خواص لوبیا سبز برای لاغری

رسیدن به تناسب اندام، وزن ایده‌آل و بهبود سلامت بدن، از جمله خواسته‌های هر انسانی است. یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای دستیابی به چنین خواسته‌هایی، داشتن یک رژیم غذایی اصولی و مبتنی بر مصرف مواد سالم و مفید است. برای کاهش وزن و لاغر شدن، باید مواد خوراکی سالم و مفید را جایگزین خوراکی‌های پرکالری و مضر قرار دهید.

از مفیدترین مواد غذایی که می‌توان در رژیم غذایی روزانه قرار داد، انواع حبوبات هستند. لوبیا سبز یکی از مفیدترین و سالم‌ترین حبوبات به شمار می‌رود. خواص لوبیا سبز برای لاغری به حدی است که به خوبی می‌تواند فرد را به هدف‌هایی مانند بهبود سلامت و لاغری برساند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب، به بررسی خواص لوبیا سبز و تاثیراتی که بر بدن انسان دارد، می‌پردازیم.

لوبیا سبز را بیشتر بشناسید

همان طور که ذکر شد، لوبیا سبز در واقع در دسته حبوبات قرار می‌گیرد. اما یک گیاه نیز محسوب می‌شود. معمولاً لوبیا سبز را همراه با پوست و غلاف سبز رنگ آن مصرف می‌کنند. لازم به ذکر است، میزان قابل توجهی فیبر و نشاسته در گیاه لوبیا سبز وجود دارد. اما یک تفاوت مهم بین نحوه جذب فیبر و نشاسته، در مقایسه با نحوه جذب سایر ترکیبات مفید (موجود در لوبیا سبز) توسط بدن وجود دارد.

نشاسته و فیبر، برخلاف دیگر ترکیبات مفید موجود در لوبیا سبز، سریعاً جذب بدن نمی‌شوند. بلکه در طول یک پروسه کاملاً آهسته، عملیات هضم و جذب آنها توسط بدن انسان صورت می‌گیرد. دیر هضم بودن نشاسته و فیبر موجود در لوبیا سبز، یکی از مزایای بزرگ این گیاه به شمار می‌رود. پروتئین، کربوهیدرات، سدیم، منگنز، فولات (ویتامین B9)، منیزیم، ویتامین‌های A، C و K از دیگر مواد مغذی موجود در لوبیا سبز هستند.

فواید مصرف لوبیا سبز برای کاهش وزن

اگر به دنبال کاهش وزن و اصلاح سبک رژیم غذایی خود هستید، مصرف لوبیا سبز می‌تواند در تحقق این امر به شما کمک‌های زیادی کند. شما با اضافه کردن لوبیا سبز به رژیم غذایی خود، می‌توانید از خواص و فواید بی‌نظیری که این گیاه در زمینه‌هایی مانند کاهش وزن دارد، بهره‌مند شوید. در ادامه، برخی از مهم‌ترین خواص مصرف لوبیا سبز، مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

  • خوراکی کم کالری

لوبیا سبز از میزان کالری کمی برخوردار است. یعنی شما می‌توانید حجم زیادی از لوبیا سبز را در رژیم غذایی خود قرار دهید و همچنان یک رژیم خوراکی کم کالری داشته باشید. این حجم زیاد از لوبیا سبز می‌تواند بخشی از نیاز خوراکی شما را (بدون افزودن کالری اضافی) برطرف سازد. در نتیجه می‌توان بیان کرد خواص لوبیا سبز برای لاغری، کاملاً قابل مشاهده هستند.

  • فیبر بالا

همان طور که ذکر شد، یکی از مفیدترین مواد مغذی موجود در لوبیا سبز، فیبر است. میزان فیبر موجود در لوبیا سبز، به شکل قابل ملاحظه‌ای زیاد است. فیبر موجود در لوبیا سبز، هم از نوع محلول و هم از نوع نامحلول است. در نوع اول (یعنی فیبر محلول)، هنگامی که فیبر محلول به روده می‌رسد، بافت ژل مانندی را در معده انسان تشکیل می‌دهد. در نتیجه، عملیات هضم غذا کندتر صورت می‌گیرد. در چنین حالتی فرد احساس سیری را برای مدت زمان بیشتری تجربه می‌کند.

اما فیبر نامحلول باعث می‌شود تعداد دفعات و حجم دفع مواد زائد توسط بدن، بالا رود. در نتیجه، دستگاه  گوارش و روده، با داشتن عملکرد صحیح می‌توانند وضعیت سلامت خود را حفظ کنند. نتیجۀ این اتفاق، جذب بهتر مواد مغذی، دفع مواد زائد و سلامت عمومی بدن است. 

  • وجود مواد مغذی با حجم زیاد

لوبیا سبز را می‌توان یک ماده خوراکی کامل و غنی از مواد مغذی مختلف به حساب آورد.

  • ویتامین A موجود در این گیا،ه در تقویت بینایی چشم موثر است.
  • ویتامین C، علاوه بر حفظ سلامت پوست، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. لازم است بدانید مقدار قابل توجهی از ویتامین C در لوبیا سبز وجود دارد. 
  • لوبیا سبز همچنین دارای ویتامین K است. این ویتامین از بدن در برابر لخته شدن خون، محافظت می‌کند. 
  • پتاسیم موجود در بافت این گیاه نیز سطح فشار خون را در حالت نرمال نگه می‌دارد. 

تمامی مواد مغذی ذکر شده در این بخش، باعث می‌شوند سلامت بدن انسان تا حد زیادی بهبود پیدا کرده و در یک شرایط ایده‌آل قرار بگیرد. 

  • فاقد چربی

در ادامۀ خواص لوبیا سبز برای لاغری باید بیان کرد در صورت مصرف لوبیا سبز، نیاز نیست هیچ نگرانی از بابت افزایش میزان چربی و چاق شدن بدن خود داشته باشید. زیرا میزان چربی موجود در لوبیا سبز، تقریباً صفر است. در نتیحه شما می‌توانید بدون نگرانی از اضافه وزن، چنین گیاه مفیدی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  • غنی از آنتی اکسیدان‌ها

لوبیا سبز غنی از آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است. این آنتی اکسیدان‌ها، از جمله مواد مفید مورد نیاز بدن برای درمان یا جلوگیری از انواع التهابات هستند. در حقیقت بروز التهاب در نقاط مختلف بدن، تاثیرات منفی مختلفی را در بدن برجای می‌گذارد. یکی از این تاثیرات منفی، اثرات التهاب در زمینه چاقی است. زیرا التهاب می‌تواند هورمون‌های مربوط به افزیش یا کاهش اشتها را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه، متابولیسم بدن دچار تغییرات غیر طبیعی می‌شود. مصرف لوبیا سبز (به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف) می‌تواند از بروز چنین مسائلی پیشگیری کرده و یک روند کاهش وزن را در بدن انسان ایجاد کند.

  • برخورداری از مقدار آب زیاد

لوبیا سبز، خاصیت آبرسانی بالایی دارد. مصرف لوبیا سبز به طور منظم، باعث می‌شود سلول‌های مغز، به بهترین شکل ممکن فعالیت خود را انجام دهند. همچنین پروسه جذب مواد مغذی در بدن، با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. از طرفی دیگر، دفع مواد زائد توسط بدن نیز به شکل سریع‌تر و راحت‌تری رخ می‌دهد.

  • پایین بودن شاخص گلیسمی

شاخص گلیسمی در حقیقت شاخص مربوط به سرعت رها شدن قند یک غذا، در خون است. فرآیند هضم لوبیا سبز، شامل فرآیند جذب قند و کربوهیدرات موجود در لوبیا سبز نیز می‌شود. شاخص گلیسمی لوبیا سبز، پائین است. یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا قند و کربوهیدرات‌های لوبیا سبز، توسط بدن جذب شوند، نسبتاً زیاد است. به همین خاطر در طی پروسه هضم، احساس سیری بیشتری به فرد دست می‌دهد. در نتیجه، میل شخص به مصرف غذاهای پر کالری و شیرین، کمتر می‌شود. این مورد، یکی دیگر از خواص لوبیا سبز برای لاغری به شمار می‌رود.

  • بهبود متابولیسم بدن

ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در لوبیا سبز، باعث می‌شوند متابولیسم بدن بالا برود. یعنی پروسه تبدیل چربی و قند به انرژی توسط بدن، بهبود می‌یابد. نتیایج چنین اتفاقی، کاهش چربی‌های بدن، افزایش سوخت و ساز و در نهایت کاهش وزن است.

خواص و مضرات لوبیا سبز

خواص و مضرات لوبیا سبز
خواص و مضرات لوبیا سبز

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

مواردی که در بخش‌های قبلی این مطلب ذکر شد، تنها موارد کمی از خواص لوبیا سبز برای لاغری هستند. لازم است بدانید، لوبیا سبز دارای خواص دیگری نیز می‌باشد. البته باید بیان کرد در کنار مزایا و خواص بی‌نظیری که این گیاه دارد، ممکن است مصرف آن برای برخی افراد، مناسب نباشد. بنابراین بهتر است لوبیا سبز را به صورت آگاهانه مورد مصرف قرار دهید. در ادامه، به برخی دیگر از مهم‌ترین فواید استفاده از لوبیا سبز اشاره می‌شود.

  • پیشگیری از بروز سرطان

مواد مغذی مختلفی که در لوبیا سبز وجود دارند، خواص ویژه‌ای را به لوبیا سبز داده‌اند. یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های لوبیا سبز، جلوگیری از بروز سرطان‌های مختلف در بدن است. یکی از مهم‌ترین مستندات در ارتباط با این ادعا، وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف در لوبیا سبز است. آنتی اکسیدان‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد، از بدن محافظت می‌کنند. در نتیجه، از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، جلوگیری می‌شود.

همچنین وجود مقادیر بالای فیبر، نشاسته و سایر مواد مغذی در لوبیا سبز، باعث شده است این گیاه بین پزشکان مختلف، به عنوان یک گیاه ضد سرطان قوی شناخته شود. شما با مصرف منظم لوبیا سبز و قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه خود، می‌توانید از بروز سرطان‌هایی نظیر سرطان روده، پروستات و سینه، جلوگیری کنید.

  • کاهش ریسک ابتلا به دیابت

همان‌طور که در بخش قبلی این مطلب ذکر شد، لوبیا سبز از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است. همین مسئله باعث می‌شود قند و مواد موجود در لوبیا سبز، طی یک روند آهسته و تدریجی، تجزیه شده و توسط بدن جذب شوند. این امر باعث می‌شود سطح قند خون، در یک حالت متعادل باقی مانده و مدام دچار کاهش و افزایش غیر طبیعی نگردد. با توجه به کنترل سطح قند خون، خواص لوبیا سبز برای لاغری، به شکل بارزتری به چشم می‌آیند.

 بیماری دیابت معمولاً به عنوان یک بیماری پیش زمینه برای افزایش وزن و چاقی به شمار می‌رود. نه تنها افراد سالم، بلکه افرادی که مبتلا به دیابت هستند نیز می‌توانند برای مدیریت قند خون خود، از لوبیا سبز استفاده کرده و این گیاه را در رژیم غذایی خود جای دهند.

  • محافظت از قلب

بیماری‌های قلبی و عروقی، تبدیل به یکی از متداول‌ترین بیماری‌ها بین افراد مختلف جامعه شده‌اند. یکی از پیش زمینه‌های مهم برای ابتلا به چنین بیماری‌هایی، بالا بودن سطح کلسترول بدن و اضافه وزن است. مصرف حبوباتی مانند لوبیا سبز (به صورتی که در هر هفته حداقل 4 بار مصرف شود)، می‌تواند احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی را حدود 22% کاهش دهد.

 همچنین با مصرف مقداری لوبیا در طول روز، می‌توان خطر بروز سکته قلبی را تا حدود 40% کاهش داد. یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند موجب بروز مشکلات قلبی شود، فشار خون بالا است. ویتامین K موجود در لوبیا سبز، از بروز لخته در خون پیشگیری کرده و سطح فشار خون بدن را متعادل نگه می‌دارد.

مضرات مصرف لوبیا سبز

در کنار خواص لوبیا سبز برای لاغری، باید بیان کرد، مصرف لوبیا سبز برای برخی از افراد مناسب نیست. شاید تعجب کنید ولی استفاده از لوبیا سبز می‌تواند عارضه‌های مختلفی را برای برخی از افراد در پی داشته باشد. در ادامه این مطلب، به بررسی برخی از مضرات لوبیا سبز می‌پردازیم.

  • افراد درگیر با سنگ کلیه

افرادی که کلیه سنگ ساز دارند و سنگ کلیه آنها از نوع اگزالات کلسیمی می‌باشد، بهتر است از مصرف لوبیا سبز خودداری کنند. البته تشخیص مضر بودن یا مضر نبودن مصرف لوبیا سبز برای چنین اشخاصی، باید توسط یک پزشک متخصص صورت بپذیرد. افرادی که کلی سنگ ساز دارند می‌توانند مصرف لوبیا سبز را زیر نظر یک پزشک متخصص آغاز کرده و ادامه دهند.

  • افراد درگیر با میگرن

اشخاصی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برند نیز باید از مصرف لوبیا سبز خودداری کنند. زیرا مصرف لوبیا سبز می‌تواند موجب شروع سردردهای میگرنی شود. مواد موجود در لوبیا سبز، می‌توانند به عنوان یک محرک برای شروع سردردهای میگرنی عمل کنند. به همین دلیل افرادی که دچار میگرن‌ هستند، بهتر است سراغ چنین ماده خوراکی نروند.

  • احتمال بروز نفخ

کودکان و بزرگسالانی که دستگاه گوارش حساس یا معده ضعیفی دارند، بهتر است مصرف لوبیا سبز را به طور کامل قطع کرده یا میزان مصرف آن را کاهش دهند. زیرا پس از مصرف لوبیا سبز، احتمال بروز نفخ وجود دارد.

  • تداخل دارویی

همان‌طور که بیان شد، لوبیا سبز دارای ویتامین K است. این ویتامین به عنوان یک ماده انعقادی (برای خون بدن) شناخته می‌شود. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، بهتر است مصرف لوبیا سبز را کاهش داده یا آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. البته در صورتی که مصرف داروهای شما به صورت دوره‌ای و موقت باشد، با نظر پزشک متخصص می‌توانید روند استفاده از لوبیا سبز را مجدداً آغاز کنید.

سخن آخر

سبزیجات و حبوبات، باید جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی هر فرد داشته باشند. مصرف سبزیجات و حبوبات برای داشتن یک بدن سالم، یک امر ضروری به شمار می‌رود. خواص فراوانی که این مواد غذایی دارند، باعث می‌شود بدن انسان بتواند طراوت و سلامت خود را حفظ کند. یکی از حبوبات پرخاصیت و مفید در کاهش وزن، لوبیا سبز است. مزایایی که مصرف لوبیا سبز برای فرد مصرف کننده در پی دارد، می‌تواند موجب کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام شود.

به همین دلیل در این مطلب، موضوع خواص لوبیا سبز برای لاغری، به شکل دقیق و ویژه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که دچار بیماری‌های ذکر شده در این مطلب هستند (مانند میگرن و سایر بیماری‌ها)، باید در مصرف لوبیا سبز احتیاط کنند. زیرا ممکن است مصرف لوبیا سبز برای آنها مناسب نباشد. برای تشخیص چنین موضوعی بهتر است تحت نظر یک متخصص، اقدام به دریافت یک رژیم غذایی مناسب نمایید. در مجموعه تخصصی فیت کلاب، امکان دریافت انواع رژیم‌ها و برنامه‌های غذایی و ورزشی (جهت کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام) برای همگان فراهم است. این برنامه‌ها زیر نظر متخصصین تغذیه، سلامت و ورزش، به صورت اختصاصی به شما ارائه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه