آیا لیمو ترش قند دارد؟

آیا لیمو ترش قند دارد؟

مرکبات از مهم‌ترین محصولاتی هستند که در سبد غذایی افراد وجود دارد. به خاطر ویتامین‌های بسیار زیادی که در مرکبات وجود دارد، پزشکان به همه افراد توصیه می‌کنند حتما در مصرف روزانه خود مرکبات را بگنجانند. یکی از پر مصرف‌ترین آن‌ها را می‌توان لیمو ترش دانست. 

اما برخی از افراد گمان می‌کنند لیموی ترش دارای قند بوده و مصرف مداوم لیمو می‌تواند برای بدن مضر واقع شود. از این رو در ادامۀ این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به بررسی موضوع اینکه آیا لیمو ترش قند دارد؟ خواهیم پرداخت تا ببینیم قرار دادن لیموی ترش در برنامه غذایی برای بدن مفید است یا آسیب‌هایی را به جسم می‌رساند؟

لیمو ترش را بیشتر بشناسید

لیموی ترش در دسته مرکبات قرار می‌گیرد. ظاهر لیمو به طور معمول سبز یا زرد رنگ است و طعمی ترش دارد. عطر و بوی بسیار قوی این میوه باعث شده است بسیاری از افراد حتی اگر میوه را مصرف نکنند، از رایحه خوش لیمو لذت ببرند. میوه فوق، دارای انواع مختلفی است که در ایران با نام‌های لیموی آبگیری، سنگی و ترش شناخته می‌شوند. لیمو خواص بی‌نظیر و بسیار زیادی را در خود دارد که باعث شده است به یک میوه عالی برای مصرف روزانه تبدیل شود. در ادامه ارزش غذایی لیموی ترش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • دارای انواع ویتامین‌های گروه B، A و C 
  • سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها
  • دارای آهن، کلسیم، پتاسیم، مس، منیزیم و روی
  • دارای فیبر بالا

آیا لیموی ترش حاوی قند است؟

اگر چنین احتمالی را در نظر بگیریم که لیمو ترش قند دارد، باید گفت بیماران دیابتی اولین کسانی خواهند بود که در معرض آسیب قرار دارند. اما پزشکان همواره توصیه می‌کنند لیموی ترش در برنامه روزانه همه افراد خصوصا دیابتی‌ها قرار گیرد. همگی ما می‌دانیم لیمو سرشار از ویتامین C است. ویتامینی که با مصرف به اندازه، می‌تواند عاملی برای پیشگیری از بروز دیابت نوع 2 شود. طی تحقیقات علمی که گروهی از دانشمندان انجام دادند، یافته‌هایی مبنی بر عدم ضرر قند لیمو ترش به دست آمد.

 نتایج تحقیقات نشان داد مصرف روزانه میزان خاصی ویتامین C، باعث می‌شود افراد 5% کمتر از سایرین دچار ابتلا به دیابت نوع 2 شوند. هر میوه‌ای را که در نظر بگیرید میزانی از قند را در خود دارد. لیمو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای درصدی قند است. اما میزان قند به حدی نیست که برای افراد مضر واقع شود.

مصرف لیمو به افراد دیابتی کمک می‌ کند؟

توجه به قند موجود در لیمو ناخواسته تمرکزها را به سمت افراد دیابتی منعکس می‌کند. به همین خاطر لازم دانستیم مبحث فوق نیز مورد بررسی قرار گیرد. مجموعه‌هایی همچون انجمن دیابت آمریکا، مصرف لیمو ترش را به عنوان یک غذای عالی توصیه می‌کنند. زیرا دارای میزان زیادی ویتامین C است. مصرف ویتامین C می‌تواند در پروسه مقاومت بدن به انسولین نقش درمان کننده‌ای را ایفا کند. 

معمولا بیماری‌های قلبی و عروقی جزء مواردی است که امکان دارد با بیماری دیابت همراه شود. علت بروز چنین مشکلاتی ممکن است به فشار خون بالا و افزایش کلسترول مربوط شود. مصرف لیموی ترش و مرکباتی که دارای آنتی اکسیدان بالا و درصد زیادی فیبر هستند، می‌تواند بسیار کمک کننده واقع شود.

فواید لیمو ترش برای افراد دیابتی چیست؟

فواید لیمو ترش برای افراد دیابتی چیست؟
فواید لیمو ترش برای افراد دیابتی چیست؟
افزایش وزن اصولی
برنامه غذایی + برنامه تمرین
اختصاصی و زیر نظر متخصص
افزایش وزن اصولی
برنامه غذایی + برنامه تمرین
اختصاصی و زیر نظر متخصص

با توجه به میزان کم قند لیمو ترش، می‌توان آن را برای افراد دیابتی نیز مورد استفاده قرار داد. مصرف لیمو برای کسانی که درگیر بیماری قند هستند، خواص زیای را به همراه دارد که در ادامه به برخی اشاره خواهد شد.

  • داشتن ویتامین ‌های ضروری

همانطور که در بالا اشاره شد، لیمو دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی و مغذی زیادی است که برای بدن لازم می‌باشد. ویتامین‌های موجود در لیمو برای افراد دیابتی ضروری است و سلامت عمومی بدن را تضمین می‌کند.

  • کنترل سطح قند خون

مصرف به اندازه لیمو فشار خون را کنترل کرده و میزان گردش خون در بدن را افزایش می‌دهد که برای نگه داشتن سطح قند بسیار مهم است. 

  • تاخیر انداختن در تخلیه معده از غذا

زمانی که معده پر از غذا است، مصرف آب لیموی تازه می‌تواند شرایطی را فراهم کند که سرعت هضم و تجزیه مواد کاهش یابد. یعنی بدن زمان بیشتری را صرف شکستن مولکول‌های قندی می‌کند و در نتیجه قند به صورت آرام به بدن وارد می‌شود. وقتی پروسه به آرامی پیش می‌رود باعث می‌شود سطح قند خون حتی تا 30% کاهش پیدا کند که مزیت بسیار بزرگی برای افراد دیابتی خواهد بود.

  • گلوکز خون را افزایش نمی‌ دهد

مصرف لیمو باعث می‌شود سطح گلوکز در بدن کاهش پیدا کند. از طرف دیگر پروسه هضم و کارایی دستگاه گوارش را نیز بهتر می‌کند. همه موارد باعث می‌شود انسولین نیز به میزان لازم در بدن ترشح شود که برای افراد دیابتی بسیار مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

قند لیمو ترش چقدر است؟

معمولا لیموی ترش به عنوان عضوی از گروه مرکبات با قند بسیار پایین شناخته میشود. در واقع میزان قند لیمو ترش در اندازۀ کوچک در حد 1 گرم است که عدد کمی می‌باشد. با توجه به داشتن حجم بالایی از ویتامین C در لیمو، قند موجود چندان اثر گذار نخواهد بود. به طوری که پزشکان مصرف به اندازه از لیمو را حتی به بیماران دیابتی نیز توصیه می‌کنند.

شیوه ‌های استفاده از لیمو ترش در رژیم غذایی

شیوه ‌های استفاده از لیمو ترش در رژیم غذایی
شیوه ‌های استفاده از لیمو ترش در رژیم غذایی

برای جای دادن لیمو ترش در رژیم غذایی خود، دست شما باز است. به راحتی می‌توانید به اشکال مختلف میوه را در سبد غذایی خود جای دهید. اگر از طعم و عطر لیمو لذت می‌برید می‌توانید لیمو آب گرفته و عصارۀ آن را داخل مقدار مناسبی از آب اضافه کنید و در طول روز بنوشید. در صورت اذیت شدن دستگاه گوارشی با روش فوق، می‌توانید آب لیمو را به همراه عسل در یک لیوان آب گرم حل کرده و سپس میل کنید.

 از آب لیمو در طبخ غذاها به عنوان طعم دهنده می‌توان بهره برد. همچنین اگر اهل مصرف اسموتی‌ها هستید، می‌توانید آب لیمو یا خود میوه را داخل نوشیدنی‌های خود جای دهید. به راحتی می‌توانید روزانه مقدار مناسبی از میوه فوق را در سبد غذایی خود جای داده و از خواص بی‌نظیرش بهره مند شوید.

فواید مصرف لیموی ترش برای بدن

لیموی ترش به خاطر داشتن مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها در خود می‌تواند یک خوراکی مناسب برای تقویت سلامت عمومی بدن به حساب آید. در ادامه مطلب مهم‌ترین خواص لیمو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • کاهش سطح کلسترول

همانطور که اشاره شد، مصرف لیمو می‌تواند باعث پایین آمدن شاخص کلسترول بد در بدن شود. در نتیجه با پایین آمدن کلسترول، سلامت قلب و عروق نیز تضمین خواهد شد.

  • بهبود پروسه هضم و گوارش

کربوهیدارت‌ها 10% از مواد مغذی لیمو ترش را تشکیل می‌دهند که به صورت فیبر محلول است. فیبر لیمو می‌تواند در پروسه هضم موثر باشد و باعث می‌شود قند و نشاسته به کندی شکسته شوند. در نتیجه روند هضم به خوبی طی خواهد شد و دستگاه گوارش و روده در سلامت بهتری می‌مانند.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان

رژیم‌های غذایی که مصرف سبزیجات و مرکبات را به خوبی پیگیری می‌کنند، معمولا ریسک احتمال ابتلا به سرطان را پایین می‌آورند. برخی تحقیقات حاکی از آن است که مصرف منظم لیموی ترش خواص ضد سرطان را با خود به همراه می‌آورد.

  • مفید برای قلب و عروق

تحقیقات در زمینه مصرف ویتامین C نشان داده است مصرف موادی همچون لیمو که دارای میزان قابل توجهی از ویتامین فوق است، می‌توانند ریسک ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهند. داشتن یک رژیم مبنی بر مصرف به اندازه ویتامین C برای حفظ سلامت قلب و عروق بسیار موثر است.

  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در لیموی ترش و میزان آنتی اکسیدانی که دارد، باعث شده است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. با مصرف لیمو در زمان ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، می‌توان طول درمان را کوتاه‌تر کرد.

  • کاهش خطر بروز سکته مغزی

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد مصرف لیمو ترش می‌تواند ریسک احتمال بروز سکته مغزی را در افراد تا 19% کاهش دهد. 

برای کبد چرب چی بخوریم تا از مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنیم؟ مصرف لیمو و آب فراوان می‌تواند به پاکسازی کبد شما کمک کند. مقاله کامل را اینجا بخوانید.

عوارض جانبی مصرف زیاد لیمو ترش

با توجه به تمام مزایا و فوایدی که مصرف لیمو با خود به همراه دارد، باید دانست که معایبی نیز در مصرف زیاد از حد خواهد بود. در ادامه به عوارضی که ممکن است پیش آید، اشاره می‌شود.

  • مصرف آب لیمو به صورت غلیظ می‌تواند باعث از بین بردن مینای دندان شود.
  • مصرف زیاد و غلیظ  لیمو می‌تواند باعث ایجاد احساس سوزش در سر معده شود.
  • لیمو خاصیت ملین داشته و باید در مصرفش دقت کرد.
  • پوست لیمو حاوی ماده‌ای به نام اگزالات است. در صورت مصرف بی‌رویه می‌تواند منجر به شکل گیری سنگ در کلیه‌ها شود.
رژیم غذایی و برنامه تمرینی بگیر
خوب و دقیق بهش عمل کن
به اندام مورد علاقه ات برس!
بعد
قبل
رژیم غذایی و برنامه تمرینی بگیر
خوب و دقیق بهش عمل کن
به اندام مورد علاقه ات برس!

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید.

مصرف لیموی ترش ضرر دارد؟

برخی از افراد با مصرف لیمو ترش شاهد بروز مشکلاتی هستند. معمولا مصرف لیموی ترش برای بسیاری از افراد مجاز است و مشکلی را به وجود نمی‌آورد. اما زمانی که فرد دچار زخم معده باشد یا دستگاه گوارشی فرد در حالت اسیدی قرار داشته باشد، مصرف آب غلیظ لیمو می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. بعضی دیگر از افراد نیز دارای حساسیت‌های غذایی هستند که مصرف لیمو ترش می‌تواند مشکلات آنها را تشدید کند.

 تشخیص مشکلات فوق و راه درمان تنها توسط پزشک قابل انجام است. برای رفع موارد گفته شده بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کرده و اقدام به دریافت یک رژیم مخصوص برای خود کنید. چرا که در بسیاری از حالات با تغییر در سبک مصرف لیمو و شیوۀ استفاده از آن، می‌توان روندی را پیش برد که مشکلات بروز نکنند. در نتیجه به راحتی و با یک رژیم اصولی می‌توان از خواص میوه لیمو بهره‌مند شد.

کلام پایانی

مشخص شد که میزان قند لیمو ترش در برابر خواص فراوانی که برای بدن دارد، چندان به چشم نمی‌آید. به طوری که پزشکان برای همه افراد مصرف لیمو را مجاز شمرده‌اند و مصرف به اندازۀ آن، نمی‌تواند مشکل ساز شود. برخی از افراد ممکن است به خاطر مشکلات گوارشی و حساسیت‌های بدنی نتوانند از لیمو ترش به شکل ساده در رژیم غذایی خود بهره‌مند شوند.

 به همین خاطر نیاز است با پزشک متخصص تغذیه مشورت کرده و شیوه‌ای را به کار گیرند تا بتوانند از میوه فوق مصرف کنند. مجموعه تخصصی فیت کلاب با بهره گیری از پزشکان تغذیه مجرب در کادر خود، بهترین رژیم‌های غذایی را مبتی بر شرایط جسمی، روحی و زندگی  شخصی شما طراحی می‌کند. رژیم‌های طراحی شده کاملا شخصی سازی شده و فقط برای شخص شما نوشته و اجرایی می‌شوند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه