رژیم هویج برای لاغری

رژیم هویج برای لاغری

یکی از عجیب‌ترین رژیم‌های غذایی برای لاغری، رژیم هویج است. کمتر کسی با این رژیم غذایی آشنایی دارد. هویج یک سبزیجات ارزان قیمت و در دسترس است که به راحتی تهیه می‌شود. این میوه برای تهیه سالاد و انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هویج این است که انواعی از مواد مغذی ضروری بدن را فراهم می‌سازد و باعث بهبود هضم مواد غذایی می‌شود.

 به عنوان مثال ترکیباتی به نام بتاکاروتن در هویج وجود دارد که باعث تقویت بینایی انسان می‌شود. برخی افراد تصور می‌کنند، هویج بر کاهش وزن موثر است. به همین دلیل رژیم‌هایی مانند رژیم هویج، برای لاغری ابداع شده است. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم که آیا رژیم هویج می‌تواند به لاغری کمک کند؟ این رژیم غذایی به سلامتی بدن آسیب نمی‌زند. برای دریافت پاسخ این سوال‌ها، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

فواید هویج

هویج فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال منبع سرشار از ویتامین آ می‌باشد و به تقویت بینایی کمک می‌کند. علاوه بر این، هویج سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. برخی مطالعات نشان می‌دهد، هویج از کاهش بینایی ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این برای دفع سموم از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 این سبزیجات می‌تواند خطر بروز برخی بیماری‌ها مانند سرطان را کاهش دهد. ترکیبات مغذی موجود در هویج، باعث کاهش سرعت پیشرفت سلول‌های سرطانی می‌شوند. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، جلوگیری از بروز بیماری دیابت نوع دو است. علاوه بر این به عنوان یک ماده غذایی با فیبر بالا شناخته می‌شود.

 به طور کلی ترکیباتی که سرشار از فیبر هستند، می‌توانند تا حدودی به کاهش وزن کمک کنند. اما مصرف این ماده به تنهایی تاثیر چندانی بر لاغری نخواهد داشت. برخی از مهم‌ترین فواید هویج برای سلامتی شامل موارد زیر هستند: 

  1. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، هویج سرشار از ویتامین آ است. به همین دلیل باعث تقویت بینایی کودکان می‌شود.
  2. این ماده سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که از ضعیف شدن چشم جلوگیری می‌کند.
  3. هویج باعث دفع مواد سمی از بدن می‌شود و خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل سرطان ریه را کاهش می‌دهد. 
  4. مواد مغذی موجود در هویج، از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.
  5. هویج حاوی مقدار زیادی فیبر است. به همین دلیل به کاهش وزن کمک می‌کند. 

  رژیم هویج چیست؟

  رژیم هویج چیست؟
رژیم هویج چیست؟

رژیم غذایی هویج بسیار متعدد است. هر کدام از رژیم‌های هویج ویژگی‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال در یکی از انواع رژیم هویج، شخص باید هر دو تا سه ساعت یک بار آب هویج مصرف کند و این کار را برای بازه زمانی ۳ تا ۷ روز ادامه دهد. علاوه بر این، مصرف سایر مواد غذایی محدود می‌شود. دنبال کردن این رژیم‌های غذایی بسیار سخت است.

 زیرا باعث کاهش وزن سریع می‌شوند و میزان مصرف مواد غذایی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. روش دیگر به این صورت است که شخص هویج را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کند. این روش باعث محدودیت مصرف کالری یا مواد غذایی نمی‌شود. تنها کاری که شخص باید انجام دهد، این است که هنگام شروع غذا یک عدد هویج مصرف کند. اگرچه این ماده غذایی کالری بسیار کمی دارد، اما باعث افزایش احساس سیری می‌شود. 

علاوه بر این، می‌توانید بخشی از وعده غذایی خود را با هویج جایگزین کنید. به عنوان مثال مصرف گوشت یا کربوهیدرات را کاهش داده و به جای آن هویج مصرف کنید. پیشنهاد می‌کنیم مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، گوشت چرب و مواردی مانند این را کاهش دهید. زیرا این مواد غذایی از کاهش وزن جلوگیری می‌کنند. به جای آن، می‌توانید سبزیجاتی مانند خیار، کدو و هویج مصرف کنید.

آیا هویج برای لاغری شکم مناسب است؟ 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا رژیم هویج برای برای لاغری شکم مناسب است؟ هویج مانند بسیاری از سبزیجات دیگر حاوی مقدار زیادی فیبر است. فیبر موجود در هویج، به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، حدود ۵۵ درصد فیبر موجود در هویج شامل فیبر محلول است. فیبر محلول از بخش داخلی سلول‌های گیاهان تهیه می‌شود و به جذب آب کمک می‌کند. 

فیبر محلول موجود در هویج، بعد از ورود به روده به یک ماده ژل مانند تبدیل می‌شود. این ماده ژل مانند، به آهستگی در روده حرکت می‌کند و هضم می‌شود. در نتیجه مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی جذب بدن خواهند شد. در نتیجه شخص برای مدت طولانی احساس سیری خواهد داشت. هویج باعث کاهش هوس‌های غذایی می‌شود. به عنوان مثال از پرخوری بیش از حد و مصرف میان وعده‌های ناسالم جلوگیری می‌کند.

 آب هویج برای لاغری یا هویج پخته برای لاغری؟ 

همانطور که می‌دانید، هویج به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود. سوال مهم این است که آب هویج برای لاغری مناسب است یا هویج پخته؟ آب هویج گزینه بهتر و سالم‌تری برای لاغری است. می‌توانید تعدادی هویج را در دستگاه آبمیوه‌گیری بیاندازید. ترجیحاً می‌توان چند میوه مفید دیگر را به هویج اضافه کرد و یک آبمیوه یا اسموتی سالم و رژیمی تهیه کرد. 

مصرف آب هویج بهترین روش برای اضافه کردن بتاکاروتن به رژیم غذایی است. با این حال، جالب است بدانید هویج خام کالری کمتری نسبت به آب هویج دارد. زیرا شما مجبور هستید تعداد زیادی هویج را در دستگاه آبمیوه گیری بیاندازید تا یک لیوان آب هویج تهیه شود. هر عدد هویج با اندازه متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ کالری دارد. در حالی که یک لیوان آب هویج با اندازه متوسط، بین ۵۰ تا ۱۰۰ کالری دارد. بنابراین بهتر است هویج خام را مصرف کنید.

مزایای رژیم هویج برای لاغری

مزایای رژیم هویج برای لاغری
مزایای رژیم هویج برای لاغری

اگرچه رژیم هویج یک رژیم استاندارد نیست، اما ممکن است دارای مزایایی باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای رژیم هویج برای لاغری را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • سرشار از مواد مغذی

آب هویج سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها مانند ویتامین C است. علاوه بر این، هویج منبع سرشار از فیبر خوراکی و منیزیم، منگنز، فولاد، پتاسیم و مواردی مانند این است. همچنین سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فسفر و کلرین می‌باشد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی به عملکرد کبد کمک می‌کنند و باعث دفع مواد سمی از بدن می‌شوند. این میوه نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه فواید بسیار زیادی برای حفظ سلامتی بدن دارد.

  • سرشار از فیبر

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید آب هویج برای لاغری، این است که سرشار از فیبر می‌باشد. حدود ۵۵ فیبر هویج شامل فیبر محلول است. همانطور که گفته شد، فیبر محلول باعث کاهش فرایند تجزیه و هضم مواد غذایی می‌شود. در نتیجه شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. بنابراین هویج می‌تواند از هوس‌های غذایی و پرخوری شدید بعد از مصرف وعده‌های غذایی اصلی جلوگیری کند. 

  • کم کالری 

می‌توانید با خیال آسوده برای مصرف هویج اقدام کنید. زیرا این ماده نسبت به سایر میوه‌ها کالری کمتری دارد و حاوی چربی‌های ناسالم نیست. همانطور که می‌دانید، یکی از مهمترین تکنیک‌های کاهش وزن این است که میزان کالری دریافتی روزانه کاهش پیدا کند. بنابراین باید به دنبال مواد غذایی باشید که حاوی مقدار بسیار کمی کالری هستند. هویج گزینه کاملاً مناسبی برای کاهش وزن است و می‌تواند به رژیم غذایی لاغری شما اضافه شود.

  • سرشار از ویتامین‌ های گروه B

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن، ویتامین‌های گروه B هستند. هویج شامل چندین ویتامین گروه B است که شامل B-6، فولات، نیبوفلاوین، نیاسین و تیامین می‌باشند. این ویتامین‌ها برای تبدیل کربوهیدرات، پروتئین و چربی به انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث افزایش سوخت و ساز متابولیسم بدن می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های افرادی که رژیم‌های غذایی لاغری را دنبال می‌کنند، کمبود انرژی طی روز است. بنابراین می‌توانید از هویج برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود استفاده کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

آیا دنبال کردن رژیم هویج کار درستی است؟

رژیم هویج، رژیمی است که میزان مصرف برخی مواد غذایی را کاهش می‌دهد و پایه و اساس آن مصرف مدا‌وم هویج است. بنابراین در دسته رژیم‌های سریع قرار می‌گیرد. یعنی رژیم هویج سه روزه تا هفت روزه است. به طور کلی، رژیم‌های سریع برای کاهش وزن مناسب نیستند. 

زیرا گروهی از مواد غذایی را از رژیم غذایی شما حذف می‌کنند و از این طریق بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل، ممکن است شما را در معرض کمبود مواد مغذی قرار دهند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش وزن و لاغری، رژیم‌های غذایی سالم و استاندارد را دنبال کنید. 

سخن پایانی رژیم هویج برای لاغری

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم هویج برای لاغری توضیح داده شد. رژیم هویج بر پایه مصرف سبزیجات است. یعنی افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می‌کنند، باید مقدار مصرف سبزیجات را افزایش دهند. در این رژیم غذایی، میزان مصرف غذاهای پروتئینی یا چربی‌ها کاهش می‌یابد. به جای آن، شخص می‌تواند نشان وعده‌های سالم مانند. میوه یا سبزیجات مصرف کند. رژیم هویج انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، ممکن است شخص هویج پخته یا آب هویج مصرف کند. 

توجه داشته باشید که میزان کالری یک لیوان آب هویج با یک عدد هویج متفاوت است. بنابراین بهتر است قبل از دنبال کردن رژیم هویج، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، یک رژیم غذایی سالم و مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهند تا در بازه زمانی کوتاهی به تناسب اندام برسید و بدنی سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زمان مصرف آب هویج برای لاغری، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برنامه تمرین
مقالات ویژه