خواص موز + ارزش غذایی و مضرات آن

خواص موز + ارزش غذایی و مضرات آن

مامان خواهش می‌کنم، وسط مهمونی نشستیم! همه هم دارن این میوه رو می‌خورن. چرا نمی‌ذاری منم بخورم؟ بهم چپ چپ نگاه کرد و گفت:«مگه همین چند روز پیش کلی پول ندادم به متخصص تا بهت برنامه غذایی بده؟ مگه نگفت نباید غذاهای چاق کننده بخوری؟ نباید قند بخوری؟ ببین داخل ظرف هم خیار هست، کیوی هست، میوه‌های سالم‌تر رو بخور.»

 اروم دم گوشش گفتم:«مامان مگه موز مضره؟ کی گفته؟ کسی که داره لاغر می‌کنه نمی‌تونه موز مصرف کنه؟ قبول دارم که مصرف بیش از حد موز باعث چاقی می‌شه، اما به این معنی نیست که باید موز رو از برنامه غذایی خودم حذف کنم.» هر کار کردم راضی نشد. منم تا برگشتم خونه زنگ زدم مشاور تغذیه.

 گفتم:«وضعیت از این قراره. من باید میوه‌هایی مثل موز رو از برنامه غذایی خودم حذف کنم؟ آخه من عاشق این میوه و طعمشم.» مشاورم سعی کرد با مادرم صحبت کنه. اون توضیح داد که مصرف بیش از حد موز حتی به افراد لاغر هم توصیه نمی‌شه. 

چون سرشار از کربوهیدرات و قنده. به خاطر همین ممکنه باعث بروز بیماری‌های مختلف بشه. همه چیز باید به صورت متعادل مصرف بشه. اگر شما هم با چنین مشکلاتی مواجه هستین، بهتره این مطلب رو تا انتها بخونین و اطلاعات بیشتری درباره این میوه داشته باشین.

ارزش غذایی موز

ارزش غذایی موز
ارزش غذایی موز

ارزش غذایی موز به صورت زیر است: 

  • انرژی ۸ کیلوکالری
  • چربی کل ۰٫۳ g
  • چربی اشباع ۰٫۱ g
  • کلسترول ۰ mg
  • سدیم ۱ mg
  • پتاسیم ۳۵۸ mg
  • کربوهیدرات کل ۲۳ g
  • فیبر خوراکی ۲٫۶ g
  • قند ۱۲ g
  • پروتئین ۱٫۱ g
  • کلسیم ۵ mg
  • آهن ۰٫۳ mg
  • منیزیم ۲۷ mg

مضرات مصرف موز

اگرچه موز یک میوه مفید برای بدن است و به حفظ سلامتی کمک می‌کند، اما مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود.‌ مصرف بیش از حد این میوه با برخی مضرات همراه است. در ادامه برخی از مضرات را برای شما بیان می‌کنیم:

  1. موز در دسته میوه‌های چاق کننده قرار نمی‌گیرد. اما مصرف بیش از حد این میوه باعث افزایش کالری دریافتی روزانه و چاقی می‌شود. بنابراین اگر رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کنید، بهتر است به میزان مصرف موز توجه داشته باشید.
  2. بیشتر از ۹۰ درصد کالری موجود در موز شامل کربوهیدرات است. بخش زیادی از موز نارس و سبز رنگ شامل نشاسته مقاوم است. زمانی که رنگ موز تغییر می‌کند و رشد آن کامل می‌شود، نشاسته موجود در این میوه به شکر تبدیل خواهد شد. بنابراین ممکن است مصرف بیش از حد موز باعث تشدید علائم بیماری دیابت شود.
  3. این میوه حاوی مقدار کمی پروتئین و چربی و مقدار زیادی کربوهیدرات است. مصرف بیش از حد کربوهیدرات و کاهش مصرف چربی و پروتئین، باعث افزایش قند خون می‌شود. حتی احتمال تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو وجود دارد.
  4. مقدار کلسیم، آهن و ویتامین D موجود در موز بسیار کم است. بنابراین اگر صرفاً این میوه را مصرف کنید و سایر میوه‌ها از رژیم غذایی شما حذف شوند، با خطر کمبود مواد مغذی مواجه خواهید شد.

خواص میوه موز برای بدن 

خواص میوه موز برای بدن 
خواص میوه موز برای بدن

برخی از مهم‌ترین خواص موز شامل موارد زیر هستند: 

  • تامین فیبر بدن 

یکی از مهم‌ترین خواص موز این است که فیبر مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. همانطور که می‌دانید، فیبر مهم‌ترین ماده برای حفظ سلامتی بدن است. همه افراد با توجه به سن و جنسیت خود به ۲۲ تا ۳۴ گرم فیبر در روز نیاز دارند. متاسفانه اغلب افراد آمریکایی صرفاً نیمی از فیبر مورد نیاز بدن خود را دریافت می‌کنند.

 فیبر در اغلب غذاهای گیاهی مثل میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل وجود دارد. این ماده باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و قلب می‌شود. کمبود فیبر آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کند. این ماده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ و انواع سرطان مثل سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

 میوه‌هایی مانند موز به تامین فیبر روزانه مورد نیاز شما کمک می‌کنند. در یک موز خام با اندازه متوسط، بین ۳ تا ۴ گرم فیبر وجود دارد. البته مقدار فیبر این میوه با توجه به نوع موز و رسیده یا نارس بودن آن متفاوت است. این میوه بافت نرمی دارد و برای افرادی که با مشکل جویدن مواجه هستند، کاملا مناسب می‌باشد. به عنوان مثال کودکان خردسال یا افراد مسن می‌توانند موز مصرف کنند.

  • بهبود عملکرد قلب 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص موز، بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی است. این میوه سرشار از فیبر محلول است. فیبر محلول در برخی میوه‌ها و مواد غذایی وجود دارد. این ماده باعث کاهش سطح کلسترول بد بدن می‌شود و از بروز بیماری قلبی و سکته جلوگیری می‌کند.

 فیبر محلول به مولکول‌های کلسترول در روده کوچک می‌چسبد و از جذب آن‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی مفید برای بهبود عملکرد قلب است و به تنظیم فشار خون نیز کمک می‌کند.

 در یک موز متوسط بین ۴۰۰ تا ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد. این مقدار می‌تواند ۹ درصد پتاسیم مورد نیاز روزانه شما را تامین کند. یکی از مهم‌ترین مزایای پتاسیم، این است که به دفع سدیم از طریق سیستم ادراری کمک می‌کند. علاوه بر این فشار روی دیواره رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و به این ترتیب، باعث کاهش فشار خون می‌شود.

  • بهبود هضم غذا

همانطور که گفته شد، فیبر موجود در موز به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. این ماده برای هضم غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر فیبر محلول، ماده دیگری به نام پری‌بیوتیک در موز وجود دارد که برای رشد باکتری‌های خوب روده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 رشد و افزایش این باکتری‌ها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش خواهد شد و به سلامت بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، موز به عنوان یک غذا با هضم آسان شناخته می‌شود. این میوه برای افرادی که به مشکلات گوارشی مانند گاز معده، اسهال یا استفراغ مبتلا هستند، کاملاً مناسب است. همچنین افرادی که رفلاکس گوارشی، اسهال مسافرتی و مواردی مانند این را تجربه می‌کنند، می‌توانند موز مصرف کنند.

  • تامین انرژی بدن 

یکی دیگر از خواص موز این است که انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد. اولین منبع تأمین انرژی، کربوهیدرات است. همانطور که گفته شد، درصد قابل توجهی از این میوه شامل کربوهیدرات است. کربوهیدرات به عنوان سوخت اولیه بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان ساکارز موجود در موز رسیده بسیار بالا است. ساکارز نوعی قند ساده است که به آسانی جذب خون می‌شود و برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

علاوه بر این، این میوه سرشار از ویتامین B6 می‌باشد. این ویتامین برای انجام فرایندهای متابولیکی درون بدن مثل تامین انرژی و بهبود عملکرد مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پتاسیم موجود در موز برای بهبود عملکرد عضلات  مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه برای ورزشکاران و بدنسازان اهمیت بسیار زیادی دارد‌. مصرف موز قبل و بعد از تمرینات ورزشی، به حفظ انرژی بدن کمک می‌کند. 

banner template
  • منبع سرشار از آنتی اکسیدان

همانطور که می‌دانید اغلب میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان در موز نیز وجود دارد. این ترکیبات مفید در اغلب غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد بدن را از بین ببرند و برای تقویت سیستم ایمنی مورد استفاده قرار گیرند. 

علاوه بر این مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ترکیبات آنتی اکسیدانی از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. برخی عوامل مانند سموم موجود در محیط، اشعه ماورا بنفش خورشید و مواد شیمیایی، باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند.

 تجمع رادیکال‌های آزاد خطر بروز بیماری‌هایی مانند استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این میوه، ویتامین C است. ویتامین C از آسیب رسیدن به سلول‌ها جلوگیری می‌کند و برای جذب آهن در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • سرشار از نشاسته مقاوم 

اگرچه موز سبز طرفداران چندانی ندارد و در اغلب کشورها مصرف نمی‌شود، اما سرشار از نشاسته مقاوم است. این ماده برای بهبود سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش مهمی در عملکرد دستگاه گوارش دارد. نشاسته مقاوم ماده‌ای است که به راحتی در بدن هضم نمی‌شود و در برابر فرایند تجزیه و هضم مقاومت می‌کند.

 این ماده بعد از ورود به روده کوچک به راحتی هضم نمی‌شود. در نتیجه بخش زیادی از آن وارد روده بزرگ یا کلون می‌شود. سپس به وسیله باکتری‌های روده تخمیر خواهد شد و برای تغذیه باکتری‌های رود مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس مطالعات انجام شده، نشاسته مقاوم عملکردی شبیه به فیبر دارد و به تنظیم قند خون یا کاهش التهابات بدن کمک می‌کند.

  • تنظیم خلق و خو

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص موز بهبود خلق و خو است. این میوه باعث ترشح تولید سروتونین در مغز می‌شود. این ماده نقش مهمی در کیفیت خواب، بهبود خلق و خو و کاهش استرس دارد. به طور کلی، برای بهبود سلامت مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بهترین زمان برای مصرف موز 

مهم‌ترین سوالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که چه زمانی موز مصرف کنیم؟ با توجه به اینکه این میوه سرشار از کربوهیدرات است، بهتر است در وعده صبحانه مصرف شود. زیرا مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد و باعث افزایش احساس سیری می‌شود. 

علاوه بر این، به راحتی حذف می‌شود و انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند. می‌توانید این میوه را با یک ماده غذایی سرشار از پروتئین و چربی مانند ماست یونانی ترکیب کنید تا ارزش غذایی آن افزایش یابد. افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، بهتر است از مصرف موز پرهیز کنند. 

به جای آن، توصیه می‌کنیم موز نارس یا موز سبز مصرف کنید. علاوه بر این، بهتر است سطح قند خون را بعد از مصرف موز رسیده اندازه‌گیری کنید.

چه اشخاصی نباید موز مصرف کنند؟

موز خواص بی‌شماری دارد و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. با این حال، برای همه افراد مناسب نیست. بهتر است افراد زیر از مصرف موز خودداری کنند: 

  • افراد مبتلا به قند خون بالا
  • افرادی که میگرن دارند
  • افراد مبتلا به هایپرکالمی
  • افراد مبتلا به پوسیدگی دندان
با رژیم و ورزش
۱۲ کیلو کاهش وزن در ۳ ماه

سخن پایانی

مطلب رو تا اینجا خوندین؟ حالا متوجه شدین که موز چقدر مفیده؟ این میوه لذیذ می‌تونه به تامین انرژی بدن و افزایش قدرت عضلات کمک کنه. موز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانیه و برای بهبود خلق و خو مورد استفاده قرار می‌گیره. علاوه بر این، موز سبز یا نارس حاوی مقدار زیادی نشاسته مقاومه. 

نشاسته مقاوم می‌تونه به بهبود عملکرد دستگاه گوارشی شما کمک کنه. خلاصه موز خیلی فایده داره. اگر هم مامان شما راضی نمی‌شه، این مطلب رو ببرین بهش نشون بدین تا قانع بشه! ولی حواستون باشه که موز هم مثل میوه‌های دیگه نباید به صورت افراطی مصرف بشه. مصرف بیش از حد این ماده باعث چاقی می‌شه یا خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت رو افزایش میده. 

رژیم گرفتن کار سختی نیست. فقط همه چیز باید به صورت متعادل مصرف شه. لازم نیست به خودتون سختی بدین و همه غذاها رو از برنامه حذف کنین. به جای اون، بهتره با متخصص‌های مجموعه فیت کلاب تماس بگیرین و مثل من از رژیم لاغری خودتون لذت ببرین. این افراد به شما کمک می‌کنن تا سریع‌تر به تناسب اندام برسین. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، با کارشناس‌های مجموعه تماس بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه