معرفی انواع مكمل غذايی

معرفی انواع مكمل غذايی

مکمل‌های غذایی انواع مختلفی دارند. مولتی ویتامین‌ها یا روغن ماهی، برخی از مکمل‌های غذایی پرطرفدار هستند که در اغلب فروشگاه‌ها وجود دارند. اغلب افراد زمانی به سراغ مکمل‌های غذایی می‌روند که کمبود یک ماده را در بدن خود حس کنند. به عنوان مثال کمبود شدید ویتامین D، شما را به سمت مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین سوق می‌دهد.

 در قدم اول، پیشنهاد می‌کنیم مواد مغذی را از رژیم غذایی دریافت کنید. اما اگر رژیم غذایی شما سرشار از مواد مغذی نیست، می‌توانید مکمل‌های غذایی مصرف کنید. اگرچه مکمل‌های غذایی فواید بسیار زیادی برای بدن دارند، اما ممکن است با برخی خطرات و عوارض همراه باشند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم درباره معرفی انواع مکمل‌ غذایی توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مکمل غذایی چیست؟

مکمل غذایی چیست؟
مکمل غذایی چیست؟

با شنیدن نام مکمل، به احتمال زیاد به یاد مکمل‌های بدنسازی مانند پروتئین وی خواهید افتاد. اما جالب است بدانید مکمل‌های غذایی فراتر از این موارد هستند. هر نوع ماده خوراکی که مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم سازد، در دسته مکمل‌های غذایی قرار می‌گیرد. مکمل‌ها معمولا برای تکمیل رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با غذاهای معمولی متفاوت هستند.

 البته جالب است بدانید مکمل‌ها با داروها نیز متفاوت هستند. گاهی اوقات ممکن است یک ماده دارای برچسب مکمل غذایی باشد. اما به عنوان دارو نیز مصرف شود. در هر صورت، همه چیز به صلاحدید پزشک بستگی دارد. مکمل به شکل‌های مختلف مثل قرص، کپسول، پودر و مواردی مانند این مصرف می‌شود. برخی از رایج‌ترین مکمل‌های غذایی شامل موارد زیر هستند:

  • ویتامین‌ها (مانند مولتی ویتامین‌ها یا ویتامین‌هایی مانند ویتامین D و بیوتین)
  • مواد معدنی (مانند کلسیم، منیزیم و آهن)
  • گیاهان یا گیاهان دارویی (مانند اکیناسه و زنجبیل)
  • ترکیبات گیاهی (مانند کافئین و کورکومین)
  • اسیدهای آمینه (مانند تریپتوفان و گلوتامین)
  • میکروب‌های زنده (که معمولاً به عنوان پروبیوتیک‌ها شناخته می شوند)

مزایای مصرف مکمل غذایی

مزایای مصرف مکمل غذایی
مزایای مصرف مکمل غذایی

سوال مهم این است که چرا باید مکمل غذایی مصرف کنیم؟ یا مزایای مصرف مکمل‌های غذایی چیست؟ مهم‌ترین مزیت مصرف این ترکیبات خوراکی، تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است. به همین دلیل، مکمل‌های غذایی تاثیر بسیار زیادی بر حفظ سلامتی بدن دارند. به عنوان مثال کلسیم و ویتامین D، برای تقویت استخوان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

مکمل‌های حاوی فیبر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند. در حال حاضر، بسیاری از مکمل‌ها دارای تاییدیه وزارت بهداشت و غذا و دارو هستند. اما لازم است تحقیقات بیشتری روی برخی مکمل‌های دیگر انجام شود. بنابراین لازم است دقت بسیار زیادی هنگام خرید مکمل داشته باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزیت‌های مصرف مکمل غذایی را برای شما بیان می‌کنیم: 

  1. این ترکیبات خوراکی، خطر بروز مشکلاتی مثل سوء تغذیه و کمبود ویتامین، مواد معدنی یا سایر مواد مغذی را کاهش می‌دهند. بسیاری از مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه شما جایی ندارند. بنابراین ممکن است با کمبود برخی مواد معدنی یا ویتامین‌ها مواجه شوید.
  2. مکمل‌ها تاثیر بسیار زیادی بر بهبود سلامت کلی بدن دارند. به عنوان مثال سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشند و بر تنظیم ترشح هورمون‌ها موثر هستند.
  3. برخی مکمل‌ها به صورت اختصاصی برای تقویت عملکرد فیزیکی ورزشکاران طراحی شده‌اند. به عنوان مثال باعث افزایش استقامت بدنی، قدرت عضلانی و ریکاوری بدن می‌شوند. مکمل‌های مانند پروتئین وی یا (gain) طرفداران بسیار زیادی در بین ورزشکاران دارند.

عوارض مکمل های غذایی

اگرچه مکمل غذایی فواید بسیار زیادی برای بدن دارد، اما دارای عوارضی نیز می‌باشد. بنابراین بهتر است به این عوارض نیز توجه داشته باشید. به طور کلی بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های غذایی، با متخصصان تغذیه یا متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

 زیرا ممکن است مکمل مورد نظر شما به برخی داروها تداخل داشته باشد یا اثرات بدی بر بدن بگذارد. متخصصان تغذیه، اطلاعات کاملی درباره شرایط جسمانی و سبک غذایی شما به دست می‌آورند. سپس بهترین مکمل غذایی را به شما معرفی خواهند کرد.

انواع مکمل های خوراکی و غذایی

مکمل‌های خوراکی و غذایی انواع مختلفی دارند. در ادامه با معرفی انواع مکمل غذایی می‌پردازیم: 

1.مولتی ویتامین ها

یکی از مشهورترین مکمل غذایی بزرگسالان و خردسالان، مولتی ویتامین‌ها هستند که توسط بسیاری از مردم مصرف می‌شوند. مولتی ویتامین محصولی است که حاوی چندین ویتامین مختلف می‌باشد. هر کدام از این ویتامین‌ها تاثیر خاصی بر بدن دارند و به درمان برخی بیماری‌ها کمک می‌کنند. ممکن است در برخی مولتی ویتامین‌ها، ترکیبات معدنی نیز وجود داشته باشند. این مکمل‌ها به صورت قرص، کپسول، شربت، قرص جوشان و مواردی مانند این مصرف می‌شوند. 

آن‌ها خطر بروز مشکلاتی مثل کمبود ویتامین و مواد معدنی را کاهش می‌دهند. برای خرید مکمل مولتی ویتامین، می‌توانید به داروخانه‌ها مراجعه کنید. این مکمل‌ها برای سنین مختلف و جنسیت‌های متفاوت مناسب هستند و در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار دارند. به عنوان مثال مولتی ویتامین آقایان، مولتی ویتامین بانوان و کودکان، برخی از رایج‌ترین مکمل‌ها هستند که در بازار خرید و فروش می‌شوند.

2.مکمل ویتامین و مواد معدنی

برخی مکمل‌های غذایی به صورت اختصاصی برای تامین مواد معدنی بدن و ویتامین ساخته شده‌اند. ممکن است هنگام تهیه این مکمل‌ها از برخی ویتامین‌ها نیز استفاده شود. این مکمل‌ها برای افرادی مناسب هستند که در معرض خطر کمبود مواد معدنی قرار دارند. سوال مهم این است که مکمل ویتامین چه تفاوتی با مکمل مولتی ویتامین دارد؟ همانطور که گفته شد، مولتی ویتامین‌ها حاوی چندین ویتامین مختلف هستند. اما مکمل ویتامین، صرفاً شامل یک ویتامین است. 

برخی از رایج‌ترین مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی شامل موارد زیر هستند: 

  • ویتامین‌ها: قرص ویتامین C، قرص ویتامین D، قرص ویتامین E، ویتامین A و انواع ویتامین‌های گروه B مثل بیوتین، فولیک اسید 
  • مواد معدنی: قرص زینک، قرص کلسیم، قرص آهن (مکمل کم خونی)، قرص سلنیوم، قرص منیزیم

3.قرص لاغری

یکی دیگر از انواع مکمل‌های غذایی، قرص‌های لاغری هستند که به کاهش وزن کمک می‌کنند. این قرص‌ها در سه دسته مختلف یعنی قرص چربی سوز، قرص کاهش اشتها و قرص کاهش دهنده جذب قرار می‌گیرند. البته بهتر است قبل از خرید قرص‌های لاغری، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. طی چند سال گذشته، بسیاری از قرص‌ها و مکمل‌های لاغری غیر اورجینال وارد بازار شده‌اند که آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کنند.

4.مکمل فیبر

مکمل فیبر برای افراد بدنساز و ورزشکار مناسب است. این مکمل‌ها به بهبود هضم مواد غذایی و کاهش وزن کمک می‌کنند. فیبر تاثیر بسیار زیادی بر تامین انرژی بدن و عملکرد دستگاه گوارش دارد. همچنین برای تغذیه باکتری‌های مفید روده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5.قرص چاقی

یکی دیگر از انواع مکمل غذایی برای چاقی، قرص‌های چاقی هستند که عملکردی مقابل قرص‌های لاغری دارند. مکمل‌های چاقی به صورت قرص، شربت و پودر تولید می‌شوند. این ترکیبات خوراکی به صورت مستقیم روی اشتها تاثیر می‌گذارند. 

یعنی باعث افزایش اشتها می‌شوند و به افزایش وزن کمک می‌کنند. شربت چاق کننده برای گروه سنی کودکان مناسب است. اما افراد بزرگسال می‌توانند قرص یا پودر چاقی مصرف کنند. در این مکمل‌ها، از ویتامین‌هایی مانند ویتامین‌های گروه B و زینک استفاده می‌شود. این ترکیبات مغذی باعث افزایش اشتها می‌شوند.

سایر ترکیبات مغذی به صورت زیر هستند:

  • قرص امگا ۳ (این مکمل اهمیت بسیار زیادی برای بدن دارد. زیرا اسید چرب امگا ۳ به صورت طبیعی در بدن تولید نمی‌شود و باید از رژیم غذایی یا مکمل دریافت شود)
  • قرص کلاژن (جهت حفظ سلامت پوست، مو و ناخن)
  • قرص کوآنزیم کیوتن
  • گلوکوزامین

6.مکمل های گیاهی و طبیعی

مکمل‌های گیاهی نیز در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و طرفداران بسیار زیادی دارند. زیرا مانند مکمل‌های غیر گیاهی دارای انواع ترکیبات شیمیایی نیستند. افرادی که نسبت به عوارض مصرف مکمل‌های غیر گیاهی نگران هستند، می‌توانند مکمل‌های گیاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. برخی از رایج‌ترین مکمل‌های غذایی گیاهی شامل موارد زیر هستند: 

  • قرص جینسینگ
  • گل مغربی
  • خارمریم
  • و آووکادو، دارچین، روغن‌های گیاهی خوراکی، زنجبیل، سلدرین، سویا، سیر، قرص زردچوبه.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

7.مکمل های کمک درمانی

یکی از مهم‌ترین انواع مکمل های دارویی و غذایی مکمل‌های کمک درمانی، برای کنترل یا درمان بعضی از بیماری‌ها مصرف می‌شوند. مهم‌ترین وظیفه مکمل‌های کمک درمانی این است که به کاهش علائم برخی بیماری‌ها کمک کنند. این مکمل‌های غذایی شامل موارد زیر هستند: 

  • قرص ضد ریزش مو (تقویت کننده)
  • قرص ضد چروک
  • قرص زگیل تناسلی
  • قرص فشار خون
  • قرص دیابت و کاهش قند خون
  • قرص کبد
  • قرص قلب و عروق
  • قرص کلیه و مجاری ادرار
  • قرص سرماخوردگی و آنفولانزا
  • مکمل حافظه و اعصاب
  • مکمل بینایی برای تقویت چشم

8.مکمل های جنسی

مکمل‌های جنسی نوعی مکمل غذایی هستند که برای تقویت قدرت جنسی آقایان و بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از رایج‌ترین مکمل‌های جنسی شامل موارد زیر می‌باشند: 

  • تقویت باروری آقایان
  • تقویت قوای جنسی و نعوظ
  • قرص پروستات
  • قرص تقویت باروری بانوان
  • قرص کاهش دهنده علائم یائسگی
  • قرص تنظیم قاعدگی
  • مکمل‌های مخصوص دوران بارداری و شیردهی

9.مکمل بدنسازی

محبوب‌ترین مکمل غذایی، مکمل بدنسازی است که توسط ورزشکاران و بدنسازان مصرف می‌شود. این مکمل‌ها با هدف‌های مختلفی تولید می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است برای افزایش حجم توده‌های عضلانی، کاهش وزن، افزایش چربی سوزی و مواردی مانند این مصرف شوند. 

بنابراین بهتر است قبل از محصول مکمل بدنسازی، هدف خود را مشخص کنید. می‌توانید برای خرید بهترین مکمل بدنسازی با متخصصان تغذیه مشورت کنید: 

  • مکمل‌های پروتئین مثل: پروتئین وی، پروتئین کازئین، پروتئین گیاهی، آلبومین.
  • مکمل‌های افزایش وزن یا حجم مثل: گینر و مکمل کربوهیدرات 
  • مکمل‌های کاهش وزن ورزشی مثل ال کارنیتین، سی ال ای و فیبر.
  • آمینواسیدها مثل: ال آرژنین، بتا آلانین، بی سی ای ای و گلوتامین.
  • مکمل‌های انرژی‌زا مثل: قرص کافئین، پمپ و اچ ام بی.
  • کراتین و مکمل پری هورمون

 زمان مناسب مصرف مکمل غذایی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که مکمل غذایی را چه زمانی مصرف کنیم؟ زیرا زمان مصرف مکمل اهمیت بسیار زیادی دارد و بر نتایج آن موثر است. نوع مکمل نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال زمان مصرف مکمل‌هایی که به صورت قرص هستند، با زمان مصرف مکمل‌های پودری متفاوت است. 

برخی ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و برخی دیگر محلول در آب. ویتامین‌های محلول در چربی باید هنگام مصرف غذا میل شوند. زیرا برخی مواد غذایی حاوی چربی هستند و به جذب ویتامین‌های محلول در چربی کمک می‌کنند. ویتامین‌های محلول در آب، شامل ویتامین‌هایی مانند ویتامین C هستند و معمولاً همراه با غذا یا به صورت ناشتا مصرف می‌شوند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره معرفی انواع مکمل غذایی توضیح داده شد. مکمل‌های غذایی در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و کاربردهای گوناگونی در بدن دارند. وجه مشترک تمام مکمل‌ها این است که به حفظ سلامتی بدن و تامین مواد مغذی بدن کمک می‌کنند. برخی مکمل‌ها برای کاهش خطر بروز مشکلاتی مثل کمبود تغذیه مصرف می‌شوند. این مکمل‌ها عمدتا شامل مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. در مقابل برخی دیگر از مکمل‌ها به رشد توده‌های عضلانی یا چربی سوزی کمک می‌کنند.

 این مکمل‌ها عمدتاً در دسته مکمل‌های بدنسازی قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه تمامی مواد مغذی در رژیم غذایی مردم وجود ندارند، پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب بهترین مکمل غذایی با متخصصان تغذیه مشورت کنید. متخصصان مجموعه فیت کلاب، بهترین مکمل را به شما معرفی می‌کنند تا سلامتی بدن خود را حفظ کنید. از طرفی، می‌توانید از متخصصان این مجموعه برنامه غذایی دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه