بادام لاغر میکند یا چاق ؛ خواص بادام برای کاهش وزن و افزایش وزن

حتماً همه شما از خواص بادام اطلاع دارید. این ماده مغذی، یکی از مفیدترین ترکیبات آجیلی است که برای حفظ سلامتی بدن و کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین سوالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که بادام برای کاهش وزن مناسب است یا افزایش وزن؟ این ماده چه تاثیری بر لاغری یا چاقی دارد؟ 

اغلب پژوهش‌ها و مطالعات نشان می‌دهد، بادام باعث کاهش وزن می‌شود. با این حال نحوه مصرف این ماده بر افزایش یا کاهش وزن موثر است. در ادامه این مطب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم که بادام لاغر می‌کند یا چاق، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خواص بادام برای کاهش وزن

خواص بادام برای کاهش وزن
خواص بادام برای کاهش وزن

اغلب تحقیقات نشان می‌دهد، بادام باعث کاهش وزن می‌شود. همانطور که می‌دانید، این ماده سرشار از چربی‌های سالم است. بنابراین کمتر کسی باور می‌کند که بادام بر لاغری و کاهش وزن تاثیرگذار باشد. قبل از هر چیزی، بهتر از اطلاعاتی درباره بادام داشته باشید. درخت بادام یکی از درخت‌های بومی شرق آسیا است که در اغلب کشورهای جهان کشت می‌شود. این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است. 

به گونه‌ای که می‌توان اغلب مواد مغذی و مکمل‌های شیمیایی مورد نیاز بدن انسان را از بادام تهیه کرد. برخی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در این ماده غذایی شامل فیبر، پروتئین، چربی‌های اشباع نشده و منیزیم هستند. دنبال کردن رژیم‌های غذایی نامناسب، باعث افزایش وزن و تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو می‌شود. بنابراین بهتر است به جای مصرف مواد غذایی نامناسب، برخی مواد غذایی مفید مثل بادام را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 در ادامه مهم‌ترین خواص این ماده برای لاغری را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • بادام منبع غنی از پروتئین است

یکی از مهم‌ترین خواص بادام برای لاغری، این است که سرشار از پروتئین می‌باشد. پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد مغذی بدن است که برای رشد عضلات و انجام واکنش‌های شیمیایی درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اضافه کردن این ماده غذایی به رژیم غذایی، باعث چربی سوزی و لاغری می‌شود.

 البته بادام به تنهایی تاثیر چندانی بر کاهش وزن ندارد. بلکه باید در کنار مصرف این ماده، میزان مصرف کربوهیدرات را نیز کاهش دهید. همچنین بهتر است فعالیت‌های ورزشی انجام دهید. فعالیت‌های بدنی باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند و بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارند. مواد غذایی حاوی پروتئین، باعث افزایش احساس سیری می‌شوند و از این طریق کالری دریافتی روزانه را کاهش می‌دهند. 

  • بادام درختی سرشار از فیبر است

از دیگر خواص بادام برای لاغری، این است که سرشار از فیبر می‌باشد. این ماده غذایی فیبر مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد و باعث احساس سیری می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، فیبر از پرخوری شدید جلوگیری می‌کند. همچنین تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد. به عنوان مثال، باعث بهبود تجزیه غذا و بهبود تحریکات روده می‌شود. ترکیبات غذایی حاوی فیبر، به دفع سموم از بدن کمک می‌کنند. 

  • بادام حاوی منیزیم است

از دیگر خواص بادام برای کاهش وزن این است که سرشار از منیزیم می‌باشد. مصرف روزانه و منظم بادام، باعث تنظیم قند خون می‌شود. افزایش یا کاهش قند خون، تاثیر بسیار زیادی بر لاغری و چاقی دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، منیزیم موجود در بادام به صورت مستقیم بر اشتها تاثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد. 

مصرف مقدار مشخصی منیزیم به صورت روزانه، به جذب مواد مغذی و اکسیژن کمک می‌کند. یعنی مواد مغذی و اکسیژن با سرعت بیشتری در اختیار سلول‌ها و ماهیچه‌ها قرار خواهند گرفت. زمانی که اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی در اختیار سلول‌ها قرار گیرند، ضربان قلب منظم می‌شود. بنابراین منیزیم به صورت غیر مستقیم بر عملکرد سیستم قلبی و عروق موثر است.

  • همه کالری موجود در بادام جذب بدن نمی شود

بادام مانند هر ماده غذایی دیگری حاوی کالری است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، بادام سرشار از کالری می‌باشد. اما حدود ۳۰ درصد این کالری جذب بدن می‌شود. این مسئله برای افرادی که رژیم‌های غذایی را دنبال می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی و اضافه وزن، افزایش کالری دریافتی روزانه است. صرفاً ۱۵ درصد بادام شامل کربوهیدرات است.

 کاهش مصرف کربوهیدرات، یکی از بهترین روش‌های لاغری است. متخصصان تغذیه معتقد هستند، رژیم‌های غذایی سالم باید حاوی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات باشند. علاوه بر این، میزان مصرف چربی‌های اشباع شده نیز باید کاهش پیدا کند. این مسئله به چربی سوزی و کاهش چربی‌های شکم کمک می‌کند. علاوه بر این، خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

  • درمان یبوست

همانطور که گفته شد، بادام حاوی مقدار زیادی فیبر است. بنابراین می‌تواند بر درمان بیماری‌هایی مانند یبوست تاثیرگذار باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش وزن، احتباس آب در بدن است که خطر بروز بیماری‌هایی مانند یبوست را افزایش می‌دهد. 

یبوست مزمن باعث افزایش وزن می‌شود. بنابراین افرادی که به مقدار کافی فیبر مصرف می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار نخواهند گرفت. جالب است بدانید، مصرف دم کرده شکوفه بادام و روغن بادام تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری یبوست دارد. به عنوان مثال به عنوان یک ماده درمانی برای کاهش علائم بیماری یبوست در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص بادام برای سلامتی چیست؟

خواص بادام برای سلامتی چیست؟
خواص بادام برای سلامتی چیست؟

بادام نه تنها بر لاغری یا افزایش وزن تاثیر می‌گذارد، بلکه فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. همانطور که گفته شد، این ماده بسیار مغذی است. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص بادام برای سلامتی را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • مفید برای دندان

یکی از مهم‌ترین خواص بادام برای سلامتی، این است که به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. غذاهایی که حاوی مقدار بسیار کمی قند و کربوهیدرات هستند، آسیب چندانی به دندان‌ها وارد نمی‌کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهد هنگام جویدن بادام، بخش قابل توجهی از پلاک دندان از بین می‌رود. این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای حفظ سلامت دهان و دندان دارد. 

  • بهبود عملکرد روده

از دیگر مزایای مصرف این ماده، بهبود عملکرد روده است. بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در یکی از کالج‌های لندن انجام شده است، مصرف یک مشت بادام به صورت روزانه باعث تقویت عملکرد روده می‌شود و از سلامت روده حمایت می‌کند. 

همچنین یک مطالعه مرتبط در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد که اطلاعاتی را درباره تاثیر مصرف بادام بر عملکرد روده ارائه می‌دهد. نتیجه مطالعه نشان داد؛ مصرف بادام به عنوان یک میان وعده طی روز، باعث بهبود حرکات روده می‌شود و به تولید باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند.

  • خواص بادام برای پوست و مو

بادام درختی حتی برای پوست و مو نیز مفید است و به عنوان یک آجیل فوق‌العاده برای تقویت پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، اسید چرب امگا ۳، کلسیم و پتاسیم است. این ترکیبات مغذی تاثیر بسیار زیادی بر درمان ریزش مو دارند. در زمان گذشته، بادام به عنوان یک روش مناسب برای لایه برداری مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

زیرا بادام یک پاک کننده طبیعی است و در اغلب اسکراب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال برخی مطالعات نشان می‌دهد، این ماده نقش مهمی در از بین بردن سلول‌های مرده پوست و آلودگی دارد. همچنین باعث تنظیم جریان خون در بدن می‌شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

مصرف بیش از حد بادام برای لاغری

اگرچه بادام نقش بسیار مهمی بر لاغری دارد، اما مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از حد این ماده، باعث تجمع چربی در نقاط مختلف بدن می‌شود و با خطر افزایش وزن همراه است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از طریقه مصرف بادام برای لاغری با متخصصان تغذیه مشورت کنید. بادام بافت تردی دارد و برای تهیه انواع سالاد، دسر و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

حتی می‌توان از این ماده برای تهیه شیر بادام خانگی استفاده کرد. اما مقدار مصرف آن باید مشخص شود. معمولاً می‌توان مقدار کمی بادام را به رژیم‌های غذایی اضافه کرد. 

افزایش وزن با بادام

مهم‌ترین سوالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا این ماده غذایی بر افزایش وزن نیز تاثیر می‌گذارد؟ همانطور که گفته شد، مصرف بیش از حد بادام باعث افزایش وزن می‌شود. البته نحوه مصرف این ماده اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ترکیبات آجیلی حاوی مقدار زیادی کالری و چربی سالم هستند.

 همانطور که می‌دانید، یکی از بهترین روش‌های افزایش وزن این است که میزان دریافتی کالری روزانه افزایش یابد. بنابراین اضافه کردن تنها ۵۰۰ کالری بادام به رژیم غذایی برای بازه زمانی یک هفته، تاثیر قابل توجهی بر افزایش وزن دارد. البته بهتر است بادام را همراه با سایر مواد غذایی چاق کننده مثل موز و کره بادام زمینی مصرف کنید.

 یکی از مهم‌ترین مزایای بادام این است که چربی‌های سالم مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد. یک مشت بادام تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری مورد نیاز روزانه بدن شما را فراهم می‌سازد. اگر رژیم‌های غذایی لاغری را دنبال می‌کنید، باید میزان مصرف چربی‌های سالم و کالری را محدود کنید. 

عوارض مصرف بیش از حد بادام برای لاغری 

برخی از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش از حد بادام برای لاغری، شامل موارد زیر هستند: 

  • مصرف بیش از حد ویتامین E

این ماده بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد. یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها شامل ویتامین E است که نقش مهمی در عملکرد اندام‌های داخلی بدن دارد. این ویتامین به عنوان یک ماده آنتی اکسیدانی عمل می‌کند و رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برد. مصرف بیش از حد این ویتامین، نتایج معکوس دارد و آسیب شدیدی به اندام‌های داخلی بدن وارد می‌کند. در صورتی که مقدار ویتامین E در بدن به بالای ۱۰۰۰ میلی‌گرم برسد، احتمال بروز برخی عوارض مثل سردرد، اسهال و نفخ شدید افزایش می‌یابد. 

  • مشکلات گوارشی

مصرف بیش از حد بادام، به صورت مستقیم با خطر بروز مشکلات گوارشی مرتبط است. همانطور که گفته شد، بادام فیبر مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد و از بروز بیماری‌هایی مانند اسهال و یبوست جلوگیری می‌کند. اما اگر بدن شما توانایی پردازش مقدار زیادی فیبر را نداشته باشد، مصرف بیش از حد بادام باعث یبوست و نفخ شکم خواهد شد. اگر مقدار زیادی بادام مصرف می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم همراه با آن آب و مایعات مصرف کنید. آب و مایعات به جذب فیبر دریافتی کمک می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره این مسئله توضیح داده شد که بادام لاغر می‌کند یا چاق. بادام یکی از ترکیبات آجیلی مغذی است که انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن را تامین می‌کند. این ماده مغذی سرشار از کربوهیدرات، چربی‌های سالم و پروتئین است. طی چند سال گذشته، پژوهش‌های گوناگونی روی تاثیر بادام بر چاقی و لاغری انجام شده است. 

نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد، بادام تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن دارد. زیرا از پرخوری شدید جلوگیری می‌کند و باعث افزایش احساس سیری می‌شود. با این حال، ممکن است تا حدودی بر افزایش وزن موثر باشد. افرادی که رژیم‌های غذایی چاقی را دنبال می‌کنند، می‌توانند بادام را همراه با سایر ترکیبات غذایی چاق کننده مثل کره بادام زمینی و مواردی مانند این مصرف کنند.

 اما به طور کلی، بهتر است برای مصرف این ماده با متخصصان تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند و مقدار مصرف بادام را برای شما مشخص می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین زمان خوردن بادام درختی برای لاغری، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه