کوهنوردی و لاغری ؛ آیا کوهنوردی برای کاهش وزن مفید است؟

کوهنوردی و لاغری ؛ آیا کوهنوردی برای کاهش وزن مفید است؟

آیا به دنبال یک ورزش مناسب برای لاغری و کاهش وزن هستید، پیشنهاد می‌کنیم صخره‌نوردی یا کوهنوردی را انتخاب کنید. کوهنوردی و لاغری ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. این ورزش نه تنها سرگرم کننده است، بلکه برای بهبود عملکرد بدن و ذهن مفید است و تا حدودی بر لاغری و کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، صرفاً افراد لاغر می‌توانند کوهنوردی انجام دهند. در حالی که به هیچ وجه اینطور نیست. مهم‌ترین مسئله برای انجام ورزش کوهنوردی، آمادگی جسمانی است. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره کوهنوردی و لاغری توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کوهنوردی چیست؟

کوهنوردی یک ورزش بسیار محبوب است که به عنوان یک تمرین بدنی کامل شناخته می‌شود. علاوه بر این، کوهنوردی نوعی فعالیت سرگرم کننده است. در این ورزش، شما باید روی یک مسیر شیبدار قرار بگیرید و به سمت بالا حرکت کنید. بالا رفتن از کوه کار چندان ساده‌ای نیست و به استقامت بدنی و آمادگی جسمانی بالایی نیاز دارد. 

به همین دلیل، کوهنوردی به عنوان نوعی ورزش هوازی و استقامتی شناخته می‌شود. هر چقدر مسافت طی شده طولانی‌تر باشد، بدن شما بیشتر تحت تاثیر این ورزش قرار خواهد گرفت. این ورزش به عنوان یک تمرین مناسب برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام شناخته می‌شود. زیرا هنگام بالا رفتن از کوه، فشار زیادی به ماهیچه‌ها و عضلات بدن اعمال می‌شود. 

یکی از مهم‌ترین مزایای کوهنوردی این است که مانند برخی ورزش‌ها خسته کننده نیست و بسیار چالش برانگیز می‌باشد. اگر اضافه وزن شدیدی دارید، این ورزش گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که ورزش کوهنوردی را به صورت منظم انجام می‌دهند، از آمادگی جسمانی بالاتری برخوردار هستند و بدنی متناسب و خوش فرم دارند.

آیا کوهنوردی برای کاهش وزن مفید است؟

صخره نوردی و کوهنوردی دو گزینه مناسب برای کاهش وزن هستند. این ورزش‌ها بسیار سرگرم کننده هستند و در فضای باز انجام می‌شوند. بعد از پیاده روی استقامتی، ورزش کوهنوردی به عنوان دومین ورزش برای کاهش وزن شناخته می‌شود. زمانی که این ورزش را انجام می‌دهید، مقدار زیادی کالری از دست خواهید داد.

 همانطور که گفته شد، کوهنوردی و لاغری به صورت اعجاب انگیزی با یکدیگر مرتبط هستند. این ورزش حتی بر اشتها نیز موثر است. پیاده‌روی و صعود به سمت بالای کوه، نوعی ورزش هوازی است. بهتر است هنگام بالا رفتن از کوه، تا حد امکان از دست‌ها و پاها استفاده کنید. این ورزش روی گروه‌های عضلانی مختلف بدن تاثیر می‌گذارد. در نتیجه، به عنوان یک ورزش قدرتی نیز شناخته می‌شود. 

مهم‌ترین عضلات درگیر در ورزش کوهنوردی، شامل عضلات دست و پا و عضلات مرکزی هستند. عضلات مرکزی شامل ماهیچه‌های باسن، ماهیچه‌های بالای پا و کمر می‌باشند و هنگام انجام ورزش کوهنوردی تقویت می‌شوند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، کوهنوردی باعث بهبود تنفس و تقویت چربی سوزی در بدن می‌شود. 

در چه صورتی کوهنوردی باعث کاهش وزن می ‌شود؟

در چه صورتی کوهنوردی باعث کاهش وزن می ‌شود؟
در چه صورتی کوهنوردی باعث کاهش وزن می ‌شود؟

کوهنوردی در شرایط خاصی بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. در ادامه این شرایط را برای شما بیان می‌کنیم:

  • کوهنوردی مداوم

کوهنوردی زمانی بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد که شخص این ورزش را به صورت مداوم انجام دهد. یعنی کوهنوردی باید به یک ورزش ثابت تبدیل شود و به صورت هفتگی یا هر چند روز یکبار انجام شود. تصور نکنید با یک یا دو بار کوهنوردی به اندام دلخواه خود می‌رسید. یکی دیگر از مهم‌ترین نکات، این است که این ورزش به مرور زمان بر بدن شما تاثیر می‌گذارد. 

بنابراین باید حداقل چند ماه به صورت مداوم انجام شود. البته انجام این ورزش به صورت افراطی توصیه نمی‌شود. زیرا باعث خسته شدن و کاهش انرژی بدن خواهد شد. بهتر است برای انجام این ورزش برنامه‌ریزی داشته باشید. علاوه بر این، لازم است هر هفته میزان فعالیت خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، می‌توانید مسیرهای طولانی‌تری را طی کنید یا برای بازه زمانی طولانی‌تری کوهنوردی کنید.

  • کوهنوردی طولانی

کوهنوردی کوتاه مدت تاثیر چندانی بر بدن شما ندارد. لازم است بدن خود را با چالش‌ها مواجه کنید و مدت زمان کوهنوردی را افزایش دهید. بنابراین تصور نکنید انجام این ورزش برای بازه زمانی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، روی تناسب اندام موثر است.

 اگر به تازگی ورزش کوهنوردی را آغاز کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مسیرهای ساده‌تر را انتخاب کنید. می‌توانید بین ۳۰ الی ۴۵ دقیقه کوهنوردی کنید. اما بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه، باید مسیرهای ناهموار و سخت را انتخاب کنید. همچنین لازم است بازه زمانی کوهنوردی را تا یک الی دو ساعت افزایش دهید.

  • تمرینات کششی

برای اینکه به وزن دلخواه خود برسید، باید انعطاف پذیری بدن خود را افزایش دهید. در غیر این صورت، نمی‌توانید از مسیرهای ناهموار بالا بروید و ممکن است ورزش کوهنوردی را کنار بگذارید. همچنین ممکن است هنگام انجام این ورزش، آسیب‌های شدیدی به بدن شما وارد شود.

 بنابراین بهتر است روی آمادگی جسمانی و انعطاف پذیری خود کار کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام این ورزش، حرکات کششی انجام دهید. این مسئله به ریکاوری بدن کمک می‌کند. حرکاتی را انجام دهید که به صورت مستقیم روی ماهیچه‌های ساق، ران و باسن تاثیر می‌گذارند.

  • تمرینات تعادلی در کوهنوردی

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات این است که قبل از انجام ورزش کوهنوردی، تمرینات تعادلی انجام دهید. انجام این تمرینات به شما کمک می‌کنند تا به راحتی از کوه بالا بروید و از مسیرهای ناهموار عبور کنید. انجام تمرینات تعادلی قبل از کوهنوردی، نقش مهمی در کاهش وزن و تناسب اندام دارد. زیرا باعث تقویت تعادل و هماهنگی بین عصب و عضله می‌شود.

 در نتیجه می‌توانید برای مدت طولانی‌تری کوهنوردی کنید و کاهش وزن بیشتری داشته باشید. همانطور که می‌دانید، مسیرهای کوهنوردی کمی ناهموار هستند. به عنوان مثال ممکن است در مسیر شما پرتگاه یا تنه درخت وجود داشته باشد. تمرینات تعادلی از بروز مشکلاتی مثل پیچ خوردگی یا سقوط جلوگیری می‌کنند.

  • انجام ورزش ‌های دیگر در کنار کوهنوردی

این ورزش به تنهایی تاثیر چندانی بر کاهش وزن ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در کنار کوهنوردی، فعالیت‌های ورزشی دیگر را نیز انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید ورزش‌های هوازی مثل شنا یا دوچرخه سواری انجام دهید. این ورزش‌ها به ریکاوری بدن کمک می‌کنند و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن دارند.

  • مصرف مواد غذایی سالم

رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن و لاغری دارد. بنابراین بهتر است برنامه غذایی خود را تغییر دهید و رژیم‌های سالم را دنبال کنید.‌ تغذیه قبل و بعد از انجام ورزش کوهنوردی، اهمیت بسیار زیادی دارد و بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد.

 پیشنهاد می‌کنیم هنگام بالا رفتن از کوه، مواد غذایی ناسالم مثل خوراکی‌های شیرین یا چیپس و پفک مصرف نکنید. به جای آن، می‌توانید مواد غذایی سالم مثل میوه و شکلات تلخ مصرف کنید. همچنین بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا که حاوی مقدار زیادی قند هستند ،خودداری کنید.

  • مصرف آب 

مصرف آب را فراموش نکنید. بهتر است یک بطری آب همراه خود داشته باشید و به صورت پیوسته آب بنوشید. زیرا آب باعث افزایش چربی سوزی می‌شود. همچنین تشنگی شما را برطرف می‌سازد.

در یک ساعت کوهنوردی چند کالری تجزیه می شود؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که در یک ساعت کوهنوردی چند کالری تجزیه خواهد شد؟ این ورزش به شما کمک می‌کند تا کالری بیشتری از دست دهید. در بازه زمانی یک ساعت، ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری در بدن شما تجزیه خواهد شد. در حالی که در یک ساعت پیاده‌روی، در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری در بدن شما تجزیه می‌شود. 

در نتیجه، احتمال کاهش وزن بعد از انجام ورزش کوهنوردی بیشتر است. توجه داشته باشید که صرفاً بالا رفتن از کوه بر کاهش وزن موثر نیست. عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر می‌دهند تا مقدار زیادی کالری در بدن شما تجزیه شود.

 به عنوان مثال ترس از افتادن، باعث ترشح برخی هورمون‌ها می‌شود که به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کنند و بدن شما را در حالت آماده باش قرار می‌دهند. علاوه بر این، تمرکز یکی دیگر از عوامل موثر بر کاهش وزن است. برای بالا رفتن یا پایین آمدن از کوه، باید روی مسیر خود تمرکز کنید. همین مسئله باعث افزایش فعالیت مغز و بدن می‌شود و به لاغری کمک می‌کند.

چرا کوهنوردی ورزش مناسبی برای لاغری است؟

چرا کوهنوردی ورزش مناسبی برای لاغری است؟
چرا کوهنوردی ورزش مناسبی برای لاغری است؟

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

ورزش کوهنوردی بهترین ورزش برای کاهش وزن است. در ادامه مهم‌ترین دلایل مفید بودن ورزش کوهنوردی برای لاغری را برای شما بیان می‌کنیم:

  • برای مبتدیان آسان است

یکی از مهم‌ترین فواید کوهنوردی برای بانوان و اقایان، این است که بسیار ساده و در دسترس می‌باشد. همه افراد حتی افراد مبتدی، می‌توانند این ورزش را انجام دهند. این ورزش به خصوص برای مبتدیانی که قدرت بدنی بالایی ندارند، بسیار مناسب است. زیرا این دسته از افراد، می‌توانند مسیرهای ساده‌تر را انتخاب کنند و قدرت بدن خود را به مرور زمان افزایش دهند.

  • تقویت نفس و چالش های ذهنی

کوهنوردی بیشتر از آنچه که تصورش را می‌کنید، بر بدن تاثیر می‌گذارد. این ورزش باعث تقویت تمرکز و بهبود عملکرد مغز می‌شود. همچنین شما را با انواع چالش‌های ذهنی مواجه می‌سازد. به عنوان مثال، به شما می‌آموزد که چگونه از مسیرهای ناهموار عبور کنید یا موقعیت بدن خود را در شرایط خطرناک حفظ کنید.

  • تقویت عضلات مرکزی 

از دیگر مزایای کوهنوردی، این است که باعث تقویت عضلات مرکزی بدن می‌شود. مهم‌ترین ماهیچه‌ها برای بالا رفتن از کوه، ماهیچه‌های بخش مرکزی بدن هستند. تقویت این ماهیچه‌ها نقش مهمی در انجام دادن فعالیت‌های روزمره دارد. تمامی حرکاتی که طی روز انجام می‌دهید، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با عضلات بخش مرکزی بدن مرتبط هستند. تقویت این ماهیچه‌ها، به حفظ تعادل و انعطاف پذیری بدن نیز کمک می‌کند.

  • تقویت سایر عضلات

حرکت کوهنوردی صرفاً بر ماهیچه‌های بخش مرکزی بدن تاثیر نمی‌گذارد، بلکه سایر عضلات بدن را نیز تقویت می‌کند. بسیاری از ماهیچه‌های بدن هنگام بالا رفتن از کوه درگیر می‌شوند. به عنوان مثال ماهیچه‌های ساعد، شانه و تمامی قسمت‌های بدن و پا تحت تاثیر قرار می‌گیرند. تمامی این ماهیچه‌ها بعد از چند جلسه کوهنوردی تقویت می‌شوند. جالب است بدانید، این ورزش حتی برای تقویت عملکرد سیستم قلبی و عروقی نیز مناسب است.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره کوهنوردی و لاغری توضیح داده شد. اگر اضافه وزن شدیدی دارید یا رژیم‌های غذایی لاغری را دنبال می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم ورزش‌هایی مانند کوهنوردی را امتحان کنید. این ورزش فواید بیشتری نسبت به سایر تمرینات ورزشی مانند پیاده‌روی دارد و تا حد زیادی بر لاغری و کاهش وزن تاثیر می‌گذارد.

 بسیاری از ماهیچه‌های بدن شما هنگام بالا رفتن از کوه درگیر می‌شوند. بنابراین کوهنوردی حتی بر عضله سازی نیز موثر است. این فعالیت بدنی به عنوان یک ورزش هوازی و قدرتی شناخته می‌شود. برای اینکه کاهش وزن چشمگیری داشته باشید، باید رژیم‌های غذایی سالم را دنبال کنید و حداقل چند روز در هفته برای انجام ورزش کوهنوردی اقدام کنید. 

همانطور که گفته شد، رژیم غذایی قبل و بعد از کوهنوردی اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام این ورزش، به متخصصان تغذیه مراجعه کرده و برنامه غذایی دریافت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تناسب اندام برسید و بدنی سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه