برنج قهوه ای برای لاغری + طرز پخت

برنج قهوه ای برای لاغری + طرز پخت

غذا رو که آورد سر سفره نتونستم جلوی خندم رو بگیرم. شروع کردم بلند بلند خندیدن. با تعجب نگام کرد و گفت:«چرا می‌خندی؟» گفتم می‌بینم که باز دسته گل به آب دادی! برنجت ته گرفته رنگش تیره شده!» با تعجب بیشتر جواب داد:«وا! اول یه نگاه به برنج بنداز بعد نظر بده! این برنج با برنج‌هایی که همیشه می‌خوری فرق داره.» گفتم:«مثلاً چه فرقی داره؟» 

جواب داد:«این غذا رو با برنج قهوه‌ای پختم.» گفتم:«توی خونه که برنج بود. برای چی رفتی دوباره برنج خریدی؟» جواب داد:«خواص این برنج خیلی خیلی بیشتر از اون برنجیه که همیشه می‌خوری. البته برنج سفید هم مزایای خاص خودش رو داره. 

ولی برنج قهوه‌ای سبوس داره و تاثیر بیشتری بر روی سلامتی بدن داره. همونطور که می‌دونی، من رژیم لاغری دارم. متخصص تغذیه بهم گفت که از این به بعد از این برنج استفاده کنم. اگر نمی‌دونی این برنج چیه و چه فایده‌ای داره، بیا بشین غذاتو بخور تا بهت بگم فایده برنج قهوه‌ای برای لاغری چیه.»

برنج قهوه ای چیست؟ 

برنج قهوه ای چیست؟ 
برنج قهوه ای چیست؟ 

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید برنج قهوه‌ای چیست. ماهیت برنج قهوه‌ای چندان با ماهیت برنج سفید متفاوت نیست. یعنی فرآیند کاشت و برداشت برنج قهوه‌ای تقریباً شبیه به برنج سفید است. با این حال، تفاوت قابل توجهی بین برنج قهوه‌ای و برنج سفید وجود دارد. دانه برنج در مرحله برداشت دارای دو پوسته است. 

پوست اول بسیار نازک است که با نام سبوس شناخته می‌شود. این پوست به برنج چسبیده است. پوسته خارجی شلتوک نام دارد و ضخامت آن بیشتر است. منظور از برنج قهوه‌ای، برنجی است که پوسته اولی آن جدا نشده است. در حالی که پوسته دوم یا همان شلتوک از برنج جدا می‌شود. اما سبوس روی دانه برنج باقی می‌ماند. برای تهیه برنج سفید هر دو لایه برداشته می‌شود. 

فواید برنج قهوه ای برای سلامتی و لاغری

فواید برنج قهوه ای برای سلامتی و لاغری
فواید برنج قهوه ای برای سلامتی و لاغری

برنج قهوه‌ای برای لاغری مناسب است و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن دارد. از طرفی به حفظ سلامتی بدن نیز کمک می‌کند. در پوست خارجی برنج قهوه‌ای یا همان سبوس، مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی وجود دارد. بسیاری از این ویتامین‌ها و مواد معدنی هنگام تولید برنج سفید از بین می‌روند. به همین دلیل برنج قهوه‌ای گزینه سالم‌تر و بهتری نسبت به برنج سفید است. برخی از مهم‌ترین فواید برنج قهوه‌ای برای لاغری و سلامتی شامل موارد زیر هستند: 

  • کاهش خطر ابتلا به دیابت

یکی از مهم‌ترین مزایای این برنج، این است که خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا شاخص گلیسمی پایینی دارد. ترکیبات غذایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند، سطح قند خون را به صورت ناگهانی افزایش یا کاهش می‌دهند. 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف ۳ وعده برنج قهوه‌ای طی روز، خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو را تا ۳۲ درصد کاهش می‌دهد. البته برنج سفید نیز تا حدودی از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال نتیجه یک مطالعه نشان داده است، مصرف برنج سفید خطر بروز بیماری دیابت نوع دو را تا ۱۷ درصد کاهش می‌دهد. 

  • سلامت قلب 

از دیگر فواید برنج قهوه‌ای، کمک به سلامت قلب است. این ماده غذایی سرشار از فیبر است و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین ترکیبات مغذی موجود در در این برنج، منیزیم است. 

منیزیم نقش مهمی در جلوگیری از سکته قلبی دارد و به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف غلات کامل از جمله برنج قهوه‌ای خطر بروز بیماری‌های قلبی را تا ۲۲ درصد و خطر سکته را تا ۱۲ درصد کاهش خواهد داد. 

  • خواص ضد التهابی 

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید این برنج برای سلامتی، این است که دارای خواص ضد التهابی می‌باشد. این ماده مغذی سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. ترکیبات آنتی اکسیدانی خاصیت ضد التهابی دارند و از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کنند.

 مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ترکیبات می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آسم و آرتریت را کاهش دهند. افرادی که به صورت مداوم برنج قهوه‌ای مصرف می‌کنند، کمتر از سایر مردم در معرض بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند و تناسب اندام بیشتری دارند.

  • افزایش چربی سوزی 

یکی از مهم‌ترین مزایای برنج قهوه‌ای برای لاغری، این است که باعث افزایش چربی سوزی می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این برنج برای تجزیه چربی‌های اضافی بدن کاملاً مناسب است. به عنوان مثال یک مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی انجام شد.

 نتیجه این پژوهش نشان داد افرادی که برنج قهوه‌ای مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که غلات تصفیه شده مصرف می‌کنند،  چربی شکمی کمتری دارند. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی آهن، پتاسیم، ویتامین و سایر مواد مغذی است. بنابراین باعث افزایش احساس سیری می‌شود و از گرسنگی شدید طی روز جلوگیری می‌کند. 

  • سرشار از فیبر 

از دیگر مزایای مصرف‌ برنج قهوه ای برای لاغری، این است که حاوی مقدار زیادی فیبر می‌باشد. این ماده غذایی به راحتی در بدن تجزیه می‌شود و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. علاوه بر این، شما ‌را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد و باعث پاکسازی سیستم گوارشی می‌شود. همچنین از بروز بیماری‌هایی مانند یبوست جلوگیری می‌کند. همانطور که می‌دانید، عملکرد سیستم گوارشی نقش بسیار مهمی در تناسب اندام و مدیریت وزن دارد. 

  • حاوی سلنیوم 

یکی از مهم‌ترین ترکیبات مغذی موجود در برنج قهوه‌ای، سلنیوم است. سلنیوم نوعی ماده معدنی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. به عنوان مثال علائم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد یا مانع از بروز این بیماری‌ها می‌شود. افرادی که رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کنند، باید سلنیوم را به برنامه غذایی خود اضافه کنند. 

  • تامین انرژی بدن 

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید برنج قهوه‌ای برای لاغری، این است که انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند. این برنج به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی پر انرژی بمانید و توانایی بیشتری برای انجام دادن فعالیت‌های روزمره داشته باشید.

 این مسئله برای افرادی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند، اهمیت بسیار زیادی دارد. منگنز موجود در این ماده غذایی، پروتئین و کربوهیدرات مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند. همانطور که می‌دانید، این درشت مغذی‌ها در بدن به انرژی تبدیل می‌شوند. 

تفاوت طرز تهیه برنج قهوه ای با برنج عادی 

تفاوت‌های قابل توجهی در تهیه برنج قهوه‌ای و برنج عادی وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت، زمان پخت این ترکیبات است. معمولاً مدت بیشتری طول می‌کشد تا برنج قهوه‌ای پخته شود. یعنی زمان پخت برنج قهوه‌ای حدود ۳ یا ۴ برابر زمان پخت برنج سفید است. از طرفی می‌توان برنج قهوه‌ای پخته شده را برای بازه زمانی ۴ روز در یخچال نگهداری کرد.

 علاوه بر این، مقدار آب برنج قهوه‌ای و برنج سفید هنگام پخت متفاوت است. با توجه به اینکه برنج قهوه‌ای دارای پوشش بیرونی است، بنابراین به آب بیشتری نیاز دارد و زمان پخت آن نیز طولانی‌تر است. برنج سفید دارای این پوشش بیرونی نیست. به همین دلیل سریع‌تر نرم و پخته می‌شود.

طرز تهیه برنج قهوه ای در مایکروویو

اگر به دنبال دستورالعمل تهیه برنج قهوه‌ای هستید، پیشنهاد می‌کنیم این دستورالعمل را امتحان کنید. در واقع یکی از روش‌های تهیه برنج قهوه‌ای، استفاده از مایکروویو است. البته نحوه پخت برنج قهوه‌ای در مایکروویو با برنج سفید متفاوت است. زیرا باید زمانی را برای پختن لایه‌های اضافی سبوس و جوانه در نظر بگیرید. 

برنج قهوه‌ای را در یک ظرف تقریباً بزرگ بریزید. به این ترتیب، برنج به راحتی می‌تواند حباب بزند و حجم پیدا کند. ظرف شما باید دارای درپوش باشد. اما توجه داشته باشید که درپوش ظرف باید شل باشد یا دارای چند سوراخ هواکش باشد.

 به این ترتیب، بخار اضافی از آن خارج خواهد شد. پخت برنج قهوه‌ای روی اجاق گاز بین ۵۰ الی ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. اما با استفاده از مایکروویو، در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آماده می‌شود. مواد لازم برای تهیه برنج قهوه‌ای در مایکروویو شامل موارد زیر هستند:

  • ۱ فنجان برنج قهوه‌ای
  • ۳ لیوان آب
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • نصف قاشق غذاخوری نمک

برای تهیه این غذا ابتدا مقداری برنج را بشویید و آبکش کنید. سپس برنج را در کاسه مایکروویو بریزید. در مرحله بعد نمک، روغن و آب را به آن اضافه کنید. مایکروفر را روی قدرت ۱۰۰ قرار دهید و برنج را برای بازه زمانی ۱۰ دقیقه بپزید. سپس قدرت را تا ۵۰ درصد کاهش دهید. در مرحله بعد، در ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا برنج ۲۰ دقیقه دیگر بپزد.

طرز تهیه برنج قهوه ای دمی

می‌توان برنج قهوه‌ای را به صورت دمی نیز تهیه کرد. در چنین شرایطی، نیازی نیست از دستورالعمل بالا استفاده کنید. زیرا روش پخت کاملاً متفاوت است. همانطور که گفته شد، پخت برنج قهوه‌ای به صورت دمی کمی زمانبر است. برای تهیه این غذا، ابتدا مقداری آب و برنج شسته شده را همراه با نمک و روغن درون قابلمه بریزید. 

سپس این ترکیب را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب جوش بیاید. در مرحله بعد، شعله را کم کنید و در قابلمه را روی آن قرار دهید. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. بعد از اینکه آب آن جذب شد، ۱۵ الی ۲۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. در مرحله بعد زیر قابلمه را خاموش کنید. ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا برنج خوب نرم شود. نسبت آب به برنج نیز به صورت زیر است: 

  • برای برنج خیس شده: ۱ فنجان برنج+ ۱ و ۲/۱ فنجان آب
  • برای برنج خیس نشده: ۱ فنجان برنج + ۲ فنجان آب

طرز تهیه برنج قهوه ای آبکش

اگر قصد دارید برنج قهوه‌ای را به صورت آبکشی تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مواد اولیه زیر استفاده کنید: 

  • ۱ فنجان برنج قهوه‌ای (برنج قهوه‌ای دانه کوتاه، متوسط یا بلند)
  • ۶ لیوان آب
  • نمک، سس سویا یا سایر چاشنی‌های دلخواه
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون 

مقداری آب در یک قابلمه بزرگ بریزید. سپس قابلمه روی حرارت قرار دهید و سعی کنید تا آب جوش بیاید. برای پخت هر یک فنجان برنج قهوه‌ای، از ۶ فنجان آب استفاده کنید. توجه داشته باشید که برنج باید از قبل شسته شده باشد تا نشاسته اضافی آن گرفته شود. زمانی که آب در حال جوشیدن بود، برنج را به آن اضافه کنید.

 کمی حرارت را کاهش دهید. ولی توجه داشته باشید که آب و برنج همچنان باید در حال جوشیدن باشند. صبر کنید تا برنج برای بازه زمانی ۳۰ دقیقه بجوشد. نیازی نیست درپوش ظرف را روی آن قرار دهید. سپس قابلمه را از روی گاز بردارید و برنج را آبکش کنید. می‌توانید برای ته دیگ از نان سیب زمینی استفاده کنید. سپس برنج را در قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. اگر از برنج وحشی استفاده می‌کنید، از ۸ فنجان آب استفاده کنید. سپس صبر کنید برای ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بجوشد. 

سخن پایانی 

در این مطلب سعی کردم به طور کامل درباره مزایای برنج قهوه‌ای برای لاغری و طرز پخت برنج قهوه ای برای لاغری توضیح بدم. فرق برنج قهوه‌ای و برنج سفید اینه که دونه‌های برنج قهوه‌ای دارای سبوس هستن. در حالی که دونه‌های برنج سفید دارای سبوس نیستن. همین تفاوت کوچک باعث شده تا برنج قهوه‌ای فایده بسیار زیادی برای بدن داشته باشه. 

این ماده به بهبود هضم غذا در بدن کمک می‌کنه و تاثیر بسیار زیادی روی تناسب اندام و لاغری داره. به عنوان مثال باعث افزایش چربی سوزی می‌شه و انرژی مورد نیاز بدن رو فراهم می‌کنه. طرز تهیه این برنج بسیار ساده‌است. می‌تونی اون رو به شکل دمپختک یا آبکش شده بپزی. حتی می‌تونی از مایکروویو برای پخت برنج قهوه‌ای استفاده کنی.

 چون مدت زمان پخت این برنج کمی بیشتر از برنج سفیده. ولی بهتره قبل از مصرف این ماده غذایی، با متخصص تغذیه مشورت کنی. متخصص‌های مجموعه فیت کلاب بهت کمک می‌کنن تا غذاهای متنوع و سالم مصرف کنی و سریع‌تر به تناسب اندام برسی. اگر حس می‌کنی این اطلاعات کافی نیستن، بهتره همین الان با کارشناس‌های مجموعه تماس بگیری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه