فرق پیلاتس و تی آر ایکس

فرق پیلاتس و تی آر ایکس

پیلاتس و تی آر ایکس دو ورزش بسیار محبوب هستند که برای تناسب اندام و حفظ سلامتی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این ورزش‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارند و شامل تمرینات متعددی هستند. هر دو ورزش با هدف افزایش قدرت بدن، بهبود ثبات و انعطاف پذیری و مواردی مانند این انجام می‌شوند. 

اما از روش‌های مختلفی برای رسیدن به این اهداف استفاده می‌کنند. اگر برای انتخاب یکی از این ورزش‌ها سردرگم هستید، بهتر است این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب را تا انتها مطالعه کنید. زیرا در ادامه قصد داریم درباره فرق پیلاتس و تی‌ آر ایکس توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پیلاتس چیست؟ 

پیلاتس یکی از رشته‌های ورزشی محبوب است که با هدف تقویت ماهیچه‌های مرکزی بدن و بهبود انعطاف پذیری آن انجام می‌شود. تمرینات پیلاتس تاثیر بسیار زیادی بر افزایش تعادل و حفظ وضعیت بدن دارند. به همین دلیل، ورزش مناسبی برای همه افراد هستند. یکی از مهم‌ترین مزایای این رشته ورزشی، این است که باعث ایجاد ارتباط بین ذهن و بدن می‌شود. 

یعنی با تمرکز بر حرکات بدن و تنفس کنترل شده، می‌توان ارتباط عمیقی بین ذهن و جسم ایجاد کرد. این ورزش به خصوص برای افرادی مناسب است که دارای محدودیت‌های جسمانی هستند. این ورزش توسط فردی به نام «جوزف پیلاتس» در اوایل قرن بیستم ابداع شد. هدف این فرد، بهبود آمادگی جسمانی و توانبخشی بود. جالب است بدانید، جوزف پیلاتس این ورزش را برای بهبود فعالیت‌های جسمانی رقصنده‌ها ابداع کرده بود.

تی آر ایکس چیست؟ 

تی آر ایکس چیست؟ 
تی آر ایکس چیست؟

ورزش (TRX) مخفف عبارت Total Resistance Exercise است. این ورزش شامل تمریناتی است که به صورت معلق و با استفاده از نیروی گرانش زمین انجام می‌شوند. می‌توان از این تمرینات برای بهبود قدرت تعادل و انعطاف‌ پذیری بدن استفاده کرد. این حرکات، چربی‌های اضافی بدن را تجزیه می‌کنند و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن دارند. تی آر ایکس توسط «رندی هتریک» در دهه 1990 اختراع شد. او یک سرباز سابق نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود. 

هتریک ابتدا از چند وسیله ساده برای طراحی تجهیزات تی‌ آر‌ ایکس استفاده کرد. سپس توانست تناسب اندام بدن خود را با استفاده از همین تجهیزات ساده حفظ کند. در سال ۲۰۰۱، از ارتش خارج شد. بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۵ باشگاه تی آر ایکس خود را راه اندازی کند. این باشگاه در سانفرانسیسکو راه‌اندازی شد و به سرعت مورد توجه مردم آمریکای شمالی و مردم سایر کشورهای جهان قرار گرفت.

  • تمرینات تی‌ آر‌ ایکس چگونه انجام می شوند؟

 تمرینات تی‌ آر ایکس شامل مجموعه‌ای از تمرینات با وزن بدن هستند که باعث بهبود قدرت و ثبات بخش مرکزی بدن می‌شوند. این حرکات ورزشی باعث افزایش حجم توده عضلانی خواهند شد و به بهبود استقامت بدن کمک می‌کنند. البته توجه داشته باشید که تی آر ایکس یک ورزش سرعتی نیست. 

فواید پیلاتس

این ورزش مزایای زیادی دارد و برای افرادی که به تناسب اندام فکر می‌کنند، مناسب است. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید پیلاتس را برای شما بیان می‌کنیم: 

  1. بهبود انعطاف پذیری بدن
  2. افزایش دامنه حرکتی
  3. اصلاح ساختار بدن
  4. کاهش دردهای مفصلی
  5. افزایش توان تنفسی
  6. جلوگیری از آسیب‌دیدگی

تمرینات پیلاتس باعث کاهش درد کمر و بهبود وضعیت بدن می‌شوند. به همین دلیل، برای افرادی که از مشکلات جسمانی شدید رنج می‌برند مناسب هستند. می‌توانید قدرت هسته مرکزی بدن خود را با استفاده از این حرکات افزایش دهید یا درد مفاصل را کاهش دهید. یکی از مهم‌ترین مزایای تمرینات پیلاتس، این است که باعث از بین رفتن گودی کمر شده و استرس ذهنی را از بین می‌برند. بر اساس مطالعات انجام شده در هر ۱۰ دقیقه تمرین پیلاتس، حدود ۶۰ کالری در بدن تجزیه می‌شود. 

فواید تی آر ایکس 

این ورزش مزایای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال به بهبود انعطاف پذیری و قدرت بدن کمک می‌کند، همچنین تعادل بدن را حفظ می‌کند. اگر به دنبال یک ورزش منحصر به فرد و جذاب برای بهبود تناسب اندام هستید، تی آر ایکس گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. این تمرینات ماهیچه‌های هسته مرکزی بدن را تقویت می‌کنند.

 انسان برای انجام دادن بسیاری از فعالیت‌های روزمره، به هسته بدن قوی نیاز دارد. بنابراین می‌توانید با کمک این تمرینات، عملکرد روزانه یا عملکرد ورزشی بهتری داشته باشید. برخی از مهم‌ترین  فواید تی آر ایکس برای بانوان و آقایان شامل موارد زیر هستند:  

  1. بهبود انعطاف پذیری بدن
  2. افزایش دامنه حرکتی
  3. تمرین کامل و تمام بدنی
  4. اصلاح عدم تعادل عضلانی
  5. افزایش قدرت، استقامت 
  6. افزایش هماهنگی عصبی-عضلانی

معایب تی آر ایکس و پیلاتس

معایب تی آر ایکس و پیلاتس
معایب تی آر ایکس و پیلاتس

هر کدام از ورزش‌هایی که به شما معرفی می‌شوند، مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از مهم‌ترین معایب تی‌آر‌ایکس و پیلاتس شامل موارد زیر هستند: 

  • معایب TRX

مهم‌ترین معایب ورزش تی آر ایکس شامل موارد زیر است: 

  1. یکی از مهم‌ترین معایب این ورزش، این است که به تجهیزات پیشرفته نیاز دارد. قبل از هر چیزی، شخص باید تمرینات تعلیق را آموزش ببیند و وسایلی مثل طناب و سایر تجهیزات ورزشی را خریداری کند. برخی از این تجهیزات گران قیمت هستند و به فضای قابل توجهی نیاز دارند. به همین دلیل برای افرادی که دارای محدودیت فضا هستند یا تمایل دارند در خانه ورزش کنند، چندان مناسب نخواهند بود. 
  2. تمرینات تی‌آر‌ایکس به سطح بالایی از آمادگی جسمانی و تعادل نیاز دارند. به همین دلیل به افرادی که دارای محدودیت‌های جسمانی هستند، توصیه نمی‌شوند. زیرا در این حالت، انجام برخی تمرینات بسیار چالش برانگیز خواهد بود. 
  3. خطر بروز آسیب‌های جسمانی در تمرینات تی‌آر‌ایکس بسیار بالا است. اگر هر یک از تمرینات به شکل نادرستی انجام شوند، احتمال آسیب دیدن ستون فقرات و سایر نقاط بدن وجود دارد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • معایب پیلاتس

برخی از مهم‌ترین معایب تمرینات پیلاتس شامل موارد زیر هستند: 

  1. این تمرین به آرامی بر تناسب اندام و بهبود قوای جسمانی تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر به دنبال یک ورزش شدید با تاثیرات سریع هستید، پیلاتس گزینه چندان مناسبی برای شما نخواهد بود. 
  2. اغلب تمرینات پیلاتس نیازی به تجهیزات ورزشی ندارند و به راحتی در فضای داخلی خانه انجام می‌شوند. اما تعداد محدودی از آن‌ها به تجهیزات ورزشی نیاز دارند. برخی از این تجهیزات گران قیمت هستند.
  3. پیلاتس به صورت اختصاصی برای افزایش حجم توده‌های عضلانی بدن طراحی نشده است. بلکه با هدف افزایش انعطاف پذیری، قدرت و بهبود وضعیت بدن ابداع شده است. ورزشکارانی که به بدن عضلانی علاقه دارند، می‌توانند سایر رشته‌های ورزشی را انتخاب کنند. 

کدام ورزش بهتر است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که کدام ورزش بهتر است؟ پاسخ دادن به این سوال کار چندان ساده‌ای نیست. زیرا ابتدا باید شرایط جسمانی و علایق شما مورد بررسی قرار گیرد. قبل از انتخاب بین پیلاتس و تی‌آر‌ایکس، باید به اهداف، تناسب اندام و ترجیحات شخصی خود نگاه کنید. 

اگر هدف اصلی شما بهبود وضعیت بدنی، انعطاف پذیری و قدرت بدن است، پیلاتس گزینه بهتری خواهد بود. اما اگر به دنبال یک تمرین چالش برانگیز با افزایش قدرت و بهبود حجم توده‌های عضلانی هستید، ورزش تی‌ آر‌ ایکس انتخاب مناسب‌تری است. البته تی آر ایکس برای افزایش تعادل و انعطاف پذیری بدن نیز مناسب است.

کدام ورزش برای لاغری مناسب است؟ 

سوال مهم این است که کدام ورزش برای کاهش وزن مناسب است، هر دو ورزش می‌توانند تا حدودی بر کاهش وزن و تجزیه چربی‌های اضافی بدن موثر باشند. اما مهم‌ترین مسئله هنگام انتخاب یک حوزه ورزشی، علاقه است. زیرا هر دو ورزش پیلاتس و تی آر ایکس برای افراد لاغر و چاق مناسب هستند.  بهتر است ورزشی را انتخاب کنید که از انجام دادن آن لذت می‌برید و می‌توانید به صورت مداوم به آن پایبند باشید. 

 زیرا مهم‌ترین مسئله در کاهش وزن، ثبات و پایداری است. اگر انجام دادن یک ورزش برای شما سخت است یا تمایلی برای انجام دادن آن ندارید، پیشنهاد می‌کنیم رشته ورزشی دیگری را انتخاب کنید. علاوه بر این، توجه داشته باشید که فعالیت‌های بدنی به تنهایی بر کاهش وزن موثر نیستند. باید رژیم غذایی خود را نیز تغییر دهید و یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید. 

ریسک آسیب پیلاتس بیشتر است یا تی آر ایکس؟

ریسک بروز آسیب، مهم‌ترین فرق پیلاتس و تی‌ آر ایکس است. به عنوان یک رشته ورزشی ایمن شناخته می‌شود. همه افراد با هر سطح از آمادگی جسمانی، می‌توانند برای انجام دادن تمرینات پیلاتس اقدام کنند. البته بهتر است قبل از انجام دادن این تمرینات، با مربیان ورزشی مشورت کنید. میزان آسیب هر یک از ورزش‌ها به صورت زیر است:

  • میزان آسیب پیلاتس

اگرچه تمرین‌های پیلاتس ساده به نظر می‌رسند، اما باعث بهبود قدرت هسته مرکزی بدن می‌شوند و بسیار تاثیرگذار هستند. حرکات پیلاتس تنها زمانی به بدن آسیب می‌رسانند که فشار زیادی به عضلات وارد شود. بنابراین اگر تحت نظر مربی قرار بگیرید، احتمال بروز آسیب وجود نخواهد داشت. احتمال بروز آسیب در این رشته ورزشی، به عواملی مثل مهارت مربی و شرایط جسمانی شخص بستگی دارد.

  • میزان آسیب تی آر ایکس 

 ورزش تی‌آر ایکس یک ورزش تقریباً چالش برانگیز است. به همین دلیل، احتمال بروز آسیب‌های جسمانی در تی آر ایکس بیشتر از پیلاتس است. در این تمرینات، فشار بیشتری به ستون مهره‌ها یا مفاصل وارد می‌شود.

 در نتیجه، ممکن است در این نواحی احساس درد داشته باشید. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم به هیچ وجه به شکل خودسرانه برای انجام دادن حرکات تی‌آر ایکس اقدام نکنید. ‌‌ زیرا مهم‌ترین فرق پیلاتس و تی آر ایکس، شدت تمرینات ورزشی است. افرادی که توانایی جسمانی بالایی ندارند یا میان تنه ضعیفی دارند، بهتر است پیلاتس را انتخاب کنند.

پیلاتس باعث افزایش قد می شود یا تی آر ایکس؟

خوشبختانه هر دو روش برای افزایش قد مناسب هستند. البته منظور از افزایش قد، بهبود و اصلاح ساختار بدن است. زیرا بعد از به پایان رسیدن دوران بلوغ، صفحات رشد بسته می‌شوند و امکان افزایش طول استخوان‌ها وجود نخواهد داشت. اما با اصلاح بدن مثل رفع خمیدگی ستون مهره‌ها، می‌توان قد را افزایش داد. توجه داشته باشید که پیلاتس و تی‌آر‌ایکس، به صورت مستقیم بر افزایش قد تاثیر ندارند. بلکه بر شکل و ساختار استخوان‌ها یا عضلات تاثیر می‌گذارند. تمرینات پیلاتس تاثیر فوق‌العاده‌ای بر بهبود فرم بدن دارند.

فروشگاه آنلاین فیت شاپ

انواع لوازم ورزشی و شخصی 

فروشگاه آنلاین فیت شاپ

انواع لوازم ورزشی و شخصی 

سخن پایانی فرق پیلاتس و تی آر ایکس

در این مطلب به طور کامل درباره فرق پیلاتس و تی آر ایکس توضیح داده شد. پیلاتس شامل مجموعه‌ای از تمرینات ورزشی است که باعث افزایش قدرت بدن و بهبود انعطاف پذیری می‌شوند. این تمرینات به صورت مستقیم بر هسته مرکزی بدن تمرکز دارند. اغلب حرکات پیلاتس، نیازی به تجهیزات ورزشی ندارند و در فضای داخلی خانه انجام می‌شوند. 

اما برخی از آن‌ها به تجهیزات ورزشی نیاز دارند. در مقابل، تی‌ آر ایکس ورزشی است که با استفاده از نیروی گرانش و وزن بدن انجام می‌شود. در این ورزش، یک طناب از سقف آویزان می‌شود. تعدادی تجهیزات ورزشی به این طناب متصل است که به بهبود انجام حرکات ورزشی کمک می‌کند.هر کدام از ورزش‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند و به شکل خاصی بر بدن تاثیر می‌گذارند.

 به همین دلیل، انتخاب بهترین ورزش بسیار سخت است. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرق پیلاتس و تی‌ آر ایکس، با مربیان ورزشی مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. مربیان این مجموعه، ابتدا شرایط جسمانی شما را مورد بررسی قرار می‌دهند‌. سپس بهترین ورزش را به شما پیشنهاد خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه