درمان سردرد شدید در خانه

درمان سردرد شدید در خانه

اگر اخیراً به صورت مداوم دچار سردرد یا حملات میگرنی شده‌اید، به احتمال زیاد به دنبال یک روش برای درمان سردرد شدید در خانه هستید. در وهله اول، می‌توانید راهکارهای ساده مثل مصرف قرص و کدئین را امتحان کنید. اما تا چه زمانی می‌توان قرص مصرف کرد؟ بسیاری از روش‌های ساده‌تر وجود دارند که به درمان سردرد یا حملات میگرنی کمک می‌کنند. قبل از هر چیزی، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت سردرد مکرر یا سردرد شدید مشخص شود. 

دلایل مختلفی باعث بروز سردرد می‌شود. تا زمانی که علت بروز این عارضه مشخص نباشد، نمی‌توان روش درمان مناسب پیشنهاد کرد. اگرچه درمان‌های خانگی نمی‌توانند از همه سردردها و حملات میگرنی جلوگیری کنند، اما تا حدودی به کاهش علائم سردرد کمک می‌کنند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره درمان سردرد شدید در خانه توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل بروز سردرد

دلایل بروز سردرد
دلایل بروز سردرد

همانطور که گفته شد، عوامل مختلفی بر سردرد یا حملات میگرنی موثر هستند. سردرد شدت‌های مختلفی دارد. سردرد خفیف چندان آزاردهنده نیست و با کمی استراحت برطرف می‌شود. اما سردرد شدید تمامی فعالیت‌های روزمره شما را مختل می‌سازد. برخی از مهم‌ترین دلایل سردرد شامل موارد زیر هستند: 

  • تومورهای مغزی
  • خونریزی مغزی
  • ترک کافئین
  • برخی غذاها مانند شکلات یا برخی از انواع پنیرها
  • فشار خون بالا
  • تب 
  • کمبود خواب
  • تنش عضلانی به دلیل استرس، افسردگی یا اضطراب
  • سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  • ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا

روش های درمان سردرد در منزل 

روش های درمان سردرد در منزل 
روش های درمان سردرد در منزل

برخی از روش‌های درمان سردرد شدید در خانه شامل موارد زیر هستند: 

  • استراحت در اتاق تاریک 

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمان سردرد شدید در خانه، استراحت در اتاق تاریک است. به محض اینکه سردرد شدید را تجربه کردید، به یک اتاق ساکت و آرام بروید. سپس برق‌ها را خاموش کرده و مدتی استراحت کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا سردرد خود را کاهش دهید. زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سردرد و میگرن، قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا است. 

این مسئله به خصوص برای افرادی که خواب کافی ندارند، رخ می‌دهد.  بنابراین ممکن است استراحت یا خوابیدن به درمان سردرد کمک کند یا علائم سردرد را کاهش دهد. در عین حال، باید مطمئن شوید که برای بازه زمانی طولانی نمی‌خوابید. زیرا خواب طولانی مدت نیز نتایج معکوس دارد و باعث تشدید علائم بیماری میگرن می‌شود.

  • مصرف غذای کافی 

شاید تصور کنید هیچ ارتباطی بین سردرد و مصرف غذا وجود ندارد. اما مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، سردرد و میگرن به صورت مستقیم با کاهش قند بدن مرتبط هستند. اگر مدت زیادی است که چیزی مصرف نکرده‌اید، ممکن است سردرد شدید را تجربه کنید. 

این سردرد شدید ناشی از کاهش قند خون است. بنابراین بهتر است به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و خوراکی‌های سالم و مقوی مصرف کنید. عنوان مثال، مواد غذایی زیرا سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم هستند و به درمان سردرد کمک می‌کنند:

  • بادام‌ها
  • لوبیا سیاه
  • چیا و دانه کدو تنبل
  • اسفناج
  • کمپرس یخ روی پیشانی 

کاهش دمای پیشانی، یکی از روش‌های درمان فوری سردرد شدید است. برای انجام این کار، لازم است ابتدا روی زمین دراز بکشید. سپس یک دستمال سرد یا مرطوب را روی پیشانی قرار دهید. می‌توانید از کمپرس آب یخ برای درمان سردرد شدید استفاده کنید. ترجیحاً دستمال سرد یا کمپرس آب یخ را روی پیشانی و چشم قرار دهید تا درد شدید و آزاردهنده تسکین پیدا کند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • دوش آب گرم 

دوش آب گرم تاثیر بسیار زیادی بر درمان سردرد شدید در خانه دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، دوش آب گرم سردردهای تنش زا و آزاردهنده را درمان می‌کند. این مسئله به خصوص برای افرادی که به بیماری میگرن مبتلا هستند، حائز اهمیت است. بخار تجمع پیدا کرده در حمام و استنشاق آن، به تسکین سینوس‌های بدن کمک می‌کند. بسیاری از افراد سردردهای سینوسی را تجربه می‌کنند و به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستند. به نظر می‌رسد دوش آب گرم بهترین گزینه برای درمان سردرد سینوسی باشد.

  • مصرف اسید چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳، یکی از مهم‌ترین ترکیبات مغذی مورد نیاز بدن هستند. برخی از اسیدهای چرب که با نام اسیدهای چرب امگا ۳ ضروری شناخته می‌شوند، به صورت طبیعی در بدن تولید نمی‌شوند. این ترکیبات مغذی باید از رژیم غذایی دریافت شوند. کمبود اسید و چرب امگا ۳ در رژیم غذایی، خطر بروز بسیاری از مشکلات مثل سردرد را افزایش می‌دهد.

 بنابراین پیشنهاد می‌کنیم غذاهایی مصرف کنید که حاوی اسید چرب امگا ۳ هستند. به عنوان مثال ماهی آزاد، دانه کتان، گردو و تخم مرغ، حاوی مقدار زیادی از این ترکیبات مغذی هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ اثرات ضد التهابی دارند و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند. همچنین از بدن در برابر حملات قلبی محافظت خواهند کرد. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش انجام شد. نتیجه پژوهش نشان داد، مصرف اسید چرب امگا ۳ حملات میگرنی را کاهش می‌دهد 

  • مصرف مکمل های منیزیم

مکمل‌های حاوی منیزیم، مهم‌ترین ترکیبات مغذی برای درمان فوری سردرد شدید در خانه هستند. متخصصان تغذیه معتقد هستند، منیزیم به صورت طبیعی از حملات میگرنی جلوگیری می‌کند. نتیجه یک مطالعه نشان داد، منیزیم خوراکی باعث کاهش سردرد شدید می‌شود.

 علاوه بر این تزریق منیزیم به داخل رگ‌های خونی، باعث کاهش شدت حمله حاد میگرنی می‌شود. بسیاری از مواد غذایی سرشار از منیزیم هستند. برخی از آن‌ها شامل موز، دانه کتان، دانه چیا، دانه کدو تنبل، بادام هندی، شکلات تلخ و سبزیجات برگدار مانند اسفناج و چغندر می‌باشند. 

قرص منیزیم برای چی خوبه؟ تاثیر ماده معنی منیزیم برای سلامتی

  • طب فشاری 

از دیگر روش‌های تسکین عضلات و کاهش سردرد، طب فشاری است که در طب سنتی چینی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. طب فشاری از سفت شدن عضلات گردن و شانه جلوگیری می‌کند. در نتیجه باعث افزایش جریان خون در ناحیه سر می‌شود و علائم سردرد شدید را کاهش می‌دهد. می‌توانید طب فشاری را برای خود انجام دهید. دیگران نیز می‌توانند برای شما طب فشاری انجام دهند.

  • ماساژ پوست سر

از دیگر روش‌های تسکین سردرد شدید در خانه، ماساژ پوست سر است. برای افرادی که به بیماری میگرن مبتلا هستند، ماساژ پوست سر مانند یک معجزه عمل خواهد کرد. زیرا باعث کاهش تنش و تقویت گردش خون در ناحیه سر می‌شود.

 در نتیجه، دردهای شدید این ناحیه را کاهش می‌دهد. البته برای بسیاری از افراد، لمس شدن ناحیه دردناک چندان جذاب نیست و باعث تشدید درد می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی، مطمئن شوید که ماساژ به درمان سردرد شما کمک می‌کند.

  • حذف مواد غذایی حاوی هیستامین 

هیستامین نوعی ماده شیمیایی است که به صورت طبیعی در بدن ساخته می‌شود. این ماده نقش مهمی در تقویت سیستم عصبی بدن، تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد. هیستامین در بسیاری از مواد غذایی مانند غذاهای تخمیر شده، ماهی دودی، گوشت و مواردی مانند این وجود دارد. برخی افراد بلافاصله بعد از مصرف هیستامین، سردردهای شدیدی را تجربه می‌کنند. 

زیرا بدن برخی افراد قادر به دفع درست هیستامین نیست. به همین دلیل، بهتر است در قدم اول غذاهای حاوی این ماده را از برنامه خود حذف کنید. بسیاری از غذاهای حساسیت‌زا، احتمال بروز سردرد و حملات میگرنی را افزایش می‌دهند.

  • مصرف عرقیجات 

عرقیجات یا اسانس‌های طبیعی، مایعاتی هستند که غلظت بسیار بالایی دارند و از گیاهان معطر تهیه می‌شوند. برخی از عرقیجات طبیعی مانند نعنا و اسطوخودوس هستند. این گیاهان خواص بسیار زیادی برای بدن دارند و به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد،  عرقیجات بهترین داروی سردرد شدید هستند.

هر یک از عرقیجات تاثیر خاصی بر بدن می‌گذارند. بنابراین بهتر است برای انتخاب عرقیجات مناسب با متخصصان تغذیه مشورت کنید. برخی محصولات گیاهی نتیجه معکوس دارند و باعث حساسیت می‌شوند. قبل از مصرف عرقیجاتی مانند نعنا یا اسطوخودوس، مطمئن شوید که ماده گیاهی با بدن شما سازگاری دارد و به درمان سردرد کمک می‌کند.

  • انجام یوگا 

یوگا یکی از بهترین روش‌ها برای درمان سردرد شدید در خانه است. این ورزش نه تنها برای درمان سردرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد و به کاهش استرس کمک می‌کند. علاوه بر این، باعث افزایش انعطاف پذیری بدن شما می‌شود. بسیاری از افراد برای بهبود کیفیت زندگی خود به سراغ ورزش‌هایی مانند یوگا می‌روند. 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ورزش باعث کاهش علائم بیماری میگرن می‌شود. به عنوان مثال در یکی از مطالعات، تاثیر یوگا بر ۶۰ فرد مبتلا به سردرد میگرنی مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این مطالعه نشان داد، تعداد دفعات حملات میگرنی در شرکت کنندگان کاهش یافته بود. از گروه دیگر درخواست شد تا همزمان با انجام حرکت یوگا، داروهای مخصوص درمان سردرد مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، سردرد مزمن بسیاری از شرکت کنندگان کاهش یافته بود.

  • مصرف کوآنزیم کیوتن

یکی دیگر از روش‌های درمان سردرد شدید در خانه، به مصرف کوانزیم کیوتن است. این ماده به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود. علاوه بر این، در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. مهم‌ترین وظیفه کوانزیم کیوتن در بدن، تبدیل غذا به انرژی است. در واقع این ماده نوعی آنتی اکسیدان قوی است که التهابات بدن را از بین می‌برد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف این مکمل‌ها به درمان سردرد شدید کمک می‌کنند. 

برای اثبات این مسئله یک پژوهش روی ۸۰ نفر انجام شد. از شرکت کنندگان درخواست شد تا به صورت روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم مکمل کوانزیم کیوتن مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، تعداد دفعات حملات میگرنی و میزان سردرد در بسیاری از شرکت کنندگان کاهش یافته بود. در یک پژوهش دیگر، از ۴۲ نفر مبتلا به میگرن درخواست شد تا به صورت روزانه سه دوز ۱۰۰ میلی‌گرمی از این ماده مصرف کنند. نتیجه نشان داد، تعداد حملات میگرن تا حد زیادی کاهش یافت.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره درمان سردرد شدید در خانه توضیح داده شد. سردرد یک مشکل بسیار رایج است که در اغلب افراد مشاهده می‌شود. عوامل مختلفی بر بروز سردرد تاثیرگذار هستند. عوامل ژنتیکی، خیره شدن طولانی مدت به صفحه رایانه و مواردی مانند این، باعث سردرد شدید می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف قرص و دارو، به سراغ روش‌های خانگی بروید. برخی از رایج‌ترین روش‌های خانگی شامل انجام حرکات یوگا، تغییر رژیم غذایی، حذف مواد غذایی حاوی هیستامین و مواردی مانند این هستند. 

رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر سردرد دارد. اگر سردرد مزمن را تجربه می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای درمان این عارضه با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا علائم بیماری میگرن را کاهش دهید و بدنی سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه