مواد غذایی و ادویه‌جات مفید برای قلب

مواد غذایی و ادویه‌جات مفید برای قلب

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری‌های قلبی، دنبال کردن رژیم‌های غذایی ناسالم است. مصرف برخی مواد غذایی سالم مانند سبزیجات، غلات کامل و ماهی چرب، به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. رژیم‌های غذایی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت قلب و سایر اندام‌های داخلی بدن دارند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد علت اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی در ایالات متحده آمریکا، مصرف مواد غذایی ناسالم است. 

برخی مواد غذایی باعث افزایش فشار خون و کلسترول بد بدن می‌شوند. در نتیجه التهابات بدن را افزایش داده و عملکرد سیستم قلبی و عروقی را مختل می‌سازند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم درباره مواد غذایی و ادویه‌جات مفید برای قلب توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب
مواد غذایی مفید برای سلامت قلب

برخی مواد غذایی مفید برای سلامت قلب شامل موارد زیر هستند: 

  • سبزیجات 

یکی از مهم‌ترین مواد غذایی مفید برای قلب، سبزیجات است. سبزیجاتی که دارای برگ سبز رنگ هستند مانند اسفناج، کلم و مواردی مانند این، سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می‌باشند. علاوه بر این، این سبزیجات حاوی مقدار زیادی ویتامین K هستند که از رگ‌های خونی محافظت می‌کنند و باعث لخته شدن خون می‌شوند. 

همچنین مقدار زیادی نیترات در سبزیجات وجود دارد که باعث کاهش فشار خون می‌شود و از منقبض شدن رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده در انجمن قلب آمریکا، افزایش مصرف سبزیجات به صورت مستقیم با کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است. 

  • غلات کامل

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای قلب، غلات کامل است. برخی از مهم‌ترین غلات کامل شامل گندم، برنج قهوه‌ای، جو دوسر و مواردی مانند این هستند. مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات تصفیه شده باشند، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلبی می‌شوند. اما غلات کامل از بدن در برابر ابتلا به این بیماری‌ها محافظت می‌کنند. 

مصرف یک یا دو وعده غلات کامل طی روز، خطر بروز این بیماری را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. برخی مطالعات نشان داده است، غلات کامل جایگزین مناسبی برای غلات تصفیه شده می‌باشد و خطر بروز بیماری عروق کرونر قلب، سکته، سندروم متابولیک و مواردی مانند این را کاهش می‌دهد.

 همچنین برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند، غلات کامل غذاهای گیاهی و محصولات لبنی کم چرب، باید در رژیم غذایی همه افراد گنجانده شوند. هنگام خرید محصولات غلات کامل، باید به برچسب مواد اولیه توجه داشته باشید. به عنوان مثال عبارت‌هایی مانند غلات کامل یا گندم کامل، روی برچسب این محصولات وجود دارد.

  • توت ها

از دیگر مواد غذایی مفید برای قلب، توت‌ها هستند. برخی از توت‌های مفید شامل توت فرنگی، زغال اخته، شاه توت و تمشک، حاوی مواد مغذی گوناگونی هستند و به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کنند. علاوه بر این، توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشند. یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در توت، آنتوسیانین نام دارد که باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود و التهابات بدن را کاهش می‌دهد. همچنین از بدن در برابر بروز بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

 البته توجه داشته باشید که این ماده باید به صورت متعادل مصرف شود. مصرف بیش از حد آنتوسیانین، شما را در معرض بروز بیماری‌های عروق کرونر قلب قرار می‌دهد. برخی از رایج‌ترین بیماری‌ها شامل حملات قلبی و فشار خون بالا هستند. مصرف روزانه زغال اخته، باعث بهبود عملکرد سلول‌های پوششی رگ‌های خونی می‌شود.

 سپس از این طریق به کاهش فشار خون کمک می‌کند و از منعقد شدن خون جلوگیری خواهد کرد. بر اساس مطالعات انجام شده، توت می‌تواند بهترین ماده برای کاهش علائم بیماری سندروم متابولیک باشد. یکی از مهم‌ترین مزایای توت، این است که به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود‌. به عنوان مثال، می‌توان توت‌ها را به دسر اضافه کرد یا همراه با برخی مواد غذایی در وعده صبحانه میل کرد.

  • گردو

یکی از بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت قلب، گردو است. گردو سرشار از فیبر و مواد مغذی می‌باشد. انواعی از مواد معدنی مثل مس، منگنز و منیزیم در این ماده غذایی وجود دارد. بهتر است بیماران قلبی، گردو را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

  • لوبیا

لوبیا نیز به حفظ سلامتی قلب کمک می‌کند. این ماده غذایی به راحتی در بدن هضم نمی‌شود. زیرا دارای نشاسته مقاوم است. نشاسته مقاوم، ماده‌ای است که برای مدت‌های طولانی در دستگاه گوارش باقی می‌ماند و به راحتی تجزیه نمی‌شود. علاوه بر این، لوبیا باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد بدن می‌شود. بنابراین می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند.

سایر غذا های مفید برای بیماران قلبی 

برخی دیگر از مواد غذایی مفید تقویت کننده قلب، شامل موارد زیر هستند: 

  1. نوشیدنی‌ها: قهوه، آب و چای
  2. لبنیات : شیر، ماست یا پنیر فاقد چربی، پنیر کم‌چرب و بدون چربی
  3. میوه‌ها و آبمیوه‌ها: همه میوه‌های تازه و میوه‌های یخ‌زده
  4. چربی‌ها و روغن‌ها: روغن زیتون، روغن بادام‌زمینی، روغن سویا، روغن آفتابگردان و کانولا، روغن‌های گیاهی رقیق، سس سالاد، آووکادو‌ها، آجیل و انواع دانه
  5. نان و غلات: محصولات بدست آمده از گندم کامل مثل نان، کراکر، پاستا و غلات. برنج قهوه‌ای، جو دوسر، جو، کوینو، کراکر و چوب شور کم‌چرب، پاپ کورن ساده 
  6. گوشت و دیگر پروتئین‌ها: تکه‌های بدون چربی گوشت گاو، مرغ بدون پوست، ماهی، لوبیا، نخود خشک، کره آجیل، آجیل، پروتئین‌های گیاهی جایگزین گوشت قرمز، پروتئین‌های گیاهی سفید جایگزین تخم‌مرغ، غذاهای سرد تهیه‌شده با پروتئین سویا و گوشت فاقد چربی

ادویه‌جات مفید برای سلامت قلب

ادویه‌ها تاثیر بسیار زیادی بر بهبود سلامت قلبی دارند. یکی از مهم‌ترین مزایای اغلب ادویه‌ها، این است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و التهابات بدن را کاهش می‌دهند. برخی از ادویه‌جات مفید برای سلامت قلب شامل موارد زیر هستند: 

  • دارچین

دارچین یکی از ادویه‌جات مفید برای قلب است که طعم و عطر بی‌نظیری دارد. می‌توان برای تهیه بسیاری از مواد غذایی، از دارچین استفاده کرد. برخی مطالعات نشان داده است، این ادویه خاصیت دارویی دارد و عطر یا طبع آن گرم است. دارچین به عنوان یک ادویه ضد التهاب و ضد میکروبی شناخته می‌شود. 

همچنین چربی‌های بدن را کاهش می‌دهد و از قلب محافظت می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای دارچین این است که سطح کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد. این ادویه حتی برای افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، مناسب است. در سال ۲۰۱۳، یک پژوهش درباره تاثیر ادویه دارچین برای سلامتی قلب انجام شد. 

نتیجه مطالعه نشان داد، مصرف روزانه دارچین باعث کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب بدن می‌شود. علاوه بر این، حساسیت به انسولین را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. همانطور که می‌دانید کاهش سطح چربی‌های نامناسب، ارتباط مستقیمی با کاهش خطر حملات قلبی دارد.

  • زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از ادویه‌جات مفید برای قلب است که دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌باشد. این ادویه در واقع قوی‌ترین ضد التهاب بدن است. زیرا حاوی ماده‌ای به نام کورکومین می‌باشد. کورکومین یک ترکیب فعال است که در زردچوبه وجود دارد و باعث زرد شدن رنگ زردچوبه می‌شود. 

این ماده خاصیت ضد سرطانی و ضد میکروبی دارد و التهابات بدن را کاهش می‌دهد. برخی پژوهش‌ها نشان داده است، ارتباط مستقیمی بین مصرف کورکومین و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی وجود دارد. این ماده از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و به حفظ سلامت قلب کمک خواهد کرد.

  • زنجبیل

زنجبیل یک ادویه مفید برای بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی است. پودر زنجبیل برای تهیه بسیاری از غذاهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید این ماده را به صورت دمنوش میل کنید یا برای تهیه غذاهای مختلف از زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل مانند سیر به صورت خام به صورت پخته شده یا به شکل پودری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 این ادویه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت قلب دارد و باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود. همچنین از منقبض شدن رگ‌های خونی جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این برخی مطالعات نشان داده است، زنجبیل باعث تنظیم فشار خون و بهبود عملکرد کبد می‌شود.

  • فلفل کاین

فلفل کاین بهترین ماده غذایی برای بهبود طعم غذا است و نقش مهمی در حفظ سلامتی قلب دارد. ماده‌ای به نام کپسایسین در این ادویه وجود دارد که برای کاهش دردهای عضلانی و مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاکنون پژوهش‌های گوناگونی درباره تاثیر این ماده بر بدن انجام شده است.

 برخی مطالعات نشان می‌دهد، این ماده باعث افزایش دمای بدن می‌شود و گردش خون را در نواحی مختلف بدن بهبود می‌بخشد. در نتیجه، ممکن است فلفل کاین بر چربی سوزی و کاهش وزن نیز موثر باشد. محققان معتقد هستند، این ادویه یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است و باعث کاهش اکسیداسیون لیپید می‌شود. همچنین از چسبیدن پلاکت‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند و مانع از لخته شدن خون خواهد شد.

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید.

مواد غذایی مضر برای بیماران قلبی

برخی از مواد غذایی مضر برای بیماران قلبی شامل موارد زیر می‌باشند: 

  1. شیر کامل، شیر با چربی ۲ درصد و بیش‌تر، ماست و بستنی که از شیر کامل تهیه شده‌اند، پنیر پرچرب، خامه ترش، پنیر خامه‌ای
  2. دونات، بیسکویت، شیرینی، پای، کلوچه و کروسان، چیپس، پفک پنیری، کراکر معمولی، ذرت بوداده و هر اسنکی که با روغن‌های نیمه هیدروژنه تهیه می‌شود.
  3. سبزیجات سرخ‌شده، سبزیجات تهیه‌شده با کره، پنیر یا سس خامه‌ای
  4. کره، روغن‌های نیمه هیدروژنه، روغن نارگیل، روغن هسته خرما و روغن نخل
  5. میوه‌های سرخ‌شده یا میوه‌هایی که با کره یا خامه ترکیب شده‌اند.
  6. گوشت پرچرب، گوشت چرخ‌کرده معمولی، بیکن، سوسیس، سالامی، گوشت گاو چرب، هات‌داگ، جگر، مغز، مرغ با پوست، گوشت، مرغ و ماهی سرخ‌شده، تخم‌مرغ کامل و زرده تخم‌مرغ.
با رژیم و ورزش
۱۲ کیلو افزایش وزن در ۳ ماه

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره مواد غذایی و ادویه‌جات مفید برای قلب توضیح داده شد. حفظ سلامت قلب اهمیت بسیار زیادی دارد. عوامل مختلفی بر بروز بیماری‌های قلبی مانند حملات قلبی تاثیرگذار هستند. استرس و اضطراب شدید، عوامل ژنتیکی و سبک زندگی، تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد سیستم قلبی دارند. اما یکی از مهم‌ترین عوامل، رژیم غذایی است.

 افرادی که رژیم‌های غذایی ناسالم را دنبال می‌کنند، بیشتر از سایر مردم در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها قرار می‌گیرند. به عنوان مثال مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع شده، غذاهای شیرین و غذاهای فراوری شده، باعث افزایش سطح کلسترول بد بدن می‌شود و عملکرد سیستم قلبی و عروقی را مختل می‌سازد. 

به همین دلیل، بهتر است در وهله اول به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. برخی مواد غذایی مانند سبزیجات، غلات کامل و میوه‌ها، به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کنند. اغلب ادویه‌ها نیز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. به همین دلیل، می‌توانند باعث حفظ سلامت قلب شوند. در مقابل برخی مواد غذایی مانند غذاهای سرخ شده یا غذاهای فرآوری شده، به عملکرد قلب آسیب می‌زنند.

 برای اینکه رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مجموعه فیت مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار خواهند داد تا بدنی سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نمونه رژیم غذایی بیماران قلبی، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه