برای تقویت کلیه چه بخوریم؟ مواد غذایی مناسب برای تقویت کلیه 

برای تقویت کلیه چه بخوریم؟ مواد غذایی مناسب برای تقویت کلیه 

همانطور که می‌دانید، مواد غذایی نقش بسیار مهمی در کاهش علائم بیماری‌های کلیوی دارند. عملکرد کلیه تا حد زیادی تحت تاثیر رژیم غذایی شما قرار دارد. بنابراین اگر به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستید، می‌توانید با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی به درمان بیماری خود کمک کنید. کلیه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد و به عنوان فیلتر عمل می‌کند. یعنی برای دفع سموم بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد.

 متاسفانه بسیاری از افراد به سلامت کلیه خود اهمیت نمی‌دهند و مواد غذایی نامناسب مصرف می‌کنند. بر اساس مطالعاتی که در انجمن ملی کلیه انجام شده است، بسیاری از مردم در سراسر جهان به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند و به پیوند کلیه نیاز دارند. به همین دلیل در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم بهترین مواد غذایی برای تقویت کلیه را به شما معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مواد غذایی مناسب برای تقویت کلیه 

مواد غذایی مناسب برای تقویت کلیه 
مواد غذایی مناسب برای تقویت کلیه

برخی مواد غذایی مناسب برای تقویت عملکرد کلیه شامل موارد زیر هستند: 

  • ماهی 

ماهی یک ماده پروتئینی مفید است که به تقویت عملکرد کلیه کمک می‌کند. ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و ماهی سالمون، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. بر اساس مطالعاتی که در بنیاد ملی کلیه انجام شده است، اسیدهای چرب امگا سه نقش مهمی در کاهش سطح چربی بد بدن دارند و به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند.

 علاوه بر این ترکیبات موجود در ماهی، بر کاهش علائم بیماری‌های کلیوی موثر است. اگر به بیماری‌های مزمن کلیوی مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم مصرف ماهی را افزایش دهید. البته بهتر است قبل از مصرف این ماده با پزشک مشورت کنید. زیرا ماهی سرشار از فسفر و پتاسیم است. برخی از ترکیبات معدنی باعث تشدید شدن علائم بیماری‌های کلیوی می‌شوند.

  • کلم 

یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای تقویت عملکرد کلیه، کلم است. کلم یک سبزی بسیار مفید است که برای تهیه سالاد یا انواعی از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبزیجات حاوی مقدار زیادی مواد معدنی و مواد مغذی مثل پتاسیم و سدیم است.علاوه بر این، سرشار از فیبر و ویتامین سی می‌باشد. این ویتامین‌ها نقش مهمی در کاهش علائم بیماری‌های کلیوی دارند.

 کلم به عنوان یک سبزیجات همه کاره شناخته می‌شود. زیرا می‌توان از آن برای تهیه سالاد، ساندویچ و مواردی مانند این استفاده کرد. ترکیب کلم و روغن زیتون، باعث تنظیم سطح کلسترول بدن می‌شود و خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. همچنین از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و سرطان جلوگیری می‌کند.

  • انار

انار یک میوه لذیذ است که معمولاً در فصل پاییز و تابستان مصرف می‌شود. این میوه طعم ترش و شیرینی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است. تاکنون مطالعات گوناگونی درباره تاثیر انار بر عملکرد کلیه انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد انار نه تنها باعث تقویت کلیه می‌شود، بلکه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

 این ماده سرشار از فیبر، فولات، ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B6 و پتاسیم است. فیبر موجود در انار، به دفع مواد غذایی کمک می‌کند. محققان متوجه شدند که میزان آنتی اکسیدان موجود در انار چندین برابر بیشتر از چای سبز است. به همین دلیل، انار می‌توانند التهابات بدن را کاهش دهد و بر درمان بیماری‌های عفونی موثر باشد.

 این میوه مانند کلم یا فلفل دلمه‌ای، سرشار از مواد مغذی است و حاوی مقدار بسیار کمی پتاسیم می‌باشد. می‌توانید این میوه را برش بزنید و همراه با سایر میوه‌ها میل کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم آب انار را امتحان کنید که طعم بسیار دلپذیری دارد و یک نوشیدنی مفید برای کلیه است.

  • زغال اخته 

زغال اخته یک میوه بی‌نظیر برای تقویت کلیه است و معمولاً برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه از عفونت‌های دستگاه اداری جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در دفع مواد زائد از کلیه دارد.  مصرف منظم زغال اخته، به درمان بیماری‌های عفونی کمک می‌کند. زیرا این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و با التهابات بدن مبارزه خواهد کرد. 

ترکیبات آنتی اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برند. رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که به اندام‌های داخلی بدن آسیب می‌زنند. یکی دیگر از مهم‌ترین خواص زغال اخته، این است که باعث سلامت قلب و دستگاه گوارش می‌شود. 

  • سبزیجات

سبزیجاتی که دارای برگ‌های تیره هستند، گزینه کاملاً مناسبی برای تقویت عملکرد کلیه می‌باشند. برخی از این سبزیجات شامل اسفناج یا کلم پیچ هستند. این سبزیجات سرشار از ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی می‌باشند. به همین دلیل نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. البته توجه داشته باشید که برخی سبزیجات سرشار از پتاسیم هستند.

 بنابراین افرادی که به بیماری‌های کلیوی مزمن مبتلا هستند، باید هنگام مصرف سبزیجات احتیاط کنند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف این ترکیبات غذایی، با پزشک مشورت کنید تا نوع سبزی و مقدار مصرف آن مشخص شود.

  • ریشه سبزیجات

ریشه برخی سبزیجات نیز به تقویت کلیه کمک می‌کند. ریشه برخی سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند و علائم بیماری‌های کلیوی را کاهش می‌دهند. علاوه بر این آنتی اکسیدان‌های موجود در ریشه سبزیجات، باعث کاهش التهابات بدن می‌شوند. برخی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در ریشه سبزیجات شامل ویتامین C، ویتامین A، بسیاری از ویتامین‌های B، ویتامین K، ویتامین E، کلسیم، آهن، پتاسیم و منگنز هستند. این ویتامین‌ها، بهترین ویتامین برای تقویت کلیه ها هستند.

  • گیلاس

گیلاس یکی از بهترین میوه‌ها برای تقویت کلیه است و طعم‌های مختلفی دارد. به عنوان مثال ممکن است طعم شیرین یا ترشی داشته باشد. می‌توانید این میوه را به صورت تازه یا منجمد شده مصرف کنید. اگر تمایلی برای مصرف گیلاس تازه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم گیلاس خشک شده را تهیه کنید. این میوه برای تهیه انواع سالاد و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 همچنین می‌توانید گیلاس را همراه با سایر دسرها مثل بستنی میل کنید و از طعم آن لذت ببرید. ترکیبات مغذی موجود در این ماده، به دفع سموم و مواد زائد از کلیه کمک می‌کنند. تجمع مواد زائد در کلیه یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های کلیوی مزمن است.

  • روغن زیتون

یکی دیگر از ترکیبات آنتی اکسیدانی مناسبی که باعث تقویت کلیه می‌شود، روغن زیتون است. روغن زیتون سرشار از اسید چرب سالم می‌باشد. این اسیدهای چرب باعث بهبود عملکرد قلب و کلیه می‌شوند. اخیراً یک مطالعه در دانشگاه هاروارد انجام شده است که تاثیر روغن زیتون بر اندام‌های داخلی بدن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، روغن زیتون باعث تنظیم کلسترول بدن می‌شود و سطح چربی پد بدن را کاهش می‌دهد. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، برای پاکسازی کلیه مناسب است و به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند.

  • دانه های چیا

ترکیباتی مانند دانه کتان و دانه چیا، بهترین مواد غذایی برای تقویت کلیه هستند. ارزش غذایی این ترکیبات بسیار بالا است. به همین دلیل در رژیم غذایی اغلب ورزشکاران و بدنسازان گنجانده می‌شوند. دانه کتان و دانه چیا به راحتی در دسترس هستند و در اغلب فروشگاه‌های مواد غذایی به فروش می‌رسند. می‌توانید از این مواد غذایی برای پخت صبحانه یا میان وعده استفاده کنید. 

دانه کتان آسیاب شده نقش بهتری در بدن دارد و برای تقویت کلیه‌ها مناسب است. پیشنهاد می‌کنیم مقداری دانه کتان و دانه چیا را بپزید و آن را در یک ظرف بریزید. سپس ظرف را در فریزر نگه دارید و هر چند وقت یکبار به عنوان میان وعده یا وعده صبحانه میل کنید. می‌توان این ترکیبات غذایی را همراه با ماست، سالاد، اسموتی و مواردی مانند این مصرف کرد.

  • هندوانه

هندوانه یکی از بهترین میوه‌ها برای تقویت کلیه ضعیف است که سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات است. با توجه به اینکه هندوانه یک میوه شیرین است، حاوی مقدار قابل توجهی کالری می‌باشد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این میوه با پزشک مشورت کنید. برخی از مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هندوانه شامل ویتامین سی، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌هایی مانند این هستند. این میوه در فصل تابستان مصرف می‌شود و سرشار از آنتی اکسیدان است.

 یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در هندوانه که باعث تقویت کلیه می‌شود، لیکوپن نام دارد. این ماده می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد و از آسیب رسیدن به کلیه جلوگیری کند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که به صورت افراطی هندوانه مصرف نکنید. این میوه نه تنها برای کلیه مناسب است، بلکه فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد. 

در صورت ابتلا به بیماری کلیوی چه مواد غذایی را باید محدود کرد؟

در صورت ابتلا به بیماری کلیوی چه مواد غذایی را باید محدود کرد؟
در صورت ابتلا به بیماری کلیوی چه مواد غذایی را باید محدود کرد؟

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

اگر به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستید، بهتر است مصرف برخی مواد غذایی را کاهش دهید. در این مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • نمک 

نمک دشمن کلیه است! افرادی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند، باید مصرف نمک را محدود کنند. نمک باعث افزایش فشار خون و تجمع مایعات در بدن می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ماده تاثیر بسیار نامطلوبی بر عملکرد کلیه دارد. علاوه بر این، مصرف بیش از حد نمک باعث متورم شدن مچ پا می‌شود. همچنین خطر بروز مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد. مصرف بیش از حد این ماده، باعث تجمع مایعات در اطراف اندام‌های داخلی بدن مثل قلب و ریه خواهد شد.

  • پتاسیم

افزایش سطح پتاسیم در بدن، خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد و باعث تشدید شدن علائم بیماری‌های کلیوی می‌شود. اگرچه پتاسیم برای تقویت عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها الزامی است، اما نباید به صورت افراطی مصرف شود. برخی میوه‌ها مانند گوجه فرنگی، پرتقال، موز و سیب زمینی سرشار از پتاسیم هستند و بخش زیادی از پتاسیم مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند.

  • پروتئین

اگرچه پروتئین برای حفظ سلامتی بدن الزامی است، اما نباید به صورت افراطی مصرف شود. پروتئین نقش بسیار مهمی در عملکرد اندام‌های داخلی بدن دارد. به عنوان مثال برای انجام بسیاری از واکنش‌های شیمیایی و رشد عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مصرف بیش از حد پروتئین، فشار شدیدی را به کلیه‌ها وارد خواهد کرد پروتئین در برخی مواد غذایی مانند گوشت، غذای دریایی و لبنیات وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف این ماده، با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره مواد غذایی مناسب برای تقویت کلیه توضیح داده شد. اگر به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستید، بهتر است به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و میزان مصرف برخی مواد غذایی را کاهش دهید. به عنوان مثال، پیشنهاد می‌کنیم از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، غذاهای فرآوری شده و نمک خودداری کنید. 

به جای آن می‌توانید مصرف برخی مواد غذایی مثل سبزیجات و میوه‌ها را افزایش دهید. علاوه بر این بهتر است به اندازه کافی آب مصرف کنید. دهیدراته شدن بدن یکی از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری‌های کلیوی است. به طور کلی، رژیم غذایی و سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد کلیه و سایر اندام‌های داخلی بدن دارد.

 بنابراین بهتر است برای حفظ سلامتی بدن خود، به متخصصان تغذیه مراجعه کنید و مشاوره دریافت کنید. متخصصان مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بدنی سالم داشته باشید و تناسب اندام خود را حفظ کنید. همچنین می‌توانید از مربیان این مجموعه برنامه ورزشی دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه