برای بالا بردن اکسیژن خون چه بخوریم ؟

برای بالا بردن اکسیژن خون چه بخوریم ؟

فرقی نمی‌کند که پشت میز نشسته‌اید یا در حال انجام دادن تمرینات ورزشی هستید، در هر صورت برای انجام دادن هر کاری به اکسیژن نیاز دارید. کاهش اکسیژن خون باعث خستگی و بروز مشکلات گوناگون می‌شود. به عنوان مثال ممکن است انرژی لازم برای انجام دادن فعالیت‌های بدنی یا فعالیت‌های روزانه نداشته باشید.

 همچنین ممکن است در اکثر ساعات روز احساس خستگی یا کسلی داشته باشید. اگرچه بخش قابل توجهی از اکسیژن مورد نیاز بدن شما از هوا تامین می‌شود، اما نباید فراموش کنید که مواد غذایی نیز به افزایش اکسیژن خون کمک می‌کنند. افزایش اکسیژن بدن به تقویت سیستم قلب و عروقی کمک می‌کند. 

این مسئله برای ورزشکاران و بدنسازان اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر اکسیژن خون شما پایین است، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. زیرا در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم بهترین مواد غذایی برای بالا بردن اکسیژن خون را به شما معرفی کنیم.

اکسیژن چگونه به فرایند های درون بدن کمک می کند؟

اکسیژن چگونه به فرایند های درون بدن کمک می کند؟
اکسیژن چگونه به فرایند های درون بدن کمک می کند؟

شاید تصور کنید اکسیژن صرفاً برای تنفس و زنده ماندن مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که کاربردهای گوناگونی در بدن دارد. به عنوان مثال برای تجزیه و حجم غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و انرژی لازم برای انجام دادن فعالیت‌های روزمره را فراهم می‌سازد. در واقع، اکسیژن سوخت مورد نیاز برای انجام تمامی فعالیت‌های داخلی بدن است. این مولکول به بهبود عملکرد مغز و قلب کمک می‌کند. برخی از مهم‌ترین فواید اکسیژن برای بدن شامل موارد زیر هستند: 

  • تجزیه غذا

همانطور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین فواید اکسیژن در بدن کمک به تجزیه و هضم مواد غذایی است. در واقع اکسیژن برای بهبود متابولیسم بدن شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده نقش مهمی در تجزیه گلوکز دارد. تجزیه گلوکز باعث تولید کربن دی اکسید و انرژی می‌شود. اگر مقدار اکسیژن کاهش یابد، اسید لاکتیک به جای دی اکسید کربن تشکیل خواهد شد. اسید لاکتیک می‌تواند در ماهیچه‌ها رسوب کند و باعث گرفتگی ماهیچه‌ها شود. 

  • تقویت مغز 

اکسیژن مهم‌ترین ماده برای بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت مغز است. کمبود اکسیژن باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود. شما برای فکر کردن، احساس کردن و عمل کردن به اکسیژن نیاز دارید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، اکسیژن باعث بهبود حافظه و تقویت توانایی یادگیری می‌شود. جالب است بدانید، حدود یک پنجم کل اکسیژن بدن برای فعالیت‌های مغزی مصرف می‌شود. به عنوان مثال برای ارسال پیام‌های عصبی و انتقال آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر اکسیژن کافی وارد مغز نشود، سلول‌های مغزی در عرض چند دقیقه از بین خواهند رفت.

  • بهبود جذب مواد مغذی

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید اکسیژن برای بدن، بهبود جذب مواد مغذی است. با کمک اکسیژن، اغلب مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسید آمینه و سایر مواد مغذی جذب بدن خواهد شد. علاوه بر این، اکسیژن به عنوان یک ماده سم‌زدا عمل می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

  • بهبود سیستم قلبی عروقی

اکسیژن مهم‌ترین ماده برای تنظیم ضربان قلب است. این ماده به منقبض شدن ماهیچه‌های قلبی کمک می‌کند و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری خواهد کرد. بر اساس مطالعات انجام شده، کاهش اکسیژن بدن یکی از مهم‌ترین دلایل حملات قلبی است. 

  • تامین انرژی بدن

این ماده برای تامین انرژی بدن ضروری است. کاهش اکسیژن باعث خستگی بیش از حد می‌شود. در چنین شرایطی، حتی نمی‌توانید به راحتی فعالیت‌های روزمره را انجام دهید. افزایش سطح انرژی بدن، باعث افزایش استقامت بدنی می‌شود. بنابراین باید اکسیژن کافی در اختیار سلول‌های بدن شما قرار گیرد. ورزشکاران و بدنسازان، برای انجام دادن فعالیت‌های ورزشی به اکسیژن کافی نیاز دارند.

مواد غذایی مناسب برای افزایش اکسیژن خون

همانطور که گفته شد، برخی مواد غذایی به افزایش اکسیژن خون کمک می‌کنند. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند: 

  • گوشت و ماهی

یکی از بهترین مواد غذایی برای بالا بردن اکسیژن بدن، گوشت و ماهی است. این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی آهن هستند. بر اساس مطالعات انجام شده، کاهش آهن بدن یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود اکسیژن است. در گلبول‌های قرمز خون مقدار زیادی آهن وجود دارد. آهن در پروتئینی به نام هموگلوبین ذخیره شده است و برای انتقال اکسیژن از مجاری تنفسی یا تولید گلبول‌های قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 با کمک آهن، اکسیژن به تمامی سلول‌ها و اندام‌های بدن منتقل می‌شود. در نتیجه بدن می‌تواند به راحتی از اکسیژن دریافتی استفاده کند. بر اساس مطالعاتی که در دانشکده پزشکی هاروارد انجام شده است، کاهش سطح آهن خون به صورت مستقیم با کاهش اکسیژن مرتبط است. برای جلوگیری از کمبود اکسیژن باید به صورت روزانه بین ۸ تا ۱۸ میلی‌گرم آهن مصرف کنید.

 این ماده معدنی در مواد غذایی مختلف مثل ماهی، گوشت، مرغ و مواردی مانند این وجود دارد. علاوه بر این، می‌توانید آهن مورد نیاز خود را از منابع گیاهی مانند بادام هندی، سیب زمینی پخته شده، لوبیا، قرمز، عدس و مواردی مانند این دریافت کنید.

  • غذاهای شامل فولات یا ویتامین B-12

غذاهایی که سرشار از فولات یا ویتامین B12 هستند‌، به بالا بردن اکسیژن خون کمک می‌کنند. فولات همان ویتامین B9 است و برای تولید گلبول‌های قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلبول‌های قرمز برای حمل اکسیژن مورد استفاده قرار می‌گیرند و سرشار از آهن هستند. ویتامین B12 نیز برای تولید هموگلوبین مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که گفته شد، هموگلوبین پروتئینی است که حاوی آهن و اکسیژن می‌باشد. فولات در اغلب سبزیجات و مرکبات وجود دارد.

  • لیمو 

یکی از بهترین میوه‌ها برای تامین اکسیژن بدن، لیمو است. زیرا لیمو سرشار از ویتامین C می‌باشد. ویتامین C یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های بدن است که برای حمل اکسیژن مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عملکرد هموگلوبین کمک می‌کند. لیمو دارای خاصیت اسیدی است. اما خواص آن بعد از ورود به بدن تغییر می‌کند. یعنی به دلیل فعالیت‌های الکترولیتی داخل بدن، خاصیت قلیایی پیدا می‌کند. لیمو صرفاً برای تامین اکسیژن بدن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. 

بلکه به سم‌زدایی کبد و دفع مواد زائد نیز کمک می‌کند. برای انجام این کار، کافی است به صورت روزانه یک لیوان آب گرم با معده خالی مصرف کنید. این نوشیدنی به تنظیم سطح اکسیژن و تقویت سلامت بدن شما کمک می‌کند. علاوه بر این، لیمو برای کاهش سرفه، درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، سوزش سر دل و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • انگور

انگور نیز حاوی مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و به بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند. زمانی که جریان خون افزایش یابد، اکسیژن بیشتری در اختیار بافت‌ها و سلول‌ها قرار خواهد گرفت. آنزیم‌های مختلفی در انگور وجود دارد که به تنظیم ترشح هورمون‌ها در بدن کمک می‌کنند. بنابراین انگور نه تنها برای بهبود جریان خون و بالا رفتن اکسیژن بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه فواید گوناگونی برای سلامتی بدن دارد.

  • آووکادو

آووکادو بهترین میوه برای تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن است. این میوه می‌تواند ویتامین‌هایA، B3، B6 B12، کولین و فولات مورد نیاز بدن را تامین کند. همچنین مقدار زیادی اسید چرب غیر اشباع چندگانه و فیبر در آووکادو وجود دارد. بنابراین بهتر است این ماده غذایی را به رژیم خود اضافه کنید. 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، آووکادو به جذب اکسیژن در بدن کمک می‌کند و باعث افزایش سطح اکسیژن بدن می‌شود. علاوه بر این، آووکادو به تنظیم کلسترول، تقویت سیستم قلبی و عروقی و تنظیم قند خون کمک می‌کند. همچنین باعث بهبود پروفایل لیپیدی می‌شود و از دی‌ان‌ای شما در برابر آسیب‌های خارجی محافظت می‌کند. آووکادو بهترین میوه برای کنترل وزن است.

  • انار 

انار حاوی آهن، مس، روی، ویتامین B3 و B6 و کولین است. این مواد معدنی و ویتامین‌ها، باعث افزایش اکسید نیتریک بدن می‌شوند و به باز شدن رگ‌های خونی کمک می‌کنند. در نتیجه، باعث افزایش جریان خون می‌شوند. به این ترتیب، انار می‌تواند اکسیژن رسانی به بافت‌ها و اندام‌ها را افزایش دهد. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، هسته و آب انار باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شوند. اگر تمایلی برای مصرف میوه انار ندارید، پیشنهاد می‌کنیم آب انار را امتحان کنید. همچنین محققان متوجه شده‌اند، آب انار از آسیب رسیدن به بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • کیوی

کیوی یک میوه لذیذ و آبدار است که سرشار از مواد مغذی مثل فیبر، مس و آهن می‌باشد. علاوه بر این، انواعی از ویتامین مانند ویتامین های A، B3، B5، B6، C، کولین در کیوی وجود دارد. این میوه حاوی تعداد زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. این ترکیبات آنتی اکسیدانی نقش مهمی در درمان عفونت‌های تنفسی و کاهش التهابات بدن دارند. می‌توانید به صورت روزانه یک عدد کیوی بزرگ مصرف کنید. به این ترتیب، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما تامین خواهد شد و سطح اکسیژن بدن افزایش پیدا خواهد کرد.

  • توت

توت و میوه‌هایی مانند زغال اخته، توت فرنگی و تمشک، منبع سرشار از ویتامین‌های A، B3، B5، B6 و C هستند. علاوه بر این حاوی ترکیبات معدنی مختلف مثل آهن، پتاسیم، مس، روی، کولین، فولات و آنتی اکسیدان می‌باشند. این ترکیبات مغذی باعث افزایش سطح اکسیژن در خون می‌شوند. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، توت باعث کاهش التهابات بدن می‌شود و سطح کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد. همچنین برای بهبود حساسیت به انسولین مناسب است.

  • انجیر و خرما

انجیر و خرما برای بالا بردن سطح اکسیژن خون مناسب هستند. این ترکیبات غذایی سرشار از آهن، مس، پتاسیم و ویتامین‌های مختلف می‌باشند. ترکیبات مغذی موجود در انجیر یا خرما، برای بهبود سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، خرما و انجیر حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام پلی‌فنول هستند.

 پلی فنول‌ها باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شوند و رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برند. می‌توانید انجیر و خرما را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به عنوان مثال می‌توان از این دو ماده غذایی برای تهیه اسموتی استفاده کرد. البته بهتر است قبل از مصرف انجیر یا خرما با پزشک مشورت کنید. زیرا این ترکیبات غذایی حاوی قند هستند.

  • هویج

هویج بهترین ماده غذایی برای افزایش اکسیژن خون در خانه است. این ماده حاوی ویتامین‌های مختلف مثل ویتامین‌های A ،B3 ،B5 ،B6 و C می‌باشد. علاوه بر این ترکیبات معدنی مانند پتاسیم، آهن، زینک و مس در هویج وجود دارد. ترکیبات مغذی موجود در هویج، التهابات بدن را کاهش می‌دهند. به عنوان مثال ترکیبات آنتی اکسیدانی خاصیت سمزدایی دارند و عفونت بدن را کاهش می‌دهند. می‌توان از هویج برای تهیه انواع غذا مثل خورش، خوراک، سالاد و مواردی مانند این استفاده کرد. 

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره مواد غذایی مناسب برای افزایش سطح اکسیژن خون توضیح داده شد. اکسیژن مهم‌ترین ماده برای زنده ماندن و انجام دادن فعالیت‌های روزمره است. این مولکول کوچک کاربردهای مختلفی در بدن دارد. به عنوان مثال برای تجزیه و هضم مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به بهبود عملکرد اندام‌های داخلی بدن کمک می‌کند.

 کمبود اکسیژن یک عارضه بسیار خطرناک است و باعث مختل شدن عملکرد اندام‌های داخلی بدن از جمله مغز می‌شود. بخش قابل توجهی از اکسیژن مورد نیاز بدن شما از اتمسفر دریافت می‌شود. برای دریافت اکسیژن بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مواد غذایی معرفی شده را به رژیم خود اضافه کنید. با این حال اگر برای حفظ سلامتی بدن خود به یک برنامه غذایی استاندارد نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه