مضرات تخم مرغ برای کبد

مضرات تخم مرغ برای کبد

بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف تخم مرغ می‌تواند برای بدن مضر واقع شود. خصوصا افرادی که با مشکلات کبد و همچنین چربی خون دست و پنجه نرم می‌کنند، نباید تخم مرغ را در سبد غذایی خود قرار دهند. به خاطر همین مسئله، مباحث زیادی درباره مضرات تخم مرغ برای کبد گفته می‌شود. اما این باور نادرست است، چرا که مصرف تخم مرغ نه تنها مضر نیست، بلکه در بسیاری از موارد دارای فایده نیز می‌باشد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به بررسی مضرات تخم مرغ برای کبد با جزئیات کامل می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

کبد چرب را بیشتر بشناسید

بیماری‌های مربوط به کبد در انواع زیادی وجود دارند و ممکن است بسیار آسیب زننده باشند. اما یکی از مهم‌ترین و فراگیرترین بیماری‌ها، کبد چرب است که امروزه در سراسر جهان گسترش زیادی دارد. به خاطر سبک زندگی و رژیم غذایی نادرست، بسیاری از افراد بدان مبتلا می‌شوند. به همین خاطر شناخت کامل بیماری کبد چرب می‌تواند در پیشگیری از بروز مشکل بسیار راهگشا واقع شود.

به طور معمول دو علت شایع برای درگیری با مشکل کبد چرب وجود دارد. یکی به علت مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی است و دیگری بنا به پیروی از یک سبک زندگی ناسالم، چاقی و دیابت می‌تواند بروز پیدا کند. زمانی که بیش از 5 تا 10 درصد از کل حجم کبد را چربی فراگیرد، در واقع فرد به کبد چرب دچار می‌شود.

کلسترول تخم مرغ برای کبد مضر است؟

کلسترول تخم مرغ برای کبد مضر است؟
کلسترول تخم مرغ برای کبد مضر است؟

بنا به این عقیده که تخم مرغ دارای کلسترول بالایی است، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مضرات تخم مرغ برای کبد بالا است و در واقع یکی از دلایل ابتلا به کبد چرب را مصرف تخم مرغ می‌دانند. باید بیان کرد تحقیقات بسیاری وجود دارد که چنین تصوری را رد می‌کند. درست است که زرده تخم مرغ دارای کلسترول است، اما اگر در طول هفته به اندازه مصرف شود، نه تنها مضراتی را در پی ندارد؛ بلکه فواید بی‌شماری را نیز می‌تواند برای بدن در پی آورد.

تحقیقات در زمینه تاثیر گذاری کلسترول مواد غذایی بر بدن نشان می‌دهد که میزان زیادی از کلسترول مواد غذایی جذب بدن نمی‌شود. یعنی با مصرف تخم مرغ، جذب کلسترول به حد زیادی صورت نمی‌گیرد. کبد را در بدن مسئول تولید کلسترول لازم می‌دانند. زمانی که میزان کافی از چربی از طریق مواد غذایی به بدن جذب نشود، کبد شروع به تولید کلسترول بیشتر می‌کند. در طرف دیگر اگر میزان چربی متناسب با نیاز بدن جذب شود، کبد نیز دیگر نیازی به تولید چربی اضافه نخواهد داشت.

 مصرف چه میزان تخم مرغ در هفته توصیه می ‌شود؟

 مصرف چه میزان تخم مرغ در هفته توصیه می ‌شود؟
مصرف چه میزان تخم مرغ در هفته توصیه می ‌شود؟

باید دانست که تخم مرغ در کنار کلسترول، سرشار از مواد مغذی، ویتامین D، ویتامین B12 و پروتئین است. مواردی که برای حفظ سلامتی بدنی بسیار مهم خواهند بود. افرادی که مضرات تخم مرغ برای کبد را اثبات شده می‌دانند، معمولا به باورهای گذشته در مورد تخم مرغ و کلسترول پایبند خواهند بود. امروزه تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در برنامه غذایی خود مصرف تخم مرغ را حذف می‌کنند، معمولا درگیر مشکلات ریزش مو می‌شوند.

 همچنین مصرف به اندازه سفیده تخم مرغ می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر واقع شود. باید بیان کرد در دنیای امروز ثابت می‌شود که ماده‌ای به نام کولین در تخم مرغ وجود دارد که می‌تواند در درمان بیماری کبد تاثیر به سزایی بگذارد. به همین خاطر به توصیه پزشکان مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ و در کل هفته، هفت عدد، می‌تواند اثرات مفید بسیاری را برای بدن داشته باشد.

تاثیر مصرف تخم مرغ بر کبد چگونه است؟

افرادی که کبد چرب از نوع غیرالکلی دارند، برای درمان و بهتر شدن اوضاع باید موادی را مصرف کنند که دارای ماده کولین است. کولین به سلامت کبد کمک بسیار بزرگی می‌کند. در تحقیقات چنین مبحثی ثابت شد که تخم مرغ میزان قابل توجهی کولین در خود دارد. همچنین باید بیان کرد به خاطر حجم پروتئین بالایی که تخم مرغ دارد، مصرف آن می‌تواند شما را تا ساعت‌هایی سیر نگه دارد. 

وقتی احساس سیری در شما وجود دارد کمتر به سراغ مصرف مواد خوراکی دیگر می‌روید. در نتیجه بعد از مدتی با کاهش وزن رو به رو خواهید شد. با چنین تفاسیری ثابت می‌شود که مضرات تخم مرغ برای کبد بی اساس است. همانطور که دانستیم یکی از دلایل دیگر ابتلا به کبد چرب، داشتن سبک زندگی ناسالم و چاقی است. با مصرف روزانه تخم مرغ می‌توانید از چاقی دوری کنید و همچنین سلامت قلب و عروق خود را تضمین نمایید.

فواید مصرف سفیده تخم مرغ

فواید بسیاری در مصرف سفیده تخم مرغ وجود دارد. ارزش غذایی سفیده تخم مرغ به حد زیادی بالا است و مصرف سفیده تخم مرغ می‌تواند تاثیرات بسیاری بر بدن بگذارد. در ادامه به مهم‌ترین فواید سفیده تخم مرغ اشاره می‌شود.

  • دارای میزان خوبی از آهن مفید برای بدن است.
  • به خاطر وجود ویتامین A و D در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد.
  • در زیبایی و براق‌تر شدن ناخن‌ها موثر است.
  • با وجود ویتامین B در تخم مرغ و مصرف روزانه آن، می‌توان انرژی مورد نیاز بدن را تا حد زیادی تامین کرد.
  • یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای حفظ سلامت استخوانی، ویتامین D است. به دلیل وجود ویتامین D در تخم مرغ، این ماده غذایی یکی از موارد مهم در سلامت بدن و استخوان‌ها خواهد بود.
  • به جهت سلامت چشم و تقویت بینایی می‌توان مصرف تخم مرغ را در برنامه غذایی خود قرار داد.

فواید مصرف زرده تخم مرغ

اصل بحث درباره مضرات تخم مرغ برای کبد به میزان کلسترول موجود در زرده برمی‌گردد. بسیاری از افراد معتقدند همین کلسترول می‌تواند باعث بروز بیماری کبد چرب شود. در حالی که ثابت شد چنین تصوری اشتباه است و نه تنها زرده برای کبد مضر نیست، بلکه می‌توان تخم مرغ را دشمن کبد چرب دانست. در ادامه به بررسی مهم‌ترین خواص زرده تخم مرغ می‌پردازیم.

  • کولین موجود در زرده تخم مرغ در رشد مغز بسیار تاثیر گذار است. به صورتی که یکی از مواد ضروری برای رشد مغزی نوزادان معرفی می‌شود.
  • همچنین کولین یک ماده موثر در حفظ سلامت کبد است که در زرده تخم مرغ به وفور یافت می‌شود.
  • باید اضافه کرد که کولین در پیشگیری از بروز سرطان سینه نیز موفق عمل می‌کند. از این رو بهتر است بانوان مصرف زرده تخم مرغ را جدی بگیرند.

بهترین شیوه مصرف تخم مرغ

باید بیان کرد در کنار همه خوبی‌ها و فوایدی که برای مصرف تخم مرغ بیان شد، باید دانست که این مزایا در صورتی کاملا وارد بدن می‌شوند که مواد به بهترین شیوه طبخ شود. معمولا افراد به خاطر طعم و مزه بهتر تخم مرغ را به صورت سرخ شده و نیمرو مصرف می‌کنند. اما باید بیان کرد بهتر است برای پیشگیری از مضرات تخم مرغ برای کبد چنین کاری نکنید.

 با اضافه کردن روغن به تخم مرغ خواص را کم می‌کنید و باعث افزایش چربی می‌شوید. بهتر است که تخم مرغ را به صورت کاملا پخته مصرف کنید. چنین روشی بهترین شیوه طبخ و مصرف خواهد بود که تمامی خواص هم حفظ می‌شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

بدترین غذاها برای کبد چرب

در ادامه مطلب بهتر است نگاهی به غذاها و مواد خوراکی مضر برای کبد چرب نیز داشته باشیم. اگر در کبد شما چربی بیش از حد وجود دارد، بهتر است مواد غذایی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد را از لیست رژیم غذایی خود خارج کنید. مصرف چنین مواد خوراکی می‌تواند شرایط شما را بدتر کند و روند بهبودی را به تاخیر اندازد.

  • مواد خوراکی و غذاهای پر نمک
  • لبنیات پر چرب
  • غذاهای سرخ کردنی
  • محصولات نیمه آماده
  • مواد غذایی فرآوری شده
  • انواع خوراکی‌های دارای قند مصنوعی مانند نوشابه‌ها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های قندی
  • نان‌های سفید و ماکارونی

به طور کلی بهتر است از مواردی که می‌تواند زمینه چاقی و اضافه وزن را در شما ایجاد کند و شما را به سمت چاقی هدایت کند، دوری کنید. اولین و مهم‌ترین عامل برای کبد چرب غیرالکلی چاقی خواهد بود.

بهترین مواد خوراکی برای کبد

در کنار پیشگیری از مصرف مواد مضر برای کبد، لازم است مواد مفیدی را جایگزین کرد. با توجه به عدم اثبات مضرات تخم مرغ برای کبد بهتر است حتما در برنامه روزانه خود مصرف تخم مرغ را قرار دهید. در ادامه به مهم‌ترین خوراکی‌هایی که می‌تواند برای کبد مفید واقع شود، اشاره خواهد شد.

  • به جای مصرف چربی‌های ناسالم و اشباع، روغن‌های مفید و غیر اشباعی چون زیتون و کنجد را جایگزین کنید. می‌تواند در پخت و پز از چنین روغن‌هایی کمک بگیرید.
  • خوراکی‌هایی را در سبد غذایی خود جای دهید که از فیبر بالایی برخوردار هستند. موادی چون سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل می‌تواند به درمان کبد چرب کمک شایانی کند.
  • مصرف پروتئین‌ها بسیار برای کبد مفید است. پروتئین مورد نیاز بدن را می‌توان از منابعی چون تخم مرغ، ماهی، مرغ و گوشت‌های ماهیچه‌ای با بافت کم چربی به دست آورد.
  • تاکید می‌شود که مصرف نمک را به شدت پایین آورید و به اندازه لازم مصرف کنید.
  • در صورتی که از مشروبات الکلی استفاده می‌کردید، حال باید نوشیدن چنین مشروباتی را قطع کنید. چرا که بیشترین تاثیر را بر بروز بیماری‌های کبدی دارند.

رژیم غذایی کبد چرب + نمونه برنامه غذایی و راه حل درمان

نکات مهم برای حفظ سلامت کبد

همانطور که بیان شد بیشترین علت درگیری افراد با بیماری‌های کبدی خصوصا کبد چرب، مربوط به حیطۀ سبک زندگی می‌شود. نداشتن تحرک، مصرف غذاهای ناسالم و پیش رفتن به سمت چاقی از زمینه‌های مهم بروز بیماری است. به همین خاطر لازم است برای درمان چربی کبد حتما مواردی را رعایت کرد. همانطور که دانستیم مضرات تخم مرغ برای کبد رد و مشخص شد که مصرف تخم مرغ در پروسه درمان نیز موثر است. نکاتی که اشاره می‌شود برای افرادی که دچار این مشکلات نیستند نیز ضروری خواهد بود.

  • به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا در صورت نیاز به دارو درمانی، درمان مناسب را دریافت نمایید.
  • در صورتی که وزن بالایی دارید با رژیم ورزشی و غذایی مناسب اقدام به کاهش وزن کنید.
  • سبک زندگی ناسالم خود را به صورت همه جانبه اصلاح کنید.

کلام آخر

متاسفانه با توجه به روند زندگی در عصر حاضر و سبک زندگی ناسالم بسیاری از افراد، درگیر شدن با بیماری‌ها بسیار شدت یافته است. یکی از موارد فراگیر بین نسل امروز، بیماری کبد چرب است. معمولا چنین مشکلی بیشتر در افراد درگیر با دیابت، چاقی و کسانی که سبک زندگی ناسالمی را پیگیری می‌کنند، مشاهده می‌شود. همین موضوع می‌تواند زنگ خطری برای همه انسان‌ها شود. چرا که آگاهی‌ها در چنین زمینه‌ای کم است؛ همچنین که بسیاری نسبت به مضرات تخم مرغ برای کبد تصورات اشتباهی دارند. 

برای پیشگیری از ابتلا به چنین بیماری‌هایی یا پیگیری درمان، حتما باید در مرحله اول روند زندگی خود را اصلاح کنیم. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند رژیم غذایی سالم و اصولی در کنار برنامه ورزشی منظم بسیار موثر خواهد بود. مجموعه تخصصی فیت کلاب بهترین انتخاب برای دریافت رژیم غذایی و برنامه ورزشی است. چرا که یک تیم حرفه‌ای شامل پزشکان متخصص، متخصصین در امر تغذیه و سلامت همچینین ورزشکاران و مربیان حرفه‌ای دارد که برنامه‌ها را به صورت اختصاصی برای شما و با توجه به شرایط و اهداف شما طراحی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه