سینه مرغ چقدر پروتئین دارد؟

سینه مرغ چقدر پروتئین دارد؟

مرغ یکی از بهترین مواد غذایی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن است. مقدار پروتئین موجود در بخش‌های مختلف مرغ مثل سینه، ران یا بال، با یکدیگر متفاوت است. همچنین حجم کالری موجود در بخش‌های مختلف مرغ با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین با توجه به اهداف غذایی خود، باید بخش خاصی از مرغ را مصرف کنید. به عنوان مثال افرادی که ورزشکار هستند، به پروتئین بیشتری نیاز دارند. این دسته از افراد باید بخش‌هایی را مصرف کنند که حاوی پروتئین بیشتری است. 

به طور کلی، گوشت و مرغ دو گزینه کاملاً مناسب برای تامین مواد مغذی و پروتئین مورد نیاز بدن هستند. مرغ یکی از رایج‌ترین گوش‌های مصرفی در تمام دنیا است. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین مثل مرغ، به بهبود سلامتی بدن و تناسب اندام کمک می‌کند. همچنین نقش مهمی در عضله‌سازی دارد. به همین دلیل در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم توضیح دهیم چقدر پروتئین در سینه مرغ وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

میزان پروتئین بخش های مختلف مرغ 

میزان پروتئین بخش های مختلف مرغ 
میزان پروتئین بخش های مختلف مرغ

همانطور که گفته شد، میزان پروتئین موجود در بخش‌های مختلف مرغ با یکدیگر متفاوت است. در ادامه مقدار پروتئین مرغ کامل را به شیوه زیر برای شما بیان می‌کنیم: 

  • سینه مرغ: ۳۱ گرم

یکی از پرطرفدارترین بخش‌های مرغ، سینه مرغ است. در حدود ۳۱ گرم پروتئین در سینه مرغ پخته شده بدون پوست وجود دارد. یعنی در هر ۱۰۰ گرم سینه مرغ، حدود ۳۱ گرم پروتئین و در هر ۱۷۲ گرم مرغ، حدود ۵۴ گرم پروتئین وجود دارد. 

علاوه بر این، هر ۱۰۰ گرم سینه مرغ حاوی ۱۶۵ تا ۲۸۴ کالری است. ۸۰ درصد کالری سینه مرغ، شامل پروتئین و ۲۰ درصد شامل چربی است. به همین دلیل به ورزشکاران و افرادی که فعالیت‌های بدنی انجام می‌دهند، توصیه می‌کنیم این بخش مرغ را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

افزایش وزن اصولی
برنامه غذایی + برنامه تمرین
اختصاصی و زیر نظر متخصص
افزایش وزن اصولی
برنامه غذایی + برنامه تمرین
اختصاصی و زیر نظر متخصص
  • ران مرغ: ۲۶ گرم 

ران مرغ نیز محبوبیت بسیار زیادی دارد و سرشار از پروتئین است. در یک ران مرغ پخته بدون پوست که در حدود ۵۲ گرم وزن دارد، ۱۳.۵ گرم پروتئین وجود دارد. یعنی در هر ۱۰۰ گرم ران مرغ، حدود ۲۶ گرم پروتئین موجود است. هر صد گرم ران مرغ شامل ۱۰۹ تا ۲۰۹ کالری است. ۵۳ درصد این کالری شامل پروتئین و ۴۷ درصد آن شامل چربی است. البته نباید هنگام مصرف مرغ صرفاً به ترکیباتی مانند پروتئین و چربی توجه داشته باشید. 

زیرا مرغ حاوی ترکیبات گوناگونی می‌باشد. همانطور که می‌دانید، رنگ ران مرغ کمی تیره‌تر از سینه مرغ است. زیرا میوگلوبین بیشتری در ران مرغ وجود دارد. این ماده برای اکسیژن رسانی سلول‌ها و رشد توده‌های عضلانی مناسب است. این مسئله بر طعم ران مرغ نیز موثر است. به گونه‌ای که اکثر افراد معتقد هستند، ران طعم بهتری نسبت به سینه مرغ دارد.

  • کتف مرغ: ۲۸ گرم

به طور کلی، پای مرغ به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود که شامل ران و کتف است. کتف همان پایین‌ترین قسمت  پای مرغ است و حاوی ۲۸ گرم پروتئین می‌باشد. در یک کتف مرغ بدون پوست و استخوان که در حدود ۴۴ گرم وزن دارد، ۱۲.۴ گرم پروتئین وجود دارد. بنابراین در هر ۱۰۰ گرم از کتف مرغ، ۲۸ گرم پروتئین وجود خواهد داشت.

 میزان کالری کتف مرغ بین ۷۶ تا ۱۷۲ کالری در هر ۱۰۰ گرم است. ۷۰ درصد این کالری مربوط به پروتئین و ۳۰ درصد آن مربوط به چربی است. اکثر مردم تمایل دارند کتف مرغ را همراه با پوست میل کنند. توجه داشته باشید که میزان کالری کتف مرغ با پوست و بدون پوست با یکدیگر متفاوت است. کتف مرغ با پوست، حاوی ۱۱۲ کالری است که ۵۳ درصد آن مربوط به پروتئین و ۴۷ آن مربوط به چربی است.

  • بال مرغ: ۶.۵ گرم پروتئین بال مرغ

بال مرغ یکی از پرطرفدارترین بخش‌های مرغ است که به عنوان میان وعده یا در کنار وعده غذایی اصلی مصرف می‌شود. در یک بال مرغ بدون پوست یا استخوان که در حدود ۲۱ گرم وزن دارد، ۶.۵ گرم پروتئین وجود دارد. یعنی در هر ۱۰۰ گرم بال مرغ، حدود ۳۰ گرم پروتئین موجود است. بال مرغ شامل ۴۲ کالری است و هر ۱۰۰ گرم بال حاوی ۲۰۳ کالری می‌باشد.

 ۶۴ درصد کالری مربوط به پروتئین و ۳۶ درصد آن مربوط به چربی است. توجه داشته باشید که میزان کالری بال مرغ با پوست و بدون پوست با یکدیگر متفاوت است. با توجه به اینکه اکثر مردم تمایل دارند این بخش از مرغ را همراه با پوست میل کنند، بهتر است از کالری آن اطلاع داشته باشید.

 در یک بال مرغ با پوست، حدود ۹۹ کالری وجود دارد که ۳۹ درصد آن مربوط به پروتئین و ۶۱ درصد آن مربوط به چربی است. همچنین در حدود پنج و نیم گرم پروتئین در پای مرغ نیز وجود دارد که ۶۱ درصد آن مربوط به چربی و ۴۹ درصد آن مربوط به پروتئین است.

سینه مرغ فایده بیشتری برای ورزشکاران دارد یا باقی بخش های مرغ؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که سینه مرغ پروتئین بیشتری برای ورزشکاران دارد یا باقی بخش‌های مرغ؟ کدام بخش از مرغ را برای تامین مواد مغذی بدن مصرف کنیم؟ واقعیت این است که تمامی بخش‌های مرغ برای تامین پروتئین بدن عالی هستند. اما درصد پروتئین و چربی موجود در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. 

  1. برای ورزشکارانی که فعالیت‌های بدنی با شدت بالا انجام می‌دهند، سینه یا ران مرغ گزینه مناسب‌تری است. زیرا بخش بیشتری از پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد. 
  2. اگر رژیم‌های غذایی کاهش وزن را دنبال می‌کنید، سینه مرغ انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. زیرا میزان کالری و پروتئین آن ایده‌آل است. 
  3. افرادی که رژیم‌های کتوژنیک را دنبال می‌کنند، بهتر است بخش‌هایی را مصرف کنند که حاوی چربی بیشتری است. زیرا این دسته از افراد، به چربی بیشتری در رژیم غذایی خود نیاز دارند. 
  4. اگر هدف اصلی شما عضله سازی یا رشد ماهیچه‌ها است، باید کالری بیشتری نسبت به کالری مصرفی عادی دریافت کنید. به همین دلیل بهتر است تکه‌هایی را مصرف کنید که حاوی کالری بیشتری هستند. به عنوان مثال، ران یا سینه مرغ برای این دسته از افراد مناسب است.

فواید مصرف سینه مرغ برای تامین پروتئین 

اگر تمایلی برای مصرف مکمل‌های حاوی پروتئین ندارید یا به دنبال یک منبع طبیعی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم سینه مرغ مصرف کنید. البته سینه مرغ صرفاً پروتئین بدن را تامین نمی‌کند. بلکه بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد. به عنوان مثال یک سینه مرغ با اندازه متوسط، حدود ۳۳ درصد فسفر ضروری بدن را تامین می‌کند. 

فسفر نقش مهمی در غشای سلولی دارد و برای تامین انرژی سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی کارشناسان و پزشکان معتقد هستند، فسفر باعث بهبود عملکرد ورزشکاران می‌شود. این ماده معدنی همراه با کلسیم، برای تنظیم متابولیسم و جذب ویتامین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از آسیب رسیدن به اندام‌های بدن جلوگیری می‌کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید مصرف سینه مرغ برای تامین پروتئین را برای شما بیان می‌کنیم:

  • تامین پروتئین بدون چربی 

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف سینه مرغ، این است که چربی زیادی ندارد و سطح کلسترول بد بدن را افزایش نمی‌دهد. بخش زیادی از مواد مغذی موجود در سینه مرغ، شامل پروتئین است. برخی از مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمتری چربی هستند، شامل میگو و برخی از حیوانات دریایی می‌باشند. در حال حاضر، سینه مرغ در دسترس‌ترین ماده غذایی برای تامین پروتئین بدن است و بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز عضلات را فراهم می‌سازد.

  • سازگاری با سایر مواد غذایی 

برای اینکه مواد مغذی مورد نیاز بدن فراهم شود، می‌توانید سینه مرغ را با سایر مواد غذای ترکیب کنید. مرغ با اغلب غذاها سازگار است و برای پختن بسیاری از غذاهای بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا طعمی خنثی دارد و به راحتی ادویه‌ها را به خود جذب می‌کند. علاوه بر این، مرغ با اکثر روش‌های پخت غذا سازگاری دارد.

 به عنوان مثال می‌تواند به صورت خرد شده، چرخ شده و به هر شکل دیگری مصرف شود. اگر در رژیم غذایی خود به پروتئین نیاز دارید، سینه مرغ انتخاب کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. می‌توانید هر روز این ماده غذایی را با سایر مواد غذایی ترکیب کنید و غذاهای متنوع و لذیذ میل کنید. 

  • مقرون به صرفه

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اکثر ورزشکاران با آن مواجه هستند، هزینه بالای خرید مکمل‌های پروتئینی است. اغلب مکمل‌های حاوی پروتئین، با هزینه بالایی به فروش می‌رسند. بسیاری از ورزشکاران، توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.

 به همین دلیل، مجبور هستند پروتئین مورد نیاز بدن خود را از سایر مواد غذایی مثل ماهی قزل آلا، تخم مرغ و مواردی مانند این دریافت کنند. سینه مرغ یک انتخاب مقرون به صرفه و مناسب برای جذب پروتئین ورزشکاران است. این ماده غذایی به راحتی در بازار در دسترس است و با قیمت مناسبی نسبت به مکمل‌های حاوی پروتئین به فروش می‌رسد. 

  • عالی برای کاهش وزن

اگر به دنبال یک منبع غذایی مناسب برای کاهش وزن هستید، پروتئین سینه مرغ انتخاب کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، پروتئین بیشتر از هر ماده مغذی دیگری بر کاهش وزن موثر است. دنبال کردن رژیم‌های غذایی که سرشار از پروتئین هستند، به کاهش وزن یا حفظ وزن کمک می‌کند. زیرا پروتئین باعث افزایش احساس سیری می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه پروتئین مصرف کنید. 

  • دارای اسید آمینه اساسی

پروتئین موجود در سینه مرغ، شامل تمامی اسید آمینه‌های مورد نیاز بدن است. همانطور که می‌دانید، بدن انسان قادر به تولید برخی از اسید آمینه‌ها نیست. این مواد مغذی باید از طریق غذاها جذب بدن شوند.

  • کالری پایین

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف پروتئین سینه مرغ، این است که کالری کمتری نسبت به سایر پروتئین‌های حیوانی دارد. این مسئله برای افرادی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند، اهمیت بسیار زیادی دارد. میزان کالری مصرفی بر افزایش یا کاهش وزن موثر است. بنابراین نباید صرفاً به مقدار پروتئین موجود در مواد غذایی توجه داشته باشید.

رژیم غذایی و برنامه تمرینی بگیر
خوب و دقیق بهش عمل کن
به اندام مورد علاقه ات برس!
بعد
قبل
رژیم غذایی و برنامه تمرینی بگیر
خوب و دقیق بهش عمل کن
به اندام مورد علاقه ات برس!

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره میزان پروتئین موجود در سینه مرغ توضیح داده شد. یکی از بهترین مواد غذایی برای تامین پروتئین بدن، مرغ است. مقدار پروتئین فیله مرغ، ران، کتف و سایر بخش‌ها با یکدیگر متفاوت است. هر فردی با توجه به اهداف تغذیه‌ای خود، می‌تواند بخش خاصی از مرغ را مصرف کند.

 به عنوان مثال سینه و ران مرغ، بهترین منابع برای عضله سازی و حفظ پروتئین بدن هستند. یکی از مهم‌ترین مزایای سینه مرغ این است که پروتئین بیشتر و کالری یا چربی کمتری دارد. همین مسئله به بهبود تناسب اندام کمک می‌کند. افرادی که رژیم‌های غذایی لاغری را دنبال می‌کنند، می‌توانند سینه مرغ را به برنامه غذایی خود اضافه کنند. 

البته بهتر است برای تعیین مقدار مصرف سینه مرغ، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، یک برنامه غذایی کامل در اختیار شما قرار می‌دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تناسب اندام برسید و سلامتی بدن خود را حفظ کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه