ویتامین D برای چی خوبه؟

ویتامین D برای چی خوبه؟

ویتامین D یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که برای رشد و حفظ تراکم استخوان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویتامین همچنین نقش مهمی در حفظ سلامت دندان‌ها دارد. با استفاده از این ماده، بدن می‌تواند نسبت به برخی بیماری‌ها مقاوم باشد. ویتامین دی نوعی ویتامین محلول در چربی است که شامل ویتامین‌های مختلف مثل ویتامین‌هایD1 ،D2 و D3 می‌باشد. بخشی از این ویتامین به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود.‌ 

به عنوان مثال زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، سطح تولید ویتامین D افزایش می‌یابد. علاوه بر این، می‌توان این ماده را از برخی غذاها و مکمل‌ها دریافت کرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ویتامین دی عملکردهای مختلفی در بدن بر عهده دارد.

 به عنوان مثال به تنظیم جذب کلسیم و فسفر کمک می‌کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم که ویتامین D برای چی خوبه. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع قرص ویتامین دی موجود در بازار

اگر به اندازه کافی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نمی‌گیرید، پیشنهاد می‌کنیم رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین D را دنبال کنید. همچنین می‌توانید قرص یا مکمل‌هایی که حاوی این ویتامین هستند را مصرف کنید. این ماده به دو شکل مختلف یعنی ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) و ویتامین D3 (کوله کلسیفرول) مصرف می‌شود. 

ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) در برخی مواد غذایی وجود دارد. ویتامین D3 (کوله کلسیفرول)، نوعی ویتامین است که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می‌شود. اغلب قرص‌هایی که وارد بازار می‌شوند، حاوی ویتامین D3 هستند.

فواید مصرف ویتامین D

فواید مصرف ویتامین D
فواید مصرف ویتامین D

ویتامین دی فواید بسیار زیادی دارد و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. برخی از مهم‌ترین فواید و خواص مکمل یا قرص ویتامین دی برای مردان و بانوان شامل موارد زیر هستند:

  • مبارزه با بیماری 

برخی مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد، ویتامین D نقش مهمی برای مبارزه با عوامل بیماری زا و کاهش التهابات بدن دارد. به عنوان مثال خطر بروز بیماری ام اس را کاهش می‌دهد. در سال ۲۰۱۸، یک پژوهش دیگر درباره تاثیر این ماده بر درمان بیماری‌ها انجام شد. نتیجه مطالعه نشان داد، کاهش سطح ویتامین دی به صورت مستقیم با افزایش خطر ابتلا به بیماری ام اس مرتبط است.

 علاوه بر این خطر، بروز بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سکته را کاهش می‌دهد. همچنین محققان دریافته‌اند، این ویتامین از بروز بیماری‌هایی مانند آنفولانزای شدید جلوگیری می‌کند. مقدار کمی از این ماده برای کاهش علائم بیماری سندروم دیسترس تنفسی حاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که به مقدار کافی ویتامین دی مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و بیماری‌هایی مانند آرتریت، روماتوئید، دیابت نوع ۱ و بیماری‌های التهابی روده قرار می‌گیرند.

  • خلق و خو را تنظیم می کند و افسردگی را کاهش می دهد 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خواص این ویتامین، تنظیم خلق و خو و کاهش افسردگی است. برای اثبات این مسئله، ۷۵۳۴ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه مطالعات نشان داد افرادی که دارای احساسات منفی هستند، می‌توانند با مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین D احساسات بهتری پیدا کنند.

 مکمل‌های حاوی این ویتامین، باعث کاهش خطر بروز بیماری افسردگی می‌شوند. در یک مطالعه دیگر، تاثیر این ماده بر علائم بیماری افسردگی مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این مطالعه نشان داد، مقدار کمی از این ویتامین به کاهش علائمی مانند اضطراب و استرس شدید کمک می‌کند.

  • ممکن است به کاهش وزن کمک کند 

افرادی که اضافه وزن شدیدی دارند، کاندیدای مناسبی برای مصرف این ویتامین هستند. زیرا برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند، مقدار کمی از این ماده بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. در یک پژوهش، از افراد دارای اضافه وزن شدید درخواست شد تا رژیم‌های غذایی سرشار از این ویتامین را دنبال کنند.

 نتیجه مطالعه نشان داد، وزن و شاخص توده بدنی شرکت کنندگان بعد از گذشت چند هفته تا حد زیادی کاهش یافته بود. در یک پژوهش قدیمی‌تر، دو گروه مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. گروه اول افرادی بودند که مکمل‌های حاوی کلسیم و ویتامین‌های گروه دی مصرف می‌کردند. اما دسته دوم افرادی بودند که این ویتامین‌ها را مصرف نمی‌کردند.

 نتیجه مطالعه نشان داد شرکت کنندگانی که به صورت منظم این ماده را مصرف می‌کنند، وزن بیشتری از دست می‌دهند. برخی محققان معتقد هستند، کلسیم و ویتامین‌های گروه دی بر اشتها تاثیر می‌گذارند. یعنی باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می‌شوند.

  • کاهش آسیب به چشم‌ ها

برخی مطالعات جدیدتر اثبات کرده‌اند که ارتباط مستقیمی بین مصرف این ماده و کاهش آسیب به چشم‌ها وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل ضعیف شدن چشم‌ها بعد از ۵۰ سالگی، بروز نوعی بیماری به نام دژنراسیون ماکولا است. این بیماری باعث تاری دید می‌شود و با افزایش سن تشدید خواهد شد. در این بیماری، شخص نمی‌تواند اجسام نزدیک یا دور را به صورت واضح مشاهده کند.

 عوامل مختلفی بر بروز بیماری تاثیرگذار هستند که برخی از آن‌ها شامل سن، ژنتیک و نژاد افراد می‌باشند. مصرف رژیم‌های غذایی سالم مانند سبزیجات، انجام فعالیت‌های ورزشی و پرهیز از کشیدن سیگار، به بهبود بینایی کمک می‌کند و از بروز این بیماری جلوگیری خواهد کرد. همچنین محققان دریافتند که مصرف ویتامین D، مانع از بروز این بیماری یا تشدید علائم آن می‌شود.

  • کنترل کلسترول بعد از یائسگی

اگر به مقدار کافی ویتامین‌های گروه دی را مصرف نکنید، در معرض بروز بیماری‌های قلبی قرار خواهید گرفت. زیرا این ماده بر سطوح کلسترول و چربی بدن موثر است. بانوانی که در دوره یائسگی قرار دارند، می‌توانند برای تنظیم سطح کلسترول بدن خود از این ویتامین کمک بگیرند. برای اثبات این مسئله، از ۶۰۰ زن درخواست شد تا به صورت روزانه ۴۰۰ IU ویتامین D مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، سطح کلسترول بد شرکت کنندگان در حدود ۴ تا ۵ میلی‌گرم کاهش یافته بود. 

  • کنترل دیابت نوع ۲

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید ویتامین D، کنترل دیابت نوع دو است. در این بیماری، بدن نمی‌تواند به شکل مناسبی از انسولین استفاده کند. در نتیجه سطح گلوکز خون بیشتر از حد طبیعی افزایش می‌یابد. در حال حاضر، پژوهشگران به دنبال روشی هستند تا سطح قند خون را در بیماران دیابتی متعادل سازند. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، ویتامین دی تا حدودی به تنظیم سطح گلوکز خون کمک می‌کند.

 این ویتامین می‌تواند باعث افزایش جذب کلسیم شود. همانطور که می‌دانید، کلسیم نقش بسیار مهمی در کنترل قند خون دارد. افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر از سایر مردم در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می‌گیرند. با این حال، لازم است تحقیقات بیشتری درباره این مسئله انجام شود.

  • جوانسازی پوست صورت

قرص ویتامین دی برای صورت نیز مفید است. این ویتامین به جوانسازی و حفظ درخشندگی پوست صورت کمک می‌کند. زیرا سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. ترکیبات آنتی اکسیدانی رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برند و نقش مهمی در جلوگیری از پیری و حفظ شادابی صورت دارند. مصرف منظم این ماده، باعث از بین رفتن چین و چروک و جوانسازی صورت می‌شود. 

عوامل مختلفی بر پیری زودرس و ایجاد چین و چروک در نقاط مختلف صورت تاثیرگذار هستند. برخی از این عوامل شامل استرس و اضطراب شدید، اشعه ماورا بنفش و مواردی مانند این هستند. می‌توانید با مصرف برخی مکمل‌ها و ویتامین‌ها، از پیر شدن صورت جلوگیری کنید.‌ علاوه بر این ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در ویتامین دی، خاصیت ضد التهابی دارند و برای درمان اگزما و پسوریازیس، جای زخم و سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

banner template

عوارض جانبی ویتامین D 

اگرچه این ماده فواید بسیار زیادی برای بدن دارد، اما باید در دوزهای مناسب مصرف شود. در غیر این صورت، آسیب‌های شدیدی به بدن وارد خواهد کرد. بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مصرف بیش از حد مکمل‌های حاوی ویتامین D خطرناک است. برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی این ماده شامل موارد زیر هستند: 

  • تهوع و استفراغ
  • کم اشتهایی و کاهش وزن
  • یبوست
  • ضعف
  • سردرگمی و سردرگمی
  • مشکلات ریتم قلب
  • سنگ کلیه و آسیب کلیه

ویتامین D برای درمان چه بیماری هایی مصرف می شود؟

ویتامین دی برای درمان انواعی از بیماری‌ها مصرف می‌شود. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • این ماده برای درمان یک اختلال استخوانی نادر و ژنتیکی مصرف می‌شود. برای تشخیص این اختلال، سطح فسفات موجود در خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر مقدار فسفات موجود در خون کمتر از حد مشخصی باشد، به احتمال زیاد شخص به این بیماری مبتلا شده است. مصرف شکل‌های خاصی از ویتامین D به صورت خوراکی همراه با مکمل‌های حاوی فسفات، به درمان این بیماری کمک می‌کند.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای ویتامین دی، درمان پاراتیروئید کم کار است. برای درمان این بیماری، از انواع داروهای حاوی ویتامین دی مانند دی هیدروتاکیسترول، کلسیتریول یا ارگوکلسیفرول استفاده می‌شود. این داروها به صورت خوراکی مصرف می‌شوند و برای افزایش سطح کلسیم خون مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • مصرف خوراکی این ویتامین، برای درمان نرم شدن استخوان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای این ماده در حوزه پزشکی، درمان بیماری راشیتیسم است. مصرف خوراکی داروهای حاوی این ویتامین، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش علائم بیماری راشیتیسم دارد.

رژیم های غذایی سرشار از ویتامین D

بسیاری از غذاها سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند. ویتامین D در مواد غذایی گوناگونی وجود دارد. برای جذب این ویتامین، پیشنهاد می‌کنیم رژیم‌های غذایی مناسبی را دنبال کنید. مواد غذایی زیر برای جذب این ماده مفید هستند:

  1. انواع سبزیجات، میوه، غلات کامل، شیر بدون چربی یا کم‌چرب و فرآورده‌های لبنی و روغن 
  2. انواع غذاهای پروتئینی مانند غذای دریایی، گوشت و مرغ بدون چربی، تخم مرغ، حبوبات (نخود و لوبیا)، مغزها، تخمه و فرآورده‌های سویا
  3. ماهی‌های چرب مثل سالمون، تن و برخی مواد غذایی سرشار از این ویتامین هستند. علاوه بر این، در کبد گاو و زرده تخم مرغ مقدار کمی ویتامین دی وجود دارد.
  4. رژیم غذایی شما نباید حاوی چربی‌های اشباع شده و ترانس، شکر یا مقدار زیادی سدیم باشد.
با رژیم و ورزش
۱۲ کیلو کاهش وزن در ۳ ماه

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد که ویتامین D برای چی خوبه. این ویتامین یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. می‌توان بخشی از ویتامین دی مورد نیاز بدن را از مواد غذایی دریافت کرد. این ویتامین کاربردهای مختلفی در بدن بر عهده دارد. به عنوان مثال، به حفظ سلامت استخوان و دندان کمک می‌کند. 

همچنین خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند آلزایمر و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات نشان داده است، مصرف منظم ویتامین دی به کاهش اسپاسم عضلانی کمک می‌کند و علائم بیماری دیابت را کاهش می‌دهد. دوز مصرف این ویتامین اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد آن باعث بروز مشکلاتی مثل تهوع و یبوست می‌شود. 

پیشنهاد می‌کنیم برای تعیین نحوه مصرف یا دوز مصرف این ماده، با متخصصان مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را فراهم کنید و یک بدن سالم و متناسب داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مصرف قرص ویتامین d3 1000 یا d2، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه