12 روش موثر برای لاغری موضعی پهلو

رژیم می‌گیرید، تمرین می‌کنید، وزنتان هم پایین می‌آید و بازوهایتان عضلانی‌تر می‌شود، اما همچنان در پهلوهای خود چربی‌هایی دارید که درست بالای شلوار شما سر جایشان ایستاده‌اند و انگار قصد آب شدن ندارند. برای همین است که به فکر خواندن مطلبی در مورد لاغری موضعی پهلو افتاده‌اید.

به این چربی‌های اضافه در انگلیسی Love handles یا دستگیره‌های عشق می‌گویند. اسم بانمکی است، اما این دستگیره‌ها به قدری لجباز هستند که به این آسانی‌ها نمی‌شود از شرشان خلاص شد.

بیایید ببینیم که این چربی‌ها چیستند، چرا این همه سرسخت هستند و چطور می‌توانیم آن‌ها را آب کنیم؟

در مورد لاغری موضوعی پهلو اشتباه می‌کنید!

بسیاری از افرادی که به دنبال لاغری موضعی پهلو هستند، به انجام حرکات شکم می‌پردازند. روزی نیم ساعت به پهلو می‌خوابند و پاهای خود را بالا و پایین می‌برند. این افراد امید دارند که با ایجاد حرکت در این ناحیه، به آب شدن چربی کمک کنند.

تمرین‌هایی از این دست می‌توانند به تقویت عضلات یک ناحیه کمک کنند. اما مکانیزم آب شدن چربی با تصوری که این افراد دارند، همخوانی ندارد.

وقتی تمرین می‌کنید و رژیم می‌گیرید، چربی از تمام بدن آب می‌شود و نه فقط از عضوی که در حال تمرین است.

برای مثال اگر خانمی در تمام نواحی بدن غیر از سینه تمرین داشته باشد، باز هم چربی‌های سینه‌اش آب خواهد شد. تنها مشکلی که برای این خانم پیش می‌آید این است که به دلیل عدم تقویت عضلات سینه، از فرم سینه‌هایش رضایت نخواهد داشت.

به همین ترتیب، اگر فقط تمرین‌های شکم را انجام دهید و عضلات این ناحیه را حسابی تقویت کنید، از آن جهت که این تمرین‌ها کالری خیلی کمی مصرف می‌کنند، به این آسانی قادر به آب کردن چربی و لاغری موضعی پهلو نخواهید بود. اما ناامید نشوید. برای این کار روش‌هایی وجود دارد که با پیروی از آن‌ها حتما به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

 

 

  • شکر، دشمن شماره یک پهلو

برای آب کردن چربی اضافه، اولین قدم داشتن یک تغذیه سالم است. و اگر می‌خواهید یک تغذیه سالم داشته باشید، اولین و مهم‌ترین قدم شما می‌تواند حذف شکر از برنامه غذایی روزانه باشد.

وقتی می‌گوییم شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید، تنها در مورد چای شیرین صبحانه حرف نمی‌زنیم.

نسل بشر امروز با شکر محاصره شده است. نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، کیک و بیسکویت، بسیاری از غذاهای آماده و حتی در برخی لبنیات کم‌چرب مقدار زیادی شکر وجود دارد.

البته که قند در میوه و بسیاری از خوراکی‌های طبیعی دیگر هم یافت می‌شود. اما این خوراکی‌ها شکر افزوده ندارند. شکر یا قند افزوده باعث می‌شود کالری یک خوراکی بالا برود، بدون آن که ارزش غذایی آن ارتقا پیدا کند.

دقت کنید که منبع این قند افزوده مهم نیست. قند چه از نیشکر بیاید، چه از خرما و چه از شیره انگور، باز هم قند است و کالری اضافه بدون ارزش غذایی بالا دارد.

  • چربی بهتری مصرف کنید تا به لاغری موضعی پهلو دست یابید

اگر به دنبال آب کردن چربی پهلو هستید، لازم است فکری به حال کیفیت چربی مصرفی خود بکنید.

بر خلاف شکر، چربی به ذات موجود بدی نیست. بدن شما برای ترشح هورمون و نیز حفظ سلامت پوست و مو و موارد دیگر، به چربی نیاز دارد.

اما می‌توانید بجای استفاده از چربی‌های فراوری شده، کره گیاهی، چربی ترانس و روغن گیاهی جامد، به سراغ گزینه‌های سالم‌تر بروید.

گردو، آواکادو، ماهی‌های چرب و روغن زیتون هم چربی دارند، اما کیفیت آن‌ها به مراتب بالاتر از کره گیاهی است.

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از یک رژیم سالم و مصرف چربی‌های مفید برای کاهش وزن به مراتب مفیدتر است تا یک رژیم بدون چربی.

تنها حذف قند و بهبود کیفیت چربی مصرفی می‌تواند به از دست دادن مقدار زیادی چربی منجر شود. هرچند این تغییرات نمی‌توانند تنها باعث لاغری موضعی پهلو شوند، اما وقتی بدن شما چربی از دست بدهد، خودبه‌خود پهلویتان نیز لاغر خواهد شد.

  • برای رسیدن به لاغری موضعی پهلو به فیبر توجه کنید

بیشتر ما در طول روز به اندازه کافی فیبر مصرف نمی‌کنیم. اگر از چاقی پهلوی خود راضی نیستید، از خود سوال کنید که روزی چند گرم فیبر مصرف می‌کنید؟

میوه‌های رنگارنگ، سبزیجات تازه، آجیل، لوبیاها، جوی دو سر و نان تمام غله منابع خوبی برای فیبر هستند.

فیبر باعث می‌شود که زودتر احساس سیری کنید و دیرتر دوباره گرسنه شوید.

مطالعات نشان می‌دهند که افزودن فیبر به رژیم غذایی به صورت مستقیم باعث کاهش کالری دریافتی می‌شود.مصرف بیشتر فیبر همچنین باعث کاهش چربی شکمی خواهد شد.

رمز دریافت فیبر این است که از غذاهای فراوری شده استفاده نکنید. وقتی به خرید می‌روید، مواد غذایی تازه و «منفرد» بخرید. یعنی بجای خرید رب گوجه فراوری شده، گوجه فرنگی تازه تهیه کنید.

  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

اگر تمام روز پشت میز بنشینید و بعد با ماشین به خانه بیایید و جلوی تلویزیون لم بدهید، طبیعی است که شکم و پهلوی شما چاق شود. در این زمان شما به فکر لاغری موضعی پهلو  می افتید.

لازم است از جای خود بلند شوید و به بدنتان یک تکانی بدهید. سعی کنید بیشتر از 50 دقیقه روی صندلی ننشینید. هر پنجاه دقیقه از جای خود بلند شوید و نرمش کنید.

برخی از مسیرها را پیاده بروید. بجای آسانسور از پله استفاده کنید. صبح‌ها یا بعدازظهرها کمی بدوید. رقصیدن (حتی تنهایی) را در برنامه روزانه خود بگذارید.

اما هیچ‌کدام از این موارد به اندازه تمرین با وزنه برای آب کردن پهلو خوب نیست. تمرین با وزنه علاوه بر مصرف کالری در حین تمرین، برای ترمیم تارهای عضلانی و سنتز عضلات حجیم‌تر مقدار زیادی کالری لازم دارد. بدن شما می‌تواند این کالری اضافه را از پهلوهای شما قرض بگیرد.

بله این یک قرض است. اگر تمرین را رها کنید و دوباره به نشستن پشت میز و پشت فرمان عادت کنید، حجم عضلات کاهش و چربی شکم و پهلو افزایش پیدا خواهد کرد.

  • آرام باشید!

پیرامون ما پر است از اخبار بد! اوضاع اقتصادی بد است. فشارها زیاد هستند. وقت و حوصله کافی نداریم. همه این موارد باعث می‌شوند که مدام تحت تنش و استرس باشیم.

استرس تاثیر بسیار بدی بر سلامتی ذهنی و جسمی افراد می‌گذارد. این وضعیت باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. هورمونی که عوارضی مثل بی‌تابی، سرگیجه، سردرد، بی‌خوابی، افزایش اشتها و بالارفتن وزن دارد.

بی‌خوابی نیز دلیلی برای افزایش وزن است. این که در این شرایط بخواهید با غذا خود را آرام کنید یا برای ورزش انگیزه کم‌تری داشته باشید، دلیلی برای افزایش وزن است.

منظورم ما این نیست که نسبت به پیرامون خود بی‌تفاوت باشید یا اخبار را دنبال نکنید. بلکه لازم است با توجه بیشتر به سلامتی جسمی و روانی خود، پناهی باشید برای اندوه دیگران.

  • تمام بدن خود را تمرین بدهید

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، تنها با دراز و نشست یا انجام حرکات مربوط به شکم نمی‌توانید چربی پهلو را آب کنید.

اتفاقا برای این کار بهتر است روی عضلات بزرگ‌تر کار کنید. برای مثال حرکت اسکوات به این دلیل که عضلات بزرگ بدن مثل پاها و عضلات مرکزی را درگیر می‌کند، در نهایت کمک بیشتری به آب شدن چربی شکم و لاغری پهلو می‌کند.

اگر منظورتان از لاغری موضعی پهلو این است که هیچ چربی دیگری از بدن شما کم نشود و فقط پهلوهایتان آب شود، این اتفاق نمی‌افتد. اما اگر می‌خواهید از شر چربی پهلو خلاص شوید، باید تمام بدن را تمرین بدهید.

نگران کوچک شدن سایز قسمت‌های دیگر مثل ران و باسن نباشید. در یک تمرین اصولی این قسمت‌ها هم حجم و فرم پیدا می‌کنند. اما نه با چربی، با عضله.

با این وجود این تصور که به هیچ تمرینی برای شکم نیاز ندارید هم درست نیست. به هر حال شکم و پشت شما هم عضلاتی دارند که می‌توانند تقویت شوند. نه این طرف بام بیفتید و نه از آن طرف. به تمام بدن خود توجه کافی داشته باشید.

  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

اگر می‌خواهید چای شیرین، کیک، مقدار زیادی برنج و کره، چیپس و پفک و بستنی بخورید، حسابی از خجالت شام و ناهار در بیایید، اما پهلویتان هم آب شود، زیادی خوش‌بین هستید.

فرقی نمی‌کند به دنبال لاغری موضعی پهلو هستید یا می‌خواهید تمام اندام خود را فیت و مناسب کنید. در هر صورت شما به یک برنامه اصولی نیاز دارید که در آن نسبت خوبی بین پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های باکیفیت برقرار باشد.

مصرف پروتئین یک خاصیت دیگر هم برای شما دارد و آن، کمک به عضله سازی است. اگر می‌خواهید وزن کم کنید اما حجم عضلات خود را هم حفظ کنید، به پروتئین بیشتر نیاز دارید.

تخم‌مرغ، لبنیات، گوشت، مرغ، ماهی و میگو و برخی حبوبات از جمله منابع خوب پروتئین هستند.

برای کسی که یک بشقاب بزرگ چلوکره (کربوهیدرات و چربی) دارد با مقدار کمی ران مرغ، آب کردن چربی شکم و پهلو کار دشواری است.

  • تمرین هوازی انجام دهید

گفتیم که تمرین با وزنه برای آب کردن چربی خوب است و با حجم دادن به عضلات باعث می‌شود که اندامی خوش‌فرم‌تر داشته باشید.

اما معنی این حرف این نیست که شما به هیچ نوع تمرین هوازی نیاز ندارید.

تمرین‌های هوازی باعث خونرسانی و تنفس بهتر و همچنین بهبود شرایط سلامت عمومی شما می‌شوند.

وقتی تمرین هوازی دارید، استقامت بدن شما بیشتر می‌شود در کار با وزنه نیز عملکرد بهتری از خود نشان خواهید داد.

مطالعات نشان می‌دهد که ترکیب وزنه با هوازی به نتیجه بهتر و سریع‌تر منجر می‌شود تا فقط تکیه بر وزنه.

دویدن، راه‌رفتن، شنا کردن، دوچرخه‌سواری و طناب زدن از جمله فعالیت‌های ساده هوازی هستند. این تمرین‌ها علاوه‌بر کمک به قلب و عروق، باعث آرامش روانی بیشتر، خواب بهتر و افزایش انگیزه شما در رعایت تغذیه سالم نیز می‌شوند.

  • آب کافی بنوشید تا به لاغری موضعی پهلو دست یابید

آب بهترین نوشیدنی‌ است که می‌توانید پیدا کنید. هوس یک چیز خنک کرده‌اید؟ آب بنوشید. تشنه هستید؟ آب بنوشید. همراه غذا می‌خواهید نوشیدنی سفارش دهید، آب بهترین انتخاب است.

در بسیاری از موارد وقتی دلتان می‌خواهد یک چیزی بخورید، شما در واقع تشنه هستید، نه گرسنه. معمولا نوشیدن یک یا دو لیوان آب، یا یک فنجان چای یا قهوه باعث می‌شود که این هوس خوردن در شما از بین برود.

نوشیدن آب کافی باعث تندتر شدن متابولیسم و مصرف انرژی بیشتر می‌شود. کسانی که به اندازه کافی آب می‌نوشند، کم‌تر به چربی شکم و پهلو مبتلا می‌گردند.

خوردن غذاهای پر آب مثل میوه و سبزیجات تازه هم به آب‌رسانی به بدن کمک می‌کند.

 

 

  • الکل را کنار بگذارید

الکل یکی از خوراکی‌های پرکالری است. بسیاری از افراد که تجربه نوشیدن مداوم الکل دارند، با مشکل شکم بزرگ و پهلوهای چاق مواجه می‌شوند. همچنین به دلیل سرریز یکباره کالری، ابتلا به کبد چرب در بین کسانی که زیاد از نوشیدنی الکلی استفاده می‌کنند مرسوم است.

الکل همچنین رفتارهای نادرستی را با خود به همراه می‌آورد. بسیاری از مردم مشروب خود را با نوشابه، نوشابه انرژی‌زا یا آبمیوه رقیق می‌کنند. همین موضوع باز هم کالری دریافتی را بالا می‌برد. اما تمام کالری دریافتی از این ترکیب، کالری خالی است و ارزش غذایی ندارد.

همچنین مصرف مزه‌های شیرین و چرب، به خصوص سیب‌زمینی سرخ کرده یا چیپس به همراه مشروب مرسوم است. تصور کنید در کم‌تر از یک ساعت، فرد به اندازه کالری یک روز را دریافت می‌کند.

اما حتی اگر هیچ کدام از این رفتارهای غلط را نداشته باشید، باز هم الکل به دلیل کالری بالا دقیقا اثری برعکس چیزی دارد که شما برای لاغری موضعی پهلو به دنبالش می‌گردید.

  • آشپزی کنید

آشپزی کردن لاغر می‌کند! در یک پژوهش افرادی که معمولا غذای بیرون و غذای آماده می‌خوردند، برای مدت یک ماه در خانه غذا درست کردند. بدون تغییری خاص در الگوی غذایی خود ایجاد کنند، شاهد کاهش وزن، کاهش سایز و از دست دادن چربی شکمی بودند!

فکر می‌کنم دلیل این اتفاق واضح باشد. وقتی در خانه آشپزی می‌کنید کنترل بیشتری روی مواد غذایی مصرفی دارید. از یک طرف مواد اولیه بهتری تهیه می‌کنید، از سوی دیگر می‌توانید مقدار نمک، روغن و شکر غذا را کاهش دهید. این می تواند قدم محکمی در لاغری موضعی پهلو  باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کالری غذای رستوران بسیار بالا است. رستوران‌های برای خوشمزه‌تر شدن غذای خود، نمک و شکر بیشتری به غذا اضافه می‌کنند. همچنین استفاده از برنج ارزان با نشاسته بالا، روغن بی‌کیفیت مثل کره گیاهی و نیز استفاده از مواد غذایی ارزان بجای مواد مغذی در رستوران مرسوم است.

از سوی دیگر آشپزی در خانه باعث کاهش هزینه غذایی می‌شود. فرد می‌تواند با این پول اضافه، سبزی و میوه، مکمل‌های ویتامین مینرال و همچنین عضویت در باشگاه را تهیه کند.

 

  • برای رسیدن به لاغری موضعی پهلو ، خیلی حساس نباشید

خوب است که به بدن خود توجه کنید و برای داشتن غذایی سالم و تمرین کافی برنامه بریزید. اما بسیاری از افرادی که به دنبال راهی برای لاغری موضعی پهلو می‌گردند، آنقدر که خودشان نگران هستند وضعیت بدی ندارند.

شما رژیم سالم بگیرید و تمرین کنید، یک مقدار چربی در پهلو آن‌قدری بد نیست. حتی در یک بدن متناسب، اندکی برآمدگی روی پهلو اندام شما را طبیعی و جذاب می‌کند.

استرس مداوم در مورد وضعیت ظاهری علاوه‌بر کاهش اعتماد به نفس و افزایش تنش‌های عصبی، باعث ترشح کورتیزول، باز شدن اشتها و ذخیره بیشتر چربی هم می‌شود.

بجای این که خودتان یا دوستانتان در مورد پهلوی شما نظر بدهند، از یک متخصص کمک بگیرید. خیلی وقت‌ها بدن شما مشکل خاصی ندارد، یا دست کم مشکل اصلی در پهلو نیست. سعی کنید ریشه مشکل را پیدا کنید و با اصلاح سبک زندگی، به یک بدن سالم و متناسب برسید.

برنامه تمرین
مقالات ویژه