پروبیوتیک چیست؟ معرفی 9 مورد از منابع خوراکی پروبیوتیک طبیعی

پروبیوتیک چیست؟ معرفی 9 مورد از منابع خوراکی پروبیوتیک طبیعی

پروبیوتیک‌ها موجودات زنده‌ای هستند که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند. این موجودات زنده عمدتاً شامل باکتری‌ها و مخمرها هستند. باکتری‌ها و مخمرها، همراه با بسیاری از موجودات زنده دیگر در بدن شما زندگی می‌کنند و نقش مهمی در بهبود عملکرد اندام‌های داخلی بدن دارند.

 مصرف مکمل‌های حاوی پروبیوتیک، به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند و از بروز بیماری‌های گوارشی جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این، پروبیوتیک‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند و انواعی از عفونت‌ها یا التهابات را کاهش می‌دهند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره پروبیوتیک توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پروبیوتیک چیست؟

ترکیبات پروبیوتیک نوعی میکروارگانیسم زنده هستند که در درون بدن زندگی می‌کنند. این ترکیبات نقش مهمی در داخل بدن دارند و بر سلامتی موثر هستند. در بدن هر انسان، چندین تریلیون میکروارگانیسم مشغول زندگی هستند و برای کمک به عملکرد بدن یا تقویت سلامت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته توجه داشته باشید که همه میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌های درون بدن مفید نیستند. برخی از آن‌ها به سلامتی شما آسیب می‌زنند. 

محصولات پروبیوتیک حاوی چندین میلیون میکروارگانیسم زنده هستند که به بدن شما اضافه می‌شوند و برای تقویت اندام‌های داخلی بدن مثل روده و دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان پروبیوتیک‌ها را به صورت مکمل مصرف کرد. اما بسیاری از مواد غذایی نیز حاوی ترکیبات پروبیوتیک هستند. برخی دیگر از محصولات پروبیوتیک به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و روی پوست یا غشاههای مخاطی بدن مالیده می‌شوند. در واقع میکروارگانیسم‌ها در تمامی این مکان‌ها زندگی می‌کنند.

چرا پروبیوتیک برای سلامتی اهمیت دارد؟

چرا پروبیوتیک برای سلامتی اهمیت دارد؟
چرا پروبیوتیک برای سلامتی اهمیت دارد؟

اکثر متخصصان تغذیه معتقد هستند، مصرف پروبیوتیک به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. اما چه چیزی باعث می‌شود تا ترکیبات پروبیوتیک بر سلامتی موثر باشند؟ مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این ترکیبات باعث ایجاد تعادل در سیستم گوارشی می‌شوند. بسیاری از مشکلات گوارشی به دلیل عدم تعادل در دستگاه گوارش رخ می‌دهند. 

به عنوان مثال ابتلا به برخی بیماری‌ها مصرف آنتی بیوتیک‌ها، دنبال کردن رژیم‌های غذایی نامناسب یا رشد بیش از حد باکتری‌های نامناسب در دستگاه گوارش، باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود. با این حال لازم است تحقیقات بیشتری در این باره انجام شود. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، ترکیبات پروبیوتیک به درمان بیماری اسهال کمک می‌کنند.

 عوامل مختلفی بر بروز بیماری اسهال تاثیرگذار هستند. برخی از این عوامل شامل عفونت و مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. علاوه بر این، ترکیبات پروبیوتیک باعث بهبود علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر می‌‌شوند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای مصرف این ترکیبات، کاهش التهابات و حساسیت‌ها است.

آیا پروبیوتیک برای همه افراد مناسب است؟ 

سوال مهم این است که چه افرادی می‌توانند ترکیبات پروبیوتیک مصرف کنند؟ آیا این ترکیبات برای همه افراد مناسب هستند؟ این میکروارگانیسم‌های زنده، معمولاً باعث بروز عوارض خاصی نمی‌شوند. بنابراین همه افراد می‌توانند محصولات پروبیوتیک را مصرف کنند. با این حال بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ترکیبات، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. برخی از عوارض نادر مصرف محصولات پروبیوتیک شامل مشکلات گوارشی خفیف مانند گاز روده و معده هستند. 

منابع خوراکی پروبیوتیک طبیعی

منابع خوراکی پروبیوتیک طبیعی
منابع خوراکی پروبیوتیک طبیعی

می‌توان پروبیوتیک طبیعی را در برخی منابع خوراکی پیدا کرد. در ادامه غذاهای پروبیوتیک را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • کفیر

یکی از مهم‌ترین ترکیبات غذایی سرشار از ترکیبات پروبیوتیک، کفیر است. کفیر یک ماده نوشیدنی است که شباهت بسیار زیادی به ماست یا دوغ دارد. اما غلظت آن کمی بالاتر است. کفیر طعم خاصی دارد و برای تهیه انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات این ماده با دوغ اشتباه گرفته می‌شود. جالب است بدانید کفیر از ۳۰۰۰ سال قبل مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ماده از تخمیر شیر و دانه‌های کفیر به دست می‌آید. ظاهر دانه‌های کفیر شبیه به گل کلم است. 

درون این دانه‌ها تعداد زیادی باکتری‌های مفید و مخمرهای زنده وجود دارند که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند. از نظر بسیاری از افراد، کفیر طعم تند و تیزی دارد. به همین دلیل ممکن است برای همه افراد محبوب نباشد. اگر شما نیز علاقه‌ای به این ماده ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقدار کمی نوشیدنی کفیر را با میوه دلخواه خود ترکیب کنید. همچنین می‌توانید از این ماده برای تهیه اسموتی استفاده کنید.

 برخی از مهم‌ترین فرآورده‌های کفیر شامل ماست و دوغ کفیر هستند. به راحتی می‌توان این محصولات را تهیه کرد. با مصرف منظم این ماده، شاهد نتایج چشمگیر آن خواهید بود. به عنوان مثال تعداد باکتری‌های مفید روده افزایش پیدا می‌کند و احتمال بروز عفونت‌های دستگاه گوارش و مجاری اداری کاهش پیدا می‌یابد.

  • کیمچی

کیمچی نوعی غذای کره‌ای است. این غذا اخیراً طرفداران بسیار زیادی در تمام نقاط جهان پیدا کرده است. در واقع کیمچی یک غذای تخمیر شده است و از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به ترشی دارد. البته طرز تهیه ترشی کیمچی چندان راحت نیست. بنابراین بهتر است کیمچی‌های آماده‌ای که در برخی فروشگاه‌ها وجود دارد را تهیه کنید. 

برای تهیه این غذا، ابتدا ترکیبی از ادویه‌ها و سس‌های مختلف آماده می‌شود. سپس این ادویه‌ها و سس‌ها روی برگ کلم چینی مالیده می‌شوند. کلم را برای بازه زمانی سه روز تا دو هفته در یخچال قرار می‌دهند. در این بازه زمانی، فرایند تخمیر انجام می‌شود و میکروارگانیسم‌های موجود در کیمچی فعال می‌شوند. طعم این غذا تند و ترش است.

  • کامبوچا

کمتر کسی نام کامبوچا را شنیده است. این نوشیدنی طرفداران بسیار زیادی در چین دارد. رنگ نوشیدنی کامبوچا زرد یا نارنجی است و از حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد در کشور چین مصرف می‌شد. برای تهیه این نوشیدنی از چای سیاه یا چای سبز استفاده می‌شود. یعنی چای سیاه یا چای سبز باید تخمیر شود.

 سپس یک محصول پروبیوتیک به نام کامبوچا تولید خواهد شد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد میکروارگانیسم‌ها و پروبیوتیک‌های موجود در کامبوچا، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می‌شوند و به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک می‌کنند. بعد از مصرف این نوشیدنی، غذا به راحتی در بدن شما تجزیه خواهد شد. 

  • ماست

پرطرفدارترین ماده پروبیوتیک که در برنامه غذایی اغلب افراد گنجانده می‌شود، ماست است. ماست یک پروبیوتیک طبیعی است که فواید گوناگونی برای بدن دارد. زیرا سرشار از باکتری‌های مفید است. افرادی که تمایلی برای مصرف کفیر ندارند، می‌توانند ماست را به برنامه خود اضافه کنند. سوال مهم این است که آیا تمام ماست‌ها پروبیوتیک هستند؟ 

در پاسخ باید بگوییم خیر. صرفاً ماستی که از شیر دام با تغذیه مناسب تهیه شده باشد، در دسته محصولات پروبیوتیک قرار می‌گیرد. معمولا کلمه پروبیوتیک روی بسته‌بندی ماست درج می‌شود تا خریداران بتوانند محصولات مورد نظر خود را تهیه کنند. 

برخی از رایج‌ترین باکتری‌های موجود در ماست پروبیوتیک، شامل لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند. بر اساس مطالعات انجام شده، ماست‌های پروبیوتیک باعث بهبود تراکم استخوان می‌شوند. علاوه بر این، علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهند. همچنین از بروز بیماری یبوست و مشکلات پوستی جلوگیری می‌کنند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین مواد مغذی و پروبیوتیک است که فواید گوناگونی برای بدن دارد. به عنوان مثال به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر این، سطح کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از مهم‌ترین فواید سرکه سیب، این است که باعث کاهش وزن می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه مقدار کمی سرکه سیب را با آب ترکیب کنید و بنوشید. اگرچه این ترکیب طعم اسیدی و نامطبوعی دارد، اما سرشار از مواد مغذی می‌باشد. با این حال اگر نمی‌توانید طعم سرکه سیب را تحمل کنید، پیشنهاد می‌کنیم از این ماده برای تهیه سس سالاد استفاده کنید.

  • ترشی خیار

یکی از بهترین ترکیبات پروبیوتیک ترشی خیار است. البته خیار باید کاملاً ارگانیک باشد و ترشی خیار از آب یا نمک دریایی تهیه شده باشد. برخی افراد برای تهیه ترشی خیار از سرکه استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که سرکه باعث کاهش خواص پروبیوتیک ترشی می‌شود. بنابراین بهتر است هنگام خرید این محصول، به بسته‌بندی آن توجه داشته باشید

  • زیتون داخل آب نمک

زیتون داخل آب نمک یا زیتون شور یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها برای تامین میکروارگانیسم‌های مفید بدن است. زیتون شور نیز باید به صورت ارگانیک تهیه شده باشد. در غیر این صورت، خاصیت پروبیوتیکی خود را از دست خواهد داد. علاوه بر این، توجه داشته باشید که زیتون شور شامل سدیم بنزوات نباشد. زیرا این ماده خاصیت پروبیوتیکی زیتون را کاهش می‌دهد.

  • پنیر

پنیری که از شیر بز تهیه شده باشد، حاوی مقدار زیادی از باکتری‌های مفید و مخمرهای گوناگون است. این مخمرها تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی بدن دارند. پنیر غیر پاستوریزه گزینه مناسب‌تری است. زیرا تعداد باکتری‌های مفید در پنیر پاستوریزه نشده از پنیر پاستوریزه بیشتر است. به طور کلی، پنیر فواید گوناگونی برای بدن دارد و سرشار از کلسیم است. به همین دلیل به حفظ تراکم استخوان‌ها نیز کمک می‌کند.

  • نان خمیر ترش

فرایند تولید نان خمیر ترش چندان ساده نیست. این نان به صورت تخمیر شده تولید می‌شود و حاصل تخمیر طولانی خمیر نان است. از باکتری‌ها و مخمرهای مفید برای تولید نان خمیر ترش استفاده می‌شود. همانطور که از نام این ماده مشخص است، طعم ترشی دارد و حاوی مقدار زیادی اسید لاکتیک است. فعالیت باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس، باعث تولید اسید لاکتیک می‌شود.

تاثیر پروبیوتیک بر درمان بیماری ها

یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که با کمک ترکیبات پروبیوتیک درمان می‌شود، یبوست نام دارد. تاکنون تحقیقات گوناگونی درباره تاثیر این ماده بر بیماری یبوست انجام شده است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ترکیبات پروبیوتیک باعث افزایش تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می‌شوند. به این ترتیب، می‌توانند التهابات روده بزرگ را کاهش دهند و باعث افزایش متابولیزه شدن نمک صفراوی شوند.

 در نهایت، علائم بیماری یبوست کاهش پیدا خواهد کرد. جدا از این، مسئله ترکیبات پروبیوتیک نقش مهمی در تقویت سیستم دفاعی بدن دارند. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، پیشنهاد می‌کنیم داروها یا مکمل‌های پروبیوتیک مصرف کنید. برخی از مهم‌ترین فعالیت پروبیوتیک‌ها که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، شامل موارد زیر هستند: 

  • تقویت فعالیت مایکروفاژها یا سلول‌های کشنده طبیعی 
  • تنطیم ترشح ایمونوگلوبولین‌ها یا سیتوکین‌ها
  • افزایش سد اپیتلیال روده 
  • تغییر ترشح موکوس
  • از بین بردن رقابتی باکتری‌ها 

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره پروبیوتیک توضیح داده شد. ترکیبات پروبیوتیک نوعی میکروارگانیسم یا باکتری‌های زنده هستند که فواید متعددی برای بدن دارند. این ترکیبات به صورت طبیعی به رشد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کنند و برای تقویت یا تغذیه این باکتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کاربردهای پروبیوتیک‌ها در بدن، جلوگیری از بروز بیماری‌های گوارشی است. علاوه بر این نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند. زیرا می‌توانند التهابات و عفونت‌های بدن را کاهش دهند. در حال حاضر، می‌توان از این ترکیبات برای درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی مثل عفونت واژن استفاده کرد.

 پروبیوتیک‌ها در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند. اگر به این ترکیبات نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت برنامه غذایی با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین برنامه را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بدنی سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه