کمبود چه ویتامینی باعث لرزش بدن میشه؟

کمبود چه ویتامینی باعث لرزش بدن میشه؟

ویتامین‌ها مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی برای بدن هستند که برای انجام فرایندهای بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم، به تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن کمک می‌کند. می‌توان این ویتامین‌ها را در انواع میوه، سبزیجات و مواردی مانند این پیدا کرد. با این حال در برخی مواقع، حتی دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم نیز تاثیر چندانی بر بدن ندارد.

 در چنین شرایطی، بدن شما با کمبود ویتامین مواجه می‌شود. کمبود ویتامین نشانه‌های گوناگونی دارد. یکی از رایج‌ترین نشانه‌های کاهش ویتامین‌، لرزش بدن است. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم کمبود کدام ویتامین باعث لرزش بدن می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلیل لرزش بدن چیست؟

دلیل لرزش بدن چیست؟
دلیل لرزش بدن چیست؟

تصور نکنید لرزش بدن صرفاً به دلیل کمبود ویتامین اتفاق می‌افتد. عوامل مختلفی بر لرزش بدن تاثیرگذار هستند. در ادامه برخی از این عوامل را برای شما بیان می‌کنیم: 

1.اختلالات جسمی 

ابتلا به برخی بیماری‌ها و اختلالات جسمی باعث لرزش بدن می‌شود. این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • اختلال در مغز و اعصاب، اختلالات حرکتی، کندی فعالیت، و غیره
  • مصرف داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری ام اس
  • تروما یا ضربه مغزی
  • تومور مغزی
  • سکته مغزی
  • پرکاری تیروئید

2.هیپوگلیسمی

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل لرزش بدن، هیپوگلیسمی است که به معنی کاهش سطح قند خون می‌باشد. کاهش قند خون باعث لرزش شدید بدن و اندام‌ها می‌شود. بدن برای تنظیم قند خون از هورمون‌هایی مانند انسولین و گلوکان یا تجزیه گلیکوژن استفاده می‌کند. 

در افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، ترشح این هورمون‌ها مختل می‌شود. به همین دلیل، ممکن است قند خون بیش از حد کاهش پیدا کند. در این حالت علاوه بر لرزش بدن، علائمی مانند خستگی، گیجی و مواردی مانند این مشاهده خواهد شد.

3.خستگی عضلانی

اگر عضلات شما برای مدت طولانی در یک حالت باقی بماند، احتمال بروز عارضه‌ای به نام خستگی عضلانی وجود دارد که باعث لرزش اندام‌ها می‌شود. ماهیچه‌ها و عضلات بدن با کمک برخی واحدهای محرک در یک ناحیه ثابت نگه داشته می‌شوند. حال اگر عضله برای مدت طولانی در این حالت باقی بماند، شروع به لرزش می‌کند.

4.استرس و اضطراب

از مهم‌ترین علت لرزش بدن و تپش قلب، اضطراب و استرس شدید است. زمانی که عصبی می‌شوید، سطح ترشح هورمون آدرنالین در بدن افزایش پیدا می‌کند. این هورمون باعث فعال‌سازی سیستم دفاعی بدن می‌شود. در نتیجه مقدار زیادی انرژی آزاد خواهد شد و بدن شروع به لرزش خواهد کرد.

5.توقف مصرف الکل

از دیگر علت لرزش دست و ضعف بدن، توقف مصرف الکل است. این مسئله به خصوص برای افرادی که به مصرف نوشیدنی‌های الکلی اعتیاد دارند، رخ می‌دهد. در چنین شرایطی، ممکن است به سلول‌های عصبی آسیب وارد شود. سلول‌های عصبی زمانی آسیب می‌بینند که شخص برای مدت طولانی الکل مصرف کرده باشد. حتی برخی تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف طولانی مدت الکل باعث آسیب دیدن مخچه می‌شود.

6.مصرف کافئین

کافئین فواید بسیار زیادی برای بدن دارد، اما باید به اندازه مصرف شود. مصرف بیش از حد کافئین با بروز عوارضی مانند کاهش کیفیت خواب، افزایش استرس و اضطراب، افزایش ضربان قلب و لرزیدن بدن همراه است.

قبل
برنامه بدنسازی اصولی
برنامه غذایی + تمرین
اختصاصی و زیر نظر متخصص
برنامه بدنسازی اصولی
برنامه غذایی + تمرین
اختصاصی و زیر نظر متخصص

کاهش کدام ویتامین در بدن باعث لرزش می‌ شود؟ 

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین دلایل لرزش بدن، کمبود برخی ویتامین‌ها است. در ادامه این ویتامین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • ویتامین B12

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن، ویتامین B12 است که برای بهبود عملکرد مغز و انجام فعالیت‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، کمبود این ویتامین باعث بروز مشکلات عصبی می‌شود. این مسئله به خصوص برای نوزادان رخ می‌دهد. به عنوان مثال کمبود ویتامین B12 در نوزادان باعث لرزش صورت می‌شود.

 همچنین احتمال بروز سایر مشکلات عصبی مثل لرزیدن پا، بی‌حسی در ناحیه دست یا پا کاهش تعادل و ضعف عضلانی وجود دارد. سایر عوارض شامل تضعیف حافظه، افسردگی و اختلال در عملکرد مغزی هستند. برای جلوگیری از بروز این عوارض، باید غذاهای حاوی ویتامین B12 مصرف کنید. این ویتامین اغلب در گوشت، غذاهای دریایی، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد.

  • ویتامین B1

کمبود ویتامین B1 باعث لرزش بدن می‌شود. کمبود شدید این ویتامین خطر بروز برخی بیماری‌ها مانند بری بری را افزایش می‌دهد. این بیماری با علائم عصبی گوناگونی همراه است. برخی از علائم این بیماری شامل آسیب‌های عصبی، ضعف ماهیچه‌ها، بی‌حس شدن پا، بازو یا سایر نواحی بدن هستند. کمبود این ویتامین باعث از دست دادن حافظه و تعادل می‌شود. بنابراین بهتر است مصرف غذای سرشار از ویتامین B1 را افزایش دهید. برخی از این مواد غذایی شامل غلات کامل هستند.

آیا از ضعف و لرزش دست‌ها رنج می‌برید؟ این می‌تواند یکی از علائم کمبود ویتامین ب۱ باشد. برای اطلاعات بیشتر علائم کمبود ویتامین ب۱ با مجله تخصصی فیت کلاب همراه باشید.

  • ویتامین E

کمبود ویتامین E در بدن باعث لرزش می‌شود. برخی از مشکلات عصبی، ناشی از کمبود این ویتامین هستند. به عنوان مثال کاهش تعادل بدن، بی‌حس شدن اندام‌ها، مشکل در صحبت کردن و ضعف ماهیچه‌ها، از نشانه‌های کمبود ویتامین E هستند. جالب است بدانید کمبود شدید این ویتامین باعث کاهش بینایی و تخریب شبکه می‌شود. این ویتامین در برخی مواد غذایی مانند غلات صبحانه، آجیل و سبزیجات وجود دارد.

  • ویتامین B6

ویتامین B6 یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های بدن است که برای انجام فرایندهای سیستم عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمبود این ویتامین باعث لرزش بدن می‌شود. خوشبختانه ویتامین B6 در مواد غذایی گوناگونی وجود دارد. برخی از نشانه‌های کمبود این ویتامین شامل تشنج، گیجی و افسردگی هستند. بعضی از مواد غذایی حاوی ویتامین B6 شامل لوبیا مرغ، گوشت، ماهی، غلات صبحانه غنی شده و برخی میوه‌ها و سبزیجات هستند. 

  • ویتامین D

کمبود ویتامین D در افراد بزرگسال، باعث خستگی شدید بدن می‌شود. همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن ضعیف شود. در چنین شرایطی، علائمی مانند لرزش شدید بدن مشاهده خواهد شد. معمولاً لرزش بدن در نوزادان نشان دهنده کمبود ویتامین D است. برای اثبات این مسئله، یک مقاله در آگوست سال ۲۰۱۷ منتشر شد. نتیجه این مطالعه نشان داد اغلب نوزادان با لرزش بدنی شدید، به مشکلاتی مانند کمبود ویتامین D دچار هستند.

 اگرچه شیر مادر یکی از بهترین مواد غذایی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن نوزاد است، اما شاید تمامی نیازهای غذایی نوزاد را برآورده نسازد. درصد ویتامین D موجود در شیر مادر به میزان ویتامین D موجود در بدن مادر بستگی دارد. اگر در رابطه با کمبود ویتامین D نوزاد نگران هستید، پیشنهاد می‌کنیم با پزشک مشورت کنید.

  • کلسیم

علاوه بر ویتامین‌ها، کمبود برخی مواد معدنی نیز باعث لرزش بدن می‌شود. ۹۹ درصد کلسیم موجود در بدن در بافت استخوانی و دندان‌ها وجود دارد. یک درصد باقیمانده در جریان خون وجود دارد. همین یک درصد بر تنظیم عملکرد عضلات و منعقد شدن خون موثر است. کمبود شدید کلسیم در بدن، باعث لرزش مداوم و ضعیف شدن عضلات می‌شود. بنابراین بهتر است مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

  • اسید چرب امگا 3

یکی دیگر از ترکیبات موثر بر سیستم عصبی، اسید چرب امگا ۳ است. اسیدهای چرب امگا ۳ به عنوان پوشش محافظ برای میلین اعصاب مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش مهمی در سلامتی سلول‌های عصبی دارند. علاوه بر این، به کاهش التهابات سلول‌های عصبی کمک می‌کنند.

 اسید چرب امگا ۳ در برخی مواد غذایی مانند ماهی سالمون، ساردین، روغن ماهی و مواردی مانند این وجود دارد. افرادی که رژیم‌های گیاهخواری را دنبال می‌کنند، بهتر است مواد غذایی مانند دانه کتان، روغن دانه کتان، دانه کدو تنبل و گردو مصرف کنند.

درمان لرزش شدید بدن 

روش‌های مختلفی برای درمان لرزش شدید بدن وجود دارد. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • مصرف دارو

 بعضی از داروها به کاهش لرزش بدن کمک می‌کنند. دسته اول مسدود کننده‌های بتا یا بتا بلاکرها هستند که از ضعف ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کنند. آرامبخش‌ها نیز تاثیر بسیار زیادی بر کاهش لرزش بدن دارند. می‌تواند لرزش ناشی از اضطراب شدید را کاهش دهد. دسته سوم، داروهای ضد و تشنج هستند که برای بهبود عملکرد ماهیچه‌ها مصرف می‌شوند.

  • تزریق بوتاکس

  برخی محققان متوجه شدند تزریق بوتاکس به عضلات، باعث کاهش لرزش بدن می‌شود. این مسئله به خصوص درباره لرزش صورت و سر موثر است.

  • سونوگرافی

 در این روش از امواج التراسوند برای کاهش لرزش استفاده می‌شود. امواج فراصوت به سلول‌های عصبی در تالاموس برخورد می‌کنند و اختلالات عصبی را کاهش خواهند داد.

  • فیزیوتراپی

 یکی از بهترین روش‌های درمان لرزش بدن، شرکت در جلسات فیزیوتراپی است. جلسات فیزیوتراپی برای تقویت ماهیچه‌ها و ایجاد تعادل بین عصب و عضله مناسب هستند. در این جلسات، برخی تمرینات ورزشی برای شما تعریف می‌شود. می‌توانید از وزنه‌ها برای انجام دادن تمرینات ورزشی استفاده کنید. نکته مهم این است که برای انجام دادن این حرکات تحت نظر فیزیوتراپیست قرار بگیرید.

  • تحریک عمیق مغز (DBS)

 یکی از روش‌های ساده برای کاهش لرزش بدن، تحریک عمیق مغز است. در این تکنیک پالس‌های الکتریکی به بخش‌های مختلف مغز ارسال می‌شوند. این پالس‌های الکتریکی مانع از تولید و انتقال سیگنال‌های محرک لرزش بدن می‌شوند.

  • عمل تالاموتومی

 تالاموتومی نوعی جراحی است که برای برداشتن قسمت آسیب دیده تالاموس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش نتایج دائمی دارد و لرزش بدن را برای همیشه از بین می‌برد. البته این جراحی معمولاً برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که لرزش شدید بدن دارند.

رژیم غذایی و برنامه تمرینی بگیر
خوب و دقیق بهش عمل کن
به اندام مورد علاقه ات برس!
بعد
قبل
رژیم غذایی و برنامه تمرینی بگیر
خوب و دقیق بهش عمل کن
به اندام مورد علاقه ات برس!

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد که کمبود کدام ویتامین باعث لرزش بدن می‌شود. همانطور که گفته شد، عوامل مختلفی بر لرزیدن بدن موثر هستند. ابتلا به برخی بیماری‌ها، مشکلات عصبی و استرس و اضطراب، از رایج‌ترین عوامل هستند. با این حال مطالعات نشان می‌دهد، کمبود ویتامین‌ها نیز بر این مسئله تاثیرگذار هستند. 

برخی از ویتامین‌های مهم برای کاهش لرزش بدن شامل ویتامین B12، ویتامین D و ویتامین E هستند. مواد معدنی نیز تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد سیستم عصبی دارند. به عنوان مثال کلسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ به بهبود عملکرد اعصاب کمک می‌کنند و لرزش بدن را کاهش می‌دهند. می‌توان از روش‌های مختلفی برای درمان لرزش استفاده کرد.

 رایج‌ترین روش‌ها شامل مصرف داروها، تزریق بوتاکس، جراحی و مواردی مانند این هستند برای رفع این عارضه، می‌توانید به متصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید تا بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار دهند. علاوه بر این زمان مصرف و نحوه مصرف ویتامین‌ها را به شما اطلاع خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان خانگی لرزش داخلی بدن، با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه