آیا جو پرک چاق می کند؟

آیا جو پرک چاق می کند؟

اخیراً جو پرک محبوبیت بسیار زیادی برای مردم پیدا کرده است. به عنوان مثال، به رژیم غذایی اغلب ورزشکاران و بدنسازان اضافه شده است و برای تهیه صبحانه یا میان وعده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل پژوهشگران مطالعات گوناگونی روی این ماده غذایی انجام داده‌اند. نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد، جوهرک باعث افزایش وزن می‌شود و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. 

البته نحوه مصرف و زمان مصرف جو تاثیر بسیار زیادی بر کاهش یا افزایش وزن دارد. به عنوان مثال اگر جو را همراه با ترکیبات غذایی چاق کننده مصرف کنید، وزن شما افزایش پیدا خواهد کرد. جو پرک گزینه کاملاً مناسبی برای چاقی و رسیدن به تناسب اندام است. در ادامه این مطلب از مجله خصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم که آیا جو پرک چاق می‌کند یا خیر. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا جو پرک چاق ‌کننده است؟

بگذارید در همین ابتدا به سوال اصلی شما پاسخ دهیم. شاید تصور کنید غذاهای چاق کننده، سرشار از قند چربی و کربوهیدرات هستند‌. این مسئله کاملاً درست است. اما نیازی نیست برای افزایش وزن غذاهای سرشار از کالری مصرف کنید. اگرچه جو پرک رنگ و لعاب چندانی ندارد و سرشار از چربی یا کربوهیدرات نیست، اما بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد. به شرط اینکه همراه با مواد غذایی مناسب و به شکل درستی مصرف شود.

 مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، جو پرک سرشار از کربوهیدرات و بتاگلوکان است. بتاگلوکان فیبری است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. علاوه بر این، مقدار زیادی پروتئین و چربی سالم در جو پرک وجود دارد. این ماده غذایی سرشار از مواد معدنی، ویتامین و آنتی اکسیدان می‌باشد. همین مسائل باعث شده است جو پرک به عنوان یک ماده غذایی غنی برای افزایش وزن شناخته شود. البته این ماده می‌تواند بر کاهش وزن نیز موثر باشد. اما همه چیز به نحوه مصرف جو بستگی دارد. 

خواص جو پرک برای چاقی

خواص جو پرک برای چاقی
خواص جو پرک برای چاقی

سوال مهمی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که جو پرک چگونه بر افزایش وزن و چاقی تاثیر می‌گذارد؟ در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره خواص جو پرک برای چاقی توضیح دهیم. 

  • اضافه کردن وزن بدون دردسر های قلبی!

یکی از مهم‌ترین خواص جو پرک برای چاقی، این است که باعث افزایش وزن می‌شود و در عین حال به سلامت سیستم قلبی و عروقی آسیبی نمی‌زند. این در حالی است که بسیاری از مواد غذایی چاق کننده، باعث تجمع چربی در اطراف رگ‌های خونی قلب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در جو، پلی فنول است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، باعث افزایش تولید اکسید نیتریک می‌شود و به گشاد شدن رگ‌های خونی اطراف قلب کمک می‌کند.

 این ماده نه تنها بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد، بلکه سلامت اندام‌های داخلی بدن را در خطر قرار نمی‌دهد. بنابراین بهتر است به جای دنبال کردن رژیم‌های غذایی نامناسب، جوپرک را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. بسیاری از افراد، برای چاق شدن به سراغ غذاهای سرشار از چربی اشباع شده می‌روند. این مواد غذایی در کوتاه مدت بر افزایش وزن تاثیرگذار هستند. اما به مرور زمان، شما را در معرض بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل دیابت نوع دو قرار خواهند داد.

  • تنظیم سطح کلسترول

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص جو پرک برای چاقی، این است که از افزایش سطح کلسترول بد بدن جلوگیری می‌کند. در حالی که بسیاری از مواد غذایی چاق کننده، باعث افزایش سطح تری گلیسیرید و چربی نامناسب بدن می‌شوند. به عنوان مثال، برخی افراد برای چاق شدن به سراغ غذاهای سرخ کردنی و فست فود می‌روند. این مواد غذایی سطح کلسترول مفید بدن را کاهش می‌دهند و آسیب بسیار زیادی به قلب وارد می‌کنند.

 بتاگلوکان موجود در جوپرک، باعث تنظیم سطح کلسترول بدن می‌شود و قند خون را متعادل می‌سازد. به عبارت دیگر، جو پرک باعث کاهش کلسترول موجود در جریان خون می‌شود. بنابراین خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

  • رهایی از احساس سنگینی

مهم‌ترین تفاوت جوپرک با سایر مواد غذایی چاق کننده، این است که باعث احساس سنگینی نمی‌شود. غذاهای سرشار از کالری و چربی، باعث سنگینی معده می‌شوند و بسیار آزاردهنده هستند. به خصوص اگر هنگام شب مصرف شوند. بنابراین می‌توانید جو پرک را با خیال آسوده برای وعده غذایی شام میل کنید.

 بعد از مصرف این ماده، سطح ترشح هورمون ملاتونین و تریپتوفان افزایش می‌یابد. در نتیجه کیفیت خواب شبانه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برخی از مهم‌ترین ویتامین‌های موجود در جو، شامل ویتامین‌های گروه ب هستند که باعث افزایش تولید سروتونین در مغز می‌شوند. این هورمون نقش مهمی در کیفیت خواب دارد.

  • جو پرک با شیر برای چاقی

افرادی که رژیم‌های غذایی چاقی را دنبال می‌کنند، بهتر است جو پرک را همراه با شیر میل کنند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف جو همراه با شیر تاثیر بسیار زیادی بر افزایش وزن دارد. روش تهیه جو پرک و شیر نیز بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مقداری پرک جو و شیر را در یک شیر جوش بریزید. سپس شیر جوش را روی حرارت قرار دهید. کمی صبر کنید تا شیر جوشیده شود. 

زمانی که مایع درون شیر جوش غلیظ شد، آن را درون یک کاسه بریزید. سپس مقداری موز، خرما، توت فرنگی یا میوه به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید مقدار کمی دانه چیا یا کینوا روی آن بریزید. برای اینکه جو پرک طعم شیرینی داشته باشد، از شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل استفاده کنید.

 اگر زمان کافی برای جوشاندن شیر ندارید، پیشنهاد می‌کنیم اوتمیل‌های آماده را امتحان کنید که طعم‌های مختلفی دارند و به راحتی آماده می‌شوند. با این حال، ممکن است اوتمیل‌ آماده حاوی مواد افزودنی و مقدار زیادی شکر باشند. بنابراین مصرف بیش از حد این مواد غذایی توصیه نمی‌شود.

جو پرک برای چاقی کودکان

جو پرک و جو دوسر برای چاقی کودکان نیز مناسب است. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، جوپرک سرشار از مواد مغذی مانند آهن، روی و منیزیم می‌باشد. به همین دلیل، بهترین ماده غذایی برای کودکان است. این ماده برای کودکانی که کمبود وزن شدید دارند، مناسب است‌. بنابراین اگر به دنبال یک روش مناسب برای افزایش وزن فرزندتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم جوپرک را به برنامه غذایی کودک خود اضافه کنید. 

جو دوسر چاق‌ کننده است یا لاغرکننده؟

حالا که به طور کامل درباره خواص جو پرک برای چاقی توضیح دادیم، وقت آن رسیده است که به این سوال مهم پاسخ دهیم‌. چگونه ممکن است که یک ماده غذایی به صورت همزمان بر چاقی یا لاغری تاثیرگذار باشد؟ تاثیر این ماده بر چاقی و لاغری به روش مصرف جو بستگی دارد. جو یک ماده غذایی سیر کننده است و معمولاً برای وعده غذایی صبحانه مصرف می‌شود. مصرف این ماده در وعده صبحانه، باعث افزایش احساس سیری خواهد شد. 

در نتیجه از پرخوری بیش از حد یا ریزه‌خواری جلوگیری می‌کند. بنابراین مصرف جو پرک در وعده صبحانه بر لاغری موثر است. از طرفی اگر این ماده را همراه با شیر پرچرب یا میوه‌های سرشار از کالری مصرف کنید، وزن شما افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال، بهتر است برای چاق شدن و افزایش وزن با متخصصان تغذیه مشورت کنید. به هیچ وجه به شکل خودسرانه برای انجام این کار اقدام نکنید.

چگونه کالری جو پرک را افزایش دهیم؟

چگونه کالری جو پرک را افزایش دهیم؟
چگونه کالری جو پرک را افزایش دهیم؟

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

با استفاده از چند راهکار ساده، می‌توانید کالری جو پرک را افزایش دهید. یکی از بهترین راه‌ها اضافه کردن پروتئین به جو است. پروتئین نقش مهمی در رشد توده‌های عضلانی دارد و برای انجام بسیاری از واکنش‌های شیمیایی درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی اسیدآمینه‌های موجود در مواد غذایی، نقش مهمی در ساخت ماهیچه و افزایش حجم عضلات دارند. یک راه حل ساده این است که جو پرک را همراه با شیر پرچرب میل کنید.

 علاوه بر این، می‌توانید از پودرهای پروتئینی طعم‌دار که در بازار وجود دارند استفاده کنید. توجه داشته باشید که این مکمل‌های پروتئینی باید مورد تایید سازمان غذا و دارو باشند. روش دیگر این است که جو را همراه با چربی‌های سالم مصرف کنید. چربی‌های سالم نیز باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی می‌شوند و سطح کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، می‌توان از شکر برای طعم‌دار کردن جوپرک و افزایش کالری آن استفاده کرد. باقی روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • جو پرک را همراه با مقداری گردو مصرف کنید. گردو باعث افزایش کالری ترکیب غذایی شما می‌شود.
  • از میوه‌های سرشار از کالری مانند موز استفاده کنید. این میوه‌ها به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند و در عین حال کالری دریافتی شما را افزایش می‌دهند ‌
  • می‌توان جوپرک را همراه با میوه‌های خشک شده یا کشمش و جو مصرف کرد.

جو پرک و کاهش وزن

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که چگونه وزن خود را با کمک جو کاهش دهیم؟ در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم مصرف مواد غذایی سرشار از کالری مانند آجیل یا کره بادام زمینی را کاهش دهید. یعنی نیازی نیست جوپرک را همراه با این ترکیبات غذایی میل کنید. ترجیحاً می‌توانید از مقدار کمی مواد غذایی چاق کننده استفاده کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد جوپرکی که صرفاً با آب و مقدار کمی شکر طبیعی تهیه شده باشد، به کاهش وزن کمک می‌کند. 

علاوه بر این، نوع جو نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که می‌دانید، جو به شکل‌های مختلف مثل جو دوسر و بلغور جو دوسر یا جو پرک در بازار وجود دارد. هر کدام از انواع جو حاوی مقدار مشخصی کالری هستند. بنابراین بهتر است ابتدا با متخصصان تغذیه مشورت کنید. علاوه بر این، توجه داشته باشید که مصرف جو به تنهایی تاثیر چندانی بر کاهش وزن ندارد. یعنی باید برنامه‌های غذایی لاغری را دنبال کنید یا فعالیت‌های ورزشی انجام دهید. فعالیت‌های ورزشی تاثیر بسیار زیادی بر چربی سوزی و لاغری دارند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره جو پرک برای چاقی توضیح داده شد. جو یک ماده غذایی مفید است که برای تهیه مواد غذایی و دسر یا کیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی چند سال گذشته، پژوهش‌های گوناگونی روی تاثیر این ماده بر حفظ سلامتی بدن و تناسب اندام انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، جو به افزایش یا کاهش وزن کمک می‌کند و در عین حال بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان را فراهم می‌سازد.

 افرادی که قصد اضافه وزن دارند، می‌توانند جو را همراه با شیر یا میوه‌های سرشار از کالری مصرف کنند. علاوه بر این، می‌توان از ادویه‌های مختلف مانند وانیل و دارچین برای طعم‌دار کردن جو استفاده کرد. نحوه مصرف و زمان مصرف جو پرک اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر قصد دارید وزن خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم این ماده غذایی را همراه با ترکیبات غذایی چاق کننده و به عنوان میان وعده مصرف کنید. 

اما اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، می‌توانید جو را در وعده صبحانه و همراه با شیر کم چرب میل کنید. با این حال، بهتر است برای افزایش وزن با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بدنی سالم داشته باشید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تناسب اندام برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طریقه مصرف جو دو سر برای چاقی صورت و بدن، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه