علائم کم خونی در پریودی

علائم کم خونی در پریودی

یکی از مشکلات شایعی که در عصر حاضر وجود دارد و افراد زیادی را درگیر خود می‌کند، مشکل کم خونی است. کم خونی می‌تواند به شکل یک مشکل موقتی یا یک بیماری همیشگی ظاهر شود. با توجه به روند طبیعی بدن  بانوان و دوران پریودی، کم خونی بین خانم‌ها بیشتر از آقایون شایع است. برخی از افراد تا زمانی که بیماری شدید نشود، نسبت به نشانه‌ها بی‌توجه بوده و آگاهی کاملی ندارد. به همین خاطر در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به بررسی علائم کم خونی در پریودی و مواردی که به دنبال خواهد داشت، پرداخته می‌شود. 

کم خونی چیست؟

برای شناخت علائم کم خونی در ابتدا باید خود عارضه را شناخت. همانطور که بیان کردیم عارضه می‌تواند به صورت موقتی ظاهر شود یا به شکل یک بیماری که تا آخر عمر همراه انسان خواهد بود، بروز کند. به هر طریق کم خونی ناشی از عدم وجود هموگلوبین و گلبول قرمز کافی در بدن است. وقتی هموگلوبین و گلبول قرمز در بدن کم شوند، در نتیجه میزان اکسیژن رسانی به اندام‌ها پایین می‌آید. چنین کمبود موادی می‌تواند ناشی از موارد بسیاری باشد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دلایل بروز کم خونی

دلایل بروز کم خونی
دلایل بروز کم خونی

مشکلات کم خونی می‌تواند از علت‌های مختلفی ناشی شود و تنها مختص به بانوان نیست. ولی خانم‌ها بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به چنین مشکلاتی خواهند بود. در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث بروز کم خونی شود، اشاره خواهد شد.

  • کم خونی ناشی از کمبود ویتامین

زمانی که بدن در تولید و جذب ویتامین‌های ضروری مانند B12 به مشکل برخورد کند، کمبود ویتامین می‌تواند باعث شود گلبول‌های قرمز به خوبی تولید نشوند. با عدم تولید گلبول قرمز کافی و سالم، کم خونی رخ می‌دهد.

  • کم خونی ناشی از فقر آهن

یکی از شایع‌ترین علائم کم خونی در پریودی را می‌توان مربوط به فقر آهن دانست. چنین مشکلی بین بانوان بسیار فراگیر است. آهن یک ماده مهم و اساسی در تولید گلبول قرمز است که نبود آهن کافی پروسه تولید آهن را مختل می‌کند و کم خونی به وجود می‌آید.

  • کم خونی ناشی از همولیتیک

ممکن است شرایطی پیش آید که گلبول‌های قرمز در بدن به خوبی ساخته شوند، اما با همان سرعت دچار نابودی شوند. باید گفت که چنین حالتی جز موارد نادر است و بر اثر مشکلات ژنتیکی و به صورت ارثی بروز می‌کند، با این حال باعث بروز کم خونی خواهد شد.

  • کم خونی ناشی از خونریزی پریودی

یکی از علت‌های شایع کم خونی در بانوان، خونریزی پریودی است. خونریزی‌های زیاد و سنگین موجب می‌شود میزان آهن زیادی از دست برود و در اکثر موارد آهن از دست رفته در بدن به خوبی جایگزین نخواهد شد. همین مسئله می‌تواند باعث بروز کم خونی‌های شدید شود.

دلایل بروز کم خونی در بانوان کدام است؟

دلایل بروز کم خونی در بانوان کدام است؟
دلایل بروز کم خونی در بانوان کدام است؟

شایع‌ترین علت بروز کم خونی در بانوان مربوط به شرایط پریودی ماهانه است. البته بانوان در زمان بارداری نیز مستعد بروز کم خونی خواهند بود. چرا که در زمان زایمان نیز خون و آهن بسیاری را از دست می‌دهند. با توجه به علائم کم خونی در پریودی می‌توان سنجید که فرد دچار کم خونی است یا خیر؟ شایع‌ترین علت بزور چنین عارضه‌ای در بانوان مربوط به از دست رفتن خون زیاد در شرایط ذکر شده و فقر آهن است. 

علائم کم خونی در دوران پریودی

باید دانست که علائم بسیاری وجود دارد که می‌تواند نشانگر ابتلای شما به کم خونی باشد که باید این علائم را به عنوان هشدار در نظر گرفت. در ادامه مطلب شایع‌ترین علائم کم خونی که در دوران پریودی برای بانوان ظاهر می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • خستگی و ضعف

اولین و بازرترین نشانه، وجود ضعف و خستگی مزمن است. با توجه به شیوه بروز کم خونی، دانستیم که بدن با کمبود اکسیژن مواجه می‌شود. قلب برای رفع چنین کمبودی بیشتر خون را پمپاژ می‌کند و در نتیجه احساس خستگی و ضعف به فرد دست می‌دهد.

  • رنگ پریدگی در پوست

زمانی که بدن در حالت عادی قرار دارد و گلبول‌های قرمز به تعداد کافی در بدن وجود دارند، رنگ پوست شفاف و سرحال است. در صورت بروز کم خونی، رنگ پوست به سمت زردی گرایش پیدا می‌کند و پوست رنگ پریده به نظر می‌آید. اولین نقاطی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند و علائم کم خونی در پریودی را به وضوح نشان می‌دهند، قسمت داخلی زیر چشم، زیر ناخن‌ها و داخل دهان است.

  • سردی دست و پا

یکی از نشانه‌های بارز بروز کم خونی در پریودی برای بانوان، احساس سردی در دست و پاها است. چنین اتفاقی حتی در تابستان هم ممکن است رخ دهد. به خاطر کمبود گلبول‌های قرمز اکسیژن رسانی به اندام‌ها کم می‌شود و در نتیجه گردش خون در نقاطی مانند دست‌ها و پاها افت می‌کند. نتیجه افت گردش خون، سرد شدن قسمت‌های ذکر شده خواهد بود. همچنین همین موارد باعث می‌شود در نواحی دست و پا خانم‌ها دچار خارش، گز گز، خواب رفتگی و حالت سوزن سوزن شوند و ناراحتی را با خود در پی آورد.

  • سردرد و سرگیجه

زمانی که گردش خون افت کند، اکسیژن رسانی با اختلال مواجه می‌شود و بدن درگیر فقر آهن شود؛ نتیجه‌ای جز سردردهای مزمن، سرگیجه و حتی سیاهی رفتن چشم نخواهد داشت. همۀ موارد ذکر شده از علائم کم خونی در پریودی هستند که باید به آن توجه شود.

  • شکننده شدن ناخن ‌ها

معمولا با بروز کم خونی در بدن، ناخن‌ها ضعیف می‌شوند. رنگ ناخن به سمت زرد شدن یا سفیدی می‌رود و بسیار نازک خواهند شد.

  • درد در قفسه سینه و تپش قلب

با توجه به افت اکسیژن و کمبود گلبول‌های قرمز، قلب برای جبران بیشتر از قبل کار می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود فرد دچار تپش قلب و درد در ناحیه سینه شود. در صورت بزور چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید و کم خونی را جدی بگیرید.

  • اختلال در تمرکز

یکی دیگر از نشانه‌های کم خونی، بروز اختلال در تمرکز است. افرادی که درگیر چنین مسئله‌ای هستند به علت ضعف و کمبود اکسیژن نمی‌توانند به خوبی بر روی مسائلی که نیاز به دقت دارد تمرکز کنند. با داشتن هر کدام از علائم ذکر شده یا بروز چند نشانه با هم حتما به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی دقیق و تشخیص به موقع از بروز هرگونه آسیب جدی جلوگیری شود. ضمن اینکه باید از یک رژیم غذایی پر ویتامین و پر آهن نیز تبعیت کنید.

علائم کم خونی شدید در بانوان کدام است؟

معمولا علائم کم خونی در پریودی چه در حالت شدید چه متوسط یکسان است و در شدت و ضعف باهم تفاوت دارند. بانوانی که از کم خونی شدید رنج می‌برند معمولا از خستگی زیاد و ضعف شدید خود شکایت دارند. در موارد بسیار، دچار سردردهای طولانی و سرگیجه‌های فراون می‌شوند و همواره ممکن است سیاهی در پیش چشمشان به وجود آید. رنگ پریدگی در پوست چنین افرادی بیشتر از حد نرمال است. به طور معمول شدن علائم زمانی رخ می‌دهد که فرد در طول دوران پریودی خونریزی زیادی را تجربه می‌کند و به اصطلاح پریودی سنگینی دارد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

کم خونی در زمان پریودی نگران کننده است؟

همانطور که بیان شد کم خونی در حالت معمول ناشی از فقر آهن و کمبود گلبول‌های قرمز خون است که باعث می‌شود اکسیژن رسانی در سطح بدن افت کند و گردش خون کند شود. همین موارد در دراز مدت می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را به وجود آورد. مشکلات قلبی و عروقی یکی از این آسیب‌ها خواهد بود. به همین خاطر لازم است در صورت مشاهده علائم کم خونی در پریودی در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید و درصدد رفع مشکل باشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

نشانه‌هایی وجود دارد که در صورت پدیدار شدن بهتر است به پزشک مراجعه کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن از پیشرفت کم خونی جلوگیری به عمل آورید.

  • احساس ضعف و خستگی زیاد به طوری که نتوانید فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید.
  • سرگیجه‌های مداوم که به علت پریودی‌های سخت به وجود می‌آیند.
  • طولانی شدن دوره پریودی
  • خونریزی شدید و غیر طبیعی در دوره

همه موارد گفته شده می‌تواند نشانه های روشنی از بروز مشکل و در نتیجه بروز کم خونی در پریودی برای شما باشد. بهتر است در اولین زمان ممکن جهت بررسی دقیق و تشخیص و درمان به موقع، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شیوه تشخیص کم خونی ناشی از پریودی چگونه است؟

تشخیص اصلی و نهایی توسط پزشک صورت می‌گیرد. برای چنین منظوری پزشک به بررسی ظاهری و فیزیکی بیمار می‌پردازد و یک شرح حال کلی از علائم کم خونی در پریودی از بیمار می‌گیرد. اگر نشانه‌ها بسیار روشن و واضح باشد، در این مرحله پزشک اقدامات درمانی را ارائه می‌دهد. معمولا برای تشخیص دقیق و بدون شبهه آزمایشات مربوط به خون همچون اندازه گیری سطح و میزان گلبول قرمز و هموگلوبین برای بیمار تجویز می‌شود. اگر کم خونی ناشی از پریودی و فقر آهن باد در آزمایشات به روشنی مشخص خواهد شد.

برای کم خونی در دوران پریودی چه بخوریم؟

پس از تشخیص مشکل، باید درمان را شروع کرد. خوشبختانه کم خونی‌های ناشی از فقر آهن و خونریزی‌های دوران پریودی دائمی نبوده و با یک رژیم غذایی درست و اصولی برطرف می‌شوند. معمولا پزشکان در کنار رژیم غذایی سالم و بر مبنای مواد غذایی با آهن بالا، برخی قرص‌ها و مکمل‌ها را نیز توصیه می‌کنند.

1.درمان خانگی

با یک رژیم سالم می‌توان تا حدود زیادی مشکلات کم خونی ناشی از فقر آهن را درمان کرد. اگر کم خونی ندارید با رعایت رژیم درست می‌توانید از بروز مشکلات جلوگیری به عمل آورید. بدین منظور بهتر است مواد زیر را در سبد غذایی روزانه خود جای دهید.

  • گوشت قرمز
  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج
  • میوه‌های سرخ رنگ
  • انواع حبوبات
  • مواد دارای فیبر
  • آجیل‌ها

2.درمان دارویی

برای بهبود علائم کم خونی در پریودی و رفع مشکلات آن، ممکن است دکتر داروهایی را تجویز کند. تاکید می‌شود که مصرف خودسرانه دارو ممنوع بوده و ممکن است مشکلات جدیدی را برای شما به وجود آورد. 

  • تجویز قرص یا آمپول ماده آهن
  • تجویز قرص یا آمپول ویتامین B12
  • مکمل‌های تقویتی

کلام نهایی

دانستیم که کم خونی یکی از مشکلات شایع در عصر حاضر است. به طور معمول بانوان بیشتر از آقایان در معرض خطرات کم خونی قرار دارند. یکی از اشکال شایع آن موردی است که بر اثر فقر آهن در دوران پریودی به وجود می‌آید. علائم کم خونی در پریودی بسیار مشهود است و به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. به همین خاطر در مراحل اولیه می‌توان مشکل را متوجه شد و جهت درمان اقدام کرد.

 درمان مشکلات کم خونی چندان سخت و پیچیده نیست و لازم است که از یک پزشک متخصص رژیم غذایی خاصی را دریافت کرد و بر طبق رژیم پیش رفت. مجموعه تخصصی فیت کلاب با بهره گیری از پزشکان متخصص در امر تغذیه می‌توانند نیاز شما به رژیم غذایی اختصاصی را برطرف کنند. با استفاده از خدمات مشاوره مجموعه فیت کلاب می‌توانید با متخصصان حاذق ارتباط بگیرید و بنا به شرایط فیزیکی، سبک زندگی و مشکلاتی که دارید، رژیم غذایی مخصوص به خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه