خواص کنجد برای سلامتی

خواص کنجد برای سلامتی

بچه که بودم همیشه پدرم نون کنجدی از نونوایی می‌خرید و می‌آورد سر سفره! من عاشق نون کنجدی بودم. از وقتی زبونم باز شد، از پدرم خواهش می‌کردم تا هر روز صبح فقط نون کنجدی بخره! نمی‌دونم این دونه‌های کوچک کنجد چه جوری می‌تونن طعم نون رو تا این حد عوض کنن. بعدها که بزرگ شدم، متوجه شدم کنجد یکی از بهترین ترکیبات برای حفظ سلامتی بدنه.

 تا جایی که می‌تونستم از کنجد استفاده می‌کردم. به عنوان مثال از روغن کنجد برای پرپشت شدن موها یا حفظ سلامتی پوستم استفاده می‌کردم. برای پختن غذا از کنجد استفاده می‌کردم یا دونه‌های کنجد رو روی سالاد می‌پاشیدم. این ماده غذایی کوچیک مثل یک معجزه عمل می‌کنه. می‌تونه از بروز بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو و بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگه جلوگیری کنه.

 اگر تا الان کنجد رو به رژیم غذایی خودتون اضافه نکردین، پیشنهاد می‌کنم دست به کار بشین و تا حد امکان از این ماده استفاده کنین. البته توجه داشته باشین که مصرف بیش از حد کنجد توصیه نمی‌شه. چون با عوارض مختلفی همراهه. به طور کلی بهتره قبل از مصرف این ماده با پزشک مشورت کنین. با من همراه باشین و این مطلب رو تا انتها بخونین تا بهتون بگم کنجد می‌تونه چه تغییری در زندگی شما ایجاد کنه.

خواص دانه کنجد برای سلامتی

خواص دانه کنجد برای سلامتی
خواص دانه کنجد برای سلامتی

دانه کنجد سالیان سال است که برای تولید مواد غذایی و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل خواص گوناگونی برای سلامتی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص دانه کنجد برای سلامتی را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • درمان دیابت 

یکی از مهم‌ترین خواص کنجد این است که به درمان دیابت کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، روغن دانه کنجد در دسته داروهای سنتی دیابت نوع دو قرار می‌گیرد. شما می‌توانید همزمان با مصرف داروهای صنعتی، کنجد مصرف کنید‌. همانطور که می‌دانید، دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است و بر عملکرد روزمره شما تاثیر می‌گذارد. در این بیماری بدن نمی‌تواند به خوبی انسولین تولید کند.

 یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری افزایش قند خون است که با نام هایپرگلیسمی شناخته می‌شود. مصرف مواد غذایی مانند دانه کنجد، به بیماران مبتلا به دیابت نوع دو کمک می‌کند تا سطح قند خون خود را تنظیم کنند. علاوه بر این، کنجد حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی برای بهبود سطح قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کاهش کلسترول بد

از دیگر خواص کنجد کاهش سطح کلسترول بد بدن است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، کنجد سرشار از ترکیبات گیاهی و مفید به نام لیگنان و فیتواسترول است. این ترکیبات نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول بد بدن دارند. به عنوان مثال فیتواسترول‌ها نوعی ترکیبات گیاهی هستند که از نظر ساختاری شبیه به کلسترول می‌باشند.

 این ترکیبات می‌تواند برای جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش مورد استفاده قرار گیرند. برخی مواد غذایی مانند دانه کنجد، سرشار از فیتواسترول هستند. به همین دلیل میزان جذب کلسترول را کاهش می‌دهند و از ورود این ماده به جریان خون جلوگیری می‌کنند. 

علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهد، دانه‌های کنجد یکی از بهترین منابع چربی‌های سالم هستند. این ترکیبات شامل چربی‌های تک غیر اشباع و چربی‌های چندگانه غیر اشباع هستند. این چربی‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای چربی‌های اشباع شده باشند و به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک کنند

  • کاهش فشار خون

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، کنجد به کاهش فشار خون کمک می‌کند. در واقع یکی از مهم‌ترین خواص کنجد، تنظیم فشار خون بدن است. این دانه‌های کوچک سرشار از منیزیم هستند. منیزیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای تنظیم فشار خون و بهبود جریان خون در بدن است. کاهش فشار خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. بنابراین افرادی که فشار خون بالایی دارند یا در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، می‌توانند این ماده را به رژیم خود اضافه کنند

  • سرشار از فیبر 

اگر به دنبال یک ماده غذایی مفید برای تامین فیبر مورد نیاز بدن هستید، پیشنهاد می‌کنیم کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. دانه‌های کنجد سرشار از فیبر هستند و به بهبود سلامتی بدن کمک می‌کنند. فیبر به روش‌های مختلف بر سلامتی بدن تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال از بروز بیماری یبوست جلوگیری می‌کند و باعث بهبود حرکات منظم روده می‌شود.

 در نتیجه بر حذف غذا تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، فیبر باعث کاهش سرعت جذب قند می‌شود و به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. بنابراین افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، می‌توانند با کمک کنجد به کاهش علائم بیماری خود کمک کنند. 

علاوه بر این، دانه‌های کنجد باعث افزایش احساس سیری می‌شوند در نتیجه تمایل شما را برای مصرف میان وعده‌های ناسالم کاهش می‌دهند. در واقع کنجد بهترین گزینه برای کاهش پرخوری و مدیریت وزن است. فیبر موجود در این ماده، به تنظیم سطح کلسترول بد بدن کمک می‌کند.

  • سرشار از آنتی اکسیدان

از دیگر خواص کنجد این است که حاوی مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمند هستند و التهابات بدن را از بین می‌برند. برخی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در کنجد شامل سزامین و سزامول هستند. این ترکیبات می‌توانند از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

 فعالیت آنتی اکسیدانی این ترکیبات، خطر بروز بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش اثرات پیری دارد. یعنی می‌تواند به حفظ سلامتی پوست و شادابی پوست کمک کند. حتی برخی مطالعات نشان می‌دهد، ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در کنجد خاصیت ضد سرطانی دارند و از بروز بیماری سرطان جلوگیری می‌کنند. 

  • تقویت استخوان 

اگر فعالیت‌های ورزشی شدید انجام می‌دهید، کنجد بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این ماده می‌تواند به تقویت و تراکم استخوان‌ها کمک کند. زیرا سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان مانند کلسیم، منیزیم، منگنز و فسفر است. کلسیم مهم‌ترین ماده برای حفظ سلامت استخوان‌ها و ساخت مفاصل قوی می‌باشد. 

همانطور که گفته شد، دانه‌های کنجد سرشار از منیزیم هستند. منیزیم به جذب کلسیم کمک می‌کند. در نتیجه می‌تواند به صورت غیر مستقیم بر افزایش تراکم استخوان تاثیر بگذارد. یکی دیگر از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در کنجد، فسفر است که برای ترمیم بافت استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • سرشار از پروتئین گیاهی

از دیگر خواص کنجد این است که سرشار از پروتئین‌های گیاهی می‌باشد. همانطور که می‌دانید، پروتئین به بهبود عملکرد ورزشکاران و بدنسازان کمک می‌کند. این ماده برای انجام فرایندهای متابولیک درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش مهمی در رشد عضلات و ماهیچه‌ها دارد. کنجد سرشار از پروتئین با کیفیت بالا است. 

به همین دلیل به عنوان یک مکمل غذایی ارزشمند برای افراد گیاهخوار و وگان شناخته می‌شود. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، کنجد می‌تواند تمام آمینواسیدهای ضروری مورد نیاز بدن را فراهم سازد. شما می‌توانید به شکل‌های مختلف از دانه‌های کنجد استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید دانه‌های کنجد را روی سالاد بپاشید یا هنگام سرخ کردن غذا از این ماده استفاده کنید.

  • تقویت پوست، مو و ناخن

از دیگر خواص کنجد، کمک به تقویت پوست مو و ناخن است. تاکنون پژوهش‌های گوناگونی درباره تاثیر این ماده غذایی بر سلامت پوست انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، کنجد می‌تواند از تشکیل چین و چروک روی پوست جلوگیری کند. زیرا روغن موجود در این ماده از سلول‌های پوستی در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند.

 علاوه بر این، کنجد سرشار از روی است. روی مهم‌ترین ماده برای تولید کلاژن می‌باشد. کلاژن یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در پوست است که برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده و حفظ شادابی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این برخی مطالعات نشان می‌دهد، روی از تشکیل آکنه جلوگیری می‌کند و مانع از نازک شدن موهای سر می‌شود. 

همچنین می‌تواند به تنظیم ریزش موی سر کمک کند. اگر قصد دارید به نتایج مطلوبی برسید، پیشنهاد می‌کنیم روی را همراه با ویتامین E مصرف کنید. این دو ماده خاصیت ضد چروک و سفید کنندگی دارند. اگر موهای کم پشت و ضعیف دارید، پیشنهاد می‌کنیم کنجد را به رژیم خود اضافه کنید. زیرا به مرور زمان باعث پرپشت شدن موهای سر می‌شود.

  • بهبود رشد جنین 

یکی از مهم‌ترین خواص کنجد برای زنان، کمک به رشد جنین است. برخی از مهم‌ترین ویتامین‌های موجود در این ماده شامل B1 و B2 و اسید فولیک هستند. این ویتامین‌ها نقش مهمی در رشد جنین و بهبود سلامتی مادر باردار دارند. علاوه بر این، کنجد پروتئین مورد نیاز مادر و جنین را فراهم می‌سازد. مصرف این ماده به خصوص در سه ماهه سوم بارداری توصیه می‌شود. زیرا به رشد و تکامل سیستم عصبی جنین کمک می‌کند. 

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بهبود عملکرد مغز ضروری هستند. یکی از مهم‌ترین مواد معدنی کلسیم است. همانطور که گفته شد، دانه کنجد سرشار از کلسیم می‌باشد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اغلب بانوان باردار با آن مواجه هستند، کمبود آهن است. بانوان در دوران بارداری به مقدار قابل توجهی آهن نیاز دارند. 

  • کمک به سلامت تیروئید

اگر به بیماری‌های تیروئیدی مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم کنجد را به رژیم خود اضافه کنید. زیرا کنجد بهترین ماده برای بهبود عملکرد غده‌های تیروئید است و به ترشح هورمون‌های تیروئیدی کمک می‌کند. این ماده غذایی سرشار از سلنیوم است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، کنجد می‌تواند حدود ۱۸ درصد سلنیوم مورد نیاز بدن شما را فراهم سازد. 

یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای بهبود عملکرد غده تیروئید، سلنیوم است. این ماده معدنی می‌تواند برای تولید هورمون‌های تیروئیدی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این ترکیبات مفید دیگری مانند آهن، مس، زینک و ویتامین B6 در کنجد وجود دارند که برای حفظ سلامت غده تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

چه افرادی نباید کنجد مصرف کنند؟

چه افرادی نباید کنجد مصرف کنند؟
چه افرادی نباید کنجد مصرف کنند؟

اگرچه کنجد خواص بسیار زیادی دارد و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند، اما مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از حد این ماده باعث بروز عوارض گوناگون می‌شود. افرادی که معده ضعیفی دارند یا به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند، باید قبل از مصرف این ماده با پزشک مشورت کنند.

 زیرا هضم کنجد بسیار سخت است. به همین دلیل ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی شود. علاوه بر این برخی افراد به کنجد حساسیت دارند و مشکلاتی مثل خارش پوستی را تجربه می‌کنند. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، دانه‌های سبوس‌دار کنجد سرشار از کلسیم اگزالات هستند. 

این ترکیب باعث تشدید علائم بیماری نقرس می‌شود. بنابراین بهتر است در مصرف این ماده زیاده‌روی نکنید. اشخاصی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند، باید قبل از مصرف این ماده با متخصص تغذیه مشورت کنند. زیرا این ماده غذایی باعث تجمع مس در کبد می‌شود. 

سخن پایانی

اگر این مطلب رو تا اینجا خونده باشین، به خوبی متوجه شدین که کنجد یک ماده بی‌نظیر برای حفظ سلامتی بدنه. به عنوان مثال این ماده می‌تونه به تقویت مفاصل کمک کنه. حتی روی سلامتی پوست مو و ناخن هم تاثیر میزاره. اگر به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو یا هر بیماری مزمن دیگه‌ای مبتلا هستین، پیشنهاد می‌کنم کنجد رو به رژیم خودتون اضافه کنین. 

با این حال اگر اطلاعاتی درباره طریقه مصرف کنجد سفید یا سیاه یا زمان مصرف کنجد ندارین،  بهتره با متخصص‌های مجموعه فیت کلاب تماس بگیرین. متخصص‌های این مجموعه تمام تلاش خودشونو انجام میدن تا بهترین برنامه غذایی رو در اختیار شما قرار بدن. پس بهتره همین حالا گوشی تلفن رو بردارین و با کارشناس‌های مجموعه تماس بگیرین. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه