تی آر ایکس بهتره یا بدنسازی ؟

تی آر ایکس بهتره یا بدنسازی ؟

تی آر ایکس و بدنسازی دو ورزش بسیار پرطرفدار هستند. اغلب افراد برای برای انتخاب بین این دو ورزش سردرگم می‌شوند. اگر قصد دارید یک رشته ورزشی را به صورت تخصصی دنبال کنید، انتخاب نوع فعالیت ورزشی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. اما اگر قصد دارید برای سرگرمی یا سپری کردن اوقات فراغت ورزش کنید، می‌توانید هر دو رشته را ادامه دهید. 

هر کدام از ورزش‌های تی‌آر‌ایکس و بدنسازی، مزایا و معایب خاص خود را دارند. بیان مزایا و معایب یا تفاوت‌های بین این دو ورزش، به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از آن‌ها داشته باشید و به درستی تصمیم بگیرید. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم که برای لاغری تی آر ایکس بهتر است یا بدنسازی. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

بدنسازی چیست؟ 

یکی از بهترین روش‌ها برای درک تفاوت بین بدنسازی و تی‌ آر ایکس، آشنایی مقدماتی با این دو ورزش است. بدنسازی یکی از رشته‌های ورزشی بسیار پرطرفدار است که شامل تمرینات قدرتی با شدت متوسط یا شدت بالا می‌باشد. با کمک این تمرینات، فشار بیشتری به عضلات و ماهیچه‌ها وارد می‌شود. همین مسئله باعث تغییر شکل ماهیچه‌ها یا افزایش حجم سلول‌های عضلانی خواهد شد. می‌توانید از دمبل، وزنه یا وسایل ورزشی برای انجام تمرینات بدنسازی استفاده کنید. 

هدف اصلی از انجام تمرینات بدنسازی، افزایش قدرت و استقامت بدن است. همچنین این تمرینات با هدف افزایش حجم سلول‌های عضلانی و رسیدن به تناسب اندام انجام می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، بدنسازی طی چند سال گذشته به یکی از ورزش‌های محبوب تبدیل شده است. این رشته ورزشی خود به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شود و شامل برنامه‌های تمرینی یا برنامه‌های غذایی متعددی است. برخی از رایج‌ترین حرکات بدنسازی شامل اسکات، پرس سینه، پرس سرشانه و مواردی مانند این هستند.

فواید ورزش بدنسازی 

فواید ورزش بدنسازی 
فواید ورزش بدنسازی 

همانطور که گفته شد، بدنسازی و تی‌ آر ایکس هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه قصد داریم فواید ورزش بدنسازی را برای شما بیان کنیم تا درک بهتری از این رشته ورزشی داشته باشید. 

  • بهبود قدرت عضلانی 

یکی از مهم‌ترین مزایای ورزش بدنسازی، بهبود قدرت عضلانی است. اگر قصد دارید ماهیچه‌های قوی و خوش فرم داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم تمرینات بدنسازی را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که یک شبه یا طی یک هفته به نتیجه نمی‌رسید. بلکه باید حداقل ۲ الی ۳ ماه ورزش کنید تا نتایج قابل مشاهده باشند.

 افراد مختلف با اهداف متفاوتی برای انجام تمرینات بدنسازی اقدام می‌کنند. به عنوان مثال برخی افراد با هدف تقویت ماهیچه‌ها یا بهبود انجام فعالیت‌های روزانه ورزش می‌کنند. اما برخی دیگر برای بهبود آمادگی جسمانی یا شرکت در مسابقات بین‌المللی، برای انجام تمرینات بدنسازی اقدام می‌کنند.

  • بهبود استقامت بدنی 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای ورزش بدنسازی، بهبود استقامت بدنی است. ورزشکارانی که در مسابقات دو یا مسابقاتی مانند این شرکت می‌کنند، باید استقامت بدنی بالایی داشته باشند. به طور کلی، استقامت بدنی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهبود آمادگی جسمانی است که با کمک تمرینات بدنسازی تقویت می‌شود. هر چقدر استقامت بدنی شما افزایش یابد، می‌توانید فعالیت‌های بدنی بیشتری انجام دهید. همچنین آمادگی بیشتری برای انجام تمرینات ورزشی با شدت بالا خواهید داشت. 

  • بهبود اعتماد به نفس 

همانطور که گفته شد، بسیاری از افراد با هدف بهبود فرم بدن و رسیدن به تناسب اندام برای انجام تمرینات بدنسازی اقدام می‌کنند. زمانی که بدن خوش فرمی داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. کوچک‌ترین تغییرات می‌تواند احساس مثبتی در شما ایجاد کند و باعث بهبود روحیه شما شود.

  • افزایش تراکم استخوان 

افزایش تراکم استخوان یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای ورزش بدنسازی است. بنابراین نه تنها آقایان، بلکه بانوان نیز کاندیدای کاملاً مناسبی برای انجام این ورزش هستند. بانوان بیشتر از آقایان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مفصلی مثل پوکی استخوان قرار می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است با انجام مداوم فعالیت‌های ورزشی و تمرینات بدنسازی، از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنید و تراکم استخوان را افزایش دهید.

  • مدیریت وزن 

تمرینات بدنسازی به شما کمک می‌کنند تا وزن خود را کنترل کنید. در کنار فعالیت‌های ورزشی، باید رژیم‌های غذایی را نیز دنبال کنید تا به تناسب اندام برسید. در غیر این صورت، به مرور زمان وزن زیادی از دست خواهید داد. تمرینات بدنسازی بسیار منحصر به فرد و اصولی هستند. به عنوان مثال ممکن است برخی تمرینات صرفاً روی عضلات شکم یا عضلات باسن تاثیر بگذارند. بنابراین می‌توانید با توجه به علایق خود، حرکات ورزشی متعددی را انجام دهید.

معایب ورزش بدنسازی 

به طور کلی، فعالیت‌های ورزشی با معایب چندانی همراه نیستند. اما اگر به یک متخصص با تجربه مراجعه نکنید یا به شکل خودسرانه برای انجام حرکات بدنسازی اقدام کنید، احتمال بروز برخی مشکلات افزایش خواهد یافت. برخی از مهم‌ترین معایب بدنسازی شامل موارد زیر هستند: 

  • آسیب دیدن بدن 

یکی از معایب ورزش بدنسازی، آسیب دیدن بدن است. اگر بدن شما آمادگی لازم برای بلند کردن وزنه‌های سنگین یاانجام دادن تمرینات ورزشی با شدت بالا نداشته باشد، احتمال بروز آسیب‌های جسمانی افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال رگ به رگ شدن، کشیدگی عضلات و آسیب دیدن مفاصل، رایج‌ترین آسیب‌های ناشی از انجام تمرینات بدنسازی هستند. به همین دلیل، بهتر است ابتدا آمادگی جسمانی خود را افزایش دهید و سپس برای انجام حرکات ورزشی اقدام کنید.

  • عدم تعادل هورمونی 

یکی دیگر از مهم‌ترین معایب بدنسازی، عدم تعادل هورمونی است. برخی بدنسازان برای اینکه به نتیجه مطلوبی برسند، مکمل‌های هورمونی مصرف می‌کنند که آسیب بسیار زیادی به بدن وارد خواهد کرد. البته مصرف مکمل‌های مناسب که مورد تایید سازمان بهداشت و غذا و دارو باشد مانعی ندارد. ولی نباید مکمل‌های هورمونی مصرف کنید. زیرا مصرف این مکمل‌ها در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع شده است و به بدن آسیب می‌رساند.

  • ترویج عادات ناسالم 

از دیگر معایب ورزش بدنسازی، ترویج آداب ناسالم است. به عنوان مثال برخی افراد برای اینکه زودتر به نتیجه دلخواه خود برسند، رژیم‌های غذایی سختگیرانه را دنبال می‌کنند یا بیش از حد فعالیت‌های بدنی انجام می‌دهند. این مسئله ممکن است عملکرد کلی بدن شما را مختل کند. بنابراین بهتر است حتماً تحت نظر یک متخصص تغذیه یا مربی با تجربه قرار بگیرید.

  • احساس نارضایتی 

اگر برنامه ورزشی مناسبی را دنبال نکنید، تغییری در فرم بدن شما ایجاد نخواهد شد. همین مسئله باعث ایجاد احساس نارضایتی و کاهش اعتماد به نفس می‌شود. همچنین ممکن است فرد کاملا ناامید شود و فعالیت‌های ورزشی را کنار بگذارد. علاوه بر این، ممکن است شخص بدن خود را با سایر ورزشکاران مقایسه کند و عزت نفس او آسیب ببیند.

البته توجه داشته باشید که تمامی مواردی که برای شما بیان شد، مربوط به زمانی هستند که به شکل خودسرانه برای انجام فعالیت‌های ورزشی اقدام کنید. اگر تحت نظر متخصصان تغذیه یا مربیان با تجربه قرار بگیرید، احتمال بروز این مشکلات تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. 

ورزش تی ار ایکس چیست؟ 

ورزش تی ار ایکس چیست؟ 
ورزش تی ار ایکس چیست؟ 

حالا که اطلاعات کاملی درباره ورزش بدنسازی به دست آوردید، بهتر است از ویژگی‌های ورزش تی‌ آر ایکس آگاه شوید. شاید تصور کنید تی آر ایکس یک رشته ورزشی کاملاً مستقل و جداگانه است. در حالی که به هیچ وجه اینطور نیست. این ورزش در واقع زیر مجموعه ورزش بدنسازی است. تفاوت آن با بدنسازی این است که از وسایل‌های ورزشی متفاوت و جدیدی استفاده می‌کند. اما هدف آن مشابه ورزش بدنسازی است. یعنی با هدف افزایش قدرت عضلات یا بهبود آمادگی جسمانی انجام می‌شود. 

نحوه انجام تمرینات نیز متفاوت هستند. در این ورزش، شما به یک طناب یا بند مخصوص نیاز دارید که به سقف یا دیوار آویزان می‌شود. سپس باید طناب را به گیره‌های مشخص شده ببندید‌. به گونه‌ای که بدن شما کاملاً در داخل طناب قرار بگیرد. این ورزش در واقع نوعی تمرین با وزن بدن است که از نیروی گرانش برای اعمال فشار روی عضلات و افزایش قدرت ماهیچه‌ها استفاده می‌کند. 

مزایای ورزش تی ار ایکس 

این ورزش دارای مزایای گوناگونی است که در ادامه برخی از آن‌ها برای شما بیان می‌شود. 

  • بهبود قدرت هسته بدن 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ورزش تی آر ایکس به صورت مستقیم بر عضلات هسته مرکزی بدن تاثیر می‌گذارد. در نتیجه باعث افزایش قدرت این ماهیچه‌ها خواهد شد. همانطور که می‌دانید، ماهیچه‌های هسته مرکزی بدن نقش بسیار مهمی در انجام فعالیت‌های روزانه یا فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا دارند. با استفاده از این ورزش، به مرور زمان ثبات و تعادل بدن شما افزایش خواهد یافت. بسیاری از ماهیچه‌های مرکزی بدن مثل ماهیچه شکم و پهلو، بر ثبات و پایداری کلی بدن موثر هستند. علاوه بر این، ماهیچه‌های کمر به عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کنند و باید تقویت شوند. 

  • بهبود قدرت و چابکی 

تی آر ایکس از این نظر شباهت بسیار زیادی به ورزش بدنسازی دارد. زیرا باعث بهبود قدرت و چابکی بدن می‌شود. این ورزش شامل تمرینات مختلفی است که هر کدام روی گروه‌های عضلانی خاصی تاثیر می‌گذارند. هر چقدر فشار بیشتری به عضلات وارد شود، ماهیچه‌ها سریع‌تر تقویت خواهند شد. در واقع یکی از مهم‌ترین مزایای تی‌ آر ایکس این است که از نیروی جاذبه برای تقویت ماهیچه‌ها استفاده می‌کند. فشاری که از طرف زمین به ماهیچه‌ها وارد می‌شود، کاملاً با وزن بدن شخص سازگاری دارد. در حالی که در بدنسازی اینطور نیست. یعنی ممکن است فرد وزنه سنگین‌تر از توان خود بلند کند.

  • تمرینات متعدد 

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای تی‌ آر ایکس این است که شامل تعداد زیادی تمرین می‌باشد. با توجه به اینکه این ورزش زیر مجموعه بدنسازی است، از تمامی تمرینات بدنسازی برای تقویت ماهیچه‌ها و بهبود استقامت بدن استفاده می‌کند. یعنی علاوه بر تمریناتی که به صورت اختصاصی در ورزش تی‌ آر ایکس ابداع شده‌اند، می‌توانید از حرکات ورزشی سایر رشته‌ها نیز استفاده کرده و تمرینات مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید.

  • جابجایی آسان 

در این ورزش نیازی به بلند کردن وزنه‌های سنگین یا خرید وسایل ورزشی گران قیمت ندارید. وسایل مورد نیاز برای این ورزش بسیار ساده و کاربردی هستند. این وسایل با هزینه کمتری نسبت به سایر رشته‌های ورزشی تهیه می‌شوند و قابلیت جابجایی دارند. یعنی می‌توانید طناب تی‌ آر ایکس را در هر محلی که علاقه‌مند هستید نصب کنید. جدا از این مسئله، وسایل ورزشی تی آر ایکس فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و ابعاد و اندازه کاملاً استانداردی دارند.

  • سازگاری با اندام شخص 

تی آر ایکس برای لاغری یا بهبود تناسب اندام کاملا مناسب است. از دیگر مزایای تی آر ایکس، این است که به راحتی با اندام شما سازگاری پیدا می‌کند. فرقی نمی‌کند که یک ورزشکار مبتدی هستید یا پیشرفته، در هر صورت این ورزش فشار چندانی به عضلات و مفاصل وارد نمی‌کند. همانطور که گفته شد، فشار وارد شده به ماهیچه‌ها کاملاً مطابق با وزن بدن شخص است.

 بنابراین نیازی نیست نگران پاره شدن مفاصل یا آسیب دیدن عضلات باشید. تمرینات تی آر ایکس به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به راحتی قابل تنظیم باشند. به عنوان مثال می‌توانید با بلند یا کوتاه کردن تسمه‌ها، سختی تمرین‌ را کنترل کنید. 

معایب تی آر ایکس 

حالا که از مزایای این ورزش مطلع شدید، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعاتی درباره معایب آن به دست آورید. در ادامه این معایب را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • مناسب برای بالاتنه

یکی از مهم‌ترین معایب این ورزش، این است که معمولاً روی بالاتنه تمرکز دارد به همین دلیل ممکن است برای تقویت ماهیچه‌های پایین تنه به تمرینات بیشتری نیاز داشته باشید. شاید مجبور شوید ترکیب بدنسازی و تی ار ایکس را امتحان کنید. یعنی به سراغ ورزش بدنسازی بروید و از وزنه یا دمبل برای تقویت این ماهیچه‌ها استفاده کنید. 

  • تنظیم وسایل ورزشی 

وسایل ورزشی تی‌آر‌ایکس باید هر بار تنظیم شوند. تنظیم این وسایل کار چندان ساده‌ای نیست و باید توسط مربیان ورزشی انجام شود. در حالی که بسیاری از وسایل ورزشی مورد نیاز بدنسازی مثل دمبل یا وزنه، نیازی به تنظیم کردن ندارند. 

توجه: مدت زمان انجام تمرینات تی‌آر‌ایکس کاملاً با ورزش بدنسازی متفاوت است. تی آر ایکس معمولاً با هدف افزایش تعادل بدن انجام می‌شود. در حالی که بدنسازی با هدف بهبود قدرت بدن انجام می‌شود. بنابراین اگر درک درستی از تفاوت بین این دو ورزش نداشته باشید، با مشکلات گوناگونی مواجه خواهید شد.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره ورزش تی‌ آر ایکس و بدنسازی توضیح داده شد. مزایا و معایب هر یک از ورزش‌ها برای شما بیان شد تا درک بهتری از تفاوت بین بدنسازی و تی‌ آر ایکس داشته باشید سوال مهمی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که کدام ورزش برای ما مناسب‌تر است؟ پاسخ دادن به این سوال کار چندان ساده‌ای نیست. همه چیز به اهداف ورزشی یا علایق شما بستگی دارد. علاوه بر این، بهتر است انتخاب ورزش را به مربیان ورزشی با تجربه واگذار کنید. زیرا ممکن است اطلاعات کافی درباره هر یک از حوزه‌های ورزشی نداشته باشید.

 همین مسئله باعث می‌شود انتخاب نادرستی داشته باشید و به تناسب اندام یا اهداف ورزشی خود نرسید. مربیان مجموعه فیت کلاب، اهداف و علایق شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس بهترین ورزش را به شما پیشنهاد خواهند داد تا سریع‌تر برای یادگیری اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، کافی است با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید. 

2 Responses

    1. ممنون از همراهی و توجه شما تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه