انواع آمپول های تقویتی

انواع آمپول های تقویتی

حدود ۵ دقیقه بعد از اینکه تزریقم تموم شد، کلینیک رو ترک کردم. با تعجب به خواهرم گفتم:«این چی بود؟ انگار دوپینگ کردم! همین چند دقیقه پیش داشتم می‌مردم. تمام دردهای عالم رو سرم هوا شده بود. مگه می‌شه آخه همچین چیزی؟ چی بود داخل این آمپوله؟» خواهرم گفت:«چیزی نیست. دکتر برات نوروبیون تجویز کرده بود. یه آمپول تقویتیه.»

 گفتم:«نوروبیون چی هست؟ عوارض نداشته باشه؟ آخه خیلی حالم خوب شده. حس می‌کنم سرحال شدم و انرژی بیشتری دارم!» با بی حوصلگی جواب داد:«تو هم که به همه چیز شک داری! حتماً دکتر صلاح دونسته برات تقویتی تجویز کنه.» دیگه چیزی نگفتم و به فکر فرو رفتم.

 واقعا اگه یک آمپول تقویتی بتونه انقدر حال منو خوب کنه، ترجیح میدم هر وقت خسته شدم برم یه آمپول تزریق کنم! فهمیدم که فکرمو به زبون آوردم! چون خواهرم سریع به این مسئله واکنش نشون داد:«نری این کارو انجام بدی‌ها! تزریق بیش از حد آمپول تقویتی به بدنت آسیب می‌زنه. اول از همه باید ببینی بدنت به کدوم ماده معدنی یا ویتامین نیاز داره. متناسب با اون، یکی از آمپول‌های تقویتی مثل آمپول تقویتی آهن یا B12 برای تجویز می‌شه.»

 اگر تو هم مثل من بعضی وقتا احساس خستگی شدیدی داری و حس می‌کنی بدنت بی‌رمق شده، بهتره این مطلب رو تا انتها مطالعه کنی و اطلاعات بیشتری درباره انواع آمپول‌های تقویتی به دست بیاری.

انواع آمپول تقویت کننده بدن

انواع آمپول تقویت کننده بدن
انواع آمپول تقویت کننده بدن

آمپول‌های تقویت انواع مختلفی دارند. برخی افراد آمپول‌های تقویتی را با نام نوروبیون می‌شناسند. در حالی که نوروبیون صرفاً یکی از آمپول‌های تقویت کننده بدن است. برخی از مشهورترین آمپول‌ها شامل موارد زیر هستند: 

  • آمپول تقویتی ویتامین D

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اغلب مردم با آن مواجه هستند، کسل شدن یا خستگی شدید بدن است. خستگی عضلانی بر عملکرد روزمره شما تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال مانع از انجام دادن فعالیت‌های بدنی می‌شود. این مسئله به خصوص برای ورزشکاران و بدنسازان اهمیت بسیار زیادی دارد. در اغلب موارد، خستگی شدید بدن ناشی از کمبود ویتامین D است.

 مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، حدود ۵۰ درصد از مردم دنیا این مسئله را تجربه می‌کنند. اما افراد مسن، افرادی با پوست تیره و افراد دارای اضافه وزن شدید، بیشتر از سایر مردم دچار کمبود ویتامین D می‌شوند. همچنین افرادی که در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند یا در آب و هوای سردسیر زندگی می‌کنند، خستگی عضلانی ناشی از کمبود ویتامین D را تجربه می‌کنند.

 بر اساس پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده است، کمبود این ویتامین به مرور زمان باعث افسردگی می‌شود. آمپول تقویتی ویتامین D به رفع این مشکل کمک می‌کند.

  • آمپول تقویتی ویتامین های گروه B

یکی از پرطرفدارترین آمپول‌های تقویتی، ویتامین‌های گروه B هستند. این ویتامین‌ها معمولاً در غذاهای حیوانی وجود دارند. به همین دلیل معمولا افراد گیاهخوار و وگان در معرض کمبود ویتامین‌های گروه B قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها، ویتامین B12 است که با نام نوروبیون شناخته می‌شود. 

کمبود شدید این ویتامین باعث کاهش سطح انرژی و خستگی شدید خواهد شد. علاوه بر این احتمال بروز مشکلات دیگر مثل کم خونی وجود دارد. برخی پزشکان برای جلوگیری از بروز این بیماری و بهبود انرژی بدن، آمپول نوروبیون تجویز می‌کنند. 

البته در برخی موارد، قرص نوروبیون نیز تجویز می‌شود. با این حال مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، آمپول تاثیر بهتری بر سطح انرژی بدن دارد. جالب است بدانید برخی ورزشکاران برای بهبود عملکرد ورزشی خود مکمل‌های حاوی ویتامین B12 مصرف می‌کنند. این ویتامین باعث افزایش استقامت بدنی آن‌ها می‌شود. 

  • آمپول تقویتی کراتین

یکی دیگر از انواع آمپول‌ های تقویتی، آمپول کراتین است. کراتین در اغلب غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز و غذاهای دریایی وجود دارد. این ماده تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد ماهیچه‌ها دارد. مکمل‌های حاوی کراتین یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های ورزشکاران و بدنسازان هستند.

 زیرا باعث افزایش توان و حجم ماهیچه‌ها می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده در انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی، کراتین می‌تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد. علاوه بر این، از آسیب‌های ورزشی شدید جلوگیری می‌کند. 

  • آمپول تقویتی روی

مفیدترین امپول تقویتی برای ضعف بدن، آمپول‌های حاوی روی هستند. روی یک ماده معدنی مهم برای بدن است که برای تولید انرژی و بهبود عملکرد سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمپول‌های تقویتی حاوی روی، به حفظ سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشارهای روزمره کمک می‌کنند. 

  • آمپول تقویتی آهن

آهن یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که برای تولید گلبول‌های قرمز و تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاهش سطح این ماده در بدن، باعث بروز احساس خستگی شدید می‌شود. افراد پریود، مادران باردار و شیرده، گیاهخواران، بدنسازان و ورزشکاران و برخی افراد دیگر در معرض کمبود این ماده معدنی قرار می‌گیرند و باید از آمپول تقویتی استفاده کنند.

  • آمپول تقویتی ال- تیانین

آمپول (L-theanine) یکی از بهترین آمپول‌های تقویتی است که برای کاهش خستگی و تامین انرژی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده نوعی اسید‌آمینه طبیعی است که در برخی گیاهان وجود دارد. 

برای بررسی اثر این ماده بر بدن، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ انجام شد. حدود ۲۰ مرد در این آزمایش شرکت کردند. از شرکت کنندگان درخواست شد تا هر چند وقت یکبار آمپول تقویتی ال تیانین تزریق کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، سطح انرژی شرکت کنندگان تا حد زیادی افزایش یافته بود. 

  • آمپول تقویتی کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 (CoQ10)، یکی از مهم‌ترین آنزیم‌های بدن است که به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود. این ماده در بخش‌های مختلف بدن مثل قلب، کبد و پانکراس و کلیه وجود دارد. یکی از مهم‌ترین وظایف این آنزیم، تقویت سیستم ایمنی بدن است. علاوه بر این، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد و التهابات بدن را از بین می‌برد. 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ماده به تامین انرژی و کاهش خستگی کمک می‌کند. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ انجام شد. پژوهشگران متوجه شدند که ارتباط مستقیمی بین تزریق این آنزیم و کاهش خستگی وجود دارد. البته این آنزیم در برخی مواد غذایی مانند ماهی روغنی، جگر، غلات کامل و مواردی مانند این یافت می‌شود. 

اگر ترکیبات غذایی در رژیم شما وجود ندارند، بهتر است درباره تزریق این آنزیم با پزشک مشورت کنید. افرادی که داروهای رقیق کننده خون یا انسولین مصرف می‌کنند، باید قبل از تزریق دارو با پزشک تماس بگیرند. 

سایر تقویت کننده های بدن

سایر تقویت کننده های بدن
سایر تقویت کننده های بدن

بعضی از تقویت کننده‌های بدن که به شکل‌های مختلف مثل کپسول یا مکمل‌های خوراکی در بازار وجود دارن، شامل موارد زیر هستند: 

  • ماده تقویتی آشواگاندا

این ماده تقویتی باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود و اضطراب درونی بدن را کاهش می‌دهد. این مکمل  برای کاهش کسلی و افزایش سطح انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲، عصاره ریشه آشواگاندا به کاهش سطح ترشح هورمون کورتیزول کمک می‌کند. 

برای اثبات این مسئله از شرکت کنندگان درخواست شد تا مکمل‌های خوراکی این گیاه را برای بازه زمانی ۶۰ روز مصرف کنند. نتیجه مطالعات نشان داد، این دارو می‌تواند یک مکمل ایمن برای حفظ سلامتی بدن باشد و به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. علاوه بر این یک مطالعه دیگر نشان داد، این مکمل باعث افزایش سطح استقامت بدنی می‌شود. 

  • ماده تقویتی گوارانا

یکی دیگر از انواع ترکیبات تقویتی، ماده تقویتی گوارانا است. این ماده یک مکمل فاقد قند است. دوزهای غلیظ این ماده برای تامین انرژی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماده تقویتی، حاوی ترکیبات دیگر مثل منیزیم و انواع ویتامین‌ها می‌باشد. 

به همین دلیل به حفظ انرژی ورزشکاران و بدنسازان هنگام تمرین کمک می‌کند. با کمک آن، می‌توانید عملکرد ورزشی بهتری داشته باشید. این مکمل به عنوان گیاه بومی آمازون شناخته می‌شود. علاوه بر این، برای تولید انواع نوشیدنی انرژی‌زا مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا حاوی کافئین است و باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شود. علاوه بر این بر عملکرد قلب و ماهیچه‌ها تاثیر می‌گذارد. البته مصرف بیش از حد این ماده توصیه نمی‌شود. زیرا باعث بروز عوارض گوناگون خواهد شد.

نکات مهم هنگام مصرف آمپول‌ های تقویتی

بهتر است هنگام مصرف برخی آمپول‌ها  و تقویت کننده‌ها به چند نکته توجه داشته باشید:

  • ماده تقویتی آشواگاندا معمولاً آسیبی به بدن وارد نخواهد کرد و با عوارض چندانی همراه نیست. اما در برخی موارد نادر، باعث اختلال در عملکرد کبد شده است.
  • آمپول CoQ10 نباید به صورت همزمان با داروهای انسولین و رقیق کننده خون مصرف شود.
  • مصرف بیش از حد آمپول‌های تقویتی حاوی ویتامین D باعث افزایش سطح کلسیم خون می‌شود.
  • مصرف بیش از حد کراتین باعث چاق شدن و اضافه وزن خواهند شد. علاوه بر این آب را به سمت ماهیچه‌ها هدایت می‌کند. در نتیجه ممکن است شخص احساس گرسنگی شدیدی داشته باشد.
  • تزریق بیش از حد آمپول‌های تقویتی آهن، باعث بروز مشکلاتی مثل ناراحتی معده، حالت تهوع، درد شکم و استفراغ خواهد شد.
  • آمپول (L-theanine) حاوی کافئین است. به همین دلیل ممکن است شخص بعد از تزریق این آمپول علائمی مثل کمبود خواب و خستگی شدید را تجربه کند. 

معرفی بهترین آمپول‌ تقویتی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که بهترین آمپول تقویتی چیست؟ کدام آمپول به حفظ سلامتی کمک می‌کند و انتخاب مناسب‌تری برای تامین انرژی بدن است؟ برای انتخاب بهترین آمپول تقویتی، باید به برخی مسائل توجه داشته باشید. در وهله اول باید ببینید بدن شما به کدام ماده معدنی یا ویتامین نیاز دارد. 

علاوه بر این، باید دلیل کمبود انرژی و خستگی شدید را مشخص کنید. معمولا نوروبیون به عنوان بهترین آمپول انرژی زا شناخته می‌شود. این آمپول برای تولید گلبول‌های قرمز، بهبود سیستم عصبی، افزایش سوخت و ساز بدن و جذب مواد مغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در نتیجه عملکرد بهتری نسبت به سایر امپول‌های تقویتی دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، تزریق این آمپول از ضعف، خستگی، کم خونی، کاهش وزن و علائم عصبی مانند سوزن سوزن شدن، درد و بی‌حسی پاها، سیستم ایمنی ضعیف، افسردگی و مشکلات کبد، کلیه و مواردی مانند این جلوگیری می‌کند.

مصرف بیش از حد آمپول‌های تقویتی مضر است؟

مصرف بیش از حد آمپول‌های تقویتی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. تمامی آمپول‌ها باید در دوز مشخص مصرف شوند. در چنین شرایطی، آسیبی به بدن وارد نمی‌کنند. اما تزریق بیش از حد این داروها باعث بروز مشکلات گوناگون خواهد شد. بنابراین حتی اگر احساس خستگی شدیدی دارید، بهتر است این آمپول‌ها را تزریق کنید. علاوه بر این، باید قبل از تزریق با پزشک تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید.

شرایط مهم هنگام مصرف آمپول‌ های تقویتی

  • به هیچ وجه به شکل خودسرانه برای مصرف آمپول‌های تقویتی اقدام نکنید و قبل از مصرف آمپول با پزشک مشورت کنید.
  • قبل از تزریق آمپول اطلاعات کاملی درباره مقدار مصرف و زمان مصرف آمپول‌ها به دست آورید. در غیر این صورت، احتمال بروز عوارض گوناگونی وجود دارد.
  • تا حد امکان نباید آمپول‌های تقویتی را همزمان با یکدیگر تزریق کنید. بهتر است قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردم بهترین انواع آمپول‌های تقویتی رو بهتون معرفی کنم. این آمپول‌ها می‌تونن به تامین انرژی بدنت کمک کنن و مانع از خستگی شدید بشن. یکی از معروف‌ترین آمپول‌های تقویتی، با نام نوروبیون شناخته می‌شه که از ضعف شدید و کم خونی جلوگیری می‌کنه. 

همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شه. بهتره قبل از تزریق این آمپول‌ها با متخصص مربوطه مشورت کنین. متخصص‌های مجموعه فیت کلاب درباره انواع آمپول ویتامین و انتخاب بهترین آمپول به شما مشاوره میدن. بنابراین بهتره همین حالا گوشی تلفن رو برداری و با کارشناس‌های این مجموعه تماس بگیری. 

4 Responses

    1. سلام وقت بخیر ما منبع خاصی برای معرفی نداریم و لی از داروخانه های معتبر میتونید تهیه کنید. تندرست باشید

  1. باعرض سلام و یه خداقوت جانانه از تمامی پرسنل و عزیزانی که در آگاه کردن مردم زحمت میکشند کمال تشکر و قدردانی دارم چرا که این اطلاعت، فوق العاده بارزش هستند.
    سپاس بیکران 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

    1. ممنون از همراهی و انرژی مثبت شما. تندرست و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه