درمان خانگی سیاتیک با این چند روش ساده 😍

درمان خانگی سیاتیک

درمان خانگی سیاتیک

حتما در مورد درمان های خانگی سیاتیک و دیسک کمر از افراد مختلف شنیده اید. اگر نمی دانید درمان خانگی سیاتیک یعنی چه و نمی توانید تصمیم بگیرید که هیچ یک از این روش ها را امتحان کنید، ما به شما این حق را می دهیم. زیرا برخی از این روش ها علمی نیستند و می توانند وضعیت بیمار را بدتر کنند. در این مقاله به بررسی اثربخشی درمان‌های خانگی برای درمان این بیماری می‌پردازیم و در مورد برخی از درمان‌های خانگی سیاتیک پای راست که مورد تایید پزشکان است صحبت می‌کنیم.

اثربخشی درمان خانگی سیاتیک

برخی از افرادی که تجربه یا دانش نسبی در مورد درد سیاتیک و دیسک کمر دارند، درمان های خانگی سیاتیک را برای کاهش درد سیاتیک توصیه می کنند. برخی دیگر معتقدند که درمان خانگی سیاتیک موثرتر از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب است. به همین دلیل می بینیم که بیمار به جای مراجعه به پزشک متخصص به دنبال درمان خانگی سیاتیک می گردد و طبق نظراتی که در آنجا گفته می شود مسیر درمان را طی می کند.

هیچ متخصص تغذیه و مغز و اعصاب درمان خانگی سیاتیک زانو و ساق پا را رد نمی کند، اما همه متخصصان معتقدند هر گونه درمان خانگی باید زیر نظر پزشکان متخصص انجام شود. زیرا در برخی موارد روش های درمان خانگی سیاتیک در پای راست وضعیت بیمار را بدتر می کند.

درمان خانگی سیاتیک با ورزش

ورزش هایی مانند شنا، یوگا، پیاده روی و تای چی می توانند در درمان سیاتیک بسیار موثر باشند. همچنین برخی از تمرینات کششی را می توان برای درمان سیاتیک با ورزش های خانگی انجام داد. اما به یاد داشته باشید که تمام این حرکات باید زیر نظر متخصص حرکت درمانی یا فیزیوتراپیست انجام شود. همچنین در مواقعی که درد شما به خوبی درمان نمی شود، لازم است از ورزش های سنگین مانند وزنه برداری، اسکوات، همسترینگ قوی و کشش شکم خودداری کنید.

استفاده از کمپرس آب گرم و یخ درمانی

برخی از درمان‌های خانگی برای سیاتیک کمر و ساق پا مواردی هستند که می‌توان در خانه برای کاهش درد انجام داد. در همین حال، هم کیسه آب گرم و هم کمپرس آب سرد یا یخ درمانی می توانند درد را کاهش دهند. بنابراین، یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند و با افزایش جریان خون در ناحیه دردناک، سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد. به طور کلی، هر دو می توانند اسپاسم عضلانی را کاهش دهند.

برای این منظور می توانید هر 1 ساعت یک کیسه یخ و هر 2 یا 3 ساعت یک کیسه آب گرم به مدت 15 دقیقه روی محل درد قرار دهید.

یخ را در پشت لگن قرار دهید

یخ درمانی یا سرما درمانی می تواند به کاهش سفتی و احساس سوزش فوری شما کمک کند. هنگامی که یخ درمانی را در قسمت پایین کمر (ناحیه ریشه عصب سیاتیک) اعمال می کنید، دمای خنک کننده به منقبض شدن رگ های خونی و کاهش جریان خون کمک می کند و اثر ضد درد و تسکین فوری درد ایجاد می کند. . یخ درمانی همچنین به خنک شدن فیبرهای عضلانی و کاهش اسپاسم عضلانی کمک می کند.

استفاده از یخ یک درمان خانگی آسان برای سیاتیک است یک کیسه کمپرس یخ زده را از یخچال خود بردارید یا به سادگی چند تکه یخ را در یک حوله ضخیم بپیچید. حتما از یخ درمانی متناوب برای حدود 15 دقیقه هر بار با 2 ساعت استراحت بین برنامه های متوالی استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب مستقیم به پوست، یک حوله یا مانع پارچه ای بین سطح پوست و کیسه یخ قرار دهید.

استفاده از پمادها، قرص ها و مسکن های موضعی

پمادها، کرم‌ها یا ژل‌های حاوی متیل سالیسیلات، منتول، ترولامین سالیسیلات، کپسایسین، کافور و… به دلیل اثرات موضعی‌شان می‌توانند تسکین فوری ایجاد کنند. پمادها و داروهای ضد درد سیاتیک با تغییر جریان خون در ناحیه دردناک اثر تسکین دهنده درد و کاهش التهاب دارند.

داروهای موضعی بدون نسخه در دسترس هستند و نیازی به نسخه ندارند. مقدار توصیه شده را به پشت ران و باسن بمالید و به آرامی ناحیه را ماساژ دهید. هنگام استفاده از داروهای موضعی از سرما یا گرما درمانی استفاده نکنید، زیرا اثربخشی هر دو درمان کاهش می یابد.

درمان خانگی سیاتیک

با توپ تنیس ماساژ دهید

یک جسم گرد سخت مانند توپ تنیس در صورت استفاده صحیح می تواند به سیاتیک کمک کند. توپ های تنیس مانند غلتک های فوم عمل می کنند و می توانند به تسکین بافت نرم، کاهش تنش عضلانی، تسکین اعصاب تحت فشار و بهبود انعطاف پذیری کمر کمک کنند.

در حالی که روی یک صندلی محکم نشسته اید، یک توپ تنیس را بین کمر و کمر خود قرار دهید تا فورا ماساژ داده شود و ایسکمی را تسکین دهید. توپ را فشار دهید، روی نقاط حساس تمرکز کنید و به آرامی از یک طرف به سمت دیگر حرکت کنید، که می تواند تنش عضلات پشت شما را کاهش دهد و درد سیاتیک را کاهش دهد.

تغییر مداوم وضعیت بدن

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای سیاتیک پشت و پا، رهایی از حالت‌های یکنواخت است. به طور کلی، شما نباید برای مدت طولانی در یک حالت قرار گرفته باشید. برای این منظور لازم است هر 20 دقیقه موقعیت خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر خواب هستید، باید هر 20 دقیقه وضعیت خواب خود را تغییر دهید یا اگر نشسته اید، باید وضعیت نشستن خود را کمی تغییر دهید. این به کاهش درد و کاهش فشار روی عصب کمک می کند.

استراحت کافی

یکی دیگر از درمان های خانگی برای اسپاسم عصب سیاتیک، استراحت کافی است. این به معنای افزایش میزان و ساعات خواب شما نیست. یعنی برای مدت طولانی روی صندلی ننشینید، کارهای سنگین انجام ندهید و وسایل سنگین را جابه جا نکنید. این اقدامات بیماری شما را بدتر می کند و روند بهبودی را کند می کند. علاوه بر این، عدم تحرک بیش از حد می تواند منجر به ناتوانی در بهبودی کامل شود.

چه زمانی باید درمان های خانگی سیاتیک پای راست را متوقف کنید؟
فرقی نمی کند از کدام یک از روش های درمان سیاتیک یا درمان دیسک کمر در منزل استفاده می کنید، در هر صورت باید به علائم و نشانه های بیماری خود توجه کنید. اگر انجام آنها روند بازیابی را سرعت می بخشد، این کار خوبی است. اما در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در زیر، باید درمان خانگی و انجام هرگونه تمرین درمانی سیاتیک را متوقف کرده و بلافاصله به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  • زمانی که درد سیاتیک پس از دو هفته درمان خانگی شدید باقی می ماند.
  • با شروع هر یک از این درمان های خانگی برای دیسک ستون فقرات و سیاتیک، درد سیاتیک شما بدتر می شود.
  • اگر در ناحیه پا احساس بی حسی، گزگز و ضعف می کنید.
  • وقتی کنترل روده و مثانه خود را از دست داده اید.

درد سیاتیکی

آیا درمان سیاتیک با طب سنتی امکان پذیر است؟

درمان گیاهی سیاتیک پای چپ و راست نیز یکی از پیشنهاداتی است که بیماران با آن درگیر هستند. درمان گیاهی سیاتیک بیشتر شامل استفاده از ضمادهایی مانند پوست گردو سبز، برگ کلم و جوانه پیاز برای کاهش درد و ماساژ با روغن های گرم است. در هر صورت برای شروع هر یک از روش های طب سنتی برای درمان خانگی سیاتیک باید با متخصص در این زمینه مشورت کرد.

آیا می توان درد سیاتیک در پای راست را با طب سوزنی درمان کرد؟

در کنار پیشنهاد درمان گیاهی کمردرد سیاتیک، برخی دیگر معتقدند که طب سوزنی بهترین راه برای درمان دائمی سیاتیک است. در پاسخ باید بگوییم که حتی پزشک سیاتیک هم می تواند برای شما طب سوزنی تجویز کند. از آنجایی که طب سوزنی با ایجاد اثرات ضد التهابی عمومی می تواند به کاهش درد سیاتیک و درمان این بیماری کمک کند، دارای اثرات ضد درد و ضد اسپاسم، افزایش خون رسانی و تحریک اعصاب است. ناگفته نماند که طب سوزنی باید توسط پزشک متخصص در این زمینه انجام شود.

درمان های خانگی برای علل خاص سیاتیک

فتق یا برآمدگی دیسک و تنگی نخاع دو علت شایع سیاتیک (مشکلات رایج دیسک کمر) هستند. این تشخیص ها معمولاً درمان های خاصی دارند که معمولاً با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. ورزش یکی از مهم ترین روش های درمان سیاتیک است.

سیاتیک ناشی از فتق دیسک کمر

اگر تشخیص داده شد که فتق دیسک یا برآمدگی دیسک در ناحیه کمر خود دارید، مراحل زیر را امتحان کنید.

فعال باشید: ایستادن و راه رفتن معمولاً به مشکلات دیسک کمک می کند. از نشستن طولانی مدت خودداری کنید زیرا این کار می تواند فشار بیشتری به دیسک کمر وارد کند و باعث درد شود.

حرکات کششی: تمرینات کششی و تقویت عضلات شکم می تواند به کاهش درد سیاتیک ناشی از فتق دیسک کمر و جلوگیری از عود آن در آینده کمک کند.

درد سیاتیک

سیاتیک ناشی از تنگی کانال نخاعی

اگر علت اصلی سیاتیک تنگی کانال نخاعی است، موارد زیر را انجام دهید:

فعالیت بیش از حد را محدود کنید: هنگامی که دچار تنگی کانال نخاعی هستید، برخی از فعالیت های روزانه مانند پیاده روی می تواند ریشه های عصب سیاتیک را بیشتر تحریک کرده و درد را افزایش دهد. هنگامی که در طول سیاتیک فعال هستید، توصیه می شود فعالیت هایی را که علائم را بدتر می کنند محدود کنید.
حرکات کششی: تمرینات خمشی و تقویتی معمولاً به تسکین درد ناشی از تنگی نخاع و جلوگیری از تحریک ریشه های عصبی نخاعی در قسمت تحتانی ستون فقرات کمک می کند.

سخن پایانی:

درد عصب سیاتیک ممکن است به خاطر یک مشکل کوچک و بالعکس برای یک مشکل حاد و بزرگ باشد. از این رو بهتر است قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید و میزان پیشرفت بیماری و آسیب دیدگی را بسنجید. در صورت حاد نبودن مشکل می توانید از متخصصین فیت کلاب برای طراحی حرکات اصلاحی و حرکات بهبود سیاتیک کمک بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برنامه تمرین
مقالات ویژه