بهترین نوشیدنی برای تقویت قلب

بهترین نوشیدنی برای تقویت قلب

ضربان قلب منظم و قدرتمند، نشان دهنده سلامت شما است. هرگونه اختلال در عملکرد اندام‌های داخلی بدن، در نهایت منجر به تغییر ضربان قلب و عملکرد آن خواهد. قلب صرفاً یکی از مهم‌ترین اندام‌های مربوط به سیستم قلبی و عروقی بدن است. سیستم قلبی عروقی، شامل سیاهرگ‌ها، شریان‌ها و مویرگ‌های مختلف است. 

فعالیت تمامی این بخش‌ها همراه با یکدیگر، در نهایت منجر به تپش قلب و زنده ماندن شما خواهد شد. یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز قلب و شریان‌های قلبی، اکسیژن است. مصرف برخی نوشیدنی‌های سالم، به تامین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز قلب کمک می‌کند.

 مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، دنبال کردن رژیم‌های غذایی سرشار از مواد مغذی تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد قلبی دارد. بنابراین بهتر است با برخی نوشیدنی‌ها یا مواد غذایی مفید برای تقویت قلب آشنا شوید. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب بهترین نوشیدنی برای تقویت قلب را به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نوشیدنی های مناسب برای سلامت قلب 

نوشیدنی های مناسب برای سلامت قلب 
نوشیدنی های مناسب برای سلامت قلب

بسیاری از نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ها به تقویت عملکرد سیستم قلبی عروقی کمک می‌کنند. در ادامه این نوشیدنی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • چای ماچا 

چای ماچا بهترین دمنوش برای قلب و ریه است. این نوشیدنی نوعی چای سبز است که حاوی مقدار زیادی گالوکاتچین گالات (EGCG) می‌باشد. این ترکیب نوعی پلی فنول است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و التهابات بدن را از بین می‌برد. به همین دلیل مصرف چای ماچا، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت قلب دارد. 

برخی مطالعات نشان می‌دهد، ترکیبات موجود در این چای از تجمع چربی روی دیواره‌های رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و باعث کاهش التهابات یا آسیب‌های سلولی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه یک فنجان چای سبز یا چای ماچا مصرف کنید. حتی خطر بروز سکته با مصرف منظم این چای کاهش می‌یابد.

  • قهوه 

قهوه بهترین نوشیدنی برای تقویت قلب است و به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در تمام دنیا شناخته می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، به صورت روزانه حدود ۲ میلیارد فنجان قهوه در تمام جهان نوشیده می‌شود. می‌توانید برای شروع روز خود قهوه مصرف کنید. نوشیدن قهوه هنگام عصر نیز به بهبود عملکرد بدن و تقویت انرژی کمک می‌کند.

 در سال ۲۰۱۷، یک مطالعه روی تاثیر این ماده بر عملکرد سیستم قلبی و عروقی انجام شد. این مطالعه روی بیشتر از نیم میلیون نفر انجام گرفت. نتیجه پژوهش نشان داد، ارتباط مستقیمی بین نوشیدن قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود دارد.

  • آب چغندر 

کمتر کسی پیدا می‌شود که با خواص آب چغندر آشنایی داشته باشد. این ماده تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد قلب دارد. زیرا حاوی نیترات غذایی است. برخی پژوهشگران معتقد هستند، نیترات نقش مهمی در بدن دارد و برای گشاد شدن رگ‌های خونی یا انعطاف پذیری آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در نتیجه، به تنظیم فشار خون و بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. در سال ۲۰۱۷، یک مطالعه درباره تاثیر آب چغندر بر عملکرد قلب انجام شد. نتیجه پژوهش نشان داد، آب چغندر باعث کاهش اثرات سیستم عصبی سمپاتیک می‌شود.  کاهش عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک، اهمیت بسیار زیادی برای سلامت قلب دارد. زیرا سیستم عصبی سمپاتیک باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و منقبض شدن رگ‌های خونی می‌شود.

  • شیر

شیر کم چرب یا شیر سویا، بهترین نوشیدنی برای تقویت قلب است. زیرا به تامین اکسیژن مورد نیاز بدن شما کمک می‌کند. شیر سویا سرشار از کلسیم می‌باشد و فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. ترکیبات موجود در شیر کم چرب یا شیر سویا، باعث کاهش سطح کلسترول بد بدن و افزایش سطح کلسترول خوب می‌شوند. در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

  • آب میوه طبیعی

آبمیوه‌های طبیعی، بهترین نوشیدنی برای تقویت قلب هستند. پیشنهاد می‌کنیم آب‌میوه‌هایی را انتخاب کنید که صد در صد طبیعی و بدون شکر باشند. می‌توانید آب‌میوه‌هایی که با استرول غنی شده‌اند را خریداری کنید. این آبمیوه‌ها باعث کاهش میزان کلسترول بد بدن و کاهش التهاب می‌شوند. 

  • چای سیاه

چای سیاه که در کشور ایران طرفداران بسیار زیادی دارد، یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای تقویت قلب است و خطر بروز سکته مغزی، سرطان و انواع بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. در سال 2001، یک پژوهش درباره همین مسئله انجام شد. نتیجه این مطالعه نشان داد، مصرف 3 فنجان چای سیاه طی روز، خطر بروز بیماری‌های قلبی را تا یازده درصد کاهش خواهد داد. 

  • آب انار

بهترین معجون تقویت قلب، آب انار است. انار یکی از بهترین میوه‌ها برای تامین آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن است. به طور کلی میوه‌هایی با رنگ قرمز مانند انار، به تنظیم فشار خون و کاهش سطح کلسترول بد بدن کمک می‌کنند.

 آنتی اکسیدان‌های موجود در انار، از باریک شدن و منقبض شدن رگ‌های خونی جلوگیری خواهند کرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، آب انار سرشار از پلی فنول است. پلی فنول‌ها ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که التهابات بدن را کاهش می‌دهند و باعث بهبود گردش خون می‌شوند. 

  • آب گوجه

گوجه یکی از مهم‌ترین میوه‌ها برای بهبود عملکرد قلب است. آب گوجه، حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی می‌باشد. این مواد مغذی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. به عنوان مثال، ویتامین‌هایی مانند ویتامین سی و برخی مواد معدنی مثل آهن، منیزیم و پتاسیم در آب گوجه فرنگی وجود دارد که سدیم اضافی خون را کاهش می‌دهد و جریان خون را بهبود می‌بخشد.

 یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در آب گوجه فرنگی، لیکوپن است. لیکوپن یک ماده آنتی اکسیدانی قوی است که به بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. بهتر است هنگام خرید گوجه فرنگی بسته‌بندی شده، به مسائلی مانند مقدار مواد نگهدارنده گوجه و سدیم آن توجه داشته باشید.

  • آب آناناس

آب آناناس بهترین نوشیدنی برای تقویت قلب است. این میوه نیز سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد و به تنظیم فشار خون و کاهش سطح کلسترول بد بدن کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین ترکیبات مغذی موجود در آب آناناس، ویتامین C است. ویتامین سی نقش مهمی در واکنش‌های شیمیایی درون بدن بر عهده دارد. علاوه بر این، به رفع مشکلات پوست و مو کمک می‌کند. سطح بالایی از ویتامین سی و آنتی اکسیدان در بدن، باعث تقویت سیستم قلبی و عروقی می‌شود.

  • دمنوش گل گاو زبان

اگر به مصرف دمنوش‌ها علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم دمنوش گل گاوزبان را امتحان کنید. این دمنوش خاصیت آرامش بخش دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، دمنوش گل گاو زبان باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد بدن خواهد شد. تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن، آسیب شدیدی به اندام‌های داخلی بدن وارد خواهد کرد. از طرفی، سلامت پوست و مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • گلاب

گلاب نیز بهترین نوشیدنی برای تقویت قلب است و خاصیت ضد التهابی دارد. این ماده از قلب محافظت می‌کند و برای تنظیم تپش قلب مناسب است. اگر احساس تپش قلب شدیدی دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقدار کمی گلاب را با مقداری قند و آب خنک ترکیب کنید و بنوشید.

 شربت گلاب بهترین گزینه برای حفظ سلامت قلب به خصوص در فصل‌های گرم مثل تابستان است. علاوه بر این، می‌توانید گلاب را با بیدمشک ترکیب کنید. بیدمشک نیز خاصیت آرامش بخش دارد و به عنوان یک ماده گیاهی ضد درد شناخته می‌شود.

  • چای ترش

یکی دیگر از بهترین نوشیدنی‌ها برای تقویت عملکرد سیستم قلبی و عروقی، چای ترش است. مطالعات گوناگونی روی تاثیر چای ترش بر عملکرد قلب انجام شده است. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد، چای ترش حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می‌باشد و از گرفتگی رگ‌های قلبی جلوگیری می‌کند. 

پیشنهاد می‌کنیم به صورت یک روز در میان یا هر چند روز یکبار، چای ترش مصرف کنید. چای ترش نه تنها برای بهبود عملکرد قلب مناسب است، بلکه به عملکرد سایر اندام‌های داخلی بدن نیز کمک می‌کند و نقش مهمی در پاکسازی بدن دارد.

چای ترش برای لاغری ؛ خواص چای ترش برای کاهش وزن 

  • شکلات داغ

کمتر کسی باور می‌کند که شکلات داغ بر سلامت قلب موثر باشد. شکلات داغ سرشار از ماده‌ای به نام کاکائو است. کاکائو یک ماده گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف شکلات داغ باعث کاهش انقباضات رگ‌های قلبی می‌شود. البته بهتر است شکلات داغی را انتخاب کنید که حاوی مقدار زیادی شکر نباشد. این مسئله به خصوص برای افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

نوشیدنی های نامناسب برای قلب

نوشیدنی های نامناسب برای قلب
نوشیدنی های نامناسب برای قلب

برخی از نوشیدنی‌های نامناسب برای قلب شامل موارد زیر هستند: 

  • سودا و نوشابه

سودا و نوشابه، صرفاً باعث افزایش سطح گلوکز بدن می‌شود و ارزش غذایی خاصی ندارد. نوشابه‌ها معمولاً سرشار از کالری هستند و حاوی مقدار زیادی شکر می‌باشند. این ترکیبات نه تنها برای قلب مفید نیستند، بلکه به سایر اندام‌های داخلی بدن نیز آسیب می‌زنند. در سال ۲۰۱۲ یک پژوهش روی ۴۳ هزار مرد انجام شد.

 نتیجه این مطالعه نشان داد شرکت کنندگانی که نوشابه بیشتری مصرف می‌کنند، تا ۲۰ درصد بیشتر از سایر شرکت کنندگان در معرض بروز بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. یک پژوهش دیگر روی ۹۰ هزار زن نشان داد؛ افرادی که بیشتر از دو وعده طی روز سودا و نوشابه می‌نوشند، تا ۴۰ درصد در معرض حملات قلبی قرار خواهند گرفت. به طور کلی مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی یا نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

  • نوشیدنی های انرژی زا

یکی از نوشیدنی های مضر برای قلب، نوشیدنی های انرژی‌زا هستند. طی چند سال گذشته، مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. اغلب این نوشیدنی‌ها حاوی ترکیباتی مانند کافئین هستند. همانطور که گفته شد، کافئین به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. اما نوشیدنی‌های انرژی زا صرفاً حاوی کافئین نیستند. بلکه مواد دیگری نیز در این نوشیدنی‌ها وجود دارد.

 در یک نوشیدنی انرژی‌زا، بین ۷۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. برخی از ترکیبات غذایی محرک دیگر نیز در این نوشیدنی‌ها یافت می‌شوند که بر افزایش فشار خون موثر هستند. به همین دلیل افراد مسن یا کودکان، کاندیدای مناسبی برای مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا نخواهند بود. 

  • نوشیدنی های الکلی

پیشنهاد می‌کنیم مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کاهش دهید یا متوقف کنید. زیرا مصرف نوشیدنی‌های الکلی، ارتباط مستقیمی با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی و سکته مغزی دارد. علاوه بر این مصرف بیش از حد الکل، باعث افزایش فشار خون می‌شود.

آیا الکل و مشروب چاق کننده است؟

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره بهترین نوشیدنی برای تقویت قلب توضیح داده شد. قلب یکی از مهم‌ترین اندام‌های داخلی بدن است و عملکرد آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل موثر بر عملکرد سیستم قلبی و عروقی، تغذیه شما است. مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کند.

 به عنوان مثال نوشیدنی‌های مانند قهوه که سرشار از کافئین هستند، باعث تنظیم فشار خون و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند. همچنین برخی دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. برای اینکه بدنی سالم داشته باشید و عملکرد قلب خود را تقویت کنید، پیشنهاد می‌کنیم به متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید.

 متخصصان این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند و دمنوش‌های مناسب برای تقویت قلب را به شما معرفی خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه