12 مورد از عوارض کاهش وزن سریع و ناگهانی

عوارض کاهش وزن سریع

کاهش وزن سریع ممکن است به نظر می‌رسد که راهی سریع و موثر برای رسیدن به وزن مطلوب باشد، اما باید به عوارض آن توجه کرد. یکی از عوارض اصلی کاهش وزن سریع، از دست دادن عضلات است. در این نوع کاهش وزن، بدن ممکن است بخشی از وزن خود را از عضلات به جای چربی‌ها از دست بدهد. این موضوع می‌تواند به ضعف عضلانی، کاهش استقامت و کاهش فعالیت‌های روزمره منجر شود. علاوه بر این، کاهش وزن سریع ممکن است باعث عوارض سلامتی دیگری نیز شود. به عنوان مثال، کاهش وزن ناپایدار و سریع می‌تواند منجر به نقصان عناصر غذایی ضروری برای بدن شود که در نتیجه به مشکلات مانند کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، ضعف سیستم ایمنی و اختلالات متابولیکی منجر می‌شود. علاوه بر آن، کاهش وزن سریع ممکن است باعث تغییرات خطرناک در ضربان قلب و فشار خون شود. بنابراین، بهتر است کاهش وزن را به‌طور تدریجی و با رویکردهای سالم انجام داده و با مشاوره متخصصان تغذیه و پزشکان همراه باشید تا بهترین نتایج را بدست آورید و به سلامتی خود آسیبی نرسانید.

علاوه بر از دست دادن عضلات، کاهش وزن سریع می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روانی نیز شود. زیرا در این روند، تغییرات ناگهانی در ظاهر و وزن بدن ایجاد می‌شود که می‌تواند به افزایش استرس و نگرانی درباره تصویر بدن و پذیرش خود منجر شود. علاوه بر این، کاهش وزن سریع و ناپایدار ممکن است باعث عود بیشتر وزن شود. زیرا بدن در واکنش به این کاهش ناگهانی و به طور طبیعی، مکانیسمی را فعال می‌کند که باعث افزایش سطح هورمونی و افزایش رغبت به خوردن می‌شود. به همین دلیل، افراد ممکن است بعد از اتمام رژیم کاهش وزن سریع، به خوردن بیش از حد و دوباره افزایش وزن بپردازند. در نتیجه، بهتر است برنامه‌ی تغذیه و ورزشی خود را به صورت تدریجی و با رویکردهای سالم تنظیم کنید تا به کاهش وزن پایدار و بهبود سلامتی دست یابید. همچنین، مهم است که توجه کنید که هدف نباید فقط کاهش وزن سریع باشد، بلکه حفظ سلامت عمومی و بهبود کیفیت زندگی شما نیز مهم است.

عوارض کاهش وزن سریع و ناگهانی

10 کیلو در ماه لاغر شوید!

بدون ورزش و فقط با رژیم 20کیلو وزن کم کنید!

با این رژیم و بدون ورزش توی یه هفته لاغر شو!

هرچقدر که میخواهید بخورید و همچنان وزن کم کنید!

کاهش وزن میتونه سریع و آسان باشه اگر شما به ادعاهای تبلیغاتی اعتقاد داشته باشید. چاق بودن برای سلامتی ما خوب نیست این رو همه میدونیم. از طرفی هم از لحاظ ظاهری کسی چاقی و اضافه وزن رو دوست نداره. متخصصین و برنامه های سبک زندگی سالم همیشه بر لزوم حفظ وزن در محدوده قابل قبول و حفظ شاخص توده بدنی دلایل خوبی دارند. با این حال فقط یک راه ثابت و مشخص برای رسیدن به لاغری و تناسب اندام وجود نداره. راه های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد همه ما روزانه تبلیغات زیادی رو در تلویزیون،اینترنت و جاهای دیگه میبینیم که وعده کاهش وزن در زمان کم رو به ما میدن و هیچکس از این موضوع بدش نمیاد که پروسه کاهش وزن رو کوتاه کنه و برای همینه که هرچقدر هم وعده های غیرواقعی و تخیلی در تبلیغات به ما داده میشه و با عقل جور در نمیاد اما بازهم ما دوست داریم اونارو باور کنیم. اما باید این مسئله رو بدونیم همیشه راه سریع، بهترین راه نیست. به خصوص در زمینه کاهش وزن و تناسب اندام. پس زیاده روی و افراط برای کوتاه و کوتاه تر کردن پروسه کاهش وزن و کاهش وزن ناگهانی فقط یک فریب بزرگه و میتونه عواقب خیلی ترسناکی برای سلامتی ما داشته باشه. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم و عوارض کاهش وزن سریع رو بررسی کنیم.

ریزش مو یکی از مهمترین عوارض کاهش وزن سریع

به گفته آکادمی پوست و موی آمریکا ریزش 50 تا 100 تار مو در روز کاملا طبیعیه و در افراد متفاوته. در واقع عوامل زیادی روی ریزش و رشد مو تاثیر گذار هستن اما یکی از مهمترین عوامل تغذیه هست. بدن ما برای رشد طبیعی مو ها به مواد مغذی و مواد معدنی احتیاج داره که از بین اون ها میشه به پروتئین، روی و آهن اشاره کرد. در رژیم های سریع کاهش وزن ما شاهد ریزش موی افراد هستیم. به این خاطر که بدن با منبع محدودی از مواد مغذی و معدنی روبرو میشه و باید اون مقدار رو برای کل بدن سازماندهی کنه و طبیعیه که هر قسمت دچار کمبود بشه و موی سر هم از این قاعده مستثنی نیست. موی سر که یکی از مهمترین عوامل زیبایی هست اگه بخاطر کاهش وزن غیر اصولی آسیبی ببینه در واقع کل زحمت های شما رو به باد میده چون شما قرار بود زیباتر بشید نه اینکه مو های زیبای خودتون رو هم به خاطر سریع ورن کم کردن از دست بدید.

کاهش قابل توجه سطح انرژی بدن

یکی از مهمترین عواملی که باعث میشه ما وزن کم کنیم رژیم های غذایی هست که برای ما توصیه میشه. اگر این رژیمهای اصولی باشن به اندازه کافی مواد مغذی و مورد نیاز بدنمون رو تامین میکنند اما اگر غیر اصولی باشن اتفاق دیگه ای میفته! یک ماشین رو تصور کنید که سوخت اون بنزینه و باید برای روشن کردن و به حرکت دراوردنش بنزین مصرف بشه. تا زمانی که توی باک ماشین بنزین وجود داشته باشه بدون مشکل به مسیرش ادامه میده اما وقتی بنزین تموم بشه چی؟ میتونیم ازش خواهش کنیم که روشن بشه و حداقل چند کیلومتر دیگه به راهش ادامه بده؟ نه این مسئه غیر ممکنه. مثال های زیادی برای توضیح این مسئله وجود داره که همه هم شبیه به هم هستن. مثلا وقتی شارژ گوشی شما تموم بشه بدون به شارژ کردنش هرگز نمیتونید روشنش کنید و ازش استفاده کنید. پس درمورد بدن هم این موضوع کاملا صادقه و اگر مواد غذایی به اندازه کافی به بدن نرسه با کاهش شدید سطح انرژی روبرو میشید و برای ورزش وانجام امور روزانه با مشکل روبرو میشید. بسیاری از رژیم های کاهش وزن سریع سخت گیر هستن و خیلی از مواد غذایی رو از فرد محروم میکنن مثل رژیم کتوژنیک که کربوهیدرات ها که اصلی ترین منابع انرژی بدن هستن رو به شدت محدود میکنه. یکسری دیگه از برنامه های غیر اصولی کاهش وزن با ورزش های بسیار سنگین قصد کالری سوزی دارند کهعاین هم تا حدودی شبیه به رژیم های غیراصولی عمل میکنن و سطح انرژی شمارو تا حد زیادی کاهش میدن.

عوارض کاهش وزن سریع

کاهش سطح سیستم ایمنی بدن یکی از عوارض مهم کاهش وزن سریع

کاهش وزن سریع باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدنی شما میشه دقیقا به همون علتی که بالاتر در مورد کاهش سطح انرژی و ریزش مو عنوان کردیم. بله درسته کاهش دریافت مواد غذایی مهم و مواد معدنی ضروری بدن مثل ویتامین ها و موارد دیگه حتی روی سیستم ایمنی بدن هم تاثیرگذاره و نه تنها تا زمانی که در حال کاهش وزن هستید بلکه میتونه تا مدت ها این چرخه ادامه داشته باشه چون اولین بار که شما با کاهش وزن سریع بدنتون رو با فقر غذایی روبرو میکنید و سیستم ایمنی بدن شما تضعیف میشه، توانایی بدن هم برای مقابه با بیماری های کم میشه و در نتیجه بیشتر در معرض اون ها قرار میگیره پس مجددا بدنتون ضعیف تر و ضعیف تر میشه و به شکل یک چرخه ادامه پیدا میکنه و ممکنه دچار بیماری های شدیدتری بشین.
شل شدن پوست بدن در اثر کاهش وزن خیلی سریع
درواقع قرار نیست با این برنامه های کاهش وزن سریع سیکس پک و بدن عضلانی بسازید. اتفاقی که میفته اینه با از دست دادن چربی زیاد وناگهانی پوستتون شل میشه وچین و چروک هایی روی پوست ایجاد میشه. وقتی چربی از بین می‌رود، ممکن است پوست شما خاصیت ارتجاعی کافی برای جمع شدن به شکل فعلی بدنتان نداشته باشد. میزان شلی پوست شما بستگی به سن شما، سرعت کاهش وزن و تعداد دفعات کاهش و افزایش وزن در گذشته دارد. موارد کاهش وزن شدید، جراحی پلاستیک ممکن است تنها راه خلاص شدن از شر پوست اضافی شما باشد، دکتر هالی وایات، استاد پزشکی در دانشگاه کلرادو می گوید.
اگر فقط کمی افتادگی دارید، عضله بسازید تا پوستتان کشیده‌تر به نظر برسد. این ممکن است به این معنی باشد که هر روز پروتئین خود را افزایش دهید ویا در برنامه تمرینی فعلی خود تلاش کنید

از دست دادن توده عضلانی

وقتی که ما با برنامه های کاهش وزن سریع وزن کم میکنیم در واقع علاوه بر چربی ممکنه عضله نیز از دست بدهیم و با پدیده کاهش توده عضانی در بدنمون مواجه بشیم. این مسئله پیامد های زیادی رو برای سلامتی جسمی و زندگی روزمره ما داره. عضلات در واقع نگهدارنده اسکلت بدن ما هستن و اگر در پروسه کاهش وزن میزان قابل توجهی عضله از دست بدهیم با کاهش تناسب عضلانی مواجه میشیم که میتونه باعث آسیب های فراوانی برای ما بشه و انجام امور روزمره رو برامون سخت تر کنه و منجر به این بشه که درد هایی رو تحمل کنیم. در این اتفاق در پروسه های اصولی کاهش وزن اتفاق نمیفته، بلکه در برنامه های سریع و غیر اصولی با این مسئله روبرو هستیم. برعکس در برنامه های اصولی کاهش وزن چربی سوزی اتفاق میفته اما به جای از دست دادن عضله حتی عضله میسازیم اما این چربی سوزی و عضله سازی به نحوی اتفاق میفته که در نهایت ما وزن کم میکنیم و به تناسب اندام میرسیم.

 

کمبودهای تغذیه ای یکی از عوارض کاهش وزن سریع

همونطور که در موارد قبلی گفتیم کمبود های تغذیه ای یکی از مهمترین و آسیب زا ترین اثرات ناشی کاهش وزن شدید هست و باعث میشه بدن شما از مواد مغذی ضروری که برای عملکرد بدن لازم هستند محروم بشه. بر همین اساس کمبود مواد معدنی و مغذی مثل ویتامین D وكلسيم و… میتونن منجر به افزایش ریسک ابتلا به بیماری ها و آسیب دیدگی های متعددی بشن. یکی از مهمترین نمونه های مرتبط با تغذیه بیماری آنمی یا همون کم خونی هست که با آثار ضعف و یا حتی غش نمایانگر می شود و این اتفاق وقتی رخ می دهد که بدن با کمبود آهن روبرو شود.

کم آبی بدن

در پروسه کاهش وزن هیچ وقت نباید به گونه ای پیش برید که بدنتون کم آب بشه و کاهش وزن شدید میتونه مقصر کم آبی بدن شما باشه چون بخشی از وزن بدن شما مربوط به آب بدن شماست و با پروسه های سنگین ممکنه این میزان رو به حداقل برسونید. همچنین کاهش کربوهیدرات ها هم میتونه منجر به کم آبی بدن و تیرگی و خشکی پوست بشه.

عوارض کاهش وزن ناگهانی

متابولیسم کند

تلاش برای کاهش وزن سریع ممکنه باعث بشه که متابولیسم یا همون میزان سوخت و ساز بدنتون کند بشه و باعث بروز مشکلات جدی براتون بشه دلیل این اتفاق هم اینه که وقتی شما در پروسه کاهش وزن ناگهانی رژیم های سخت رو تحمل می کنید و کالری بسیار کمی در روز مصرف می کنید، تغییرات هورمونی در بدنتون اتفاق میفته و باعث میشه بخاطر کند شدن متابولیسم و سوخت و ساز بدن سرعت کاهش وزنتون کاهش پیدا کنه و تلاش هاتون نتیجه عکس بده.

 مسائل مربوط به تیروئید

تیروئید پرکار باعث میشه که ما مدام احساس گرسنگی کنیم و به راحتی وزن کم کنیم، در واقع پرکاری تیروئید با تولید ماده ای به نام تیروکسین باعش میشه متابولیسم بدن بیشتر از حد طبیعی باشد وبرعکس تیروئید کم کار باعث کند شدن متابولیسم و در نهایت چاقی می شود و یکی از مشکلات کاهش وزن ناگهانی احتمال ایجاد اختلال در کار تیروئید هست که میتونه تهدید مهمی برای بدن شما باشه.

سنگ کیسه صفرا

تشکیل سنگ کیسه صفرا در بدن بسیار دردناکه و با مشکل سوهاضمه همراهه. این پدیده وقتی اتفاق میفته که شیره های گوارشی به خاطر کمبود غذا در بدن به علت تحمل رژیم های سختگیرانه در کاهش وزن شدید برای هضم غذا آزاد نمیشن وهمونجا در داخل کیسه صفرا سفت و سخت میشن و دهانه کیسه صفرا رو مسدود میکنن پس همانطور که قبل تر گفتیم کاهش وزن خیلی سریع حتی ممکنه به ارگان های بدن آسیب وارد کنن و مشکلات جدی برای سلامت جسمی ما ایجاد کنن.

عدم تعادل الکترولیت ها

خب بریم سراغ یکی از وحشتناک ترین مشکلات کاهش وزن شدید که به اون عدلم الکرلولیت های بدن میگن
اتفاقی که در برنامه های لاغری و کاهش وزن ناگهانی ودرکل برنامه هایی که زیر نظر پزشک و متخصص نیستند وبه صورت اصولی طراحی و اجرا نمیشن اینه که بدن رو با عدم تعادل الکترولیت های بدن مواجه میکنه که این موضوع میتونه عوارض خیلی شدید داشته باشه یا حتی ریسک مرگ رو برای فرد به همراه داشته باشه.

این اختلالات در بدن هنگامی اتفاق میفته که بدن با کمبود عناصر طبیعی روبرو میشه. این عناصر طبیعی برای عملکرد صحیح بدن بسیار مهم وحیاتی هستن و عدم تعادل اون ها میتونه باعث ضعف عضلانی، ضربان قلب نامنظم یا همون بیماری آریتمی و یا حتی تشنج بشه

افسردگی یکی از آسیب های روانی و عوارض کاهش وزن سریع

به نظر میاد اینکه سریع وزن کم کنیم و زود نتیجه بگیریم باید انگیزه مارو بالا ببره و احساس شادی کنیم. اما در عمل اینطور نیست و اگر کاهش وزن سریع از طریق برنامه های ورزشی خیلی سنگین اتفاق بیفته طبق یک پژوهش از دانشگاه کالج لندن، ممکنه نتیجه عکس بده وریسک ابتلا به افسردگی روافزایش بده.
در این مطالعه حدود 200 فرد بزرگسال شرکت کردند که همه اون ها اضافه وزن داشتند و افرادی که دست کم 6 درصد وزن کم کم کرده بودند، 75 درصد بیشتر از سایر افراد دچار افسردگی شده بودند.

این مسئله به این دلیل اتفاق میفته که پروسه کاهش وزن شدید باعث میشه شما با علایقتون مبارزه کنید. مثلا غذاهای دلخواهتون رونخورید، گرسنگی بکشید، تمرین های سخت انجام بدید، خواب کمتری داشته باشید، کمتر با دوستانتون وقت بگذرونید و کلی علت دیگه که شاید در عمل براتون مهم به نظر نرسن اما در واقع همونا میتونن شما رو غمگین و افسرده کنن

زمان طلاست اما نه وقتی که سلامتی خودتون رو از دست بدید.
زمان طلاست! این یک ضرب المثل خیلی معروفه که هممون بارها شنیدیم و واقعا به نظر من زمان از طلا هم با ارزش تره اما نه وقتی که قرار باشه در زمان صرفه جویی کنیم اما سلامتی خودمون رو از دست بدیم. نه، این ضرب المثل اینجا خیلی جواب نمیده و نباید خیلی جدی بگیریمش چون ممکنه به خاطرش الماس سلامتی خودمون رو از دست بدیم. پس در این مورد یکم سخت گیر و با تدبیر باشیم و به جای سرعت روی کیفیت تمرکز کنیم و به جای به این ضرب المثل توجهتون رو جلب میکنم که چون صبر کنی ز غوره حلوا سازی و اندام دلخواهت رو به دست بیاری!

برنامه تمرین و رژیم 100درصد اصولی فیت کلاب زیر نظر متخصص

خب اگه تا الان قانع شدی که کاهش وزن شدید به شدت مخربه و ارزش نداره که اون رو امتحان کنیم و سلامتی خودمون رو به خطر بندازیم،میخوام یک پیشنهاد طلایی بهت بدم که نه تنها به بدنت آسیب نرسونی بلکه با ارتقای سلامتیت، بهتر کردن رژیم غذاییت، و منظم کردن برنامه ورزشیت بدون سختی کشیدن و گرسنگی به وزن دلخواهت برسی. بله درست شنیدی فیت کلاب اینکار رو میتونه برات انجام بده. ما تو فیت کلاب برای همراهانمون برنامه های تناسب اندام که شامل رژیم کاهش وزن و برنامه تمرین هست رو ارائه میدیم و در طول این مدت اوناروهمراهی و پشتیبانی میکنیم تا به هدفشون برسن. تموم این برنامه های زیر نظر متخصصین مجرب تغذیه وفیزیولوژی ورزشی انجام میشه وکاملا مطابق با شرایط جسمی و ذائقه غذایی خودتون طراحی میشه تا نه سختی وگرسنگی بکشید و نه آسیب ببینید و سلامتیتون به خطر بیفته. کافیه از لینک زیر اقدام به ثبت نام کنی و برنامه کاهش وزن خودت رو دریافت کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برنامه تمرین
مقالات ویژه