مدیتیشن چیست و چگونه انجام دهیم؟

مدیتیشن چیست و چگونه انجام دهیم؟

بعد از، از دست دادن فرزند شش ماهه‌ام هیچ وقت نتونستم واقعا بخندم. احساس می‌کردم هیچ چیز و هیچ کس نمی‌تونه خوشحالم کنه. انگار یک دردی درونم بود که داشت کم کم نابودم می‌کرد. چند ماهی افسرده و گوشه‌گیر شده بودم. کار و زندگی رو رها کردم و بیشتر زمانم رو به دراز کشیدن و خوابیدن اختصاص می‌دادم. 

همسرم هم از وضعیت من مأیوس شده بود. اوایلش مشکلاتم اغلب شامل مشکلات روحی و ناراحتی‌های ذهنی بودن. اما به مرور زمان جسمم هم تحت تاثیر ذهنم قرار گرفت. کوچک‌ترین مشکل باعث اضطراب شدید من می‌شد. 

ریزش موی شدیدی پیدا کردم و خیلی لاغر شدم. چند وقت پیش یکی از دوستانم منو تو خیابون دید و خیلی تعجب کرد. گفت:«چرا بین این همه قرص و دارو و دوا و درمون و مدیتیشن رو امتحان نمی‌کنی؟» بهش گفتم:«مطمئنم این روش هم مثل باقی روش‌ها جواب نمیده و من هیچ وقت به زندگی قبلی خودم برنمی‌گردم.»

 الان که دارم این مطلب رو می‌نویسم؛ می‌خوام بهتون بگم که مدیتیشن نه تنها حال روحی الان شما رو خوب می‌کنه، بلکه اضطراب و استرس شما را کاهش میده و باعث افزایش انرژی بدن می‌شه. مدیتیشن واقعاً یک معجزه‌اس. تا آخر با من همراه باشین تا بهتون بگم این ورزش ذهنی چه جوری انجام می‌شه و چه تاثیری روی بدن داره.

معرفی مدیتیشن 

مدیتیشن نوعی ورزش ذهنی است که شامل مجموعه‌ای از تمرینات ذهنی آرامبخش می‌باشد. مردم این ورزش را برای رهایی از استرس، کاهش اضطراب و تنش‌های ذهنی و فیزیکی انجام می‌دهند. فرایند مدیتیشن با برخی تکنیک‌های ذهنی و فیزیکی انجام می‌شود.

در این فرایند فرد باید روی تنفس آگاهانه تمرکز کند و به آرامش برسد. مدیتیشن انواع مختلفی دارد. بسته به نوع مدیتیشن، می‌توانید به نتایج مختلفی برسید. به عنوان مثال آرامش درونی شما افزایش می‌یابد، استرس و اضطراب درونی شما کاهش پیدا می‌کند، میزان تمرکز افزایش پیدا می‌کند و شخص راحت‌تر می‌تواند با احساسات منفی مقابله کند. 

بعضی از افراد برای بهبود سلامت فیزیکی خود از مدیتیشن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توان از این تکنیک برای ترک سیگار و دخانیات استفاده کرد. اخیرا مدیتیشن در حوزه پزشکی نیز راه پیدا کرده است و برای درمان بیماری‌های مرتبط با افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه مدیتیشن انجام دهیم؟ 

سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چگونه مدیتیشن را انجام دهیم. هیچ روش ثابتی برای انجام مراقبه یا مدیتیشن وجود ندارد. زیرا این ورزش به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. مبتدیان می‌توانند از روش‌های ساده‌تر برای انجام این ورزش ذهنی استفاده کنند. برای انجام مدیتیشن مراحل زیر را طی کنید: 

  1. ابتدا یک مکان خلوت و آرام را انتخاب کنید. ترجیحاً مکان مورد نظر شما باید تاریک باشد. اشیایی مانند تلویزیون تلفن و مواردی مانند این، نباید در محیط مراقبه وجود داشته باشند. اگر قصد دارید از موسیقی برای انجام مدیتیشن استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم یک موزیک آرام را انتخاب کرده و روی تکرار قرار دهید.
  2. یک بازه زمانی برای انجام مدیتیشن انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر مبتدی هستید، می‌توانید در بازه زمانی ۵ الی ۱۰ دقیقه مدیتیشن کنید.
  3. یک پوزیشن مناسب و راحت انتخاب کنید. به عنوان مثال می‌توانید چهار زانو بنشینید یا دراز کشیده باشید. فرقی نمی‌کند که چه موقعیتی را انتخاب می‌کنید، در هر صورت باید در آن موقعیت راحت باشید.
  4. ذهن خود را خالی کرده و صرفاً روی تنفس تمرکز کنید. تنفس عمیق داشته باشید. به گونه‌ای که شکم شما هنگام تنفس به سمت بالا و پایین حرکت کند. به جای اینکه به افکار مختلف فکر کنید، صرفاً تمرکز خود را روی تنفس و دم و بازدم قرار دهید.
  5. حالا که تنفس شما آرام شده است، به افکار خود توجه کنید. فراموش نکنید که هدف از مدیتیشن پاکسازی ذهن نیست. زیرا در هر صورت افکار مختلفی در ذهن شما وجود خواهد داشت. هدف از انجام این ورزش، تغییر افکار منفی به سمت افکار مثبت است. به یک اتفاق خوشایند فکر کنید. به عنوان مثال فرض کنید که انرژی‌های مثبت و هاله‌های روشن هنگام دم وارد بدن شما می‌شوند. سپس انرژی‌های سیاه و هاله‌های تیره هنگام بازدم از بدن شما خارج خواهند شد. به هیچ وجه نیازی نیست به این افکار سیاه و روشن فکر کنید یا آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. 

انواع مدیتیشن و مراقبه

انواع مدیتیشن و مراقبه
انواع مدیتیشن و مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. هدف از انجام تمامی روش‌های مدیتیشن، افزایش آرامش درونی و کاهش اضطراب و استرس است. شما می‌توانید از تکنیک‌های مختلف برای انجام این ورزش ذهنی استفاده کنید. برخی از انواع مدیتیشن شامل موارد زیر هستند: 

  • مدیتیشن متمرکز

در این نوع مدیتیشن باید روی یک مسئله خاص تمرکز کنید. ابتدا باید در محیط قرار بگیرید و خود را با محیط اطراف وفق دهید. سپس یک موضوع را انتخاب کرده و صرفاً روی آن تمرکز داشته باشید. فرقی نمی‌کند که چه چیزی را برای مدیتیشن انتخاب می‌کنید. به عنوان مثال ممکن است یک مسئله درونی یا یک عامل بیرونی را برای انجام مراقبه انتخاب کنید. مثلا صرفاً روی تنفس یا شعله شمع یا ماه تمرکز کنید.

  • مدیتیشن آرامش ذهن یا ذهن‌آگاهی

این نوع مدیتیشن یکی از محبوب‌ترین مراقبه‌های بودایی‌ها است. در این فرایند باید روی افکاری که در لحظه از ذهن شما عبور می‌کند تمرکز داشته باشید. به هیچ وجه نباید این افکار را تجزیه و تحلیل کنید یا آن‌ها را مورد قضاوت قرار دهید. صرفاً باید نظاره‌گر این افکار باشید.

  • مدیتیشن عشق و مهربانی

همانطور که از نام این نوع مدیتیشن مشخص است، برای افزایش حس عشق مهربانی و محبت انجام می‌شود. در این نوع مراقبه، روی میزان مهربانی و عشق وجودی خود کار می‌کنید. به عنوان مثال می‌توانید ارتعاش‌های مثبت را برای دوستان، آشنایان و تمامی خلقت ارسال کنید. 

سپس باید ذهن خود را باز کنید تا عشق و محبت بیشتری دریافت کند. با مهربانی کردن به دیگران، احساس همدلی و بخشش در وجود شما افزایش پیدا می‌کند. این مسئله باعث ایجاد افکار مثبت در ذهن می‌شود و خشم، حالات منفی و احساسات پوچ را از بین می‌برد. اگر با عواطف منفی مثل خشم شدید دست و پنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم این نوع مدیتیشن را انتخاب کنید.

  • مدیتیشن مانترا

این مراقبه یکی از پرطرفدارترین انواع مدیتیشن در میان هندیان و بودایی‌ها است. در این نوع مدیتیشن، از یک صدای تکراری برای پاک شدن ذهن از آلودگی‌ها و افکار منفی استفاده می‌شود. صدای انتخاب شده ممکن است بلند یا آرام باشد. معمولا این صدا به شکل (om) است. 

مزایای انجام مدیتیشن 

تاکنون پژوهشگران تحقیقات گوناگونی روی مدیتیشن و مزایای آن انجام داده‌اند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد، مراقبه با فواید گوناگونی همراه است. برخی از فواید مدیتیشن شامل موارد زیر هستند.

  • کاهش استرس

یکی از مهم‌ترین مزایای مدیتیشن کاهش استرس و اضطراب است. این بیماری می‌تواند علائم بیماری‌های مرتبط با استرس مثل سندروم روده تحریک پذیر، استرس بعد از سانحه و مواردی مانند این را کاهش دهد.

  • بهبود حافظه

از دیگر مزایای این تکنیک ذهنی بهبود حافظه و تمرکز است. با توجه به اینکه هنگام فرایند مدیتیشن میزان تمرکز افزایش می‌یابد، حافظه شخص تقویت خواهد شد. این ورزش ذهنی از بروز بیماری‌های مرتبط با حافظه مثل آلزایمر جلوگیری می‌کند.

  • افزایش توجه

مدیتیشن باعث افزایش توجه و تمرکز می‌شود. این ورزش به شما کمک می‌کند تا توجه بیشتری به محیط اطراف خود داشته باشید و به فرد دقیق‌تری تبدیل شوید.

  • تقویت اراده

مراقبه به خصوص برای افرادی مناسب است که ذهنی آشفته و شلوغ دارند. مدیتیشن به نظم و انضباط ذهنی کمک می‌کند و باعث افزایش اراده و کاهش عادات غیر مفید می‌شود.

  • خواب بهتر

 اگر شب‌ها خواب ناآرامی دارید، پیشنهاد می‌کنیم مدیتیشن را امتحان کنید. زیرا مراقبه باعث افزایش کیفیت خواب شبانه می‌شود و به شما کمک می‌کند در بازه زمانی کوتاهی بخوابید.

  • کاهش فشار خون

 این تکنیک باعث تنظیم فشار خون می‌شود و به بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مدیتیشن از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. 

  • اضطراب کمتر

 این ورزش باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود. همچنین به درمان بیماری‌های مرتبط با سلامت روان کمک می‌کند. به عنوان مثال ممکن است برای درمان اضطراب اجتماعی و رفتارهای وسواسی موثر باشد. مراقبه حتی به کاهش افسردگی نیز کمک می‌کند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

چگونه مدیتیشن روزانه را آغاز کنیم؟ 

با توجه به اینکه مدیتیشن انواع مختلفی دارد، در قدم اول باید تکنیک مورد نظر خود را انتخاب کنید. باید ببینید به کدام یک از روش‌های مدیتیشن علاقه دارید. همچنین باید ببینید کدام یک از روش‌های مراقبه برای شما دلهره آور هستند یا باعث افزایش استرس می‌شوند. در قدم بعد، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید: 

  • پژوهش 

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید، پژوهش درباره مدیتیشن و مراقبه است. ابتدا اطلاعات کاملی درباره انواع مدیتیشن به دست آورید. می‌توانید برای انجام این تحقیق از کتاب‌ها یا اینترنت استفاده کنید. 

  • با مربی صحبت کنید

در قدم دوم باید به دنبال یک مربی یا آموزش دهنده مدیتیشن باشید. اگرچه فرایند مراقب بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما در واقع با تکنیک‌های گوناگونی همراه است. مربیان مدیتیشن می‌توانند اطلاعات کاملی درباره این ورزش ذهنی و فواید آن در اختیار شما قرار دهند. همچنین یک برنامه کامل در اختیار شما قرار خواهند داد تا به آرامش ذهنی برسید و عملکرد بهتری داشته باشید.

  • راهنمایی دریافت کنید 

در قدم بعد باید به سراغ افرادی بروید که مراقبه انجام می‌دهند و به این حوزه علاقه دارند. می‌توانید به صورت غیر مستقیم یا مستقیم با این افراد ارتباط بگیرید. به عنوان مثال می‌توان از سایت‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با افراد با تجربه استفاده کرد.‌ در کنار این کار، پیشنهاد می‌کنیم اپلیکیشن‌های مخصوص آموزش مدیتیشن را نصب کنید.

  • انتخاب محیط 

دیگر از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، انتخاب محیط مناسب است. مدیتیشن باید در یک مکان آرام و ساکت انجام شود. می‌توانید روی زمین دراز بکشید یا بنشینید. برخی افراد حتی می‌توانند هنگام پیاده‌روی مدیتیشن انجام دهند. 

  • تغبیر سبک زندگی 

اگر قصد دارید به آرامش برسید، بهتر است به سبک زندگی خود توجه داشته باشید. فراموش نکنید که مراقبه به تنهایی تاثیر چندانی بر بهبود حال ذهنی و جسمانی شما نخواهد داشت. بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید. به عنوان مثال می‌توانید فعالیت‌های ورزشی بیشتری انجام دهید یا یک رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید همچنین بهتر است تا حد امکان از استرس و اضطراب شدید دوری کنید. 

سخن پایانی

سعی کردم به طور کامل درباره مدیتیشن توضیح بدم و روش انجام مراقبه رو هم برای شما بیان کنم. اگر تا این بخش با من همراه بوده باشین، به خوبی متوجه شدین که این روش می‌تونه تاثیر بسیار زیادی بر آرامش و زندگی شما داشته باشه. 

مدیتیشن بر خلاف روش‌های دیگه نیازی به پرداخت هزینه نداره و به راحتی انجام می‌شه. فکر نکنین این تکنیک صرفاً برای کاهش اضطراب و استرس مورد استفاده قرار می‌گیره. در واقع مدیتیشن بهترین راه حل برای جلا دادن روح شما و تغییر سبک زندگی شما هست.

 بهتره علاوه بر انجام این تکنیک، به تغذیه و ورزش هم توجه داشته باشین. متخصص‌های مجموعه فیت کلاب به شما کمک می‌کنن تا بهترین مواد غذایی رو به رژیم خودتون اضافه کنین و بدنی سالم و تندرست داشته باشین. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با کارشناس‌های این مجموعه تماس بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه