قرص دوپامین ؛ کاربرد و عملکرد قرص دوپامین در بدن

قرص دوپامین

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که به عنوان پیام رسان شیمیایی بین دو سلول عصبی شناخته می‌شود. این ماده در مغز ساخته می‌شود و باعث ایجاد ارتباط بین سلول‌های عصبی مغز و سلول‌های ماهیچه‌های بدن خواهد شد. دوپامین تاثیر بسیار زیادی بر خلق و خو، حافظه، انگیزه و مواردی مانند این دارد. ممکن است میزان تولید این ماده در بدن برخی افراد کاهش یابد. در این حالت، پزشک برای بیمار قرص دوپامین تجویز خواهد کرد تا روحیه بهتری داشته باشد. 

برخی مطالعات نشان می‌دهد، دوپامین باعث بهبود خواب می‌شود و بر یادگیری نیز موثر است. این ماده به عنوان یک هورمون در جریان خون ترشح می‌شود. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره قرص دوپامین و ویژگی‌های آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید.

کاربرد قرص دوپامین در بدن 

کاربرد قرص دوپامین در بدن 
کاربرد قرص دوپامین در بدن
  • زمانی که بدن شما در یک شرایط استرس‌زا قرار دارد، دوپامین همه چیز را کنترل می‌کند‌.
  • این ماده باعث آرامش و منقبض شدن عروق خونی می‌شود.
  • قرص دوپامین برای افسردگی مناسب است.
  • میزان تولید انسولین را کاهش می‌دهد.
  • به دفع ادرار کمک می‌کند. 
  • یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای آن در بدن، کاهش فشار خون است. بنابراین تغییر میزان این ماده در بدن انسان، باعث بروز مشکلات گوناگونی خواهد شد.

نحوه عملکرد قرص دوپامین

نحوه عملکرد این قرص در بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال تعداد و محل گیرنده‌های این دارو، تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد آن دارند. قرص دوپامین در حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه بعد از مصرف، به طور کامل جذب بدن می‌شود. فرایند تجزیه و متابولیزه شدن آن در کبد، کلیه و پلاسما انجام می‌شود. نوراپی‌نفرین یکی از مشتقات حاصل از متابولیزه شدن دوپامین است که تاثیر بسیار زیادی بر خلق و خو دارد. البته برخی محصولات جانبی دیگر نیز تولید می‌شوند که هر کدام وظایف خاصی را در بدن بر عهده دارند..

تغییر سطح دوپامین در بدن، باعث بروز چه بیماری ‌هایی می شود؟

تغییر سطح دوپامین در بدن، باعث بروز مشکلات گوناگونی خواهد شد. در ادامه برخی از این مشکلات را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • مشکلات روانی

کاهش یا افزایش بیش از حد این ماده در بدن انسان، باعث بروز مشکلات روانی می‌شود. این ماده به صورت مستقیم بر خلق و خو موثر است. بنابراین ممکن است باعث بروز احساسات گوناگون مثل عصبانیت، غم شدید، افسردگی و مواردی مانند این شود.

  • اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یکی دیگر از مشکلات ذهنی است که به علت کمبود دوپامین در بدن بروز پیدا می‌کند. در این بیماری، فرد دچار توهم می‌شود.

  • بیش فعالی ADHD

 یکی دیگر از مهم‌ترین اثرات ناشی از تغییر سطح دوپامین در بدن، ابتلا به بیماری بیش فعالی است. محققان تحقیقات گوناگونی درباره علل بروز این بیماری انجام می‌دهند. هنوز دلایل بروز این مشکل به صورت دقیق مشخص نیست. اما برخی پژوهشگران معتقد هستند، بیش فعالی بر تغییر سطح دوپامین در بدن موثر است. البته عوامل ژنتیکی نیز باعث بروز این مسئله می‌شوند. بیماران می‌توانند با مصرف داروی ریتالین، وضعیت خود را بهبود ببخشند.

  • پارکینسون و آلزایمر

ابتلا به بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزایمر، از دیگر نشانه‌های تغییر سطح میزان دوپامین در بدن است. مطالعات نشان داده است، میزان تولید دوپامین در افرادی که به بیماری پارکینگتون و آلزایمر مبتلا هستند تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در نتیجه، پیام‌های عصبی به شکل مناسبی هدایت نمی‌شوند.

چگونه و چه زمانی قرص دوپامین مصرف کنیم؟

بهتر است برای مصرف قرص دوپامین به پزشک مراجعه کنید. هرگز به شکل خودسرانه برای مصرف این قرص اقدام نکنید. زیرا ممکن است آسیب‌های شدیدی به بدن شما وارد شود. پزشک معمولا زمانی این قرص را تجویز می‌کند که فرد دچار اختلالات اضطرابی شده باشد. تغییرات شدید خلق و خو یا افسردگی طولانی مدت، باعث آسیب‌های گوناگون می‌شوند و نشان دهنده کمبود دوپامین در بدن هستند.

 در این حالت، قرص دوپامین ممکن است به بهبود وضعیت فعلی بیمار کمک کند. در شرایط معمولی، بدن به تنهایی می‌تواند میزان تولید دوپامین را تنظیم کند. با این حال، عوامل محیطی تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد داخلی بدن دارند.  به عنوان مثال مصرف بیش از حد تنباکو، الکل یا دنبال کردن رژیم‌های غذایی نامناسب، باعث کاهش تولید این ماده در بدن خواهد شد. در چنین شرایطی، قرص دوپامین در دوزهای بالا برای بیمار تجویز می‌شود.

 شکل های مختلف مصرف دوپامین

 این ماده صرفاً به صورت قرص مصرف نمی‌شود. بلکه به شکل‌های دیگر مثل دمنوش یا محلول تزریقی نیز مصرف می‌شود. آمپول دوپامین نیز وارد بازار شده است که تاثیر سریعی بر درمان برخی اختلالات دارد. همچنین می‌توانید بخشی از دوپامین مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید. این مکمل‌ها باعث افزایش سطح این ماده در بدن می‌شوند. یعنی حاوی ترکیباتی هستند که عملکردی مشابه به انتقال دهنده عصبی طبیعی دوپامین دارد. این ترکیب مصنوعی، می‌تواند به بهبود وضعیت بدن کمک کند.

عوارض جانبی قرص دوپامین چیست؟

مصرف بیش از حد این قرص، باعث بروز عوارض گوناگونی خواهد شد. به هیچ وجه بدون نسخه پزشک برای خرید این دارو اقدام نکنید. ‌ عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو، به عوامل گوناگونی مثل نوع دارو، دوز مصرف، مدت زمان مصرف و ویژگی‌های بدن فرد بستگی دارد. عوارض ممکن است با توجه به این عوامل، شدید یا خفیف باشد. در اغلب افراد، عوارض جانبی ناشی از مصرف دوپامین بعد از گذشت چند روز از بین می‌رود. اما در برخی دیگر، ممکن است باعث بروز مشکلات شدیدتر شود. 

اگر مصرف این قرص را به صورت ناگهانی قطع کنید، شرایط بدتر خواهد شد. برخی از رایج‌ترین عوارض جانبی آن شامل موارد زیر هستند: 

  • اضطراب
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • آبریزش بینی
  • یبوست
  • سوزش سردل
  • استفراغ
  • خواب آلودگی 
  • درد قفسه سینه
  • سبکی سر
  • فشار خون پایین
  • بی حسی
  • ضربان قلب نامنظم
  • تیره شدن رنگ پوست

افرادی که این عوارض را مشاهده می‌کنند، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنند. در غیر این صورت، آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن وارد خواهد شد.

اگر دچار تهوع شدید، قرص حالت تهوع می‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت علائم را کاهش دهید. برای اطلاعات بیشتر با مجله تخصصی فیت کلاب همراه باشید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

هنگام مصرف قرص دوپامین چه اقدامات احتیاطی باید رعایت شود؟

با توجه به اینکه عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو بسیار زیاد هستند، بنابراین بهتر است هنگام مصرف قرص دوپامین برخی اقدامات را رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین اقدامات این است که قبل از مصرف، درباره حساسیت‌های بدنی خود با پزشک صحبت کنید. اگر سابقه مصرف داروهای خاصی را دارید یا به بیماری‌های خاصی مبتلا شده‌اید، باید به پزشک اطلاع دهید. 

مکمل‌های حاوی دوپامین، ممکن است شامل ترکیبات دیگری نیز باشند که به بدن برخی افراد آسیب می‌زنند. اگر به بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های مربوط به ریه مبتلا شده‌اید، بهتر است حتماً با پزشک مشورت کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، عدم قطع مصرف دارو به صورت ناگهانی است. 

فراموش کردن مصرف یک دوز قرص دوپامین 

پیشنهاد می‌کنیم این قرص را طبق تجویز پزشک در ساعات مشخص شده مصرف کنید. اما اگر یک دوز را فراموش کردید، باید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. به هیچ وجه در یک ساعت، دو قرص دوپامین را به صورت همزمان میل نکنید. اگر ساعت مصرف دوز بعدی نزدیک است، پیشنهاد می‌کنیم دوز قبلی را فراموش کنید.

عوارض مصرف بیش از حد دوپامین 

اگر دوز زیادی از این ماده وارد بدن شما شود، مشکلات شدید بروز پیدا خواهد کرد. دوپامین اضافی در قسمت‌های مختلف بدن از جمله مغز تجمع پیدا می‌کند. این مسئله باعث بروز واکنش‌های تهاجمی می‌شود و هماهنگی و خلق و خوی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

مقدار اضافی دوپامین در بدن، باعث بروز مشکلاتی مثل پرخوری، اختلال کمبود توجه، اعتیاد به مواد مخدر و مواردی مانند این می‌شود. بنابراین اگر دوز شدیدی از این ماده را به صورت روزانه مصرف می‌کنید، بهتر است بدون هیچ تاخیری به پزشک مراجعه کنید. ممکن است حتی به مصرف این ماده اعتیاد پیدا کرده باشید.

شرایط نگهداری قرص دوپامین چگونه است؟

نگهداری قرص دوپامین اهمیت بسیار زیادی دارد. این قرص باید در مکان خنک و خشک با دمای زیر ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود. بهتر است قرص دوپامین را از دسترس کودکان دور نگه دارید و آن را در تماس مستقیم با هوا نور و گرما قرار ندهید. قبل از اینکه دارو یا مکمل حاوی دوپامین را مصرف کنید، اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید.

چگونه دوپامین بدن را بدون نیاز به قرص افزایش دهیم؟

بسیاری از افراد علاقه‌ای به مصرف قرص و سایر داروها ندارند. این افراد می‌توانند دوپامین بدن خود را به صورت طبیعی افزایش دهند. در ادامه برخی از روش‌های طبیعی افزایش این ماده در بدن را به شما معرفی می‌کنیم:

  • افزایش مصرف پروتئین 

یکی از بهترین راهکارها برای افزایش دوپامین بدن بدون نیاز به قرص، مصرف پروتئین است. اگر در رژیم غذایی شما مقدار کافی پروتئین وجود داشته باشد، سطح این ماده به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که می‌دانید، ماده سازنده پروتئین اسید‌آمینه است. بدن از اسیدآمینه برای انجام بسیاری از واکنش‌ها استفاده می‌کند. 

بدن انسان قادر است برخی از اسید آمینه‌ها را تولید کند. برخی دیگر از طریق رژیم غذایی وارد بدن می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اسید آمینه‌ها که به تولید دوپامین در بدن کمک می‌کند، تیروزین است. تیروزین خود از ماده‌ای به نام فنیل آلانین تولید می‌شود. این ترکیبات در مواد غذایی گوناگون مثل بوقلمون، گوشت، تخم مرغ و حبوبات وجود دارند.

 پژوهش‌ها نشان می‌دهد دنبال کردن رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین، تاثیر بسیار زیادی بر افزایش سطح دوپامین دارد و از این طریق به بهبود حافظه و یادگیری کمک می‌کند. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم میزان مصرف چربی‌های اشباع شده را تا حد زیادی کاهش دهید. چربی‌های اشباع شده باعث کاهش دوپامین در بدن می‌شوند و بر رفتار شما تاثیر می‌گذارند.

  • افزایش مصرف پروبیوتیک 

یکی دیگر از بهترین روش‌های افزایش دوپامین طبیعی بدن، مصرف مواد غذایی پروبیوتیک است. پژوهشگران متوجه شده‌اند، روده ارتباط بسیار نزدیکی با مغز دارد. زیرا مقدار زیاد سلول عصبی در روده وجود دارد. برخی از ترکیبات و آنزیم‌های موجود در روده، در تولید این ماده نقش دارند. به عنوان مثال محققان متوجه شدند بعضی از باکتری‌های روده، به ترشح دوپامین کمک می‌کنند و بر بهبود خلق و خو موثر هستند. مصرف محصولات پروبیوتیک مثل ماست ترشی، کلم و مواردی مانند این، به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کند و سطح این ماده را افزایش می‌دهد.

  • ورزش کردن

ورزش کردن بهترین راه حل برای افزایش آندورفین و دوپامین در بدن است. زمانی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، خلق و خوی بهتری خواهید داشت و شادتر خواهید بود. یک پژوهش نشان داد انجام تمرینات یوگا برای بازه زمانی ۶۰ دقیقه طی روز، تاثیر بسیار زیادی بر افزایش دوپامین بدن دارد. علاوه بر انجام فعالیت‌های ورزش،ی می‌توانید مدیتیشن انجام دهید. مدیتیشن به معنی پاکسازی ذهن است. مطالعات نشان می‌دهد مدیتیشن تاثیر بسیار زیادی بر افزایش این ماده و بهبود خلق و خو دارد

  • خواب کافی 

میزان تولید این ماده در شب کاهش می‌یابد. اما طی روز به اندازه کافی تولید می‌شود تا نیازهای روزمره بدن را تامین کند. افرادی که تا نیمه‌های شب بیدار می‌مانند، سطح دوپامین کمتری نسبت به سایر افراد دارند. زیرا گیرنده‌های دوپامین در این افراد تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین بهتر است به صورت منظم بخوابید و به ساعات خواب خود اهمیت دهید. اگر خواب کافی داشته باشید، هوشیاری بیشتری طی روز خواهید داشت و عملکرد ذهنی شما افزایش می‌یابد.

با رژیم و ورزش
۱۲ کیلو کاهش وزن در ۳ ماه

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره قرص دوپامین توضیح داده شد. دوپامین یک ماده ضروری برای بدن است که به صورت طبیعی در مغز تولید می‌شود. این ماده تاثیر بسیار زیادی بر رفتار و خلق و خو دارد. از نظر برخی از پزشکان، دوپامین مهم‌ترین ماده برای بروز احساس خوب و احساس شادی در بدن است. برخی مسائل مثل اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، باعث کاهش تولید این ماده در بدن می‌شود. در این حالت باید برای جبران مقدار کاهش یافته، قرص حاوی دوپامین مصرف کنید. بهتر است قبل از مصرف این قرص، با متخصصان و پزشکان مربوطه مشورت کنید.

 متخصصان مجموعه فیت کلاب می‌توانند بهترین قرص افزایش دوپامین را به شما معرفی کرده و درباره مصرف این ماده به شما کمک کنند. علاوه بر این می‌توانید برای حفظ سلامتی خود از متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب برنامه غذایی دریافت کنید. این برنامه غذایی شامل غذاهای ساده و متنوع است که در سفره‌های ایرانی یافت می‌شوند و با کمترین هزینه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه