برای درد معده چه باید خورد؟

برای درد معده چه باید خورد؟

بسیاری از مواد غذایی باعث ناراحتی معده می‌شوند. زمانی که به مشکلات معده دچار هستید، باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از مصرف مواد غذایی نامناسب پرهیز کنید. به عنوان مثال کربوهیدرات‌های ملایم و برخی ادویه‌ها مانند زنجبیل، تاثیر بسیار زیادی بر تسکین معده دارند و ناراحتی یا درد معده را کاهش می‌دهند. 

علت ابتلا به ناراحتی معده در افراد مختلف متفاوت است. در برخی موارد، عوامل زمینه‌ای بر این مسئله تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال ابتلا به برخی بیماری‌های عفونی یا مصرف مواد غذایی نامناسب، باعث ناراحتی شدید معده می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم بهترین مواد غذایی برای کاهش درد معده را به شما معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

مواد غذایی مناسب برای درد معده 

مواد غذایی مناسب برای درد معده 
مواد غذایی مناسب برای درد معده

در ادامه برخی از بهترین مواد غذایی برای درد و ناراحتی معده را به شما معرفی می‌کنیم:

  • زنجبیل 

یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش ناراحتی معده، زنجبیل است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، زنجبیل باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ می‌شود. این ماده دارای یک ریشه خوراکی به رنگ زرد است که به عنوان ماده درمانی برای تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید زنجبیل را به صورت خام یا پخته شده میل کنید.

 برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مصرف منظم زنجبیل به تسکین عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و باعث کاهش تهوع صبحگاهی می‌شود. تهوع صبحگاهی یکی رایج‌ترین مشکلات دوران بارداری است. برای بررسی تاثیر زنجبیل بر عملکرد دستگاه گوارش و معده، یک پژوهش در سال ۲۰۲۰ انجام شد.

 نتیجه مطالعه نشان داد، زنجبیل نقش مهمی در کاهش استفراغ و حالت تهوع مرتبط با شیمی درمانی و بارداری دارد. علاوه بر این، این ماده به درمان سرگیجه شدید کمک می‌کند و سرعت بهبود بیماری‌های گوارشی را افزایش می‌دهد. مصرف منظم زنجبیل معمولاً با عوارض خاصی همراه نیست. اما در برخی موارد، باعث سوزش سر دل، درد معده و اسهال می‌شود.

  • بابونه

یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای کاهش ناراحتی معده، بابونه است. بابونه باعث کاهش استفراغ می‌شود و به تسکین روده کمک می‌کند. این گیاه یک گیاه با گل‌های سفید کوچک است که در طب سنتی برای تسکین درد معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید بابونه خشک شده را به صورت چای دم کنید و همراه با خوراکی یا مکمل مصرف کنید. در زمان گذشته، مردم از بابونه برای درمان مشکلات روده مثل گاز، سوء هاضمه، اسهال، تهوع و استفراغ استفاده می‌کردند. 

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و از اسپاسم یا گرفتگی دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، بابونه به عنوان یک مکمل گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش مهمی در درمان سوهاضمه نوزادان دارد. اگرچه تحقیقات گوناگونی درباره خاصیت تسکین دهندگی بابونه انجام شده است، اما هنوز تحقیقاتی انجام نشده است که درباره مکانیسم اثر این ماده در بدن توضیح دهد.

  • نعناع 

تقریبا همه مردم می‌دانند که نعنا بهترین ماده برای درمان معده درد شدید در خانه است و ناراحتی یا درد معده را کاهش می‌دهد. نعنا باعث کاهش علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر می‌شود. علاوه بر این، از درد معده، نفخ، یبوست و اسهال جلوگیری می‌کند. متخصصان تغذیه معتقد هستند مصرف روزانه کپسول‌های روغن نعنا برای بازه زمانی دو هفته، تاثیر بسیار زیادی بر درد معده و کاهش گاز معده دارند. به عنوان مثال، روغن نعنا فلفلی باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارش می‌شود و اسپاسم شدید روده را کاهش می‌دهد. 

همین مسئله باعث درمان بیماری‌هایی مانند اسهال خواهد شد. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که آیا برگ نعنا یا چای نعنا دارای اثرات درمانی یکسانی هستند؟ لازم است مطالعات بیشتری درباره این مسئله انجام شود. نعنا فلفلی معمولاً باعث بروز عوارض چندانی نمی‌شود. اما در برخی موارد، باعث سوزش سر دل، حالت تهوع، درد شکم و خشکی دهان شده است.

  • شیرین بیان 

شیرین بیان باعث کاهش سوء هاضمه می‌شود و به بهبود زخم معده کمک می‌کند. این ماده یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان سوء هاضمه است و از زخم معده جلوگیری می‌کند. در زمان گذشته، مردم از ریشه شیرین بیان برای درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی مثل ناراحتی معده استفاده می‌کردند. امروزه مکمل‌های گیاهی حاوی شیرین بیان وارد بازار شده‌اند که به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند.

 ترکیبات موجود در شیرین بیان، باعث کاهش التهاب پوشش معده و افزایش تولید مخاط در معده می‌شوند. چندین مطالعه حیوانی و آزمایشگاهی درباره این مسئله انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، شیرین بیان باعث کاهش اسید معده می‌شود و درد و ناراحتی معده را تسکین می‌دهد. این مسئله برای افرادی که ناراحتی معده شدید ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده را تجربه می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. 

همچنین افرادی که رفلاکس اسید معده دارند، کاندیدای مناسبی برای مصرف شیرین بیان هستند. علاوه بر این، یک باکتری معروف به نام هلیکوباکتر پیلوری باعث زخم معده و آسیب دیدن بافت داخلی معده می‌شود. ترکیبات موجود در شیرین بیان، از آسیب دیدن معده توسط باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند. به عنوان مثال، این ترکیبات از رشد بیش از حد هلیکوباکتری جلوگیری می‌کنند و علائم بیماری زخم معده را کاهش می‌دهند.

  • دانه کتان 

دانه کتان بهترین داروی معده درد و تسکین ناراحتی معده است. این ماده نقش مهمی در درمان بیماری یبوست دارد. بذر کتان یک دانه کوچک است که باعث تنظیم حرکات روده می‌شود. همچنین به تسکین علائم بیماری یبوست و کاهش درد شکم کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید، یبوست شدید بسیار آزاردهنده است و با درد و ناراحتی زیادی همراه می‌باشد. بذر کتان به شکل‌های مختلف مثل آسیاب شده یا روغن بذر کتان مصرف می‌شود.

 این ماده در هر حالتی تاثیر بسیار زیادی بر درمان یبوست و ناراحتی معده دارد. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ انجام شد. این مطالعه روی افراد بزرگسال مبتلا به بیماری یبوست انجام گرفت. از افراد بزرگسال خواسته شد تا به صورت روزانه ۱۰ گرم بذر کتان مصرف کنند و این کار را برای بازه زمانی ۱۲ هفته ادامه دهند. نتیجه مطالعه نشان داد، علائم بیماری‌های گوارشی در شرکت کنندگان تا حد زیادی کاهش یافته بود.

  • نوشیدنی های ورزشی و نوشابه های بدون کافئین

اغلب ناراحتی‌های معده با اسهال و استفراغ شدید همراه هستند. اسهال و استفراغ شدید باعث کم آبی بدن می‌شوند. بنابراین یکی از روش‌های کاهش ناراحتی معده، مصرف نوشیدنی‌ها و مایعات است. نوشیدنی‌های ورزشی بهترین ترکیبات برای کاهش درد معده هستند.

 زیرا سرشار از الکترولیت می‌باشند و از کم آبی بدن جلوگیری می‌کنند. بهتر است نوشیدنی‌هایی را انتخاب کنید که حاوی کافئین نیستند. نوشابه‌های حاوی کافئین باعث افزایش درد معده می‌شوند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد؛ برخی نوشیدنی‌های گازدار و حاوی کافئین، باعث نفخ معده می‌شوند و احتمال رفلاکس معده را افزایش می‌دهند.

  • دارچین

 دارچین مفیدترین ماده برای کاهش ناراحتی معده است. زیرا سرشار از آن ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در دارچین، به بهبود هضم غذا کمک می‌کنند و درد آسیب معده را کاهش می‌دهند. علاوه بر این برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مصرف منظم دارچین باعث کاهش سوزش سر دل و سوء هاضمه می‌شود. 

پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه غذاها از پودر دارچین استفاده کنید. این ماده به عنوان یک درمان خانگی برای معده درد شدید شناخته می‌شود و اهمیت بسیار زیادی در طب سنتی دارد. البته در برخی موارد، مصرف بیش از حد دارچین باعث یبوست شدید می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این ماده، با پزشک مشورت کنید.

  • میخک

میخک یکی از گیاهان مفید برای درمان سریع معده درد است. بر اساس مطالعات انجام شده، این ماده باعث افزایش ترشحات معده می‌شود و گاز معده را کاهش می‌دهد. میخک نقش مهمی در کاهش اسهال و استفراغ شدید دارد. پیشنهاد می‌کنیم پودر میخک را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. این ترکیب به درمان معده درد شدید کمک می‌کند.

 یکی از مهم‌ترین مزایای این ماده، این است که اثر منفی بر رشد جنین ندارد. بنابراین می‌تواند در دوره بارداری مصرف شود. یکی دیگر از روش‌های مصرف میخک، تهیه دمنوش میخک است. برای تهیه این دمنوش، کافی است چند عدد میخک را داخل یک لیوان آب جوش بریزید. سپس کمی صبر کنید تا میخک در آب جوش دم بکشد. 

  • موز

موز یکی از غذاهای مفید برای کاهش ناراحتی معده است. زیرا پتاسیم و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد. همانطور که می‌دانید، حالت تهوع و استفراغ باعث کاهش الکترولیت‌ها و پتاسیم بدن می‌شود. در نتیجه افرادی که به مشکلات گوارشی دچار هستند و حالت تهوع شدید دارند، می‌توانند موز را به برنامه غذایی خود اضافه کنند. علاوه بر این، موز از معده درد شدید جلوگیری می‌کند و باعث تسهیل فرایند هضم غذا در بدن می‌شود. 

  • پوره سیب

سیب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام پلی‌فنول است پلی‌فنول تاثیر بسیار زیادی بر کاهش التهابات بدن دارد و علائم بیماری‌های گوارشی را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال از آسیب رسیدن به پوشش معده جلوگیری می‌کند. پوره سیب راحت‌تر از سیب خام هضم می‌شود. 

بنابراین گزینه مناسب‌تری نسبت به سیب خام است. برای تهیه پوره سیب، ابتدا مقدار کمی سیب را خرد کنید. سپس کمی آب، شکر، دارچین و لیمو به آن اضافه کنید. مواد اولیه را در یک ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید. سپس صبر کنید تا به پوره غلیظ تبدیل شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

چه مواد غذایی برای ناراحتی معده مناسب نیست؟ 

چه مواد غذایی برای ناراحتی معده مناسب نیست؟ 
چه مواد غذایی برای ناراحتی معده مناسب نیست؟

افرادی که به ناراحتی مزمن معده مبتلا هستند، باید مصرف برخی مواد غذایی مانند لبنیات، غذاهای تند، نوشابه، غذاهای سرخ شده یا نوشیدنی‌های الکلی را کاهش دهند. این مواد غذایی باعث شل شدن برخی از مهم‌ترین ماهیچه‌های دستگاه گوارشی می‌شوند و میزان تولید اسید معده را افزایش می‌دهند. در ادامه دلیل این مسئله به شما توضیح داده خواهد شد:

  • نوشابه‌ های کافئین ‌دار 

 نوشابه‌هایی که حاوی کافئین هستند یا برخی نوشابه‌های گازدار، باعث تشدید علائم بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس اسید معده می‌شوند.

  • لبنیات

 لبنیات برای افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، به هیچ وجه مناسب نخواهند بود.

  • غذاهای تند

غذاهای تند باعث ناراحتی معده می‌شوند و خطر بروز بیماری‌هایی مانند یبوست یا اسهال را افزایش می‌دهند.

  • غذاهای سرخ شده

 غذاهای سرخ شده حاوی مقدار زیادی چربی هستند. مدت زیادی طول می‌کشد تا چربی‌های اشباع شده در بدن هضم شوند. به همین دلیل، احتمال ناراحتی معده افزایش خواهد یافت.

  • الکل

نوشیدنی‌های الکلی باعث تحریک روده و معده می‌شوند. حالت تهوع و استفراغ از رایج‌ترین عوارض مصرف نوشیدنی‌های الکلی هستند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره مواد غذایی مناسب برای ناراحتی معده توضیح داده شد. افرادی که به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند، باید توجه بسیار زیادی به رژیم غذایی خود داشته باشند. دنبال کردن رژیم‌های غذایی مضر و سرشار از چربی‌های اشباع، آسیب شدیدی به عملکرد معده و روده وارد می‌کند. 

توجه داشته باشید که بیماری‌های مربوط به معده یا سایر بیماری‌های گوارشی، ابتدا به صورت خفیف بروز پیدا می‌کنند. در صورتی که این بیماری‌ها را نادیده بگیرید و توجهی به رژیم غذایی خود نداشته باشید، علائم بیماری تشدید خواهد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت یک برنامه غذایی سالم، با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

 متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا علائم بیماری‌های گوارشی را کاهش دهید و بدنی سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه