درمان سریع کمبود کلسیم ؛ کمبود کلسیم چیست و بروز آن چه علائم و دلایلی دارد!؟

درمان سریع کمبود کلسیم ؛ کمبود کلسیم چیست و بروز آن چه علائم و دلایلی دارد!؟

همونطور که نفس نفس می‌زد خودشو رسوند بهم و در گوشم گفت:«چیکار داری می‌کنی؟ خیلی عقبیا! یه خورده عجله کن!» دیگه نتونستم قدم از قدم بردارم. خسته شدم و همونجا سر جام نشستم. داشتم باور می‌کردم که واقعاً مسابقه رو باختیم. هم تیمی من خودشو بهم رسوند و با صدای بلند گفت:«اگه نخوای ادامه بدی به خاطر تو هممون می‌بازیم.» با فریاد گفتم:«چیکار کنم؟ تمام پاهام و استخونام درد می‌کنه.»

 متقابلاً داد زد:«الان وقت فکر کردن به این چیزهاست؟ ۶ ماهه دارم بهت میگم برو به فکر درمان باش.» خوشبختانه با کمک دو تا از هم گروهی‌های خوبم تونستیم مسابقه رو ببریم. ولی همشون بعد مسابقه از من ناراحت بودن. حتی یکیشون اصلاً با من حرف نمی‌زد. تصمیم گرفتم برم دکتر.

 دکتر نتایج آزمایش من رو نگاه کرد و گفت:«متاسفانه بدنت با کمبود کلسیم شدید مواجه شده. مگه شیر یا لبنیات مصرف نمی‌کنی؟ قرص کلسیم یا مکمل‌های حاوی کلسیم چی؟ اون‌ها رو هم مصرف نمی‌کنی؟» با تعجب گفتم:«چرا! من ورزشکارم. خیلی به رژیم غذایی خودم اهمیت میدم. مکمل کلسیم و لبنیات مصرف می‌کنم. مشکل کجاست؟»

 دکتر گفت:«طبق آزمایشاتی که انجام دادی، سطح منیزیم فسفات بدنت بسیار نامناسبه. این مسئله می‌تونه باعث کاهش جذب کلسیم در بدنت بشه. باید حتما تحت درمان قرار بگیری. بزار بهت توضیح بدم که کمبود کلسیم چیه و چه جوری باید درمان بشه.»

کمبود کلسیم چیست؟ 

کمبود کلسیم چیست؟ 
کمبود کلسیم چیست؟

کمبود کلسیم یک بیماری تقریباً شایع است که با نام هیپوکلسمی شناخته می‌شود. این بیماری زمانی بروز پیدا می‌کند که میزان کلسیم موجود در خون تا حد زیادی کاهش پیدا کند. البته جای هیچگونه نگرانی نیست. زیرا بیماری کمبود کلسیم قابل درمان است. عوامل مختلفی باعث کاهش سطح کلسیم موجود در خون می‌شوند.

 ابتلا به برخی بیماری‌ها، باعث بروز این بیماری خواهد شد. علاوه بر این، سطح غیر طبیعی هورمون پاراتیروئید می‌تواند بر مقدار کلسیم خون تاثیرگذار باشد. بیماری هیپوکلیسمی به شکل‌های مختلف یعنی خفیف، موقت و مزمن بروز پیدا می‌کند.

کاهش وزن اصولی 12 کیلو در 2 ماه

cta banner

با فیت کلاب همیشه فیت باش!

علل کمبود کلسیم 

همانطور که گفته شد علل کمبود کلسیم بسیار متعدد است. اغلب افراد با افزایش سن کمبود کلسیم را تجربه می‌کنند. باقی عوامل شامل موارد زیر هستند: 

  • دنبال کردن رژیم‌های غذایی نامناسب که حاوی مقدار بسیار کمی کلسیم یا ویتامین D هستند.
  • مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها، فنی‌توئین، فنوباربیتال و ریفامپین. این داروها باعث کاهش جذب کلسیم در بدن می‌شوند.
  • عدم تحمل غذایی به غذاهای سرشار از کلسیم
  • تغییرات هورمونی به خصوص در زنان بعد از یائسگی
  • عوامل ژنتیکی خاص
  • ابتلا به بیماری کلیوی و پانکراتیت
  • ابتلا به اسهال، یبوست یا سایر اختلالات روده‌ای. این بیماری‌ها ممکن است مانع از جذب کلسیم در بدن شوند. 
  • ابتلا به سرطان 
  • عفونت‌ها
  • استرس و اضطراب
  • ورزش شدید
  • سطح نامنظم منیزیم یا فسفات
  • دیابت بارداری 

علائم کمبود کلسیم

می‌توان کمبود کلسیم را با بررسی برخی علائم و نشانه‌ها شناسایی کرد. افرادی که به بیماری هیپوکلوسمی خفیف مبتلا هستند، معمولاً علامت خاصی را مشاهده نمی‌کنند. علائم این بیماری، به خفیف یا شدید بودن آن وابسته است. برخی از رایج‌ترین نشانه های کمبود کلسیم شامل موارد زیر هستند: 

  • گرفتگی عضلات در پشت و پاها
  • پوست خشک و پوسته پوسته شدن پوست
  • ناخن‌های شکننده
  • موهای زبر

اگر این علائم را نادیده بگیرید، به مرور زمان به بیماری هیپوکلسمی شدید مبتلا خواهید شد. این بیماری بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و باعث اختلال در سیستم عصبی می‌شود.

عوارض بیماری هیپوکلسمی

 رایج‌ترین عوارض این بیماری شامل موارد زیر هستند: 

  • گیجی
  • مشکلات حافظه 
  • تحریک پذیری یا بی قراری
  • افسردگی 
  • توهمات
  • سوزن سوزن شدن لب، زبان، انگشتان یا پاها
  • دردهای عضلانی
  • اسپاسم عضلانی در گلو 
  • سفت شدن و اسپاسم عضلات
  • تشنج 
  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • نارسایی احتقانی قلب 

نحوه تشخیص کمبود کلسیم

پزشکان از روش‌های خاصی برای بررسی کمبود کلسیم در بدن شما استفاده می‌کنند. معمولا از آزمایش غلظت کلسیم خون برای تشخیص بیماری هیپوکلسمی استفاده می‌شود. تشخیص زود هنگام این بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌توانید از آزمایش‌های زیر برای بررسی و شناسایی بیماری استفاده کنید: 

  • آزمایشات خون

 یکی از بهترین آزمایش‌ها برای تشخیص کمبود کلسیم، آزمایش خون است. در این آزمایش، مقدار منیزیم، فسفر، هورمون پاراتیروئید، ویتامین D و کلسیم موجود در خون اندازه‌گیری می‌شود.

  • آزمایش‌های تصویربرداری استخوان

 یکی دیگر از آزمایش‌های مفید برای بررسی کمبود کلسیم، آزمایش تصویربرداری استخوان است. در این آزمایش، می‌توان متوجه شد که آیا کمبود کلسیم باعث بروز مشکلات مفصلی مثل راشیتیسم می‌شود یا خیر.

روش های درمان فوری کمبود کلسیم

روش های درمان فوری کمبود کلسیم
روش های درمان فوری کمبود کلسیم

اگر بدن شما با کمبود کلسیم مواجه شده است، در قدم اول باید صبور باشید. لازم است رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید. برخی از روش‌ها به درمان سریع کمبود کلسیم کمک می‌کنند. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند: 

  • مصرف دارو 

یکی از روش‌های درمان سریع کمبود کلسیم، مصرف دارو است. انواعی از قرص‌های کلسیم خوراکی در بازار موجود هستند که به افزایش سطح این ماده معدنی در بدن کمک می‌کنند. علاوه بر این، می‌توانید مکمل‌های حاوی ویتامین D مصرف کنید. افرادی که به بیماری هیپوکلسمی مزمن مبتلا هستند، می‌توانند مکمل‌های ویتامین D را همراه با قرص‌های کلسیم مصرف کنند و علائم بیماری را کاهش دهند. 

اگر به دلیل کم کاری غده پاراتیروئید به هیپوکلسمی مبتلا شده‌اید، بهتر است هورمون‌های پاراتیروئیدی مصرف کنید. شکل مصنوعی این هورمون‌ها در بازار موجود است که گزینه مناسبی برای شما می‌باشد. گلوکونات کلسیم IV، یکی دیگر از بهترین داروها برای افزایش سطح کلسیم موجود در خون است. 

این دارو برای افرادی مناسب است که اسپاسم عضلانی شدید را تجربه می‌کنند و با کمبود مواد معدنی مواجه هستند. کلسیم کربنات نیز گزینه مناسبی برای درمان سریع کمبود کلسیم می‌باشد و معمولاً با هزینه کمتری در دسترس است. ترکیبات دارویی دیگر شامل کلسیم سیترات و کلسیم فسفات هستند. 

کلسیم سیترات به راحتی در بدن جذب می‌شود. کلسیم فسفات نیز جذب آسانی دارد و باعث بروز مشکلات گوناگون مثل یبوست نخواهد شد. ممکن است با توجه به شدت بیماری و مقدار کلسیم موجود در خون، داروهای دیگری برای شما تجویز شود. بنابراین بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید. 

  • رژیم غذایی مناسب

یکی دیگر از روش‌های درمان کمبود کلسیم، دنبال کردن رژیم‌های غذایی مناسب است. اضافه کردن بیشتر از یک گرم کلسیم به رژیم غذایی، به درمان هیپوکلسمی مزمن و کاهش علائم این بیماری کمک می‌کند. این مسئله به خصوص برای افرادی که به کمبود ویتامین D دچار هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر کمبود کلسیم شدید دارید، باید به پزشک مراجعه کنید و اطلاعات کاملی درباره علائم اولیه بیماری، روش‌های درمان و کنترل بیماری به دست آورید.

  • مصرف داروهای گیاهی

برخی داروهای گیاهی به افزایش سطح کلسیم خون کمک می‌کنند. به عنوان مثال گیاهانی مانند سبزی شاهی، برای درمان سریع کمبود کلسیم مناسب هستند. جالب است بدانید مقدار کلسیم موجود در برخی گیاهان دارویی بسیار بالا است. بنابراین مصرف مداوم این دمنوش‌ها به تنظیم سطح کلسیم کمک می‌کند.

 گیاهان گیاه نسترن کوهی، چای سبز، نعنا و گزنه بهترین دارو برای کمبود کلسیم هستند. علاوه بر این، می‌توانید مواد غذایی دیگری مثل بادام، کنجد، اسفناج، میوه خشک، پرتقال، پیاز و نخود را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

درمان فوری کمبود کلسیم در طب سنتی

متخصصان طب سنتی معتقد هستند، بهترین روش درمان قطعی کمبود کلسیم تغییر رژیم غذایی است. به عنوان مثال بهتر است از مصرف قندهای مصنوعی مثل شکر، شیرینی و شکلات خودداری کنید. برخی از غذاهایی که توسط متخصص‌های طب سنتی معرفی شده است، شامل خوراک کشک بادمجان، خوراک حریره بادام، خوراک کله جوش، خوراک فرنی، سویق گندم، آش دوغ و مواردی مانند این هستند. 

البته بهتر است قبل از مصرف این مواد غذایی با متخصصان تغذیه نیز مشورت کنید. علاوه بر این برخی متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند، مصرف ارده و شیره انگور در وعده صبحانه به تنظیم سطح این ماده معدنی در بدن کمک می‌کند. یشنهاد می‌کنیم این مواد غذایی را همراه با گردو یا خرما مصرف کنید.

برای درمان فوری کمبود کلسیم چه بخوریم؟

برخی مواد غذایی به درمان سریع کمبود کلسیم کمک می‌کنند. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند: 

  • دانه ها

دانه‌ها بهترین گزینه برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن هستند. برخی از دانه‌های غنی از کلسیم شامل خشخاش، کنجد، کرفس و دانه چیا هستند. به عنوان مثال در یک قاشق غذاخوری دانه خشخاش، حدود ۱۲۵ تا ۱۲۷ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد.

 این مقدار حدود ۱۰ درصد کلسیم مورد نیاز روزانه بدن شما را فراهم می‌سازد. علاوه بر این، دانه چیا حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ گیاهی است. دانه‌های کنجد نیز حدود ۷ درصد کلسیم مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازند. برخی دانه‌ها نه تنها سرشار از کلسیم هستند، بلکه سایر مواد معدنی مثل مس، آهن و منگنز بدن را تامین می‌کنند‌.

  • ساردین و ماهی سالمون 

یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان سریع کمبود کلسیم، ساردین و ماهی سالمون است. این ترکیبات غذایی سرشار از کلسیم هستند. علاوه بر این حاوی پروتئین با کیفیت بالا و اسید چرب امگا ۳ می‌باشند. این ترکیبات به بهبود سلامت قلب مغز و پوست کمک می‌کنند. اغلب غذاهای دریایی حاوی جیوه هستند. اما ماهی‌های کوچک مانند ساردین، حاوی مقدار کمتری جیوه می‌باشند. جدا از این مسئله، ماهی ساردین و سالمون سرشار از سلنیوم هستند که سم جیوه در بدن را از بین می‌برد.

  • لوبیا و عدس

لوبیا و عدس بهترین مواد غذایی برای درمان سریع کمبود کلسیم هستند. این ترکیبات غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر، پروتئین و ریز مغذی‌ها می‌باشند. برخی از مهم‌ترین ترکیبات معدنی موجود در لوبیا و عدس شامل آهن، روی، فولاد، منیزیم و پتاسیم هستند. 

برخی از لوبیاها شامل مقدار قابل توجهی کلسیم هستند. لوبیا سفید منبع مناسبی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، لوبیا می‌تواند سطح کلسترول بد بدن را کاهش دهد و از بروز بیماری‌های مختلف مثل دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

  • بادام ها

آجیل و مغزها انتخاب کاملاً مناسبی برای درمان سریع کمبود کلسیم هستند. در میان تمامی مغزها، بادام گزینه مناسب‌تری است. زیرا سرشار از کلسیم می‌باشد. علاوه بر این بادام حاوی مقدار زیادی فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ترکیبات غذایی سرشار از منیزیم، منگنز و ویتامین E هستند. مصرف آجیل حتی باعث کاهش فشار خون، کاهش چربی بد بدن و مواردی مانند این می‌شود.

  • پروتئین آب پنیر

آب پنیر یک ماده پروتئینی است که از لبنیاتی مانند شیر تهیه می‌شود و تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی بدن دارد. این ماده پروتئینی، اسیدآمینه‌های ضروری بدن را فراهم می‌سازد و به افزایش حجم توده‌های عضلانی کمک می‌کند.

 پروتئین آب پنیر بهترین گزینه برای ریکاوری ماهیچه‌ها است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ماده مغذی به کاهش وزن و تنظیم قند خون کمک می‌کند. علاوه بر این، حاوی مقدار زیادی کلسیم است و برای درمان فوری کمبود کلسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

filler shape banner template

ثبت نام و دریافت رژیم

سخن پایانی

ممنونم که این مطلب رو تا انتها مطالعه کردی. در این مطلب سعی کردم به طور کامل درباره درمان سریع کمبود کلسیم توضیح بدم. عوامل مختلفی باعث کمبود کلسیم یا کاهش جذب کلسیم در بدن می‌شه. یکی از مهم‌ترین مسائل، رژیم غذایی نامناسبه.

 خوشبختانه می‌شه این بیماری رو با کمک روش‌های مختلف مثل مصرف داروها، تغییر رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی و مسائلی مثل این درمان کرد. اگر تو هم به این بیماری مبتلا شدی، بهتره تحت نظر متخصصان تغذیه فیت کلاب قرار بگیری.

 این افراد بهترین برنامه غذایی و داروها رو در اختیارت قرار میدن تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تناسب اندام برسی. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، با کارشناسان مجموعه تماس بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه