ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟

کبد چرب یک بیماری شایع در تمام جهان است. این بیماری در درجات مختلفی بروز پیدا می‌کند و باعث مختل شدن عملکرد کبد می‌شود. همانطور که می‌دانید، کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های داخلی بدن است و تاثیر بسیار زیادی بر پاکسازی سموم و حفظ سلامت بدن دارد. بنابراین آسیب دیدن کبد باعث بروز مشکلات مختلف مثل مشکلات پوستی، ریزش مو، شوره سر و مواردی مانند این می‌شود. 

این بیماری زمانی بروز پیدا می‌کند که میزان تجمع چربی در کبد افزایش یابد. بیماری کبد چرب در دو دسته کبد چرب الکلی و غیر الکلی گنجانده می‌شود. بیماری کبد چرب الکلی به دلیل مصرف بیش از حد الکل بروز پیدا می‌کند. اما کبد چرب غیر الکلی به دلایل مختلف مثل ژنتیک، چاقی، تغذیه نامناسب، دیابت و مواردی مانند این بروز پیدا خواهد کرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، تغذیه تاثیر بسیار زیادی بر درمان این بیماری دارد. 

مصرف برخی مواد غذایی به صورت ناشتا یا مصرف صبحانه‌های سالم، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش علائم بیماری کبد چرب دارد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم توضیح دهیم که باید چه چیزی ناشتا برای کبد چرب بخوریم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

علائم رایج کبد چرب

قبل از هر چیزی بهتر است با برخی علائم این بیماری آشنا شوید. از رایج‌ترین علائم کبد چرب شامل موارد زیر هستند: 

  • خستگی و ضعف شدید
  • کاهش وزن
  • زرد شدن پوست و چشم‌ها
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • درد در مرکز یا سمت راست و بالای شکم

ناشتا برای کبد چرب چه چیزی مصرف کنیم؟

ناشتا برای کبد چرب چه چیزی مصرف کنیم؟
ناشتا برای کبد چرب چه چیزی مصرف کنیم؟

مصرف برخی مواد غذایی به صورت ناشتا، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش علائم این بیماری دارد. توجه داشته باشید که این مواد غذایی باید به صورت ناشتا و قبل از وعده غذایی صبحانه مصرف شوند. این ترکیبات شامل موارد زیر هستند: 

  • زردچوبه 

برخی مطالعات نشان می‌دهد که زردچوبه می‌تواند برای کبد چرب مناسب باشد. با این حال، مصرف زردچوبه به صورت ناشتا خود یک چالش بسیار بزرگ است. زیرا معمولاً این ادویه هنگام پخت و پز و همراه با غذا مصرف می‌شود. بنابراین اگر تمایلی برای مصرف زردچوبه به صورت ناشتا ندارید، می‌توانید آن را همراه با وعده صبحانه و در وعده‌های غذایی اصلی میل کنید.

 جالب است بدانید در کشور هند، از پودر زردچوبه به عنوان داروی بیماری کبد چرب استفاده می‌شود. قرص و پودر این دارو در بازار موجود است. ولی باید تحت نظر متخصصان تغذیه مصرف شود. یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در زردچوبه، کورکومین نام دارد که باعث درمان بیماری کبد چرب می‌شود و به پاکسازی بدن کمک می‌کند. می‌توانید از این ماده برای تهیه انواع صبحانه مثل املت، نیمرو و مواردی مانند این استفاده کنید.

  • دمنوش لیمو

مصرف دمنوش لیمو به صورت ناشتا به کاهش علائم بیماری کبد چرب کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، لیمو تاثیر بسیار زیادی بر پاکسازی و سم زدایی کبد دارد. علاوه بر این، باعث افزایش تولید صفرا می‌شود. لیمو سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است و باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود. همچنین از آسیب رسیدن به سلول‌های کبدی جلوگیری می‌کند. می‌توانید صبح مقدار کمی لیمو را با آب گرم یا آب ولرم مخلوط کنید. سپس این دمنوش را قبل از صبحانه بنوشید.

  • سیر 

قویترین چربی سوز کبد، سیر است. مصرف یک حبه سیر به صورت ناشتا، تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری کبد چرب دارد. سیر می‌تواند به پاکسازی کبد کمک کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این ماده حاوی مقدار زیادی گوگرد است. ترکیبات گوگردی باعث بهبود شدن آنزیم‌های کبد می‌‌شوند. علاوه بر این، به دفع سموم از بدن کمک می‌کنند. از دیگر ترکیبات مفید موجود در سیر، سلنیوم است که باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد. 

  • چای سبز

می‌توانید چای سبز را به صورت ناشتا مصرف کنید و شاهد معجزات بی‌نظیر آن باشید. یکی از مهم‌ترین ترکیبات مفید موجود در چای سبز، کاتچین نام دارد که باعث کاهش علائم بیماری کبد چرب می‌شود. به طور کلی، ترکیبات آنتی اکسیدانی نقش مهمی در پاکسازی کبد و دفع سموم از این اندام دارند.

با توجه به خاصیت‌های بی‌نظیر خاکشیر، می‌توان گفت خاکشیر دشمن کبد چرب است. برای آشنایی با روش‌های مصرف این گیاه، مقاله ما را مطالعه کنید.

مواد غذایی مفید برای صبحانه کبد چرب

مواد غذایی مفید برای صبحانه کبد چرب
مواد غذایی مفید برای صبحانه کبد چرب

می‌توانید برخی مواد غذایی را در وعده صبحانه مصرف کنید و علائم بیماری کبد چرب را کاهش دهید. برخی از این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند: 

  • مرکبات 

مرکبات بهترین گزینه برای درمان کبد چرب هستند. اغلب مرکبات سرشار از ویتامین C و انواعی از ویتامین‌های دیگر هستند. این ترکیبات باعث تقویت عملکرد کبد می‌شوند و به تجزیه مواد سمی بدن کمک می‌کنند. یکی از بهترین مرکبات برای صبحانه کبد چرب، گریپ فروت است. این میوه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی با نام نارینگین و نارینژنین شناخته می‌شوند و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش التهابات بدن دارند. حتی می‌توانند از سلول‌های کبدی در برابر آسیب‌ها محافظت کنند. 

  • ماست یونانی و توت

یکی دیگر از مهم‌ترین ترکیبات برای صبحانه کبد چرب، ماست یونانی و توت است. اگر به دنبال یک صبحانه رژیمی و سرشار از پروتئین هستید، پیشنهاد می‌کنیم این ترکیب را امتحان کنید. ماست یونانی بافتی غلیظ و خامه‌ای دارد و به راحتی با سایر مواد غذایی مثل میوه‌ها ترکیب می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، توت‌ها تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری کبد چرب گرید ۲ دارند. برای تهیه این صبحانه، می‌توانید مقداری توت فرنگی را در ماست یونانی خرد کنید. سپس یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. 

  • کره بادام زمینی

اغلب افراد تصور می‌کنند کره بادام زمینی برای کبد چرب مناسب نیست. زیرا چربی بالایی دارد. در حالی که چربی موجود در کره بادام زمینی در دسته چربی‌های سالم قرار می‌گیرد. چربی‌های سالم تاثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد اندام‌های داخلی بدن از جمله کبد دارند. می‌توانید کره بادام زمینی را همراه با سایر مواد غذایی مثل نان جو، سیب و مواردی مانند این مصرف کنید.

  • شیر کم‌ چرب

لبنیات معجزه ای برای کبد چرب است. پژوهش انجام شده نشان می‌دهد، شیر کم چرب به دفع سموم کبد کمک می‌کند و برای افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند مناسب است. 

  • عدسی

یکی از بهترین صبحانه‌ها برای بیماران مبتلا به کبد چرب، عدسی است. این ماده غذایی سرشار از پروتئین و فیبر است. علاوه بر این، باعث افزایش احساس سیری می‌شود و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، عدسی تاثیر بسیار زیادی بر کاهش چربی‌های کبدی دارد و باعث تقویت سلول‌های ان می‌شود. البته بهتر است از دستورالعمل‌های تهیه عدسی رژیمی استفاده کنید. برخی افراد این غذا را همراه با مقدار زیادی روغن و پیاز داغ میل می‌کنند که برای بیماران مبتلا به کبد چرب مناسب نیست. 

  • فرنی سیب و کینوا

یکی دیگر از بهترین ترکیبات غذایی در وعده صبحانه برای بیماران کبد چرب، فرنی سیب و کینوا است. همانطور که می‌دانید، سیب تاثیر بسیار زیادی بر پاکسازی کبد دارد و یک ماده غذایی مقوی برای تامین انرژی بدن است. این میوه در رژیم اغلب ورزشکاران و بدنسازان گنجانده می‌شود. می‌توانید مقداری کینوای پخته شده، سیب و دارچین را با یکدیگر ترکیب کنید. این صبحانه نه تنها پروتئین و فیبر مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد، بلکه از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند.

  • گردو و پنیر

گردو و پنیر نیز به کاهش علائم بیماری کبد چرب کمک می‌کنند و بهترین گزینه برای وعده صبحانه هستند. یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در گردو، گلوتاتیون نام دارد. باقی ترکیبات مغذی و مفید شامل اسید چرب امگا ۳ و اسید آمینه آرژنین هستند. این ترکیبات برای سم‌زدایی کبد مورد استفاده قرار می‌گیرند و تاثیر بسیار زیادی بر دفع آمونیاک از بدن دارند. 

روغن زیتون برای تهیه صبحانه 

برای تهیه صبحانه می‌توانید از روغن‌های سالم و گیاهی استفاده کنید. یکی از بهترین روغن‌های گیاهی، روغن زیتون است که طعم بی‌نظیری را به غذا می‌بخشد. این روغن می‌تواند جایگزین مناسبی برای روغن نباتی و روغن جامد باشد. زیرا سرشار از چربی‌های غیر اشباع است و باعث تقویت عملکرد کبد می‌شود. علاوه بر این، به پاکسازی کبد و سایر اندام‌های داخلی بدن کمک می‌کند.

  • سیب زمینی شیرین و جو دوسر

همانطور که گفته شد، سیب زمینی شیرین تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد کبد دارد. جو دوسر و سیب زمینی شیرین سرشار از پروتئین و مواد مغذی هستند. این ترکیبات به دفع سموم از کبد کمک می‌کنند و از تشدید علائم بیماری کبد چرب جلوگیری خواهند کرد.

  • تخم مرغ 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تخم مرغ برای کبد مضر است. در حالی که این ماده غذایی فواید گوناگونی برای کبد دارد. تخم مرغ سرشار از ماده‌ای به نام کولین است. این ماده برای کاهش سطح کلسترول بد بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، به درمان علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک می‌کند. زیرا برای سنتز ذرات لیپو پروتئین با چگالی بسیار کم یا چربی‌های سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، کمبود کولین در بدن باعث تشدید بیماری کبد چرب می‌شود. زیرا سطح آنزیم‌های کبدی و درصد چربی کبد را افزایش می‌دهد. در دو عدد تخم مرغ با اندازه متوسط، بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کولین وجود دارد که ۷۰ درصد نیاز روزانه بدن بانوان و ۵۵ درصد نیاز روزانه بدن آقایان را تامین می‌کند. بانوان باردار و شیرده به مقدار بیشتری کولین نیاز دارند.

  • سبزیجات

بهتر است انواعی از سبزیجات را به وعده صبحانه اضافه کنید. سبزیجات رنگارنگ و متنوع، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل پلی فنول هستند. علاوه بر این سبزیجاتی با رنگ نارنجی مانند هویج، سرشار از ویتامین A و کاراتنوئیدها هستند و باعث درمان بیماری کبد چرب و کاهش علائم این بیماری می‌شوند.

 این ترکیبات نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی هستند که از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم انواعی از سبزیجات مانند سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، کدو تنبل و مواردی مانند این را به رژیم خود اضافه کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، اغلب افراد مبتلا به بیماری کبد چرب دارای کمبود ویتامین A هستند. کمبود این ویتامین باعث تشدید علائم بیماری‌های کبدی می‌شود. 

برای کبد چرب چی بخوریم تا سلامت خود را حفظ کنیم؟ مصرف پروتئین سویا و سیب می‌تواند به کاهش چربی‌های کبد کمک کند. مقاله کامل را در فیت کلاب بخوانید.

چه چیزی را در وعده صبحانه مصرف نکنیم؟ 

برخی مواد غذایی باعث افزایش تجمع چربی در کبد می‌شوند. بنابراین نباید در وعده صبحانه مصرف شوند. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند: 

  1. دسته اول نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه‌ها هستند. حتی برخی نوشیدنی‌های رژیمی نیز نباید در وعده صبحانه مصرف شوند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث افزایش تجمع چربی در کبد می‌شوند. 
  2. دسته دوم کره و چربی‌های ناسالم هستند. کره، خامه پنیر خامه‌ای و مواردی مانند این، سرشار از چربی اشباع شده هستند و باعث افزایش سطح کلسترول بد بدن می‌شوند. بنابراین باید به صورت متعادل مصرف شوند. 
  3. دسته سوم انواع کیک، شیرینی، بستنی و دسر هستند. مصرف این ترکیبات در وعده صبحانه باعث تشدید علائم بیماری کبد چرب می‌شود. زیرا این ترکیبات سرشار از کربوهیدرات‌های ساده و مضر هستند. 
  4. لازم است مصرف بیکن، سوسیس، گوشت پخته شده و انواع گوشت چرب را کاهش دهید. زیرا این ترکیبات حاوی چربی‌های اشباع شده هستند. 

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد که ناشتا برای کبد چرب چه چیزی مصرف کنید. کبد چرب در گریدهای مختلف یعنی گرید ۱، گرید ۲، گرید ۳ و گرید ۴ بروز پیدا می‌کند. گرید یک و گرید ۲ با علائم چندانی همراه نیستند و آسیب شدیدی به کبد وارد نمی‌کنند. اما اگر نادیده گرفته شوند، به مرور زمان به بیماری‌های خطرناک‌تر مثل کبد چرب گرید ۳ تبدیل می‌شوند.

 در این بیماری، آسیب شدیدی به کبد وارد خواهد شد. حتی امکان بروز مشکلاتی مثل فیبروز کبدی وجود دارد. بنابراین بهتر است از همان ابتدا برای درمان این بیماری اقدام کنید. بهترین روش برای درمان بیماری کبد چرب، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است. مصرف برخی مواد غذایی به صورت ناشتا، به پاکسازی و کاهش چربی‌های کبد کمک می‌کند. 

می‌توانید برای دریافت رژیم‌های غذایی مناسب به متخصصان تغذیه مجموعه فیت‌ کلاب مراجعه کنید. متخصصان این مجموعه بهترین و با کیفیت‌ترین رژیم‌های غذایی را به شما معرفی می‌کنند و تا زمان درمان بیماری در کنار شما هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --