راه های درمان استرس

استرس و اضطراب مزمن، عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها است و آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کند. انجام دادن برخی از فعالیت‌های خود مراقبتی، به کاهش اضطراب و درمان آن کمک خواهد کرد. برخی از ساده‌ترین فعالیت‌ها، شامل انجام دادن تمرینات ورزشی یا تمرینات یوگا هستند. فرار کردن از استرس کار چندان ساده‌ای نیست. 

زیرا همه افراد به صورت روزانه استرس‌ شدید یا خفیف را تجربه می‌کنند. دغدغه‌های شغلی مسائل خانوادگی، نگرانی و سلامتی، تعهدات مالی و مواردی مانند این، برخی از مهم‌ترین دلایل بروز اضطراب هستند و باعث افزایش سطح استرس می‌شوند. بهتر است استرس‌های روزمره را جدی بگیرید.

 در غیر این صورت، ممکن است به استرس مزمن تبدیل شوند و خطر بروز بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، اختلالات اضطرابی و افسردگی را افزایش دهند. در ادامه این مطلب از مجله تصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره راه‌ های درمان استرس توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

استرس و اضطراب چیست؟

استرس و اضطراب چیست؟
استرس و اضطراب چیست؟

قبل از هر چیزی، بهتر است ببینید استرس و اضطراب چیست. استرس به معنی واکنش بدن به محرک‌های خارجی یا فشارهای زندگی است. برخی محرک‌های خارجی یا داخلی، باعث تغییر ترشح برخی هورمون‌ها می‌شوند و عملکرد اندام‌های داخلی بدن را مختل می‌سازند. بدن انسان بسیار هوشمند است. به همین دلیل، از روش‌های مختلف برای مقابله با دغدغه‌ها و محرک‌های خارجی نامناسب استفاده می‌کند تا بدن را به حالت تعادل بازگرداند. به عنوان مثال، ممکن است سطح ترشح هورمون کورتیزول افزایش یابد. 

استرس به شکل‌های مختلف مثل خفیف و گذرا یا شدید و مزمن مشاهده می‌شود. البته استرس به تنهایی چیز بدی نیست. مقدار کمی استرس قبل از انجام دادن کارهای مهم ضروری است و به بهبود عملکرد شما کمک می‌کند. اما استرس شدید که مانع از فکر کردن یا انجام دادن کارهای روزمره شود، بسیار خطرناک است. در چنین شرایطی، شخص تحت فشارهای ذهنی و جسمانی شدیدی قرار می‌گیرد.

اضطراب چیست؟ 

 اکثر افراد تصور می‌کنند، اضطراب و استرس معنای یکسانی دارند. در حالی که اضطراب تا حدودی با استرس متفاوت است.‌ اضطراب نوعی حالت هیجانی بسیار شدید است که با علائمی مثل دلهره، نگرانی، ترس و مواردی مانند این همراه می‌باشد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، بسیاری از افراد در جهان به بیماری‌های روانی و اختلالات مرتبط با اضطراب مبتلا هستند.

روش های درمان اضطراب و استرس 

روش های درمان اضطراب و استرس 
روش های درمان اضطراب و استرس

راه‌ های درمان استرس بسیار متعدد هستند. برخی از این روش‌ها به سرعت به کاهش اضطراب کمک می‌کنند. اما برخی دیگر، به مرور زمان بر درمان این بیماری تاثیر می‌گذارند. در ادامه برخی از رایج‌ترین راه‌ های درمان استرس را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید

یکی از بهترین راه‌ های درمان استرس، افزایش فعالیت‌های بدنی است. ورزش کردن تاثیر بسیار زیادی بر کاهش سطح استرس دارد و به بهبود خلق و کمک می‌کند. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش انجام شد. در این مطالعه، از ۱۸۵ دانشجوی دانشگاه خواسته شد تا برای مدت ۶ هفته ورزش‌های هوازی انجام دهند. تمامی دانشجویان حداقل دو بار در هفته ورزش می‌کردند و فعالیت‌های هوازی انجام می‌دادند.

 نتایج مطالعه نشان داد، ورزش کردن استرس دانشجویان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. البته توجه داشته باشید که ورزش باید به صورت منظم انجام شود. اگر در حال حاضر فعالیت‌های ورزشی انجام نمی‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم تمرین‌های ملایم و ساده مثل پیاده‌روی و دوچرخه سواری را امتحان کنید. به طور کلی، توصیه می‌کنیم ورزشی را انتخاب کنید که از انجام دادن آن لذت می‌برید. 

  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید

یکی دیگر از بهترین راه‌ های کاهش استرس شدید، دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم است. رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت ذهنی و جسمانی دارد. یک پژوهش در سال ۲۰۲۲ نشان داد افرادی که رژیم‌های غذایی ناسالم را دنبال می‌کنند، استرس و اضطراب بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. برخی رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و قند، خطر بروز افسردگی را افزایش می‌دهند.

 جالب است بدانید یکی از رایج‌ترین علائم افسردگی مزمن، پرخوری شدید است. همین مسئله باعث افزایش وزن می‌شود و احتمال بروز بیماری‌های مانند بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. بدن انسان، برای تنظیم استرس به مواد مغذی نیاز دارد. به عنوان مثال برخی مواد مغذی مانند منیزیم و بیوتین، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود خلق و خو و تنظیم استرس دارند. 

کمبود این مواد مغذی، آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کند. بنابراین بهتر است رژیم‌های غذایی سرشار از مواد مغذی را دنبال کنید. به عنوان مثال، می‌توانید مصرف غذاها و نوشیدنی‌های فراوری شده یا سرشار از قند را به حداقل برسانید. به جای آن، می‌توان مواد غذایی سالم مثل سبزیجات، میوه‌ها، لوبیا، ماهی، آجیل و مواردی مانند این را مصرف کرد.

  • استفاده از تلفن همراه را به حداقل برسانید 

اگرچه تلفن همراه یا رایانه برای انجام دادن برخی از فعالیت‌های روزمره ضروری است، اما باید به درستی و در بازه زمانی مشخصی مصرف شود. استفاده بیش از حد از تلفن همراه، باعث افزایش سطح استرس می‌شود و خطر بروز بسیاری از بیماری‌های ذهنی را افزایش می‌دهد. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش در سال ۲۰۲۱ انجام شد.

 نتیجه این پژوهش نشان داد استفاده بیش از حد از تلفن همراه، به صورت مستقیم با خطر بروز اختلالات سلامت روان مرتبط است. بنابراین بهتر است برای مدت طولانی در معرض صفحه نمایشگر لپ تاپ یا گوشی تلفن همراه قرار نگیرید. علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم تلفن همراه را از کودکان دور کنید. استفاده مکرر از گوشی تلفن همراه نه تنها باعث افزایش سطح استرس و اضطراب می‌شود، بلکه کیفیت خواب شبانه را کاهش می‌دهد.

  • مراقبت از خود را تمرین کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌ های درمان استرس، مراقبت از خود است. لازم است در کنار دغدغه‌ها و فشارهای زندگی، زمانی را به مراقبت از خود اختصاص دهید. همین مسئله به کاهش سطح استرس کمک می‌کند. به عنوان مثال بیرون رفتن از منزل، پیاده‌روی، دوش گرفتن، روشن کردن شمع، مطالعه کتاب، ورزش کردن، تهیه یک وعده غذایی سالم، انجام تمرینات کششی قبل از خواب، ماساژ گرفتن و مواردی مانند این، برخی از روش‌های خود مراقبتی هستند که به بهبود روحیه و خلق و خو کمک می‌کنند.

 مطالعات نشان می‌دهد افرادی که این اقدامات را انجام می‌دهند، سطح استرس کمتری دارند و راحت‌تر زندگی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل فرسودگی شغلی، عدم مراقبت از خود است. بیشتر افرادی که تحت استرس شدید هستند، شامل پرستاران، پزشکان، معلمان و برخی مشاغل دیگر می‌باشند. یکی از بهترین اقدامات برای خود مراقبتی، قرار گرفتن در معرض رایحه‌های خوشبو است. 

  • نوشتن را امتحان کنید 

نوشتن دغدغه‌های ذهنی روی کاغذ، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش اضطراب دارد و یکی از بهترین راه‌ های درمان استرس است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، نوشتن روی کاغذ باعث خروج افکار منفی و بهبود احساسات می‌شود. 

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد، این فرایند به بهبود بسیاری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کند و تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری افسردگی دارد. بنابراین لازم است یک دفترچه تهیه کنید و تمامی دغدغه‌های ذهنی خود را روی کاغذ بنویسید. این کار را به صورت روزمره انجام دهید و منتظر نتایج اعجاب انگیز آن باشید. 

  • با مردم ارتباط برقرار کنید

از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری افسردگی، انزوا و گوشه‌گیری است. پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش استرس و اضطراب، با مردم ارتباط برقرار کنید. البته تا حد امکان از افراد ناسالم یا افرادی که به شما آسیب می‌رسانند دوری کنید. به جای آن، می‌توانید ارتباط خود را با دوستان و خانواده خود تقویت کنید. همین مسئله باعث کاهش دغدغه‌های ذهنی، کاهش مشکلات کاری و اضطراب می‌شود.

 برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان، به شما کمک می‌کند تا مشکلات را از دیدگاه دیگر ببینید. به عنوان مثال، می‌توانید با اطرافیان خود درد و دل کنید و از آن‌ها مشورت بگیرید. علاوه بر این انجام فعالیت‌های تیمی با دوستان و آشنایان، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود روحیه دارد. افرادی که برای مدت‌های طولانی از منزل خارج نمی‌شوند و تمایلی برای برقراری ارتباط با دیگران ندارند، در معرض خطر بیماری افسردگی قرار می‌گیرند.

  • از عادات ناسالم دوری کنید

دوری از عادات ناسالم، از بهترین راه‌ های درمان استرس است. مصرف مکرر نوشیدنی‌های الکلی، کشیدن سیگار و مصرف مداوم کافئین، از مهم‌ترین عادات ناسالم انسان‌ها در تمام جهان هستند. این عادات ناسالم نه تنها به سلامت روان آسیب می‌رسانند، بلکه آسیب‌های شدیدی به سلامت جسمانی وارد می‌کنند.

 به عنوان مثال مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی، شما را در معرض خطر بیماری کبد چرب قرار می‌دهد. اگرچه نوشیدنی‌های الکلی و سیگار؛ روحیه شما را به صورت موقت تسکین می‌دهند، اما در دراز مدت باعث بروز مشکلات گوناگون می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش استرس، به دنبال عادات سالم باشید. 

به عنوان مثال صبح زود از خواب بیدار شوید، به صورت روزانه ورزش کنید، شب‌ها زود به رختخواب بروید، برای مدت طولانی در معرض صفحه نمایشگر گوشی تلفن همراه قرار نگیرید، غذاهای سالم مصرف کنید، به صورت داوطلبانه به دیگران کمک کنید و برای خود وقت بگذارید. تمامی این عادات سالم، به سلامت ذهن و جسم شما کمک می‌کنند.

  • یوگا و مدیتیشن 

یکی از بهترین کنترل استرس روزانه، انجام دادن تمرینات یوگا و مدیتیشن است. تمرینات یوگا تا حدی مفید هستند که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این تمرینات نه تنها به کاهش گرفتگی‌های جسمانی کمک می‌کنند، بلکه تاثیر بسیار زیادی بر آرامش ذهنی دارند و اضطراب را کاهش می‌دهند. 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حرکات یوگا، این است که بر تنفس عمیق تمرکز دارند. فردی که این تمرینات را انجام می‌دهد، باید ذهن خود را از افکار منفی رها کند و به آرامی نفس بکشد. همین مسئله باعث کاهش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. مطالعات نشان داده است، ورزش یوگا باعث بهبود کیفیت خواب شبانه و افزایش انرژی بدن می‌شود.

 همچنین بسیاری از دردهای جسمانی را کاهش می‌دهد. تمرینات مدیتیشن نیز تاثیر بسیار زیادی بر کاهش اضطراب دارند. زمانی که مدیتیشن انجام می‌دهید، باید صرفاً روی خود تمرکز کنید و افکار ناسالم را از ذهن خود بیرون کنید. همین مسئله باعث آرام شدن ذهن شلوغ شما می‌شود. مدیتیشن به شکل‌های مختلف مثل مراقبه، شکرگزاری، تصویرسازی و مواردی مانند این انجام می‌شود.

با رژیم و ورزش
۱۲ کیلو کاهش وزن در ۳ ماه

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره راه‌ های درمان استرس توضیح داده شد. استرس یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اکثر افراد در تمام جهان است. بسیاری از مسائل مانند دغدغه‌های زندگی، مشکلات کاری، مشکلات مالی و مواردی مانند این، باعث بروز استرس و افزایش سطح ترشح هورمون کورتیزول می‌شوند. استرس شدید و مزمن، با علائم مختلفی مثل ریزش مو، تغییرات خلق و خو، افزایش یا کاهش وزن و مواردی مانند این همراه است. بنابراین بهتر است اضطراب شدید خود را نادیده نگیرید و به دنبال روش‌های درمان آن باشید. 

خوشبختانه می‌توان این مسئله را با انجام دادن برخی از اقدامات ساده مثل خود مراقبتی، خواب کافی، انجام فعالیت‌های ورزشی، دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم و مواردی مانند این کنترل کرد. همانطور که گفته شد، رژیم‌های غذایی و فعالیت‌های بدنی تاثیر بسیار زیادی بر کاهش اضطراب بدن دارند.

 بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت برنامه‌های غذایی سالم و تمرینات مناسب، به متخصصان تغذیه و مربیان مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. متخصصان تغذیه این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا استرس خود را کاهش دهید. همچنین می‌توانید با دریافت برنامه ورزشی، بدنی سالم و ذهنی آرام داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان استرس فکری، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

3 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه