پیلاتس بانوان چیست ؟ مزایای پیلاتس برای بانوان

پیلاتس بانوان چیست ؟ مزایای پیلاتس برای بانوان

قصد دارید یک رشته ورزشی جدید را دنبال کنید که به صورت همزمان انعطاف پذیری، قدرت و سلامتی بدن را افزایش دهد و به کاهش دردهای جسمانی کمک کند؟ پیلاتس گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. این ورزش نه تنها توان عضلانی را افزایش می‌دهد و به بهبود فرم بدن کمک می‌کند، بلکه نقش بسیار مهمی در بهبود سلامتی و درمان بیماری‌ها دارد.

 بانوان می‌توانند ورزش پیلاتس را به صورت تخصصی دنبال کنند و منتظر نتایج شگفت انگیز آن باشند‌. ممکن است این ورزش در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد. اما به محض انجام تمرینات و دریافت برنامه ورزشی، متوجه فواید بی‌نظیر آن خواهید شد. به عنوان مثال، پیلاتس کم هزینه‌تر از سایر رشته‌های ورزشی است. این ورزش نزدیک به ۱۰۰ سال است که ابداع شده و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. 

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت پیلاتس، این است که با محدودیت خاصی همراه نیست. یعنی شما می‌توانید بدون توجه به سن، جنس، وضعیت سلامتی و تناسب اندام، برای انجام دادن تمرینات پیلاتس اقدام کنید. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره پیلاتس بانوان و فواید انجام آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید.

پیلاتس چیست؟

پیلاتس یکی از بهترین رشته‌های ورزشی است که به پاکسازی بدن کمک می‌کند و در اوایل قرن بیستم توسط فردی به نام «جوزف پیلاتس» ابداع شد. این فرد در ابتدا قصد داشت میزان آسیب دیدگی رقصندگان را با استفاده از فعالیت‌های بدنی کاهش دهد. زیرا خود سابقه طولانی در زمینه رقصندگی داشت و با آسیب‌های جسمانی ناشی از فعالیت‌های بدنی بالا کاملاً آشنا بود. اما این مسئله صرفاً به رقصنده‌ها مربوط نمی‌شود. 

همه افراد ممکن است آسیب‌های جسمانی را تجربه کنند. با توجه به اینکه برخی بانوان درگیر شغل یا نگهداری و تربیت فرزندان هستند، ممکن است فرصتی برای انجام فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا نداشته باشند. در این حالت، احتمال بروز آسیب‌های جسمانی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین باید از یک ورزش منعطف و جذاب برای افزایش سلامتی بدن استفاده کرد. 

این ورزش به بانوان کمک می‌کند تا تعادل خود را افزایش دهند. همچنین بانوان می‌توانند فعالیت‌های روزمره مثل پختن غذا، بالا رفتن از پله‌ها بلند کردن، فرزندان یا هر کار دیگری را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. مهم‌ترین کاری که پیلاتس بانوان انجام می‌دهد، ‌ افزایش تعادل بدن و بهبود تمرکز است. 

ورزش پیلاتس برای لاغری | پیلاتس چطور به لاغری و کاهش وزن کمک می کند!؟

مزایای پیلاتس برای بانوان

مزایای پیلاتس برای بانوان
مزایای پیلاتس برای بانوان

 

پیلاتس بانوان مزایای گوناگونی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید انجام تمرینات پیلاتس برای بانوان را بیان می‌کنیم.

  • افزایش قدرت هسته بدن

تمام بانوان می‌توانند قدرت هسته بدن خود را با استفاده از این ورزش افزایش دهند. اکثر تمرینات پیلاتس بر بهبود قدرت اندام‌های مرکزی بدن تمرکز دارند. همانطور که می‌دانید، هسته مرکزی بدن نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل دارد و به انجام دادن کارهای روزمره کمک می‌کند. به عنوان مثال زمانی که از پله‌ها بالا می‌روید یا هنگامی که بدن خود را به اطراف می‌چرخانید، باید هسته مرکزی قوی داشته باشید. 

تقویت و افزایش انعطاف پذیری ماهیچه‌های این ناحیه، به حفظ ثبات بدن کمک می‌کند. علاوه بر این بهبود قدرت اندام‌های مرکزی، یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش دهنده درد کمر و لگن است. همانطور که می‌دانید اکثر بانوان هنگام عادت ماهانه یا بعد از زایمان، دردهای شدیدی را در ناحیه کمر و لگن احساس می‌کنند. این دسته از افراد می‌توانند با انجام تمرینات پیلاتس، دردهای این ناحیه را کاهش دهند.

  • بهبود وضعیت بدن 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای پیلاتس برای بانوان، بهبود وضعیت بدن است. می‌توان از این تمرینات برای رفع مشکلاتی مثل قوز شدید کمر و گردن یا مواردی مانند این استفاده کرد. این ورزش به شما کمک می‌کند تا در وضعیت بهتری بنشینید یا بایستید.

 همین مسئله از بروز مشکلاتی مثل سردردهای مکرر، درد شانه یا کمر و مواردی مانند این جلوگیری خواهد کرد. از نظر بسیاری از مربیان ورزشی، پیلاتس دامنه حرکتی بدن را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد تعادل بین عضلات مختلف بدن می‌شود. تمام این عوامل، باعث بهبود وضعیت بدن خواهند شد و ماهیچه‌های مختلف بدن را تقویت می‌کنند. 

  • جلوگیری از صدمات 

همانطور که گفته شد، این ورزش اساساً برای کاهش آسیب‌های جسمانی ابداع شده است. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مزایای آن برای بانوان، جلوگیری از آسیب دیدن مفصل‌ها و ماهیچه‌ها است. در عصر حاضر مانند زمان گذشته، اکثر رقصنده‌ها زن هستند. اگرچه ممکن است برخی آقایان به عنوان رقصنده فعالیت کنند، اما تعداد رقصنده‌های زن بیشتر است. 

هنوز هم برخی رقصنده‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدن بدن، تمرینات پیلاتس انجام می‌دهند. فرقی نمی‌کند که چه فعالیت بدنی انجام می‌دهید، در هر صورت این تمرینات برای شما مناسب خواهند بود. پیلاتس باعث می‌شود ماهیچه‌های شما قدرت متعادلی داشته باشند. یعنی نه شل و نه بسیار سفت باشند.

آسیب های ناشی از فعالیت های ورزشی با شدت بالا چیست؟

آسیب های ناشی از فعالیت های ورزشی با شدت بالا چیست؟
آسیب های ناشی از فعالیت های ورزشی با شدت بالا چیست؟

 افرادی که فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا انجام می‌دهند، در معرض آسیب‌های جسمانی گوناگون قرار دارند. به عنوان مثال گرفتگی‌های شدید عضلات بعد از انجام دادن تمرین، رایج‌ترین آسیب جسمانی بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا است. در موارد بسیار شدید، ممکن است فعالیت بدنی باعث شکستگی مفاصل شود. این مسئله برای ورزشکارانی که در مسابقات شرکت می‌کنند اهمیت بسیار زیادی دارد. کوچک‌ترین آسیب جسمانی، ممکن است آن‌ها را از اهداف خود دور کند. به همین دلیل اغلب ورزشکاران برای کاهش این صدمات، به سراغ پیلاتس می‌روند.

مزایای پیلاتس

ورزش پیلاتس دارای مزایای متنوعی برای افراد و به خصوص بانوان است که در ادامه هر یک را بیان کرده و توضیح خواهیم داد.

  • افزایش انرژی بدن

تمرینات پیلاتس بانوان باعث افزایش انرژی بدن می‌شود. این تمرینات به صورت مستقیم بر تنفس تاثیر می‌گذارند و ظرفیت قلبی تنفسی را افزایش می‌دهند. افزایش ظرفیت تنفسی، باعث تحریک تولید هورمون‌های مختلف می‌شود. این هورمون‌ها باعث ایجاد نوعی احساس خوب در بدن می‌شوند و جریان خون یا اکسیژن رسانی را افزایش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین فوتید تمرینات پیلاتس، این است که به ندرت باعث خستگی یا کاهش شدید انرژی می‌شوند. این تمرینات به جای اینکه انرژی شما را کاهش دهند، به شما انرژی می‌بخشند. 

  • بهبود عملکرد ذهن

بانوان می‌توانند برای بهبود عملکرد ذهنی خود، تمرینات پیلاتس انجام دهند. بر اساس مطالعات انجام شده، این ورزش میزان آگاهی و تمرکز ذهن را افزایش می‌دهد. در این ورزش، شما باید به درون خود توجه کنید و بر روی احساسات مختلف بدن تمرکز داشته باشید. توجه به درون، به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را از محیط بیرون مثل دردهای جسمانی یا آسیب‌های فیزیکی دور کنید. 

بعد از انجام این تمرینات، بدن شما می‌تواند به بهترین شکل ممکن به محرک‌های خارجی پاسخ دهد. همچنین مغز قدرت و عملکرد بهتری خواهد داشت. به نوعی، کنترل احساسات با کمک حرکات ورزشی پیلاتس آسان می‌شود. به عنوان مثال، می‌توانید گرسنگی خود را کنترل کنید یا اقداماتی مانند این انجام دهید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • کاهش استرس 

حرکات ورزشی پیلاتس، باعث کاهش استرس می‌شوند و به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهد، میزان ترشح کورتیزول بعد از انجام این تمرینات کاهش می‌یابد. البته تصور نکنید میزان استرس طی یک شب کاهش پیدا می‌کند. باید برای مدتی تمرینات پیلاتس انجام دهید تا به نتیجه قابل قبولی برسید.

  • کاهش درد قاعدگی 

بدون شک یکی از مهم‌ترین فواید حرکات پیلاتس برای بانوان، کاهش درد قاعدگی است. بعضی از بانوان قاعدگی‌ بسیار دردناکی دارند. اگر شما نیز یکی از همین افراد هستید، به خوبی می‌دانید که دردهای قاعدگی تا چه اندازه آزاردهنده و طاقت فرسا هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، انجام فعالیت‌های بدنی بهترین روش برای کاهش درد قاعدگی است. یکی از بهترین رشته‌های ورزشی برای انجام فعالیت‌های بدنی، پیلاتس می‌باشد.

  • افزایش تحرک و انعطاف پذیری 

پیلاتس بانوان باعث افزایش انعطاف پذیری و تحرک می‌شود. قبل از هر چیزی، باید از تفاوت بین انعطاف پذیری و تحرک مطلع شوید. انعطاف پذیری به معنی کشش غیر فعال در عضلات است. اما تحرک نشان دهنده دامنه حرکتی در یک مفصل می‌باشد. برای اینکه تحرک خوبی داشته باشید، باید ابتدا انعطاف پذیری و قدرت بدن را افزایش دهید. در واقع برای افزایش تحرک به قدرت، تعادل و انعطاف پذیری نیاز دارید. بیشتر حرکات پیلاتس شامل ترکیبی از تمرینات انعطاف پذیری و کششی هستند که به بهبود تحرک کمک می‌کند.

تجهیزات مورد نیاز پیلاتس بانوان 

این رشته ورزشی نیازی به تجهیزات ورزشی پیچیده و دستگاه‌های گران قیمت ندارد. به همین دلیل، ورزش پیلاتس در منزل نیز انجام می‌شود و حضور در باشگاه ضروری نیست. می‌توانید با خرید برخی وسایل ورزشی ساده، تمرینات پیلاتس را انجام دهید. برخی از این تجهیزات شامل موارد زیر هستند. 

  • زیرانداز پیلاتس یا مت

زیرانداز یکی از مهم‌ترین تجهیزات پیلاتس است که باید خریداری شود. زیرا لازم است برای انجام این تمرینات روی زمین دراز بکشید. بنابراین برای رعایت اصول بهداشتی، به یک زیرانداز نیاز دارید.

  • کش پیلاتس

یکی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز پیلاتس بانوان، کش پیلاتس است. کش پیلاتس نه تنها برای انجام تمرینات پیلاتس مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه برای انجام تمرینات بدنسازی نیز مناسب است. این کش می‌تواند میزان مقاومت را افزایش دهد و فشار قابل توجهی به عضلات مختلف بدن وارد کند. این محصول در ابعاد و اندازه‌های مختلفی وارد بازار می‌شود و معمولاً از جنس لاتکس است.

ورزش با کش | 8 حرکت برای تمرین و ورزش کردن با کش

  • حلقه و توپ پیلاتس

حلقه پیلاتس یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز شما است که با نام‌های دیگری مثل حلقه جادویی نیز شناخته می‌شود. این حلقه برای افزایش پیچیدگی تمرین مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر حلقه، می‌توان از توپ‌های ورزشی برای انجام تمرینات استفاده کرد. این توپ‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و معمولاً برای حفظ تعادل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • فوم رولر

فرم رولر از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای انجام تمرینات پیلاتس بانوان است که برای گرم کردن بدن یا ماساژ بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورزش می‌تواند میزان توانبخشی بدن را افزایش دهد و باعث ایجاد تعادل شود.

آیا همه بانوان کاندیدای مناسبی برای انجام پیلاتس هستند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا همه بانوان می‌توانند تمرینات پیلاتس را انجام دهند.

  • این ورزش برای افرادی با مشغله کاری زیاد، افرادی با استرس و اضطراب شدید، افرادی با آسیب دیدگی‌های جسمانی، برای بانوان بعد از زایمان یا بانوانی که قاعدگی‌هایی دردناکی دارند، افراد مسن، افراد غیر ورزشکار، دانش آموزان و مواردی مانند این مناسب است. در ادامه افرادی که کاندیدای مناسبی برای انجام پیلاتس نیستند را معرفی می‌کنیم: 
  • این ورزش برای افرادی که صرفا قصد لاغر شدن و کاهش وزن دارند چندان مناسب نیست. زیرا هدف اصلی از طراحی این ورزش، کمک به حفظ سلامت بدن و کاهش صدمات فیزیکی است. به همین دلیل، افرادی که اضافه وزن دارند باید به سراغ رشته‌های ورزشی دیگر مثل بدنسازی یا ورزش‌های هوازی بروند.
  • افرادی که سیستم قلبی و عروقی ضعیفی دارند، کاندیدای مناسبی برای انجام این ورزش نیستند. 
  • بانوانی که به ورزش پرتحرک علاقه دارند، باید به سراغ رشته‌های ورزشی دیگر بروند. زیرا حرکات ورزشی پیلاتس معمولا آرام هستند و فشار زیادی به بدن وارد نمی‌کنند. 
  • بانوانی که قصد عضله سازی دارند، باید تمرینات بدنسازی انجام دهند. زیرا این ورزش تاثیر چندانی بر افزایش عضلات ندارد. البته کاملا بی‌تاثیر نیست. ولی نتایج آن مانند بدنسازی نخواهد بود. بهتر است برای تقویت عضلات، علاوه بر انجام دادن تمرینات ورزشی رژیم‌های غذایی مناسبی را نیز دنبال کنید. 

فروشگاه آنلاین فیت شاپ

انواع لوازم ورزشی و شخصی 

فروشگاه آنلاین فیت شاپ

انواع لوازم ورزشی و شخصی 

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره پیلاتس بانوان توضیح داده شد. این ورزش یک رشته عالی برای بانوان است که به حفظ قدرت بدن و سلامتی آن‌ها کمک می‌کند. تمرینات پیلاتس بسیار متنوع هستند و برای ورزشکاران مبتدی یا حرفه‌ای مناسب می‌باشند. البته نکته مهم این است که به شکل خودسرانه برای انجام دادن این تمرینات اقدام نکنید. زیرا ممکن است عضلات و مفاصل بدن شما آسیب ببیند.

پیشنهاد می‌کنیم برای انجام این تمرینات و دریافت یک برنامه ورزشی کامل، با مربیان مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. مربیان این مجموعه، اطلاعات کاملی درباره مزایا و معایب این حرکات در اختیار شما قرار می‌دهند تا با آگاهی کامل به سراغ این رشته ورزشی بروید. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره ورزش پیلاتس برای لاغری شکم و پهلو یا حفظ سلامتی بدن بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه فیت کلاب تماس بگیرید. 

2 Responses

  1. سلام من پیلاتس کار میکنم واقعا دردهای عضلانی را از بین می‌برد و تناسب اندام هم دارید در عین شادی و نشاط ورزش کردن

    1. ممنون از همراهی و توجه شما تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه