پروتئین بار چیست ؟ بهترین پروتئین بار موجود در ایران

پروتئین بار چیست ؟ بهترین پروتئین بار موجود در ایران

بعد از اینکه دوره چربی سوزیم تموم شد، مربی از من خواست تمرین‌های عضله سازی رو شروع کنم. بعد یک برنامه اختصاصی برای عضله سازی و افزایش حجم ماهیچه‌ها برام طراحی کرد. اون بهم توضیح داد که برای رشد ماهیچه‌ها باید به رژیم غذایی خودم توجه کنم.

 یعنی فعالیت‌های ورزشی به تنهایی نمی‌تونه به رشد توده‌های عضلانی و ماهیچه‌های من کمک کنه. به همین دلیل از متخصص‌های تغذیه برنامه غذایی گرفتم. متخصص تغذیه از من خواست در کنار انجام فعالیت‌های بدنی، مکمل ورزشی مصرف کنم. اما واقعیت اینه که من علاقه چندانی به مصرف مکمل ندارم. 

علاوه بر این نمی‌تونستم از همون ابتدا هزینه زیادی بابت خرید مکمل پرداخت کنم. این مسئله رو با مربی خودم در میون گذاشتم. مربی بهم پیشنهاد داد پروتئین بار مصرف کنم. این راه حل واقعاً کاربردی بود. چون تونستم با هزینه کم پروتئین مورد نیاز بدن خودمو تامین کنم.

 البته نگم از طعم و عطر بی‌نظیر پروتئین بارهای شکلاتی و کنجدی و میوه‌ای! اگر شما هم هنوز نمی‌دونین پروتئین بار چیه، باید بهتون بگم که نصف عمرتون رو از دست دادین! بهتره این مطلب رو تا انتها بخونین تا متوجه بشین این ماده غذایی تا چه حد به رشد ماهیچه‌ها و تامین انرژی بدن شما کمک می‌کنه.

معرفی پروتئین بار

پروتئین بار نوعی مکمل تغذیه‌ای است که حاوی مواد مغذی مانند کربوهیدرات، چربی، پروتئین و مواردی مانند این می‌باشد. از نظر رژیم غذایی، پروتئین بار حاوی مقدار کمتری کربوهیدرات و مقدار بیشتری پروتئین است. علاوه بر این حاوی ویتامین و مواد معدنی می‌باشد. اما درصد ویتامین و مواد معدنی نسبت به پروتئین کمتر است.

 این محصول معمولا توسط ورزشکاران و بدنسازان مصرف می‌شود. هدف از مصرف پروتئین بار کمک به رشد عضلات و تامین انرژی بدن است. این محصول می‌تواند انرژی بدن شما را به سرعت افزایش دهد و به عنوان میان وعده یا در وعده صبحانه مصرف شود. پروتئین بار برای افرادی مناسب است که تمایل چندانی برای مصرف سایر مکمل‌های غذایی و ورزشی ندارند.

پروتئین بار از چه موادی ساخته شده است؟ 

پروتئین بار از چه موادی ساخته شده است؟ 
پروتئین بار از چه موادی ساخته شده است؟ 

ترکیبات موجود در پروتئین بار با توجه به نوع و برند سازنده آن متفاوت هستند. بنابراین بهتر است بعد از خرید این محصول بسته‌بندی روی آن را مطالعه کنید. زیرا ترکیبات موجود در پروتئین بار و درصد هر کدام از ترکیبات روی بسته‌بندی درج شده است.

 اغلب محصولات موجود در بازار معمولاً شامل ۱۰ تا ۲۰ گرم پروتئین، ۵ تا ۱۰ گرم چربی، ۲۰ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات و ۵ تا ۱۰ گرم فیبر هستند. علاوه بر این انواعی از ریز مغذی‌ها مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و ویتامین‌های مختلف در این ماده وجود دارد. برای تهیه پروتئین بار از انواع مواد اولیه مثل خرما، میوه خشک، مغز، دانه کینوا و جو دوسر استفاده می‌شود.

 این محصول بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ کالری دارد و به تامین انرژی مورد نیاز ورزشکاران و بدنسازان کمک می‌کند. در برخی از محصولات حتی بیشتر از ۳۰ گرم پروتئین وجود دارد. این ترکیبات برای افرادی مناسب هستند که پروتئین کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند.

فواید مصرف پروتئین بار

فواید مصرف پروتئین بار
فواید مصرف پروتئین بار

این ماده غذایی به عنوان بهترین مکمل برای ورزشکاران و بدنسازان شناخته می‌شود. البته افراد معمولی نیز می‌توانند پروتئین بار مصرف کنند. پروتئین بار یک میان وعده عالی برای قبل و بعد از تمرین است. این ماده فواید گوناگونی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • تنظیم قند خون

یکی از مهم‌ترین فواید مصرف پروتئین بار تنظیم قند خون است. این ترکیبات شامل کربوهیدرات‌های سالم و مواد غذایی گوناگون هستند. به همین دلیل می‌توانند به تنظیم قند خون شما کمک کنند. به عنوان مثال ممکن است یک تکه پروتئین بار کوچک، شامل میوه‌های خشک یا ترکیبات غذایی سالم باشد و از این طریق به سطح قند خون کمک کند. بهتر است از مصرف کربوهیدرات‌هایی که باعث افزایش یا کاهش ناگهانی قند خون می‌شوند خودداری کنید.

  • مقوی و مغذی

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید پروتئین بار، این است که بسیار مقوی می‌باشد. معمولا از طعم‌های مختلف برای تهیه این محصول استفاده می‌شود. اگر زندگی پر مشغله‌ای دارید و به راحتی انرژی خود را از دست می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم پروتئین بار مصرف کنید. 

این ماده غذایی می‌تواند یک خوراکی لذیذ و میان وعده عالی باشد. زیرا شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد و به تامین انرژی بدن کمک می‌کند. بعد از مصرف پروتئین بار قدرت بدنی شما افزایش پیدا خواهد کرد. زیرا این ماده سرشار از ویتامین و مواد معدنی است.

  • بهبود عملکرد ورزشی

همانطور که گفته شد، پروتئین بار حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات و پروتئین است. به همین دلیل می‌تواند به عنوان یک میان وعده عالی قبل و بعد از انجام تمرینات ورزشی مصرف شود. این محصول حتی به ترمیم عضلات و ریکاوری بدن نیز کمک می‌کند. فراموش نکنید که ورزشکاران و بدنسازان به مقدار بیشتر پروتئین نیاز دارند. پروتئین برای رشد عضلات و انجام فرایندهای متابولیک درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

  • کمک به کاهش وزن 

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید مصرف پروتئین بار، این است که به کاهش وزن کمک می‌کند. در اغلب این محصولات از پروتئین آب پنیر یا پروتئین وی استفاده می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مواد غذایی سرشار از پروتئین به افزایش احساس سیری و کاهش وزن کمک می‌کنند. 

این ترکیبات غذایی اشتهای شما را کاهش می‌دهند. در نتیجه تمایلی برای مصرف خوراکی‌های ناسالم و میان وعده‌های مضر نخواهید داشت. افرادی که رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کنند، باید میزان مصرف پروتئین را افزایش دهند. البته توجه داشته باشید که مصرف پروتئین به تنهایی تاثیر چندانی بر لاغری و تناسب اندام ندارد. بلکه باید در کنار آن رژیم‌های غذایی مناسب را دنبال کنید و فعالیت‌های ورزشی انجام دهید. 

  • بهبود عضله سازی

اگر تمرینات قدرتی انجام می‌دهید و به دنبال افزایش حجم عضلات هستید، پیشنهاد می‌کنیم پروتئین بار مصرف کنید. این ماده غذایی برای افرادی که تمرینات مقاومتی و قدرتی انجام می‌دهند، بسیار مفید است. بعد از مصرف این ماده، عملکرد ورزشی شما بهبود پیدا خواهد کرد. علاوه بر این مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، پروتئین بار مانع از تحلیل ماهیچه‌ها می‌شود. اگر علاقه‌ای برای مصرف شیک پروتئینی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم پروتئین بار را مصرف کنید

چند نکته هنگام مصرف پروتئین بار

بهتر است هنگام مصرف این ماده غذایی به برخی نکات توجه داشته باشید. در ادامه این نکات را برای شما بیان می‌کنیم: 

  1. پروتئین بار صرفاً برای بدنسازان و ورزشکاران مناسب نیست. بلکه دانش‌آموزان افراد محصل نیز می‌توانند این مکمل را به برنامه غذایی خود اضافه کنند. به طور کلی می‌توان پروتئین بار را برای کنترل اشتها مصرف کرد.
  2. برندهای تولید کننده این محصول بسیار مختلف هستند. این ماده غذایی در طعم‌ها و مزه‌های مختلف وارد بازار می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف پروتئین بار با متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین برند به شما پیشنهاد شود. 
  3. بعضی از محصولات دارای مواد افزودنی و شکر هستند. بنابراین اگر به دنبال یک میان وعده سالم هستید، بهتر است به ترکیبات سازنده موجود در پروتئین بار توجه داشته باشید و از خرید محصولاتی که دارای شکر هستند خودداری کنید. 

عوارض و مضرات مصرف پروتئین بار

اگرچه این ماده فواید گوناگونی برای بدن دارد، اما ممکن است با عوارض و مضراتی نیز همراه باشد. به طور کلی مصرف بیش از حد این ماده توصیه نمی‌شود. بهتر است هنگام مصرف پروتئین بار تعادل داشته باشید. در غیر این صورت آسیب‌های شدیدی به بدن شما وارد خواهد شد.

 مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف بیش از حد مکمل‌های ورزشی و مکمل‌های غذایی باعث بروز بیماری‌های قلبی و کلیوی می‌شود. علاوه بر این پروتئین بار سرشار از کالری است. بنابراین افرادی که رژیم‌های کاهش وزن را دنبال می‌کنند، باید قبل از مصرف این ماده به متخصص تغذیه مراجعه کنند. 

در غیر این صورت، ممکن است کالری دریافتی روزانه شما افزایش پیدا کند. همین مسئله باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود. این دسته از افراد باید محصولاتی را انتخاب کنند که حاوی مقدار کمتری مواد شیرین کننده و مواد افزودنی هستند. این محصولات معمولاً کالری کمتری دارند. 

مفید ترین پروتئین بار ایران 

در حال حاضر این محصول در برندهای مختلف تولید و عرضه می‌شود. در ادامه برخی از بهترین پروتئین بارهای موجود در ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

  • شکلات پروتئین بار کارن

یکی از بهترین پروتئین بارهای موجود در ایران، شکلات پروتئین بار کارن است. این ماده از ترکیباتی مانند پروتئین وی و شیر ساخته شده است. به همین دلیل به ترمیم بافت عضلانی کمک می‌کند و از تحلیل عضلات جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این سرشار از ویتامین و مواد معدنی است.

 این محصول می‌تواند ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را فراهم سازد. یکی از مهم‌ترین ترکیبات مغذی موجود در این محصول پودر خرما است. علاوه بر این انواع ویتامین، کلسیم و فسفر نیز در شکلات پروتئین بار کارن وجود دارد. بهترین زمان مصرف این محصول، هنگام انجام تمرینات ورزشی یا ۳۰ دقیقه بعد از تمرین است.

  • پروتئین بار کیتاریچ

یکی دیگر از بهترین پروتئین بارهای موجود در ایران، پروتئین بار کیتاریچ است که حاوی ۳۵ درصد پروتئین می‌باشد. این محصول در سه طعم مختلف یعنی بادام زمینی، زردآلو و آلو و طعم سیب و دارچین وارد بازار می‌شود. این محصول بهترین گزینه برای ورزشکاران و بدنسازان است. می‌توانید پروتئین بار کیتاریچ را به عنوان وعده صبحانه یا میان وعده میل کنید. 

این محصول دارای روکش شکلات تلخ می‌باشد و میزان قند آن نسبت به سایر محصولات کمتر است. البته توجه داشته باشید که برای افراد حساس به گلوتن مناسب نمی‌باشد. این ماده غذایی برای تامین انرژی بدن و جلوگیری از تحلیل از ماهیچه‌ها مناسب است.

  • انرژی بار پرو استار

یکی دیگر از بهترین پروتئین بارهای موجود در ایران، انرژی بار پرو استار است. البته همانطور که از نام آن مشخص است، بیشتر به تامین انرژی بدن کمک می‌کند. اما حاوی ۲۰ درصد پروتئین می‌باشد و بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد. 

این محصول حاوی ترکیباتی مانند کربوهیدرات و چربی است. می‌توانید انرژی بار پرو استار را به عنوان میان وعده میل کنید. این ماده از تحلیل ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند و باعث افزایش حجم عضلات می‌شود. همچنین خستگی شما را کاهش می‌دهد و بهترین گزینه برای تامین انرژی ورزشکاران هنگام انجام دادن فعالیت‌های بدنی است.

سخن پایانی

سعی کردم به طور کامل درباره پروتئین بار و ویژگی‌های اون توضیح بدم. پروتئین بار برای افراد مناسبه که تمایل چندانی برای مصرف مکمل‌های ورزشی و غذایی ندارن. البته می‌تونین در کنار مصرف پروتئین بار مکمل‌های ورزشی هم مصرف کنین و محدودیتی در این باره وجود نداره.

 این ماده به شکل‌های مختلف بسته‌بندی و وارد بازار می‌شه. برای تهیه پروتئین بار رژیمی از مقدار قابل توجهی پروتئین، آجیل، میوه خشک، شکلات و چیزهایی مثل این استفاده می‌شه. پروتئین بار می‌تونه یک میان وعده یا صبحانه عالی برای ورزشکاران یا بدنسازان باشه.

 البته افراد محصل یا دانشجوها هم می‌تونن این ماده غذایی خوشمزه رو مصرف کنند. با توجه به اینکه این ماده سرشار از پروتئینه، باید قبل از مصرفش با متخصص تغذیه مشورت کنین. متخصص‌های تغذیه مجموعه فیت کلاب بهترین مکمل‌های غذایی رو به شما پیشنهاد میدن تا به تناسب وزن و فرم بدنه ایده‌آل خودتون برسین. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با کارشناس‌های مجموعه تماس بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه