غذاهای ممنوعه برای تری گلیسیرید بالا

غذاهای ممنوعه برای تری گلیسیرید بالا

افزایش سطح تری گلیسیرید یا چربی در بدن، باعث بروز مشکلات گوناگون مثل بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت می‌شود. محققان متوجه شده‌اند بهترین روش برای کاهش تری گلیسیرید بدن، انجام فعالیت‌های ورزشی و دنبال کردن رژیم‌های غذایی مناسب است. به عنوان مثال باید از مصرف غذاهایی مانند نوشیدنی‌های شیرین، تنقلات، خوراکی‌های چرب و شور و مواردی مانند این اجتناب کنید. 

علاوه بر این، ممکن است برخی غلات تصفیه شده مثل نان سفید و ماکارونی برای شما مناسب نباشند. همچنین باید مصرف نوشیدنی‌های الکلی را به حداقل برسانید و سیگار را ترک کنید. برای کنترل سطح تری گلیسیرید بدن، پیشنهاد می‌کنیم مصرف برخی مواد غذایی را کاهش دهید. در ادامه  این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب غذاهای ممنوعه برای تری گلیسیرید بالا را به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تری گلیسیرید چیست؟

تری گلیسیرید نوعی چربی است که برای تامین انرژی بدن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. چربی در بدن به شکل‌های مختلف مثل تری گلیسیرید ذخیره می‌شود. چربی‌ها در اغلب مواد غذایی مانند گوشت، لبنیات و روغن‌های پخت و پز وجود دارند. هنگام فرایند هضم غذا، بخش زیادی از تری گلیسیریدها در روده جذب شده و سپس از طریق جریان خون وارد بافت و سلول‌ها خواهند شد. سلول‌ها از ذرات چربی برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند.

 البته مقداری از این ماده در بافت‌ها تولید می‌شود. اما بخش اعظم آن از رژیم غذایی دریافت خواهد شد. به عنوان مثال، تری گلیسیرید در اندام‌هایی مانند کبد، روده، ماهیچه‌ها و بافت‌های چربی سنتز می‌شود. کالری‌های اضافی که وارد بدن می‌شوند، به صورت تری گلیسیرید در کبد ذخیره خواهند شد. این ذرات در مواقع لزوم آزاد می‌شوند تا انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کنند. فرایند آزادسازی تری گلیسیریدها از سلول‌های چربی، به وسیله هورمون‌ها انجام می‌شود. 

سطح بالای تری گلیسیرید خون باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

سطح بالای تری گلیسیرید خون، باعث بروز مشکلاتی مثل التهاب پانکراس می‌شود. این بیماری آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند و باعث بروز درد می‌شود. اگر میزان تری گلیسیرید بیشتر از حد لزوم افزایش یابد، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهد، سطح بالای این ماده باعث تغییر در مکانیسم لخته شدن خون می‌شود.

مواد غذایی نامناسب برای تری گلیسیرید بالا

مواد غذایی نامناسب برای تری گلیسیرید بالا
مواد غذایی نامناسب برای تری گلیسیرید بالا

برخی مواد غذایی باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می‌شوند. به عنوان مثال غذاها و نوشیدنی‌های شیرین چربی های اشباع شده، غلات تصفیه شده، الکل و سایر مواد غذایی سرشار از کالری، باعث افزایش سطح این ماده در بدن می‌شوند. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند: 

1.قند

مصرف بیش از حد خوراکی‌های شیرین، باعث بالا رفتن سطح این ماده می‌شود. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد، مصرف بی‌رویه قند باعث مقاومت به انسولین و چاقی می‌شود. مقاومت به انسولین زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به تولید هورمون انسولین برای تبدیل قند به انرژی نباشد. زمانی که یک ماده غذایی شیرین مصرف می‌کنید، مقدار زیادی کربوهیدرات وارد بدن شما خواهد شد. کربوهیدرات به ترکیباتی به نام گلوکز تجزیه می‌شود.

 در نتیجه، سطح گلوکز خون بعد از مصرف مواد غذایی شیرین افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط، میزان ترشح هورمون انسولین افزایش پیدا خواهد کرد. انسولین وظیفه جمع آوری گلوکز خون را بر عهده دارد. زمانی که بدن دچار مقاومت به انسولین شود، میزان ترشح هورمون انسولین کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه، سطح قند خون افزایش می‌یابد و احتمال بروز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو وجود خواهد داشت. 

برخی از نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین که باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می‌شوند، شامل موارد زیر هستند: 

  • میوه‌های تازه و کنسرو شده
  • آب نبات
  • بستنی و ماست شیرین
  • نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه
  • غلات
  • مربا و ژله
  • میلک شیک و اسموتی

علاوه بر این، تمامی مواد غذایی حاوی شربت ذرت، عسل، ساکارز، گلوکز، فروکتوز و مالتوز، باعث بالا رفتن سطح تری گلیسیرید می‌شوند. البته میوه یک گزینه غذایی سالم برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است. زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی فیبر و آب می‌باشد. با این حال اگر سطح تری گلیسیرید شما بالا است، پیشنهاد می‌کنیم میزان مصرف میوه‌های حاوی قند را محدود کنید.

2.نوشیدنی های الکلی

یکی دیگر از مهم‌ترین ترکیبات ممنوعه برای تری گلیسیرید بالا، نوشیدنی‌های الکلی است. نوشیدنی‌های الکلی آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کنند و باعث دهیدراته شدن بدن می‌شوند. برخی پژوهش‌ها نشان داده است، مصرف مداوم الکل باعث بالا رفتن سطح تری گلیسیرید می‌شود. این نوشیدنی‌ها حاوی مقدار مشخصی قند هستند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم میزان مصرف این ترکیبات را کاهش دهید.

3.کنسرو ماهی در روغن

با وجود اینکه ماهی به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می‌کند و حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است، اما کنسرو آن گزینه چندان مناسبی برای تنظیم چربی نیست. کنسروهای ماهی به دو صورت مختلف تهیه می‌شوند. برخی از کنسروها در روغن قرار دارند، اما برخی دیگر در آب قرار گرفته‌اند. کنسروهایی که در روغن قرار دارند، باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می‌شوند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. برای اینکه میزان چربی دریافتی کاهش پیدا کند، پیشنهاد می‌کنیم کنسرو ماهی در آب را انتخاب کنید. 

4.گوشت‌ های پرچرب

گوشت حاوی مقدار زیادی چربی اشباع است، به همین دلیل باعث افزایش سطح کلسترول بد بدن می‌شود. نیازی نیست گوشت را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید. کافی است مقدار آن را کاهش دهید. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم بخش‌های کم چرب گوشت را مصرف کنید. همچنین بهتر است از مصرف گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و ژامبون خودداری کنید. این گوشت‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت و سرطان را افزایش می‌دهند.  ‌ برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، بهتر است ماهی مصرف کنید.

5.غذاهای حاوی نشاسته

اغلب مردم به مصرف غذاهای حاوی نشاسته علاقه دارند. این غذاها به خصوص در کشورهای اروپایی و کشورهای آسیای شرقی به وفور مصرف می‌شوند. به عنوان مثال ماکارونی و پاستا، طرفداران بسیار زیادی در کشورهای غربی دارند و بخشی از رژیم غذایی اغلب مردم این کشورها را تشکیل می‌دهند. 

این مواد غذایی، حاوی مقدار زیادی نشاسته هستند. ترکیباتی مانند نشاسته، بعد از ورود به بدن، به تری گلیسیرید تبدیل می‌شوند و باعث افزایش سطح این ماده خواهند شد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم مصرف غذاهای حاوی نشاسته را کاهش دهید. برخی مواد غذایی حاوی نشاسته شامل برنج، پاستا، سیب زمینی، بلغور جو دوسر و مواردی مانند این هستند. 

6.کره یا مارگارین

هنگام پختن غذا، بهتر است از روغن زیتون به جای کره یا مارگارین استفاده کنید. روغن زیتون بهترین چاشنی برای سالاد است و برای پخت و پز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کره و مارگارین حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده یا چربی ترانس هستند. به جای آن، می‌توانید روغن‌های مفیدتر مثل روغن کانولا و مواردی مانند این مصرف کنید.

7.نوشیدنی‌ های شیرین

همانطور که گفته شد، نوشیدنی‌های شیرین از مهم‌ترین غذاهای ممنوعه برای تری گلیسیرید بالا هستند. برخی از نوشیدنی‌های شیرین شامل آبمیوه، نوشابه، قهوه یا چای، شیرین، نوشیدنی‌های انرژی زا و مواردی مانند این هستند. قند موجود در این نوشیدنی‌ها، بعد از ورود به بدن به تری‌ گلیسیرید تبدیل می‌شود.

 بنابراین بهتر است مایعات سالم مثل آب یا آبمیوه‌های غیر صنعتی مصرف کنید. میزان قند و کالری موجود در نوشیدنی‌های شیرین بسیار بالا است. به گونه‌ای که باعث بروز چاقی، افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی و مواردی مانند این می‌شود.

8.نارگیل

کمتر کسی تصور می‌کند که نارگیل، باعث افزایش سطح چربی بدن شود. نارگیل به شکل‌های مختلف مثل شیر نارگیل، روغن نارگیل و مواردی مانند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده خواص درمانی بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. همچنین بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن را تامین می‌کند. اما تنها مشکل این است که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع می‌باشد. به همین دلیل، ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول بد بدن شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف نارگیل، با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

9.شربت افرا و عسل 

شربت افرا و عسل، خواص درمانی بسیار زیادی دارد. اما متاسفانه برای افرادی که تری گلیسیرید بالایی دارند، چندان مناسب نیست. البته شربت افرا و عسل گزینه مناسب‌تری نسبت به شکر تصفیه شده است، اما در هر صورت، باعث افزایش قند خون می‌شود. در یک قاشق غذاخوری عسل، حدود ۶۴ کالری و ۱۷ گرم قند وجود دارد. 

همچنین در یک قاشق غذاخوری شربت افرا، حدود ۵۰ کالری انرژی و ۱۳ گرم قند وجود دارد. ‌‌ به طور کلی، توصیه می‌کنیم مصرف انواع شیرین کننده‌ها مثل شکر قهوه‌ای، شربت ذرت، شیرین‌کننده‌ی ذرت، شیرین‌کنندۀ فروکتوز، گلوکز، قند اینورت (Invert sugar)، شربت ذرت با فروکتوز بالا، مالتوز، شربت مالت، ساکارز، قند توربینادو (Turbinado sugar) و ترهالوز را به حداقل برسانید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

غذا هایی برای کاهش تری گلیسیرید

غذا هایی برای کاهش تری گلیسیرید
غذا هایی برای کاهش تری گلیسیرید

اگر سطح تری گلیسیرید بدن شما بالا است، پیشنهاد می‌کنیم رژیم‌های غذایی سالم را دنبال کنید. برخی از مواد غذایی که به کاهش این ترکیبات کمک می‌کنند، شامل موارد زیر هستند: 

1.ماهی های چرب

یکی دیگر از مهم‌ترین ترکیبات برای کاهش سطح تری گلیسیرید خون، ماهی‌های چرب هستند. این ماهی‌ها مانند ماهی سالمون، ماهی ساردین و قزل آلا، حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ هستند و به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم حداقل دو وعده ماهی در هفته مصرف کنید. 

2.سبزیجات تازه 

سبزیجات تازه قاتل تری گلیسرید هستند. زیرا بخش زیادی از فیبر و آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن را فراهم می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه مقداری سبزیجات مصرف کنید. این سبزیجات شامل اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، فلفل سبز و مواردی مانند این هستند.

3.آجیل و دانه ها

آجیل سرشار از چربی‌های سالم و فیبر است. ترکیباتی مانند بادام، گردو، دانه چیا و دانه کتان، به کاهش سطح تری گلیسیرید خون کمک می‌کنند و بهترین گزینه برای درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا یا چربی خون بالا هستند. پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه یک مشت کوچک آجیل مصرف کنید.

4.غلات کامل

غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، کینوا، گندم و جو، بهترین انتخاب برای کاهش سطح تری گلیسیرید هستند. پیشنهاد می‌کنیم به جای غلات تصفیه شده، غلات کامل مصرف کنید. مصرف این غلات برای ۲ تا ۳ وعده در روز، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش چربی‌ و تری گلیسیرید دارد.

5.روغن زیتون

روغن زیتون یکی از غذاهای مفید برای تری گلیسیرید بالا است که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. این روغن برای پخت و پز یا سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، روغن زیتون شامل چربی‌های تک غیر اشباع است. این چربی‌ها سالم هستند و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. مصرف منظم روغن زیتون، باعث کاهش سطح تری گلیسیرید می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه، در حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کنید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره غذاهای ممنوعه برای برای تری گلیسیرید بالا توضیح داده شد. برخی مواد غذایی باعث افزایش سطح چربی خون می‌شوند و خطر بروز بیماری‌های قلبی یا دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. تری گلیسیرید نوعی چربی است که از طریق رژیم غذایی دریافت می‌شود و برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از تری گلیسیرید بدن، در اندام‌هایی مانند کبد تولید می‌شود. افزایش سطح این ماده، به صورت مستقیم با بیماری‌هایی مانند فشار خون یا چربی خون بالا مرتبط است. 

این بیماری‌ها بسیار نگران کننده هستند و در دسته بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرند. بنابراین ‌ بهتر است قبل از افزایش سطح تری گلیسیرید خون، با متخصصان تغذیه مشورت کرده و بهترین برنامه غذایی را دریافت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، یک برنامه غذایی کامل در اختیار شما قرار می‌دهند تا با کمک آن سطح تری گلیسیرید را کاهش دهید و سلامت بدن خود را حفظ کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان قطعی تری گلیسرید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه