیا زمان بندی برای مصرف قرص منیزیم اهمیت دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا تعیین زمانبندی برای مصرف قرص منیزیم اهمیت دارد؟ همانطور که گفته شد، مکمل‌های حاوی منیزیم به بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب یا بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند. اما باید در زمان درست و به شکل مناسبی مصرف شوند. 

مصرف این قرص در بازه زمانی نامناسب یا در دوزهای بالا، باعث بروز عوارض جانبی سنگین خواهد شد. اما اگر در دوزهای استاندارد مصرف شود، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود سلامتی خواهد داشت. تاکنون پژوهش‌های گوناگونی درباره تاثیرات این ماده بر بدن انسان انجام شده است. به عنوان مثال یک پژوهش روی ۱۳۰ نفر مبتلا به میگرن انجام شد.

 نتیجه این مطالعه نشان داد مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم باعث کاهش علائم بیماری میگرن می‌شود. یک پژوهش دیگر نشان داد، مصرف این ماده معدنی علائم بیماری افسردگی را کاهش می‌دهد. در این پژوهش، از ۱۱۲ فرد بزرگسال خواسته شد تا این مکمل را برای بازه زمانی دو هفته مصرف کنند. نتایج مطالعه نشان داد، مصرف این قرص تاثیر بسیار زیادی بر کاهش اضطراب و استرس بدن دارد.

آیا مکمل منیزیم باید همراه غذا مصرف شود؟

با توجه به اینکه قرص منیزیم یک ماده ملین است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم آن را همراه با غذا مصرف کنید. اگر این ماده همراه با غذا مصرف نشود، باعث بروز عوارض جانبی گوناگون خواهد شد. برخی از عوارض جانبی مصرف این ماده شامل اسهال، تهوع و استفراغ هستند. اگر هر یک از این عوارض را تجربه کردید، پیشنهاد می‌کنیم قرص منیزیم را همراه با وعده غذایی اصلی میل کنید.

آیا منیزیم با سایر داروها تداخل دارد؟

آیا منیزیم با سایر داروها تداخل دارد؟
آیا منیزیم با سایر داروها تداخل دارد؟

قرص منیزیم می‌تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد و اثربخشی این داروها را کاهش دهد. همچنین برخی داروها باعث افزایش دفع منیزیم از طریق سیستم ادراری می‌شوند. همین مسئله خطر کمبود منیزیم را افزایش می‌دهد. به طور کلی، بهتر است آنتی بیوتیک‌ها را حداقل دو ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از مصرف قرص منیزیم مصرف کنید. 

با این وجود، می‌توان منیزیم را همراه با بسیاری از مکمل‌ها و مواد معدنی دیگر مصرف کرد. البته همانطور که گفته شد، این قرص باید همراه با غذا مصرف شود. اگر این ماده را در بین وعده‌های غذایی میل کنید، خطر بروز عوارضی مانند اسهال یا یبوست افزایش خواهد یافت. می‌توانید این قرص را هنگام صبح یا هنگام شب مصرف کنید. در ادامه این مواد معدنی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کلسیم

مصرف همزمان منیزیم و کلسیم هیچ مانعی ندارد. زیرا این دو ماده معدنی هیچ تداخلی با یکدیگر ندارند و می‌توانند همراه با یکدیگر مصرف شوند. در واقع منیزیم باعث جذب کلسیم در بدن می‌شود. بنابراین کمبود این ماده معدنی بر جذب کلسیم نیز موثر خواهد بود. در نتیجه، هر دو ماده باید به نسبت برابر در بدن وجود داشته باشند.

 کمبود کلسیم باعث مشکلاتی مثل نرم شدن استخوان، آسیب رسیدن به کلیه‌ها و مواردی مانند این می‌شود. اغلب متخصصان تغذیه معتقد هستند، کلسیم و منیزیم باید به مقدار برابر مصرف شود. به عنوان مثال اگر ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف می‌کنید، باید ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف کنید.

  • ویتامین دی

می‌توان منیزیم را همراه با سایر ویتامین‌ها مثل ویتامین دی مصرف کرد. این ماده معدنی نقش مهمی در تنظیم مکمل‌های حاوی ویتامین D دارد. ویتامین دی مهم‌ترین و ضروری‌ترین ویتامین برای حفظ سلامت استخوان است. اگر منیزیم کافی در بدن وجود نداشته باشد، این ویتامین در بدن متابولیزه نخواهد شد. البته مصرف بیش از حد ویتامین دی بر سطح منیزیم بدن تاثیر می‌گذارد و شما را در معرض خطر کمبود منیزیم قرار می‌دهد.

  • روی

روی و منیزیم نیز با یکدیگر تداخلی ندارند و می‌توانند همراه با یکدیگر مصرف شوند. مصرف دوزهای استاندارد و مشخصی از این دو ماده، به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. بسیاری از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها، حاوی این دو ماده هستند. منیزیم به تنظیم سطح روی در بدن کمک می‌کند و باعث افزایش جذب روی می‌شود. برای تعیین دوز مصرف منیزیم و روی، بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنید.

  • ویتامین B

منیزیم و ویتامین B با یکدیگر رقابتی ندارند. بنابراین می‌توانید این ترکیبات را همراه با یکدیگر مصرف کنید. در واقع هر دو ماده برای بهبود عملکرد سیستم عصبی مفید هستند. به عنوان مثال ویتامین B می‌تواند سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش دهد و به تامین انرژی بدن کمک کند. این ویتامین نقش مهمی در کاهش انرژی بدن دارد. 

  • پتاسیم

پتاسیم و منیزیم نیز با یکدیگر تداخلی ندارند و همراه با یکدیگر مصرف می‌شوند. با این حال، باید برای تعیین دوز مصرف آن‌ها با یک پزشک مشورت کنید. به طور کلی، پتاسیم در برخی مواد غذایی مانند موز، ماهی و سبزیجات وجود دارد. 

عوارض کمبود منیزیم چیست؟

عوارض کمبود منیزیم چیست؟
عوارض کمبود منیزیم چیست؟

کمبود منیزیم در بدن باعث بروز مشکلات گوناگون می‌شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم مکمل‌های حاوی منیزیم را مصرف کنید. برخی از عوارض کمبود این ماده شامل موارد زیر هستند:

  • ناخن‌های شکننده و مشکلات پوستی
  • یبوست
  • رفلاکس اسید و سوزش سر دل
  • از دست دادن اشتها و حالت تهوع
  • گرفتگی و انقباض عضلانی 
  • ضعیف شدن عضلات
  • فشار خون
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی در سراسر بدن 

برای جلوگیری از بروز این عوارض، می‌توانید مکمل‌ها و قرص منیزیم را مصرف کنید. یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا قرص منیزیم بی‌خطر است؟ این قرص باعث بروز عوارض خاصی نمی‌شود. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

آیا مصرف روزانه مکمل منیزیم بی خطر است؟

پاسخ دادن به این سوال کار چندان ساده‌ای نیست. زیرا ابتدا باید پزشک شرایط جسمانی شما را ارزیابی کند. زیرا دوز مصرف این ماده در افراد مختلف مثل کودکان، بزرگسالان یا بانوان باردار با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کلی، می‌توانید این قرص را به صورت روزانه مصرف کنید. ولی برای تعیین دوز مصرف یا نحوه مصرف آن، با پزشک مشورت کنید.

 دوز مصرف این قرص به عواملی مثل سن و جنسیت شما بستگی دارد. سرعت تاثیرگذاری قرص منیزیم نیز در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. معمولا یک هفته بعد از شروع مصرف قرص، می‌توانید اثرات آن را مشاهده کنید.

چه زمانی قرص منیزیم مصرف کنیم؟

بهترین زمان مصرف قرص منیزیم، هنگام صبح یا هنگام شب است. اغلب متخصصان تغذیه معتقد هستند، این قرص باید هنگام شب و قبل از خواب مصرف شود. زیرا منیزیم خاصیت تسکین دهندگی دارد و باعث شل شدن عضلات و حفظ آرامش سیستم عصبی می‌شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم این قرص را حداقل یک تا دو ساعت قبل از خواب مصرف کنید. 

این ماده باعث افزایش کیفیت خواب شبانه می‌شود و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش استرس و آرامش بدن دارد. حدود ۷۰ درصد منیزیم مصرف شده، طی ۲۴ ساعت اول از بدن دفع می‌شود. به همین دلیل برای دستیابی به نتایج بهتر، باید مجدداً در شب بعدی یک عدد قرص منیزیم مصرف کنید.

 اما به طور کلی، دوز مصرف و تعداد مصرف این قرص برای افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. البته مصرف این ماده هنگام صبح نیز هیچ مانعی ندارد.

عوارض مصرف قرص منیزیم

قرص منیزیم باعث بروز عوارض چندانی نمی‌شود. اما اگر به صورت افراطی مصرف شود، احتمال بروز برخی عوارض وجود خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه به شکل خودسرانه برای مصرف این قرص اقدام نکنید. خطر بروز برخی عوارض مانند مشکلات گوارشی، اسهال، حالت تهوع یا گرفتگی عضلات بعد از مصرف بیش از حد قرص منیزیم وجود دارد.

 همچنین دوزهای بسیار بالای این ماده، با خطر بروز مشکلاتی مثل مشکلات کلیوی، کاهش فشار خون، احتباس ادرار، بی‌حالی، حالت تهوع و استفراغ، ایست قلبی و احتمالا مرگ همراه هستند. علاوه بر این افرادی که به اختلالات کلیوی مبتلا هستند، نباید به شکل خودسرانه و بدون تجویز پزشک برای مصرف این ماده اقدام کنند.

فواید قرص منیزیم برای بدن

مصرف این قرص فواید گوناگونی برای بدن دارد. در ادامه این فواید را برای شما بیان می‌کنیم:

  • تنظیم قند خون

یکی از مهم‌ترین فواید مصرف قرص منیزیم، تنظیم قند خون است. این ماده معدنی برای افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا منیزیم به متابولیسم و تجزیه کربوهیدرات در بدن کمک می‌کند. همچنین سطح ترشح هورمون انسولین را کنترل خواهد کرد.

  • کاهش اضطراب

از دیگر فواید قرص منیزیم، کاهش اضطراب و استرس یا افسردگی است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به بیماری‌هایی مانند افسردگی مبتلا هستند، سطح منیزیم کمتری نسبت به سایر افراد دارند. همانطور که گفته شد، این قرص تاثیر بسیار زیادی بر حفظ آرامش بدن دارد. در نتیجه افرادی که مشکلاتی مثل اضطراب یا استرس شدید را تجربه می‌کنند، می‌توانند قرص منیزیم مصرف کنند.

  • حفظ سلامت استخوان

منیزیم به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. حدود ۶۰ درصد از ساختار استخوان حاوی منیزیم است. بنابراین این ماده معدنی نقش مهمی در تراکم استخوان‌ها دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده، جذب ویتامین دی است. همانطور که می‌دانید، ویتامین دی از مهم‌ترین ترکیبات برای حفظ سلامتی استخوان‌ها است. کمبود ویتامین دی، شخص را در معرض مشکلاتی مثل پوکی استخوان قرار می‌دهند.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره بهترین زمان مصرف قرص منیزیم توضیح داده شد. قرص منیزیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی بدن است که به بهبود عملکرد اندام‌های داخلی بدن کمک می‌کند. به عنوان مثال برای تنظیم قند خون، حفظ سلامت استخوان‌ها و بهبود خلق و خو مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمبود این ماده باعث بروز عوارض جانبی گوناگون خواهد شد. زیرا منیزیم به جذب برخی مواد معدنی مانند کلسیم کمک می‌کند. می‌توان این ماده معدنی را به صورت قرص یا پودر مصرف کرد. 

هیچ محدودیت زمانی برای مصرف قرص منیزیم وجود ندارد. یعنی می‌توانید این قرص را هنگام صبح یا هنگام شب مصرف کنید. ولی به طور کلی، توصیه می‌کنیم قرص منیزیم را یک الی دو ساعت قبل از خواب میل کنید. زیرا منیزیم به تسکین عضلات و حفظ آرامش بدن کمک می‌کند و باعث بهبود کیفیت خواب شبانه می‌شود. برای تعیین میزان مصرف قرص منیزیم، بهتر است با متخصصان تغذیه مشورت کنید. 

متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین دوز مصرف قرص منیزیم را برای شما تعیین می‌کنند. همچنین یک برنامه غذایی کامل در اختیار شما قرار می‌دهند تا سلامتی بدن خود را حفظ کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین زمان مصرف قرص منیزیم در بدنسازی، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

9 Responses

  1. باسلام و عرض ادب ممنونم از اطلاعات خوبی که در اختیار ما قرار دادید چون من نیاز شدید به خوردن این قرص دارم هم ریفلاکس معده دارم و هم مشکل اضطراب و استرس شدید در برخی از مواقع

  2. یه سوال اگر مکمل مگنترا منیزیم کناره بخاری قرار بگیره و پودره گرم شده باشه موردی نداره که بازم استفاده کنیم؟

    1. سلام وقت بخیر 100 درصد این دارو ها در اثر گذشت زمان تاثیر های منفی را در بدن نشان میدهند

  3. سؤال من اين است ايا قرص يا پودر منيزيم كه راجب ان صحبت ميكنيد با مگنزيوم فرق ميكند؟ اگر جواب شما اين است كه يكى هستند ، كه جوابى را گرفتم ، اگر متفاوت هستند ؟
    خواهد دارم توضيح دهيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه