هضم کننده قوی غذا ؛ معرفی 11 غذا که به هضم کمک می کنند

هضم کننده قوی غذا ؛ معرفی 11 غذا که به هضم کمک می کنند

اگر به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستید، به احتمال زیاد بعد از مصرف برخی غذاها درد شدیدی را در ناحیه معده یا روده احساس خواهید کرد. موضوع این است که برخی مواد غذایی به راحتی هضم نمی‌شوند و برای مدت طولانی‌تری در معده یا روده باقی می‌مانند. در چنین شرایطی، می‌توانید ترکیباتی را مصرف کنید که به هضم مواد غذایی کمک می‌کنند. برخی از این مواد غذایی شامل غذاهای تخمیر شده مثل ماست و غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل هستند.

 فراموش نکنید که دستگاه گوارشی نقش بسیار مهمی در سلامتی شما دارد. به عنوان مثال برای جذب مواد مغذی و دفع مواد زائد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است برخی مواد غذایی خاص را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در غیر این صورت، احتمال بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، گرفتگی شکم، درد شکم، اسهال و یبوست افزایش خواهد یافت.

 برخی بیماری‌های گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیر و رفلاکس معده به مری، با علائمی مانند درد شدید معده و روده، اسهال شدید و مواردی مانند این همراه هستند. در نتیجه اگر به دنبال یک ماده غذایی مناسب برای بهبود هضم غذا هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. زیرا در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کللا قصد داریم تعدادی هضم کننده قوی غذا را به شما معرفی کنیم. 

انواع غذاهایی که به هضم کمک می کنند

انواع غذاهایی که به هضم کمک می کنند
انواع غذاهایی که به هضم کمک می کنند

برخی ترکیبات تاثیر بسیار زیادی بر هضم مواد غذایی دارند. این ترکیبات شامل موارد زیر هستند: 

  • ماست

ماست یک هضم کننده قوی غذا است که از شیر تهیه می‌شود. این ماده توسط باکتری‌های اسید لاکتیک تخمیر می‌شود و یک ماده پروبیوتیک است. ترکیبات پروبیوتیک برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم مواد غذایی مفید هستند. این ترکیبات به عنوان منبع غذایی باکتری‌های مفید دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرند و به بهبود عملکرد روده کمک می‌کنند. برخی ترکیبات پروبیوتیک به صورت طبیعی در روده وجود دارند. 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، افزایش مصرف ماست باعث بهبود هضم غذا می‌شود. ترکیبات پروبیوتیک از بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست و اسهال نیز جلوگیری می‌کنند. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهد، این ترکیبات نقش مهمی در هضم لاکتوز یا قند شیر دارند. با این حال، جالب است بدانید هر ماستی حاوی ترکیبات پروبیوتیک نیست. بنابراین بهتر است هنگام خرید ماست، به مواد سازنده آن توجه داشته باشید. ‌

  • رازیانه

رازیانه یکی دیگر از ترکیبات هضم کننده قوی غذا است. این ماده گیاهی دارای ساقه‌های سبز بلند است و معمولاً برای طعم دادن به غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به صورت دمنوش نیز مصرف می‌شود و نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد. به عنوان مثال به درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک و بسیاری از مشکلات زنانه کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین خواص رازیانه، این است که سرشار از فیبر می‌باشد. 

همانطور که می‌دانید، فیبر نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی دستگاه گوارش دارد و به درمان بیماری‌هایی مانند یبوست کمک می‌کند. همچنین باعث بهبود عملکرد روده می‌شود. این گیاه حاوی یک ترکیب ضد اسپاسم است. این ترکیبات باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارش می‌شوند و از بروز مشکلاتی مثل نفخ و گرفتگی شکم جلوگیری می‌کنند. برای بهبود هضم غذا، می‌توانید هنگام تهیه غذا از مقدار کمی رازیانه استفاده کنید.

  • کفیر

کفیر نیز یک هضم کننده قوی غذا است که نوعی محصول لبنی کشت شده می‌باشد. برای تولید کفیر، مقداری مخمر و باکتری را با شیر ترکیب می‌کنند. این ماده فواید بسیار زیادی برای عملکرد دستگاه گوارش دارد و به هضم مواد غذایی کمک می‌کند. کفیر به عنوان یک ماده پروبیوتیک شناخته می‌شود و برای هضم لاکتوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 لاکتوز قند شیر است و در برخی موارد باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود. به عنوان مثال برخی افراد به بیماری‌هایی مانند عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند. این دسته از افراد، بلافاصله بعد از مصرف شیر به مشکلات گوارشی دچار می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است علائمی مانند نفخ، گرفتگی و گاز معده را تجربه کنند.

 تاکنون مطالعات گوناگونی درباره تاثیر این ماده بر عملکرد دستگاه گوارش و هضم مواد غذایی انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، کفیر باعث افزایش تعداد باکتری‌های سالم در روده و معده خواهد شد. همچنین باعث کاهش باکتری‌های نامناسب روده می‌شود. این ماده التهابات روده را کاهش می‌دهد.

  • لبو 

لبو نوعی هضم کننده قوی غذا است که سرشار از فیبر می‌باشد. همانطور که گفته شد، مواد غذایی حاوی فیبر نقش مهمی در هضم و تجزیه مواد غذایی دارند. در یک فنجان لبو، بین ۳ تا ۴ گرم فیبر وجود دارد. اگرچه ترکیبات غذای حاوی فیبر برای مدت طولانی در معده یا رود باقی می‌مانند، اما به هضم ترکیبات غذایی سنگین و دیر هضم کمک می‌کنند. همچنین برای تغذیه باکتری‌های مفید روده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های لبو این است که باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود. این ماده طعم بی‌نظیری دارد و با انواع مواد غذایی سازگار است. به عنوان مثال می‌توانید لبو را به سالاد و اسموتی اضافه کنید. این ماده علاوه بر هضم مواد غذایی، خواص دیگری نیز دارد. به عنوان مثال سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. برخی از مهم‌ترین مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در لبو، شامل فولات، ویتامین B6، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، مس، روی هستند. 

علاوه بر این ترکیباتی مانند بتالانین و نیترات نیز در لبو وجود دارد. مصرف منظم این ماده باعث بهبود فشار خون، کاهش التهاب و کاهش علائم بیماری کم خونی می‌شود. ویتامین‌های موجود در این ماده، از کبد در برابر عوامل بیماری‌ها محافظت می‌کنند و التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. لبو حتی برای کاهش سطح سم بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • زنجبیل 

زنجبیل نوعی هضم کننده قوی غذا است که طعم تندی دارد و به صورت پودر یا زنجبیل خام در بازار خرید و فروش می‌شود. می‌توانید از این ماده برای تهیه انواع غذا استفاده کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، زنجبیل خواص بی‌نظیری برای حفظ سلامتی بدن دارد و به هضم مواد غذایی کمک می‌کند. 

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای این ماده، جلوگیری از حالت تهوع است. زنجبیل حتی برای کاهش حالت تهوع در بانوان باردار مورد استفاده قرار می‌گیرد و از درد شدید معده جلوگیری می‌کند. جدا از این مسئله، کاربردهای گوناگون دیگری برای حفظ سلامتی بدن دارد. به عنوان مثال برای درمان بسیاری از بیماری‌های زنان مثل تنبلی تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • سبزیجات

سبزیجاتی که دارای برگ‌های تیره رنگ هستند، نوعی هضم کننده قوی غذا می‌باشند و منبع سرشار از فیبر نامحلول هستند. دو نوع فیبر محلول و نامحلول وجود دارد که هر دو برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مناسب هستند. فیبر نامحلول باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود و به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. 

علاوه بر این، بسیاری از سبزیجات سرشار از منیزیم هستند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، منیزیم باعث کاهش علائم بیماری یبوست می‌شود. برخی از سبزیجات مفید شامل اسفناج، کلم بروکلی و مواردی مانند این هستند. 

  • موز و پرتقال

میوه‌هایی مانند موز و پرتقال، بهترین میوه ها برای هضم غذا هستند و حاوی مقدار زیادی فیبر می‌باشند. انواعی از ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین سی و پتاسیم در موز و پرتقال وجود دارد. موز سرشار از پتاسیم و پرتقال سرشار از ویتامین سی است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این میوه‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

 این میوه‌ها نه تنها برای هضم مواد غذایی مفید هستند، بلکه سرشار از ترکیباتی مانند منیزیم، پروتئین، بتاکاروتن، آلفاکاروتن، فولات و کولین می‌باشند. اگر به یک میان وعده مناسب و مفید برای حذف مواد غذایی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم موز و پرتقال مصرف کنید.

  • آووکادو

آووکادو نیز به هضم سریع غذا بعد از پرخوری کمک می‌کند و سرشار از فیبر مواد مغذی است. یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در آووکادو، پتاسیم است که برای سلامتی دستگاه گوارش مفید است. مهم‌ترین ویژگی آووکادو این است که حاوی مقدار بسیار کمی فروکتوز می‌باشد. به همین دلیل باعث بروز گاز و نفخ معده نمی‌شود.

 اگر رژیم‌های غذایی سالم را دنبال می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف آووکادو با متخصصان تغذیه مشورت کنید. زیرا آووکادو سرشار از چربی می‌باشد. البته چربی‌های موجود در آووکادو در دسته چربی‌های سالم و غیر اشباع قرار می‌گیرند. اما در هر صورت، این میوه باید به صورت متعادل مصرف شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • ماهی سالمون

ماهی سالمون نوعی هضم کننده قوی غذا است که حاوی سرشار از اسید چرب امگا ۳ می‌باشد. اسیدهای چرب امگا ۳ نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی بدن دارند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ماهی سالمون به هضم و تجزیه مواد غذایی کمک می‌کند. این ماهی در دسته ماهی‌های چرب قرار می‌گیرد و منبع سرشار از ویتامین و مواد معدنی است.

 همچنین برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، ماهی سالمون باعث کاهش التهابات بدن می‌شود. افرادی که به بیماری سندروم التهابی روده مبتلا هستند، می‌توانند این ماده غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. علاوه بر این ماهی سالمون برای افرادی که به اختلالات گوارشی و عدم تحمل برخی مواد غذایی مبتلا هستند، مناسب است.

 پیشنهاد می‌کنیم حداقل هفته‌ای یک بار ماهی مصرف کنید. ماهی نه تنها برای هضم و تجزیه مواد غذایی مفید است، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی را کاهش می‌دهد. همچنین به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند و برای تناسب اندام، حفظ سلامت استخوان‌ها و سلامتی کلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • قهوه

اگر به دنبال یک نوشیدنی برای هضم غذای سنگین هستید، پیشنهاد می‌کنیم قهوه را انتخاب کنید. البته تاثیر قهوه بر عملکرد دستگاه گوارش، به شرایط جسمانی شخص و مزاج فرد بستگی دارد. به عنوان مثال نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از مصرف غذا، باعث افزایش فعالیت دستگاه گوارش می‌شود به همین دلیل بسیاری از مردم در تمام نقاط جهان عادت دارند، بعد از غذا قهوه مصرف کنند. البته برعکس این موضوع نیز صادق است. یعنی دستگاه گوارش برخی افراد با قهوه سازگار نیست. اگر این افراد بعد از مصرف غذا قهوه بنوشند، به مشکلاتی مثل نفخ و حالت تهوع دچار خواهند شد.

  • چای

بر اساس مطالعات انجام شده، چای سیاه تاثیر بسیار زیادی بر تجزیه مواد غذایی دارد و یک هضم کننده قوی غذا است. اما برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند، نوشیدن چای بلافاصله بعد از مصرف غذا گزینه چندان مناسبی نیست. نکته دیگر این است که از نوشیدن چای داغ خودداری کنید. زیرا چای داغ باعث آسیب دیدن دستگاه گوارش مانند مری می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره هضم کننده قوی غذا توضیح داده شد. برخی ترکیبات به هضم مواد غذایی کمک می‌کنند و از بروز مشکلات گوارشی مثل نفخ شدید یا درد معده جلوگیری خواهند کرد. پیشنهاد می‌کنیم این مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و به سلامتی دستگاه گوارش اهمیت دهید. 

در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل دنبال کردن رژیم‌های غذایی نامناسب، به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند. این بیماری‌ها تاثیر بسیار زیادی بر سبک زندگی شما دارند. به عنوان مثال افرادی که به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند، باید مصرف برخی مواد غذایی را محدود کنند. بسیاری از این بیماری‌ها به مرور زمان به بیماری‌های مزمن تبدیل می‌شوند و تا پایان عمر همراه بیمار باقی خواهند ماند. 

بنابراین بهتر است از همین الان به فکر سلامت دستگاه گوارش خود باشید. ترجیحاً می‌توانید به متخصصان تغذیه مراجعه کرده و برنامه غذایی دریافت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بدنی سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برنامه تمرین
مقالات ویژه