چه غذاهایی برای بیماران قلبی مضر است ؟

چه غذاهایی برای بیماران قلبی مضر است ؟

در حال حاضر بسیاری از افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند‌. زیرا رژیم غذایی اغلب افراد حاوی مقدار زیادی نمک، شکر، چربی‌های اشباع شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این مواد غذایی خطر حمله قلبی یا سکته قلبی را افزایش می‌دهند. اگر نگران بروز بیماری‌های قلبی هستید، بهتر است از مصرف این مواد غذایی خودداری کنید. 

به جای اینکه خوراکی‌های ناسالم و سرشار از چربی اشباع شده مصرف کنید، پیشنهاد می‌کنیم مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین و مواد معدنی را افزایش دهید. به عنوان مثال میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و مواردی مانند این، به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به طور کامل توضیح می‌دهیم چه غذاهایی برای بیماران قلبی مضر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مواد غذایی نامناسب برای بیماران قلبی

مواد غذایی نامناسب برای بیماران قلبی
مواد غذایی نامناسب برای بیماران قلبی

برخی از مواد غذایی نامناسب برای بیماران قلبی شامل موارد زیر هستند: 

  • بیکن و گوشت

یکی از مواد غذایی مضر برای بیماری‌های قلبی، بیکن و گوشت است. بیشتر از نیمی از کالری بیکن شامل چربی اشباع شده است. این چربی‌های اشباع شده باعث افزایش سطح لیپو پروتئین با چگالی کم یا همان کلسترول بد بدن می‌شوند و خطر بروز حملات قلبی یا سکته قلبی را افزایش می‌دهند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، بیکن سرشار از نمک است و باعث افزایش فشار خون می‌شود. 

در نتیجه به صورت مستقیم بر عملکرد سیستم قلبی و عروقی تاثیر می‌گذارد. محققان معتقد هستند افزایش مصرف سدیم، شما را در معرض سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و نارسایی‌های قلبی قرار می‌دهد. علاوه بر این، بیکن‌ها حاوی مقدار زیادی مواد افزودنی و نگهدارنده هستند. بنابراین بهتر است میزان مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید.

 مصرف بیش از حد گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوشت بره و خوک نیز توصیه نمی‌شود. زیرا گوشت قرمز خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، احتمال ابتلا به بیماری دیابت بعد از مصرف گوشت قرمز افزایش خواهد یافت. زیرا مقدار زیادی چربی اشباع شده در گوشت قرمز وجود دارد که باعث افزایش سطح کلسترول بد بدن می‌شود. 

  • شکر و قند

افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، باید میزان مصرف شکر و قند را محدود کنند. اگرچه می‌توانید مقدار بسیار کمی شکر مصرف کنید، اما مصرف بیش از حد شکر و مواد غذایی حاوی قند توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال برخی مواد غذایی مانند نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی زا، شکلات و شیرینی‌های صنعتی سرشار از قند هستند. این مواد غذایی به هیچ وجه برای افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، مناسب نخواهند بود.

 پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که به صورت مداوم نوشابه مصرف می‌کنند، وزن بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و در معرض خطر ابتلا به چاقی یا دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. همچنین برخی محققان معتقد هستند مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌ها و نوشابه، به صورت مستقیم با افزایش وزن و سکته مغزی مرتبط است. 

  • محصولات شامل آرد سفید

یکی دیگر از مواد غذایی مضر برای بیماری‌های قلبی، محصولات شامل آرد سفید هستند. به عنوان مثال اغلب کوکی‌ها، کیک‌ها و کلوچه‌ها با آرد سفید تهیه می‌شوند. برای تهیه این مواد غذاییژ از مقدار زیادی قند و شکر استفاده می‌شود که به صورت مستقیم بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارند. به طور کلی تجمع چربی احشایی در ناحیه شکم و پهلو، شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد یا علائم بیماری‌های قلبی را تشدید خواهد کرد. 

علاوه بر این محصولاتی مانند کوکی، کیک یا کلوچه، حاوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع شده هستند. چربی‌های اشباع شده در اطراف رگ‌های قلبی رسوب پیدا می‌کنند و باعث سکته قلبی می‌شوند. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهد، آرد سفید باعث افزایش قند خون و تشدید گرسنگی می‌شود. آرد سبوس‌دار گزینه بهتری نسبت به آرد سفید است.

  • پیتزا

یکی دیگر از مواد غذایی مضر برای بیماران قلبی، پیتزا است. اگر علاقه زیادی به پیتزا دارید، پیشنهاد می‌کنیم در منزل خود پیتزای رژیمی تهیه کنید. می‌توان پیتزا را با استفاده از چند ماده اولیه سالم مثل سبزیجات تهیه کرد. اما پیتزاهای بسته‌بندی شده و آماده، حاوی مقدار بسیار زیادی سدیم، چربی و کالری هستند.

 این مواد غذایی نه تنها باعث افزایش وزن و افزایش قند خون می‌شوند، بلکه خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهند. برای تهیه پیتزای سالم و رژیمی، از مقدار کمتری پنیر استفاده کنید. همچنین بهتر است از مصرف پپرونی یا سوسیس که سرشار از سدیم هستند، خودداری کنید.

  • الکل

افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، باید مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کاهش دهند. نوشیدنی‌های الکلی نه تنها باعث افزایش فشار خون و تری گلیسیرید بدن می‌شوند، بلکه به سلامت اندام‌های داخلی بدن مثل کلیه و کبد آسیب می‌زنند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف نوشیدنی‌های قلبی به صورت مستقیم با بروز بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی، سکته مغزی و افزایش وزن مرتبط است.

  • کره

کره به هیچ وجه برای بیماران قلبی مناسب نیست. البته منظور این نیست که کره را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید. بلکه بهتر است مصرف این ماده غذایی را به حداقل برسانید. زیرا پژوهش‌ها نشان می‌دهد، کره حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است. به همین دلیل باعث افزایش سطح کلسترول بد بدن می‌شود و احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. به جای استفاده از کره، پیشنهاد می‌کنیم از روغن زیتون یا روغن‌های گیاهی استفاده کنید. زیرا روغن‌های گیاهی حاوی چربی‌های غیر اشباع هستند و به بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند. 

  • ماست طعم دار و پر چرب

برخی افراد تصور می‌کنند ماست بهترین ماده غذایی برای حفظ سلامت بدن است. در حالی که ماست طعم‌دار و پرچرب، شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد. بنابراین بهتر است هنگام خرید ماست، به نوع آن توجه داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم ماست‌های طبیعی و محلی را انتخاب کنید. زیرا این ماست‌ها حاوی ترکیبات افزودنی نیستند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، اغلب ماست‌های طعم‌دار حاوی مقدار زیادی مواد افزودنی و قند هستند. به همین دلیل باعث افزایش فشار خون، افزایش وزن، التهاب و بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند. 

  • غذاهای سرخ شده

توصیه می‌کنیم تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخ شده مثل سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ کرده و تنقلات سرخ شده خودداری کنید. طی چند سال گذشته، پژوهش‌های مختلفی روی تاثیر غذاهای سرخ شده بر عملکرد سیستم قلبی و عروق انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، غذای سرخ شده باعث افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. اغلب مردم برای سرخ کردن غذا از روغن‌های حاوی اسید چرب ترانس استفاده می‌کنند. این روغن‌ها باعث افزایش سطح کلسترول بد بدن می‌شوند و سطح کلسترول مفید بدن را کاهش می‌دهند.

  • سس کچاپ (سس گوجه‌فرنگی)

سس کچاپ یا سس گوجه فرنگی که به صورت صنعتی تهیه می‌شود، یک ماده غذایی مضر برای بیماران قلبی است. زیرا برای تهیه سس کچاپ صنعتی، از مقدار زیادی سدیم و مواد افزودنی استفاده می‌شود. به جای مصرف سس کچاپ صنعتی، پیشنهاد می‌کنیم سس گوجه فرنگی خانگی را امتحان کنید. تهیه سس گوجه فرنگی خانگی بسیار ساده است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، سس گوجه فرنگی حاوی ترکیبات غذایی ارزشمند نیست و باعث افزایش سطح قند بدن می‌شود.

  • پنیر

کمتر کسی باور می‌کند که پنیر باعث افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی شود. اما برخی مطالعات نشان داده است، پنیر حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده می‌باشد. به همین دلیل باعث مسدود شدن رگ‌های خونی می‌شود. مصرف بیش از حد پنیر، باعث مسدود شدن سرخرگ‌ها خواهد شد. 

البته نیازی نیست پنیر را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید. اما بهتر است مصرف آن را به حداقل برسانید. ترجیحاً از مصرف پنیر صنعتی خودداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم پنیری را مصرف کنید که به صورت محلی و خانگی تهیه شده باشد.

مواد مفید در رژیم غذایی بیماران قلبی

مواد مفید در رژیم غذایی بیماران قلبی
مواد مفید در رژیم غذایی بیماران قلبی

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

برخی مواد غذایی که به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند و باید به برنامه غذایی شما اضافه شوند، شامل موارد زیر هستند:

  1. میوه‌ها: سیب، گلابی، پرتقال، گریپ‌فروت، توت‌فرنگی، شاه‌توت و هلو
  2. سبزی‌ها: کلم‌برگ، کلم قرمز، کلم بروکلی، اسفناج، لوبیا سبز، نخود سبز و سیر
  3. گوشت: گوشت گوسفند بدون چربی، گوشت مرغ بدون پوست، ماهی و گوساله کم‌چرب
  4. ماهی‌ها: سالمون، ساردین، قزل‌آلا، شاه‌ماهی و ماهی خال‌مخالی
  5. حبوبات: لوبیا قرمز، غلات کامل، لوبیا چشم‌بلبلی، جو دوسر، سویا و عدس
  6. آجیل‌ها: گردو، بادام‌زمینی، خرمای خشک، انجیر خشک و خرما خشک
  7. لبنیات: لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی، پنیر کم‌نمک و بستنی‌های بدون خامه
  8. ادویه‌ها: مارچوبه، زنجبیل، زیره، زردچوبه و سماق
  9. نان‌ها: نان‌های سبوس‌دار، سنگک، بربری و تافتون
  1. روغن‌های گیاهی: روغن‌زیتون، ذرت، پنبه‌دانه و کانولا

مواد ممنوعه در رژیم غذایی بیماران قلبی

اگرچه مواد غذایی مضر برای بیماران قلبی معرفی شد، اما در ادامه یک لیست از مواد ممنوعه که دشمن قلب هستند را ارائه کرده‌ایم تا درک بهتری از مواد غذایی نامناسب داشته باشید و مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید: 

  1. غذاهای فست فودی: پیتزا، ساندویچ سوسیس و کالباس، ژامبون، همبرگر و هات‌داگ
  2. غذاهای سرخ‌کردنی: سیب‌زمینی سرخ‌شده، چیپس و مرغ سوخاری
  3. غذاهای فرآوری شده: کنسروها و کمپوت‌ها
  4. شیرینی‌ها: آب‌نبات، شیرینی، کیک، بیسکوییت و شکلات
  5. نوشیدنی‌ها: الکل، دمنوش‌های دارای کافئین، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های آماده
  6. گوشت‌ها: دل، جگر، دنبه، قلوه، مغز، زبان، شیردان، گوشت چرخ‌کرده پرچرب، خاویار و کله‌پاچه
  7. لبنیات: کره، مارگارین، شیر و ماست پرچرب، پنیر محلی، پنیر خامه‌ای و سس مایونز
  8. روغن‌ها: روغن‌های گیاهی هیدروژنه حاوی چربی ترانس، روغن جامد و روغن حیوانی

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره مواد غذایی مضر برای بیماری‌های قلبی توضیح داده شد. افرادی که به بیماری‌های قلبی دچار هستند یا در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند، باید توجه بسیار زیادی به رژیم غذایی خود داشته باشند. زیرا برخی مواد غذایی به صورت مستقیم با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط هستند و سلامت سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از این مواد غذایی شامل غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ شده و مواردی مانند این هستند.

 این مواد غذایی باعث افزایش تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو یا رسوب چربی در رگ‌های خونی اطراف قلب می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم مواد غذایی سالم و سرشار از مواد معدنی یا ویتامین را مصرف کنید. به عنوان مثال برخی سبزیجات و میوه‌ها، جایگزین مناسبی برای تنقلالات چرب و شیرین هستند. همچنین می‌توانید به جای استفاده از روغن سرخ کردنی و کره، از روغن زیتون یا روغن‌های گیاهی استفاده کنید. 

اگر نگران بروز بیماری‌های قلبی هستید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا سلامت بدن خود را حفظ کنید و بدنی خوش فرم و متناسب داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دریافت رژیم و طرز تهیه غذا برای بیماران قلبی، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برنامه تمرین
مقالات ویژه