برای باز شدن رگ های قلب چه بخوریم؟

برای باز شدن رگ های قلب چه بخوریم؟

عوامل مختلفی بر بروز بیماری‌های قلبی تاثیرگذار هستند. مصرف برخی مواد غذایی ناسالم باعث بسته شدن رگ‌های قلبی می‌شود. برخی مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع شده هستند. این چربی‌های اشباع شده در اطراف رگ‌های قلبی رسوب پیدا می‌کنند و باعث مسدود شدن این رگ‌ها می‌شوند. البته صرفاً رژیم غذایی بر بروز بیماری‌های قلبی تاثیر نمی‌گذارد. بلکه عوامل مختلفی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. 

به عنوان مثال عوامل ژنتیکی یا سبک زندگی، تاثیر بسیار زیادی بر این مسئله دارند. در اغلب موارد، تنگ شدن یا سخت شدن شریان‌ها باعث بروز این بیماری‌ها می‌شوند. متخصصان تغذیه معتقد هستند، می‌توان علائم بیماری‌های قلبی را با دنبال کردن رژیم‌های غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی کاهش داد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب برخی از بهترین مواد غذایی برای باز شدن رگ‌ های قلبی را به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خوراکی‌هایی که رگ قلب را باز می‌کند!

خوراکی‌هایی که رگ قلب را باز می‌کند!
خوراکی‌هایی که رگ قلب را باز می‌کند!

 

1.ماهی

ماهی چرب یکی از بهترین مواد غذایی برای باز شدن رگ‌ های قلب است. ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون و ماهی تن، منبع سرشار از اسید چرب امگا ۳ هستند. برخی مطالعات نشان داده است، اسیدهای چرب امگا ۳ از چسبیدن پلاکت‌ها به رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی هستند. یعنی التهابات و عفونت بدن را کاهش می‌دهند. بنابراین به طور کلی تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی بدن دارند. پیشنهاد می‌کنیم حداقل هفته‌ای یک الی دو بار ماهی چرب مصرف کنید.

2.دانه ها و آجیل

دانه‌ها و آجیل یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای باز شدن رگ‌ های قلب هستند. اگر به دنبال یک میان وعده سالم برای حفظ سلامت قلب هستید، پیشنهاد می‌کنیم آجیل مصرف کنید. یک مشت آجیل مانند بادام، گردو یا بادام هندی تاثیر بسیار زیادی بر حفظ سلامتی بدن دارد. آجیل‌هایی مانند تخم آفتابگردان، دانه چیا یا بذر کتان، حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم هستند.

 به همین دلیل باعث افزایش سطح کلسترول خوب بدن می‌شوند. در عین حال، سطح چربی مضر بدن را کاهش می‌دهند. تاکنون تحقیقات گوناگونی درباره تاثیر این مواد غذایی بر بدن انجام شده است. نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد، آجیل باعث کاهش فشار خون می‌شود. همانطور که می‌دانید، فشار خون بالا ارتباط مستقیمی با بروز بیماری‌های قلبی دارد.

قبل
برنامه بدنسازی اصولی
برنامه غذایی + تمرین
اختصاصی و زیر نظر متخصص
برنامه بدنسازی اصولی
برنامه غذایی + تمرین
اختصاصی و زیر نظر متخصص

3.سبزیجات سبز

سبزیجاتی که به رنگ سبز هستند، انتخاب کاملا مناسبی برای باز شدن رگ‌ های قلب می‌باشند. برخی از این سبزیجات شامل اسفناج و کلم پیچ هستند که تاثیر بسیار زیادی بر حفظ سلامتی بدن دارند. مقدار زیادی نیترات در سبزیجات وجود دارد و باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی می‌شود. همچنین سبزیجاتی مانند اسفناج، التهابات بدن را کاهش می‌دهند.

 زیرا سرشار از پتاسیم و مواد معدنی دیگر هستند. پژوهشگران متوجه شده‌اند که سبزیجات از منقبض شدن رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم سبزیجات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. به عنوان مثال می‌توانید همراه غذا، سالاد میل کنید.

3.روغن زیتون

روغن زیتون یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای باز شدن رگ های قلب است. افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنند، به خوبی با روغن زیتون آشنا هستند. زیرا این روغن پایه و اساس رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی می‌باشد و به کاهش عفونت‌های بدن کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون، پلی فنول است که باعث کاهش التهاب رگ‌های خونی می‌شود.

 این روغن می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک کند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که روغن زیتون نباید با دمای بالا پخته شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم صرفاً از این روغن برای تفت دادن غذا استفاده کنید. زیرا روغن زیتون در دمای بالا خاصیت سرطان زایی دارد.

4.توت ها

توت و تمشک از جمله میوه های مضر برای بیماران قلبی هستند و به باز شدن رگ‌ های قلب کمک می‌کند. برخی از انواع توت‌ها شامل تمشک تازه، زغال اخته، توت فرنگی یا شاه توت هستند. این میوه‌ها دارای فواید تغذیه متعددی هستند و سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی می‌باشند. یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در توت، آنتی اکسیدان است که باعث کاهش التهابات بدن می‌شود.

 به طور کلی ترکیباتی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند. یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در توت‌ها، فلاونوئیدها هستند. این ترکیبات نوعی پلی فنول هستند که به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. برخی مطالعات نشان داده است، توت‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آترواسکلروز می‌شوند.

 این بیماری بسیار شایع است و باعث مختل شدن عملکرد سیستم قلبی و عروقی می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای توت، کاهش سطح کلسترول بد بدن و کاهش فشار خون است. محققان متوجه شده‌اند که توت از تجمع کلسترول در اطراف رگ‌های قلبی جلوگیری می‌کند و از سلول‌ها در برابر آسیب سلولی محافظت خواهد کرد.

5.لوبیا

افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، باید لوبیا و حبوبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. همانطور که می‌دانید، لوبیا سرشار از فیبر است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مواد غذایی سرشار از فیبر از منقبض شدن رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند.

 مصرف لوبیا یک روش مناسب برای تنظیم سطح کلسترول بدن است و از گرفتگی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مصرف منظم لوبیا باعث کاهش سطح کلسترول بد بدن می‌شود. همچنین کاهش فشار خون، از دیگر فواید مصرف لوبیا است.

6.گوجه فرنگی 

یکی از بهترین ترکیبات گیاهی برای باز شدن رگ‌های قلب، گوجه فرنگی است. تاکنون پژوهش‌های گوناگونی درباره تاثیر گوجه فرنگی بر سلامت قلب انجام شده است. نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد، گوجه فرنگی حاوی کاروتنوئیدی لیکوپن است. این ماده باعث کاهش التهابات بدن می‌شود و سطح کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، گوجه فرنگی نقش موثری بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد. می‌توانید برای تهیه غذا از گوجه فرنگی یا روغن زیتون استفاده کنید.

7. پیاز

پیاز قویترین باز کننده عروق است. به عنوان مثال از ریزش مو جلوگیری می‌کند و بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. این ماده یکی از بهترین ترکیبات برای حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، پیاز از رگ‌های خونی در برابر آسیب سلولی محافظت می‌کند. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه ۱۵ ساله روی ۱۲۲۶ زن انجام شد. 

تمامی بانوان در بازه سنی ۷۰ سال به بالا قرار داشتند. نتیجه مطالعه نشان داد، مصرف منظم پیاز با کاهش خطر سکته قلبی همراه است. علاوه بر این، پیاز از منقبض شدن رگ‌های خونی، ملتهب شدن رگ‌های خونی و تجمع پلاکت در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، مصرف پیاز باعث بهبود جذب اکسید نیتریک می‌شود. اکسید نیتریک ماده‌ای است که برای گشاد شدن رگ‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

8.مرکبات

مرکبات از جمله میوه های بازکننده عروق قلب هستند و سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می‌باشند. یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در مرکبات، شامل فلاونوئیدها هستند. این ترکیبات باعث کاهش التهاب بدن می‌شوند و از اکسید شدن چربی‌های ناسالم در بدن جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد باعث اکسید شدن کلسترول بد بدن می‌شوند. 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، اکسید شدن کلسترول بد به صورت مستقیم با بروز بیماری‌های قلبی مرتبط است. علاوه بر این مصرف منظم مرکبات، باعث کاهش خطر سکته مغزی می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مرکباتی مانند پرتقال و نارنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

9.ادویه ها 

ادویه‌ها نیز باعث باز شدن رگ ‌های قلب می‌شوند. برخی از مهم‌ترین ادویه‌ها شامل زنجبیل، فلفل، فلفل قرمز و دارچین هستند. البته منظور این نیست که به صورت افراطی ادویه مصرف کنید. اما بهتر است برای تهیه غذا از مقداری ادویه استفاده کنید.

 محققان ثابت کرده‌اند که ادویه‌ها باعث کاهش خطر گرفتگی رگ‌های خونی می‌شوند. زیرا دارای خواص ضد التهابی هستند و رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برند. همچنین ادویه‌ها از تجمع پلاکت در خون جلوگیری می‌کنند. می‌توانید برای تهیه انواع غذا مثل سوپ، خورش و مواردی مانند این، از ادویه استفاده کنید.

عوامل موثر در بسته شدن رگ قلب

عوامل موثر در بسته شدن رگ قلب
عوامل موثر در بسته شدن رگ قلب

عوامل مختلفی بر بسته شدن رگ‌های قلبی موثر هستند. بر اساس مطالعات انجام شده، بسته شدن رگ‌های قلبی یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ در کشورهای غربی است. بسیاری از افراد به دلیل منقبض شدن رگ‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین بهتر است با عوامل موثر بر بسته شدن رگ‌های قلبی آشنا شوید: 

  • سطح بالای کلسترول بد (LDL)

 یکی از مهم‌ترین عواملی که از باز شدن رگ ‌های قلب جلوگیری می‌کند، افزایش سطح کلسترول بد بدن است. مصرف مواد غذایی ناسالم باعث افزایش سطح چربی‌های ناسالم می‌شود. این چربی‌های ناسالم، در دیواره رگ‌های خونی رسوب پیدا می‌کنند و باعث سکته قلبی می‌شوند.

  • افزایش فشار خون

 افزایش فشار خون از دیگر دلایل بروز بیماری‌های قلبی است و باعث بسته شدن رگ‌های قلبی می‌شود. زمانی که فشار خون بالا باشد، فشار شدیدی به دیواره‌های رگ‌های خونی وارد خواهد شد. در نتیجه ممکن است شریان‌ها آسیب ببینند.

  • استعمال سیگار

 استعمال سیگار و دخانیات از دیگر دلایل بسته شدن رگ‌های خونی است. سیگار حاوی مواد شیمیایی است که باعث آسیب دیدن رگ‌های خونی می‌شوند و بر عملکرد قلب تاثیر می‌گذارند.

  • دیابت

 افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، باید توجه بسیار زیادی به رژیم غذایی و سبک زندگی خود داشته باشند. افزایش سطح قند خون باعث آسیب دیدن رگ‌های خونی و بسته شدن شریان‌ها می‌شود.

  • سابقه خانوادگی و ژنتیک

 ژنتیک نیز تاثیر بسیار زیادی بر این مسئله دارد. سابقه خانوادگی و ژنتیک، مهم‌ترین دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

  • اضافه وزن

 افرادی که اضافه وزن شدیدی دارند، باید رژیم‌های غذایی سالم را دنبال کنند. زیرا بالا رفتن وزن باعث افزایش فشار به سیستم قلبی عروقی می‌شود.

  • رژیم غذایی نامناسب و ناسالم

 بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل بسته شدن رگ‌های خونی، دنبال کردن رژیم غذایی نامناسب است. مصرف مواد غذایی سرشار از چربی اشباع، شکر و نمک، باعث بسته شدن رنگ‌های قلب می‌شود. 

  • سبک زندگی ناسالم

 سبک زندگی نیز تاثیر بسیار زیادی بر این مسئله دارد. افرادی که تحرک کمی دارند، تحت فشار یا استرس شدید قرار دارند یا به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیشتر از سایر مردم در معرض سکته قلبی قرار می‌گیرند.

رژیم غذایی و برنامه تمرینی بگیر
خوب و دقیق بهش عمل کن
به اندام مورد علاقه ات برس!
بعد
قبل
رژیم غذایی و برنامه تمرینی بگیر
خوب و دقیق بهش عمل کن
به اندام مورد علاقه ات برس!

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل مواد غذایی مناسب برای باز شدن رگ‌های قلب معرفی شد. همانطور که می‌دانید، سبک زندگی و رژیم غذایی مردم نسبت به سالیان گذشته تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. زندگی پر مشغله باعث شده است بسیاری از مردم به غذاهای فراوری شده و آماده روی بیاورند. علاوه بر این میزان مصرف سیگار یا نوشیدنی‌های الکلی تا حد زیادی افزایش یا

 عوامل بر بسته شدن رگ‌های قلبی موثر هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از این مسئله، باید توجه بسیار زیادی به سبک زندگی خود داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید فعالیت‌های ورزشی انجام دهید یا رژیم‌های غذایی مناسب را دنبال کنید. برخی مواد غذایی که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند، به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. 

نمونه‌هایی از این ترکیبات غذایی در این مطلب به شما معرفی شد. با این حال می‌توانید برای دریافت برنامه غذایی، به متخصصان تغذیه مراجعه کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین رژیم غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بدنی سالم و تندرست داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، بهتر است با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه