شکلات تلخ چند درصد بخوریم؟

شکلات تلخ چند درصد بخوریم؟

شکلات از دانه‌های لوبیایی شکل درخت کاکائو بدست می‌آید. این دانه‌ها به شکل خام قابل مصرف نبوده و دارای طعم تلخ نامطلوبی هستند؛ اما با سپری کردن فرآیند تخمیر و تغییراتی که توسط کشاورزان و تولیدکنندگان انجام می‌شود، سرانجام فرآورده‌ای به نام شکلات تولید شده که در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. این فرآیند در اولین مرحله شامل تخمیر و خشک کردن دانه‌ها بوده و سپس با آسیاب کردن دانه‌ها، به  صورت مایع شکلات و کرۀ کاکائو در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد تا در تولید فرآورده‌های ثانویه استفاده شود.

علاوه بر اینکه برخی افراد به طعم شکلات تلخ علاقه داشته و آن را میل می‌کنند؛ جالب است بدانید این شکلات تلخ حتی در برخی رژیم‌های غذایی نیز جای دارد و برخی ورزشکاران حتی حین رعایت رژیم‌های غذایی، شکلات تلخ را مصرف می‌کنند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به بررسی خواص شکلات تلخ و میزات مصرف آن خواهیم پرداخت، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ نسبتا، نزدیکترین فرآورده به دانه‌های کاکائوی طبیعی است. این محصول ترکیب مواد جامد حاصل از آسیاب دانه‌ها و کرۀ  کاکائو است و برای درجه بندی میزان تلخی مد نظر مصرف کنندگان، به آن شکر افزوده شده و شکلات‌های تلخ با درصدهای مختلف تلخی که هم اکنون در بازار موجود است را تشکیل می دهد.

خواص شگفت انگیز شکلات تلخ

خواص شگفت انگیز شکلات تلخ
خواص شگفت انگیز شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای خواص بسیار زیادی است و پیشنهاد می‌کنیم، اگر شما علاقه‌مند به طعم خاص آن هستید حتما آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

  • حاوی آنتی اکسیدان

در ترکیبات این دانۀ جادویی، آنتی اکسیدان بسیار زیادی وجود دادر که برای سلامت قلب و جلوگیری از بروز حملات قلبی مناسب است.

  • کاهش سطح کلسترول

 مصرف شکلات تلخ با کاهش سطح کلسترول موجود در شریان‌ها، از افزایش فشار خون و انباشته شدن چربی در رگ‌ها، جلوگیری نموده و خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

  • حاوی منیزیم و آهن

در ترکیبات شکلات تلخ، مقدار قابل توجهی منیزیم و آهن وجود دارد که از مهمترین عناصر برای سلامتی هستند و تاثیر بسزایی در انقباضات عضلانی و اکسیژن رسانی دارند .در هر یک گرم شکلات تلخ (معادل 28 گرم ) مقدار 64.4 میلی گرم منیزنیم و 3.37 میلی گرم آهن وجود دارد.

  • حاوی منگنز و مس

جدا از این دو ماده معدنی غنی، شکلات تلخ حاوی منابع ارزشمند دیگری مانند منگنز و مس است که در تنظیم سوخت و ساز بدن و ترشح بیشتر آنزیم‌های تولید کننده انرژی و افزایش سرعت انتقال دهنده‌های عصبی تاثیر دارند. از این رو افرادی که شکلات تلخ مصرف می‌کنند از لحاظ سطح انرژی نسبت به افراد دیگر، بالاتر هستند و مغز این افراد سرعت پردازش بالاتری دارد.

  • تاثیر بر باکتری های مفید روده

از دیگر خواص مهم شکلات تلخ می‌توان به تاثیر آن بر باکتری‌های مفید روده اشاره نمود. درون سیستم گوارش بدن، باکتری‌هایی وجود دارند که به حفظ سلامتی روده و از بین بردن باکتری‌های مضر کمک می‌کنند. مصرف شکلات تلخ مانند یک سوخت برای این باکتری‌های مفید بوده و به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، ارتباط خاصی میان عملکرد سیستم گوارش و حالات روحی افراد وجود دارد .بنابراین مصرف شکلات تلخ با کیفیت، تاثیر مستقیم بر بهبود روحیه شما دارد.

  • جلوگیری از ترشح هورمون‌ های استرس

شکلات تلخ با افزایش سرعت پردازش مغز و آزادسازی هورمون‌های شادی، باعث جلوگیری از ترشح هورمون‌های استرس می‌شود. بسیاری از افراد به علت استرس، دچار پرخوری عصبی خواهند شد و مصرف شکلات تلخ به مقدار لازم و در زمان مناسب، باعث کاهش اضطراب شده و روحیه را بهبود می‌بخشد.

  • دیگر فواید شکلات تلخ

دیگر فواید شکلات تلخ شامل موارد زیر است:

    1. افزایش و بهبود عملکرد مغز
    2. تاثیر بر عملکرد مقاومت به انسولین در بدن
    3. دارای خاصیت ضد التهابی
  • تاثیر شکلات تلخ در لاغری

بررسی کالری شکلات ‌های تلخ

کالری شکلات‌های تلخ با توجه به درصد‌های آنها متفاوت است.

  • شکلات‌ های تلخ 30٪ تا 50٪ دارای 548 کالری و حاوی:

 

61 ‌گرم کربوهیدارت 7 گرم فیبر
4.9 ‌گرم پروتئین 48 گرم قند
31 گرم چربی 43 گرم کافئین

 

  • شکلات ‌های تلخ 70٪ تا 98٪ دارای 648 کالری و حاوی:

46 گرم کربوهیدارت 11 گرم فیبر
6.6 گرم پروتئین 23 گرم قند
36 گرم چربی 80 گرم کافئین

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

شکلات تلخ چطور باعث لاغری می‌شود؟

همانطور که مطالعه نمودید، میزان کالری شکلات تلخ با افزایش میزان درصد تلخی آن، افزایش می‌یابد. مصرف شکلات تلخ به مقدار تعیین شده، توسط متخصصین تغدیه یا مشاوران تغذیه که متناسب با رژیم غذایی شما تهیه می‌شود؛ با ارسال سیگنال‌های احساس سیری به مغز مانع پرخوری و کاهش اشتهای کاذب می‌شود.

اما چطور؟

درون شکلات تلخ ماده‌ای به نام فلانوئید وجود دارد که نوعی آنتی اکسیدان تلقی شده و موثر در تقویت سلامتی و کاهش خطر ابتلا به دیابت است. فلانوئید باعث کمک به جذب بهتر قند موجود در مواد غذایی (گلوکز) شده و پتانسیل مقاومت انسولین که نوعی اختلال عملکردی در پانکراس است را کاهش می‌دهد.

شکلات تلخ دارای فیبر و پروتئین به مقدار کافی است و می‌تواند تا ساعات طولانی شما را سیر نگه‌دارد. بهترین زمان برای مصرف شکلات تلخ، نیم ساعت قبل از مصرف وعده‌های غذایی است. مصرف شکلات تلخ قبل از خواب توصیه نمی‌شود.

چرا قبل از خواب نباید شکلات تلخ بخوریم؟

درون شکلات تلخ، ماده‌ای به نام کافئین وجود دارد. در طول روز و با انجام فعالیت‌های روزانه، مقدار انتقال دهنده‌ای به نام آدنوزین افزایش می‌یابد که باعث می‌شود در انتهای روز، شما تمایل به خواب و استراحت پیدا کنید. کافئین که یک مادۀ طبیعی محرک است، در روده جذب شده و پس از انتقال به کبد و تاثیر بر مغز، در مسدود کردن انتقال دهندۀ آدنوزین و افزایش ترشح آدرنالین که باعث افزایش هوشیاری و بی‌خوابی می‌شود، نقش دارد.

فواید کافئین شامل سم زدایی کبد، هوشیاری و تمرکز بیشتر و تحریک رشد مو در زنان و مردان است، اما مصرف زیادتر از حد مشخص شده، موجب عوارضی مانند اضطراب، بی‌قراری، بی‌خوابی و تپش قلب می‌شود. نکتۀ حائز اهمیت این است که بسیاری از شرکت‌های تولید کنندۀ محصولات شکلاتی برای افزایش انرژی، به محصولات خود کافئین اضافه می‌کنند که مصرف طولانی مدت آنها برای سلامتی شما مناسب نمی‌باشد. 

شکلات تلخ و درصدهای آنها

همانطور که در بخش اول به آن اشاره شد، شرکت‌های تولید کننده با توجه به تقاضای مشتریان و مصرف کنندگان، شکلات تلخ را در درجات مختلف تلخی تولید می‌کنند.

شرکت‌های مختلف درصدهای متفاوتی از تلخی را در ارائه محصولاتشان تهیه می‌کنند؛ اما به طور میانگین درصدهای شکلات تلخ شامل 30% – 50% – 70% – 80% – 90% و 98% می‌باشد. در ادامه به توضیح مختصری در خصوص هر یک از درصدهای زیر ارائه می‌شود.

شکلات تلخ 30% 

کمترین میزان شکلات تلخ را داشته و از شکر برای کاهش طعم تلخی استفاده می‌شود و هیچگونه محدودیت مصرفی برای افراد نداشته و حتی مصرف آن برای کودکان نیز ممکن می‌باشد.

شکلات تلخ 50% 

 دارای حد متوسطی از شکلات تلخ است و مقداری طعم تلخ آن حین مصرف، مشخص‌تر از شکلات‌های تلخ 30% می‌باشد. مصرف این شکلات برای افرادی که مشکلات معده مانند رفلاکس و بی‌خوابی دارند توصیه نمی‌شود. افراد دارای مشکلات کلیوی نیز در مصرف این شکلات باید حد مجاز که پزشک برایشان مشخص نموده را رعایت کنند تا مواد معدنی موجود در شکلات تلخ موجب اختلال در عملکرد کلیه و سیستم دفع نشود.

  • شکلات تلخ 70% 

 طعم تلخ شکلات به شکل مشخص برای مصرف کنندگان قابل درک است و بسیاری از تولیدکنندگان این درصد از شکلات را با کمک میوه‌ها طعم‌دار می‌کنند. این شکلات تلخ به شکل واضح‌تری تاثیرات مصرف شکلات تلخ بر بدن را نشان می‌دهد که شامل افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد بدن می‌باشد.

  • شکلات تلخ 80% 

 طعم تلخ در این دسته به شکل واضح وجود دارد و میزان شکر مصرفی در آن کمترین حد است. مقدار آنتی اکسیدان و منابع معدنی موجود در شکلات تلخ 80% بسیار زیاد است.

  • شکلات تلخ 90% 

 تلخ‌ترین نوع شکلات تلخ که طرفداران خاص خود را دارد، شکلات تلخ 90% است. مصرف این دسته باید کنترل شده باشد، چراکه زیاده روی در مصرف آن موجب ایجاد مشکلاتی مانند تپش قلب و بی‌خوابی می‌شود.

  • شکلات تلخ 98٪

بالاترین درجۀ شکلات تلخ موجود در تمامی بازارها، 98% است. علت اختلاف دو درصدی آن بخاطر مواد نگهدارنده‌ای است که تولید کنندگان برای حفظ محصولات استفاده می‌کنند و حاوی مقداری شیر است. نکته‌ای که شاید برای شما نیز جالب باشد این است که به طور معمول نباید شکلات تلخ حاوی شیر باشد، اما به علت استفاده مشترک محصولات شکلات شیری و شکلات تلخ از دستگاه‌های یکسان در شرکت‌های تولیدکننده، همواره این دو بر یکدیگر تاثیر گذاشته و آخرین درجۀ تلخی که می‌توان برای شکلات تلخ بدست آورد، 98% است.

شکلات تلخ برای لاغری و کاهش وزن واقعا مفیده ؟

بهترین درصد شکلات تلخ 

بهترین درصد برای شکلات تلخ شامل 70% و 80% و 90% می‌باشد. این دسته بندی به علت کمترین میزان شکر برای کاهش تلخی است و از میزان کالری کمتری برخوردار بوده و برای کاهش وزن نیز در رژیم‌های غذایی استفاده می‌شوند. این شکلات‌های تلخ دارای آنتی اکسیدان‌های بسیار بوده و از نظر منابع معدنی بسیار غنی هستند. خاصیت فراوان این دسته بندی از شکلات تلخ، مانع مصرف بیش از حد آن نبوده و برخلاف انتظار باید با دقت بیشتری مصرف شوند.

کلام آخر درباره شکلات تلخ

دانه‌های جادویی کاکائو که سرانجام به شکل شکلات به دست ما می‌رسند، دارای ترکیبات ارزشمند بسیاری و از غنی‌ترین منابع مصرفی هستند. از سراسر دنیا و با هر سن و سلیقه‌ای، مردم طرفدار شکلات و فرآورده‌های آن می‌باشند. این دانه‌هایی که منبع عناصرارزشمندی مانند منیزیم و آهن و مس، منگنز وآنتی اکسیدانی هستند، از قلب شما محافظت نموده و حملات قلبی را کاهش می‌دهند.

بهترین نوع، شکلات تلخی است که کمترین میزان شکر را داشته و در متابولیسم و کاهش وزن بسیار موثر است. شکلات‌های تلخ با وجود خاصیت‌های فراوانشان، همواره نیازمند دقت در میزان مصرف هستند و استفادۀ زیاد از حد آن، موجب تپش قلب و بی‌خوابی می‌شود. مناسب ترین درصد برای شکلات تلخ شامل 70% است که میانگین بوده و برای افرادی که بیماری و شرایط خاص ندارد هیچ ممنوعیتی ندارد.

همانطور که بیان شد، بهتر است اگر دچار بیماری خاصی هستید یا تمایل به افزایش و کاهش وزن دارید، میزان مصرف و درصد شکلات تلخ را از پزشک متخصص خود یا پزشک تغذیه جویا شوید. اکثر ورزشکارانی که از یک رژیم غذایی خاص پیروی می‌کنند، مجاز به مصرف حد معینی از شکلات تلخ هستند. از این رو اگر به دنبال یک رژیم غذایی متناسب با شرایط بدنی خود هستید پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه تخصصی فیت کلاب در تماس بوده و یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی شخصی سازی شده دریافت نمایید. متخصصین مجموعه فیت کلاب همواره در تلاش هستند، بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهند.

2 Responses

  1. سلام.من قندخون 450دارم واز شکلات تلخ استفاده میکنم تشکر میکنم به خاطر راهنمایی شما امیدوارم پیروز سربلند باشی بسیار مفید بود این مطالب ارزش بالایی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه