روش های تهیه بستنی رژیمی ؛ فواید مصرف بستنی رژیمی 

روش های تهیه بستنی رژیمی ؛ فواید مصرف بستنی رژیمی 

بستنی پرطرفدارترین دسر منجمد در تمام جهان است. کمتر کسی پیدا می‌شود که به بستنی علاقه نداشته باشد. این میان وعده لذیذ و خوشمزه، سرشار از کلسیم است و انواعی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند. اغلب افراد تصور می‌کنند، بستنی برای بدن ضرر دارد یا چاق کننده است. البته این تصور تا حدودی درست است. 

زیرا این ماده غذایی سرشار از کالری می‌باشد. اما جالب است بدانید اغلب ورزشکاران یا بدنسازان برای تامین مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود، بستنی مصرف می‌کنند. البته این بستنی تا حدودی با بستنی‌های صنعتی یا بستنی‌هایی که در کافه‌ها وجود دارد، متفاوت است. اغلب ورزشکاران بستنی رژیمی مصرف می‌کنند که طعم بسیار لذیذی دارد و در عین حال سالم است.

 برای تهیه یک بستنی معمولی، از شیر خامه و شکر استفاده می‌شود. ممکن است دستورالعمل تهیه بستنی رژیمی تا حدودی با بستنی‌های دیگر متفاوت باشد. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره بستنی رژیمی و ویژگی‌های آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فواید مصرف بستنی رژیمی 

فواید مصرف بستنی رژیمی 
فواید مصرف بستنی رژیمی 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که به ذهن بسیاری از افراد می‌رسد، این است که آیا بستنی رژیمی فایده‌ای برای بدن دارد؟ قطعاً درصد مواد چاق کننده مثل کالری یا شکر، در بستنی‌های رژیمی کمتر از سایر بستنی‌ها است. با این حال، این ماده غذایی دارای فوایدی می‌باشد که در ادامه برای شما بیان می‌شود: 

  • منبع خوب برای تأمین کلسیم

بستنی رژیمی درست مانند بستنی معمولی، حاوی مقدار زیادی کلسیم است و درصد قابل توجهی از کلسیم مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد. البته مشروط بر اینکه برای تهیه بستنی‌های رژیمی، از شیر استفاده شود. این ماده غذایی، سرشار از ویتامین و پروتئین می‌باشد و برای افرادی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند مناسب است. 

البته مصرف بیش از حد بستنی رژیمی توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است باعث افزایش وزن و انقباض عروق شود. متخصصان تغذیه معتقد هستند، کودکان ۴ تا ۸ سال به راحتی می‌توانند به صورت روزانه یک بستنی معمولی یا بستنی رژیمی مصرف کنند. میزان کالری و درصد مواد معدنی موجود در بستنی، با توجه به دستورالعمل تهیه آن متفاوت است. 

به عنوان مثال بستنی سنتی‌ ایرانی، سرشار از خامه زعفران و کالری است. این بستنی‌ها کلسیم، فسفر و پروتئین بدن را فراهم می‌سازند. همچنین به سلامت دندان‌ها و استخوان کمک می‌کنند. اما در عین حال چاق کننده هستند و باعث تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو می‌شوند.

  • تقویت استخوان‌ها (جلوگیری از پوکی استخوان)

اگر برای تهیه بستنی رژیمی از شیر استفاده شود، تاثیر بسیار زیادی بر تقویت و سلامت استخوان‌ها خواهد داشت. زیرا شیر سرشار از کلسیم است و به تقویت استخوان یا جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. علاوه بر این بستنی برای افزایش انرژی، محافظت از دندان‌ها و تقویت لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

  • محافظت از قلب

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص بستنی برای قلب، کاهش خطر حملات قلبی است. معمولاً برای تهیه بستنی از ترکیباتی مانند شکلات استفاده می‌شود. در برخی مواقع، می‌توان برای تهیه بستنی‌های رژیمی نیز از شکلات استفاده کرد. ترکیباتی به نام فلاونوئید در شکلات وجود دارد که به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کند و خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، شکلات سرشار از آنتی اکسیدان است و التهابات بدن را کاهش می‌دهد.

  • افزایش انرژی بدن و شادی آور

هر نوع بستنی مثل بستنی معمولی یا بستنی رژیمی، باعث افزایش انرژی بدن می‌شود. اگر احساس خستگی شدیدی دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش انرژی بدن خود بستنی مصرف کنید. مطالعات انجام شده روی این ماده غذایی نشان می‌دهد، بستنی تاثیر بسیار زیادی بر ترشح هورمون‌های شادی دارد.

 زمانی که بستنی مصرف می‌کنید، هورمونی به نام سروتونین در بدن ترشح می‌شود که باعث تغییر روحیه شما خواهد شد. این هورمون به عنوان هورمون شادی شناخته می‌شود. به همین دلیل، سطح انرژی و احساس شادی بعد از مصرف بستنی افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بستنی برای کنترل استرس و درمان افسردگی موثر است.

  • بهبود عملکرد مغز

بر اساس مطالعات انجام شده، بستنی رژیمی تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد مغزی دارد و حافظه را تقویت می‌کند. برای اثبات این مسئله یک پژوهش انجام شد. در این تحقیق، از افراد خواسته شد تا هنگام صبح بستنی میل کنند. 

از یک گروه دیگر درخواست شد تا هنگام صبح آب خنک میل کنند. نتیجه مطالعه نشان داد افرادی که بستنی مصرف می‌کردند، هوشیاری بیشتری نسبت به افرادی داشتند که آب خنک مصرف کرده بودند. زیرا مصرف بستنی باعث افزایش سطح هورمون دوپامین در بدن می‌شود. این هورمون نقش مهمی در تقویت حافظه و دستگاه عصبی دارد.

  • کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن

بستنی رژیمی برخلاف بستنی معمولی چاق کننده نیست. این بستنی به کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. به طور کلی مطالعات نشان می‌دهد، مصرف خوراکی‌های سرد باعث افزایش دمای بدن و سوخت و ساز می‌شود.

 زمانی که سوخت و ساز بدن افزایش یابد، شخص کالری بیشتری از دست خواهد داد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد؛ بانوانی که به صورت روزانه یک اسکوپ بستنی کم چرب مصرف می‌کنند، ۲۶ درصد بیشتر از سایر افراد کاهش وزن دارند. البته کلسیم موجود در بستنی نیز بر افزایش متابولیسم بدن موثر است.

روش های تهیه بستنی رژیمی 

روش های تهیه بستنی رژیمی 
روش های تهیه بستنی رژیمی 

حالا که اطلاعات کاملی درباره فواید بستنی رژیمی به دست آوردید، پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های تهیه این بستنی مطلع شوید. برخی از تکنیک‌های تهیه بستنی رژیمی خانگی شامل موارد زیر هستند:

  • بستنی سالم با موز و کاکائو

برای اینکه یک بستنی سالم و رژیمی داشته باشید، نیازی نیست ترکیباتی مانند موز و کاکائو را از برنامه غذایی خود حذف کنید. کافی است دستورالعمل تهیه بستنی را تغییر دهید. این بستنی لذیذ و خوشمزه، صرفاً به دو ماده اولیه یعنی موز منجمد و خرد شده و پودر کاکائو نیاز دارد. مراحل تهیه بستنی رژیمی با موز نیز بسیار ساده هستند. 

در مرحله اول، مقداری موز خرد شده را در یک مخلوط کن یا غذاساز بریزید. سپس مخلوط کن را روی سرعت بالا تنظیم کرده و آن را روشن کنید. در نهایت، موز باید به یک ماده غلیظ و کرم رنگ تبدیل شود. سپس موز له شده را از دستگاه خارج کرده و در یک کاسه بریزید. مقداری پودر کاکائو به آن اضافه کنید. 

سپس محتویات کاسه را با یکدیگر مخلوط کنید. بستنی آماده شده را در یک ظرف مناسب بریزید. سپس آن را برای بازه زمانی ۱۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. بعد از اینکه بستنی به اندازه کافی منجمد شد، می‌توانید آن را از فریزر خارج کرده و سرو کنید.

  • بستنی سالم با سیب زمینی شیرین 

یکی دیگر از بهترین بستنی‌های رژیمی، بستنی با سیب زمینی شیرین است. البته شاید در وهله اول تصور کنید، سیب زمینی شیرین نباید برای تهیه بستنی مورد استفاده قرار گیرد. اما جالب است بدانید، بسیاری از افراد نتوانستند طعم سیب زمینی شیرین را در این بستنی حس کنند. علاوه بر سیب زمینی شیرین، به مقداری شکر نارگیل، شیر نارگیل و شکلات چیپسی نیاز خواهید داشت.

 البته شکلات چیپسی دارای مقدار قابل توجه کالری است. بنابراین بهتر است به صورت محدود مصرف شود. برای تهیه این بستنی، کافی است مقداری سیب زمینی شیرین پخته شده را در مخلوط کن بریزید. سپس به آن شکر نارگیل و شیر نارگیل را اضافه کنید. ترجیحاً می‌توانید مقدار کمی نارگیل به مواد اولیه اضافه کنید. در مرحله بعد، مخلوط کن را روشن کنید تا تمام مواد اولیه با یکدیگر ترکیب شوند. در نهایت بستنی را در یک ظرف بریزید و برای چند ساعت در فریزر قرار دهید. 

  • طرز تهیه بستنی رژیمی نسکافه ‌ای

اگر به دنبال یک بستنی رژیمی با طعم نسکافه هستید، پیشنهاد می‌کنیم این بستنی را امتحان کنید. برای تهیه این دسر، به یک عدد موز، یک قاشق مرباخوری پودر نسکافه، نصف پیمانه شیر، یک قاشق غذاخوری شیره و یک قاشق غذاخوری ثعلب نیاز دارید. ابتدا مقداری شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. 

کمی صبر کنید تا شیر گرم شود. بعد از آن، ثعلب را به شیر اضافه کنید. محتویات ظرف را به خوبی هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند. سپس این ترکیب را از روی گاز بردارید و کمی صبر کنید تا خنک شود. سپس مواد داخل ظرف را درون مخلوط کن بریزید. مقدار کمی ثعلب به آن اضافه کنید. سپس موز، شیره و پودر نسکافه را درون مخلوط کن بریزید. تمام محتویات مخلوط کن را با یکدیگر ترکیب کنید تا یک مایع یک دست به دست آید. سپس مایع بستنی را در یک قالب بریزید و آن را در فریزر قرار دهید.

  • طرز تهیه بستنی یخی توت فرنگی رژیمی

بستنی یخی توت فرنگی، یک بستنی سالم با طعم میوه است که با استفاده از چند ماده اولیه ساده مثل ماست یونانی و توت فرنگی تهیه می‌شود. برای تهیه این بستنی، باید در مرحله اول مقداری توت فرنگی در غذاساز بریزید. سپس غذاساز را روشن کنید تا توت فرنگی به پوره تبدیل شود. برای شیرین کردن بستنی از عسل استفاده کنید. البته نباید مقدار زیادی عسل به مواد اولیه اضافه کنید. در مرحله بعد، ماست یونانی را به پوره توت فرنگی اضافه کنید. سپس تمام مواد اولیه را با یکدیگر مخلوط کنید. مایه بستنی را در قالب بریزید و برای چند ساعت در فریزر قرار دهید.

  • طرز تهیه بستنی رژیمی طالبی

این بستنی سالم و خوشمزه، با استفاده از چند ماده اولیه ساده مثل شکر یا عسل، طالبی و شیر تهیه می‌شود. برای تهیه بستنی ابتدا باید تعدادی طالبی را بشویید و پوست بکنید. سپس آن را به چند تکه کوچک برش بزنید و برای بازه زمانی ۴ ساعت در فریزر قرار دهید. در مرحله بعد، طالبی‌های یخ زده خرد شده را از فریزر خارج کنید. 

سپس آن‌ها را در مخلوط کن بریزید و مقداری شکر و شیر به آن اضافه کنید. سپس تمام مواد اولیه را با یکدیگر مخلوط کنید. در نهایت، مایه بستنی را در قالب بریزید و در فریزر قرار دهید. می‌توانید به جای شکر، از عسل استفاده کنید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره بستنی رژیمی توضیح داده شد. بستنی یکی از محبوب‌ترین دسرها در تمام جهان است و طعم‌های مختلفی دارد. متاسفانه برای تهیه برخی بستنی‌ها، از مواد اولیه چاق کننده مثل شکر، شکلات، شیر پرچرب و مواردی مانند این استفاده می‌شود. مصرف بیش از حد بستنی نه تنها بر چاقی تاثیر می‌گذارد، بلکه خطر بروز بیماری دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

 اما هیچ جای نگرانی نیست. زیرا شما می‌توانید دستورالعمل‌های سالم‌تر را دنبال کنید. دستورالعمل‌های تهیه بستنی‌های رژیمی بسیار متنوع هستند. برای تهیه این بستنی‌ها، از مقدار کمتری شکر یا ترکیبات چاق کننده استفاده می‌شود. اگر به مصرف مواد غذایی رژیم علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید.

 متخصصان این مجموعه، بهترین دستورالعمل‌های تهیه بستنی رژیمی را در اختیار شما قرار می‌دهند. علاوه بر این، یک برنامه غذایی کامل به شما ارائه خواهند داد که تاثیر بسیار زیادی بر تناسب اندام و حفظ سلامتی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه