تأثیر استرس بر لاغری: رابطه میان روان و وزن

تأثیر استرس بر لاغری

تأثیر استرس بر لاغری چیست؟ برای بسیاری از افراد، استرس می‌تواند تاثیر مستقیمی بر وزن آنها داشته باشد. اینکه آیا باعث کاهش وزن یا افزایش وزن می‌شود می‌تواند از فردی به فرد دیگر و حتی موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت باشد. در برخی موارد، استرس ممکن است منجر به از دست دادن وعده‌های غذایی و انتخاب نامناسب غذا شود. برای دیگران، استرس ممکن است باعث شود میل به غذا خوردن به طور کامل از بین بروند. اغلب اوقات، این تغییر فقط موقتی است.

استرس مداوم و مزمن با درجه پایین یا بالا می‌تواند به سلامت عاطفی و جسمی شما ضربه وارد کند. علاوه بر ایجاد اضطراب، افسردگی و کم‌خوابی، استرس می‌تواند منجر به فشار خون بالا، مشکلات وزن و افزایش آسیب‌پذیری در برابر سرماخوردگی، عفونت و بیماری‌های جدی‌تر شود. برای آشنایی بیشتر با مکانیزم تاثیر استرس بر لاغری این مطلب از فیت کلاب را تا انتها با دقت مطالعه نمایید.

استرس چیست و چه زمان‌هایی ایجاد می‌شود؟

استرس تجربیاتی را توصیف می‌کند که از نظر عاطفی یا روانی چالش‌برانگیز هستند. عوامل استرس‌زا می‌توانند حاد یا مزمن باشند. عوامل استرس‌زا حاد دردسرهای روزمره مانند پیدا نکردن دستمال توالت در طول یک بیماری همه‌گیر یا دیر رسیدن به محل کار پس از گیر افتادن در ترافیک هستند.

ممکن است با از دست دادن یک عزیز یا زندگی در یک بلای طبیعی، استرس مزمن را تجربه کنید. این پاسخ استرس شدیدتر معمولاً با احساس طولانی‌مدت تحت فشار قرار گرفتن مشخص می‌شود. استرس حاد و مزمن بر عملکرد شناختی از طریق قشر پیش پیشانی و عملکرد بدن از طریق سطوح تغییر یافته کورتیزول تأثیر می‌گذارد. اختلال در هر سیستم می‌تواند پیشرفت شما در کاهش وزن یا افزایش عضله را کند یا کاملاً متوقف کند.

رابطه بین استرس و وزن

زمانی که استرس داریم چرا کاهش وزن اتفاق می‌افتد؟ رابطه استرس و وزن

وقتی استرس دارید، ممکن است رفتارهای متفاوتی نسبت به معمول داشته باشید. در موقعیت‌های استرس‌زا واکنش‌هایی مانند کار کردن در طول ناهار یا تا دیر وقت بیدار ماندن برای رسیدگی به کاری را نشان دهید. این رفتارها می‌توانند واکنش داخلی بدن شما را به استرس بدتر کنند. از طرف دیگر استرس بر میزان و نحوه غذاخوردن شما تاثیر می‌گذارد که به تبع آن باعث تغییر وزن شما می‌گردد. استرس تقریباً بر هر قسمت از بدن تأثیر می‌گذارد. برخی از اثراتی که بر روی سیستم‌ها و فرایندهای بدن می‌گذارد به روش‌های مختلف باعث کاهش وزن می‌شود.

التهاب و فعال شدن عصب واگ؛ احساس سیری

استرس و انتخاب‌های غذایی نامناسب در نتیجه استرس می‌تواند به التهاب گسترده و کاهش وزن کمک کند. این التهاب می‌تواند باعث فعال شدن عصب واگ شود که بر نحوه پردازش روده و متابولیسم غذا تأثیر می‌گذارد. ممکن است هنگام تجربه استرس، احساس گرسنگی نکنید یا به‌طورکلی فراموش کنید که غذا بخورید که منجر به کاهش وزن می‌شود.

فعال شدن پاسخ جنگ یا گریز بدن؛ به حداقل رساندن خوردن

هنگامی که بدن تحت استرس است، سیستم عصبی سمپاتیک باعث آزاد شدن اپی‌نفرین (آدرنالین) از غدد فوق کلیوی می‌شود. هجوم اپی‌نفرین واکنش جنگ یا گریز بدن را فعال می‌کند که فرد را برای فرار یا مبارزه با یک تهدید قریب‌الوقوع آماده می‌کند. اپی‌نفرین باعث می‌شود قلب تندتر بزند. همچنین تنفس سریع‌تر شود که می‌تواند کالری بسوزاند. علاوه بر این، نحوه هضم غذا توسط روده و سطح گلوکز خون را تغییر می‌دهد.

بدن شما با ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول، خود را برای جنگ یا گریز آماده می‌کند. آدرنالین بدن شما را برای فعالیت‌های شدید آماده می‌کند، اما می‌تواند تمایل شما به خوردن را نیز به حداقل برساند. در همین حال، کورتیزول به بدن شما سیگنال می‌دهد تا به طور موقت عملکردهایی را که در طول بحران ضروری نیستند سرکوب کند. این شامل پاسخ‌های گوارشی، ایمنی و دستگاه تناسلی شما می‌شود.

تغییر محور HPA؛ محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – آدرنال

پاسخ بدن به استرس را محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – آدرنال (HPA) کنترل می‌کند که بر سطح کورتیزول نیز تأثیر می‌گذارد. هنگامی که بدن تحت استرس است، غده هیپوفیز به غدد فوق کلیوی سیگنال می‌دهد تا کورتیزول ترشح کند. این هورمون با آزاد کردن اسیدهای چرب و گلوکز از کبد، سوخت بدن برای انرژی را افزایش می‌دهد. کورتیزول همچنین به تنظیم پاسخ ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک می‌کند. استرس مزمن با ایجاد اختلال در عملکرد محور HPA باعث تغییر در متابولیسم و ​​عادات غذایی می‌شود.

ناراحتی دستگاه گوارش؛ میل کمتر به غذا

علت تأثیر استرس بر لاغری به دلیل اختلال در دستگاه گوارش است. استرس بیش از حد می‌تواند منجر به ناراحتی و اختلال دستگاه گوارش شود. همچنین بر ارتباط بین مغز و دستگاه گوارش (GI) تأثیر می‌گذارد و علائم GI را آشکارتر می‌کند. استرس بر تمام قسمت‌های دستگاه گوارش، از جمله مری (لوله غذا)، معده و روده تأثیر می‌گذارد. بدن شما در طول پاسخ جنگ یا گریز هضم را کند می‌کند تا بتواند بر نحوه واکنش به عامل استرس‌زا تمرکز کند.

استرس می‌تواند باعث علائم گوارشی از جمله سوزش سر دل یا رفلاکس، مشکل در بلع، نفخ، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ، افزایش یا کاهش اشتها، اسهال، یبوست و اسپاسم عضلانی شود. این تغییرات در سیستم گوارش شما ممکن است باعث شود کمتر غذا بخورید و متعاقباً وزن کم کنید.

اختلال خواب؛ تحت تاثیر قرار دادن عادات غذایی

استرس می‌تواند به خواب رفتن و ماندن در خواب را دشوار کند. استرس همچنین بر کیفیت خوابی که دریافت می‌کنید تأثیر می‌گذارد. همچنین باعث می‌شود که شما احساس تنبلی و خستگی کنید. این اختلالات می‌تواند بر تولید کورتیزول و بر متابولیسم شما تأثیر بگذارد. عادات غذایی شما نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

روش‌های مدیریت استرس

چگونه استرس را کاهش دهیم؟ روش‌های مدیریت استرس

یک فرد می‌تواند تکنیک‌های مختلفی را برای کاهش استرس امتحان کند. استراتژی‌هایی از جمله تکنیک‌های تنفس و آرامش، مدیتیشن، ورزش کردن، داشتن خواب کافی، اجتناب از مواد مخدر و الکل، تمرین تکنیک‌های مدیریت زمان و غیره کمک‌کننده هستند. همچنین با غذاهایی که مصرف می‌کنید می‌توانید استرس خود را کنترل کنید. افراد باید سعی کنند مواد مغذی زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

  • مصرف اسیدهای چرب امگا 3 برای کمک به کاهش هورمون های استرس
  • مصرف ویتامین C برای کاهش استرس، کمک به عملکرد صحیح سیستم ایمنی و کاهش سطح کورتیزول
  • مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده برای کمک به تنظیم فشار خون و افزایش سطح سروتونین
  • مصرف منیزیم برای کمک به بهبود کیفیت خواب و کاهش خستگی و سردرد
  • فردی که استرس را تجربه می‌کند باید سعی کند بیشتر بخوابد و از کافئین اجتناب کند که می‌تواند اضطراب را بدتر کند.

باتوجه‌به شدت و میزان استرس نحوه مدیریت استرس در افراد مختلف متفاوت است. شما عزیزان برای کاهش تأثیر استرس بر لاغری و مدیریت استرس روش‌های مختلفی را امتحان کنید. بعد از امتحان روش‌های متنوع مدیریت استرس بهترین روش را با توجه به سبک زندگی خود انتخاب نمایید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ چه زمانی استرس خطرناک است؟

اگر تکنیک‌های خودیاری، استرس را کاهش نمی‌دهند، ایده خوبی است که فرد به پزشک مراجعه نماید. پزشک ممکن است رفتاردرمانی یا مداخلات پزشکی را برای اضطراب و افسردگی درمان نشده پیشنهاد کند. اگر استرس باعث ایجاد یک مشکل پزشکی مانند فشار خون بالا شود، فرد باید از پزشک خود مشاوره بگیرد. علائم مرتبط با استرس که ممکن است نشان‌دهنده این باشد که فرد نیاز به مشاوره از پزشک دارد عبارت‌اند از:

  • کاهش بیش از 5 درصد وزن بدن طی 6 تا 12 ماه
  • خستگی
  • اشتهای ضعیف
  • استفراغ
  • تب
  • تغییر در عادات روده
  • استفاده از مواد مخدر یا الکل برای مقابله با استرس

همچنین اگر فرد دچار کاهش وزن ناخواسته مداوم شد، باید با پزشک خود تماس بگیرد. کاهش وزن می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. برای کنترل استرس پزشک ممکن است ورزش کردن را به شما پیشنهاد دهد. به منظور مدیریت استرس خود باید ورزش‌های مخصوصی را انجام دهید. برای انتخاب ورزش‌های مناسب حتماً با متخصص تربیت‌بدنی مشورت نمایید.

کاهش تأثیر استرس بر لاغری با متخصصین فیت کلاب

استرس، به ویژه استرس مزمن، به دلیل تأثیرات آن بر فرایندهای بدن، می‌تواند باعث کاهش وزن شود. استرس بر تولید هورمون‌های استرس و سیستم گوارش تأثیر می‌گذارد که منجر به تغییر در اشتها و متابولیسم می‌شود. شما می‌تواند از انواع تکنیک‌های خودیاری برای کاهش استرس استفاده کنید. اگر نمی‌توانید استرس را تحت کنترل داشته باشد یا کاهش وزن ناخواسته مداوم را تجربه می‌کنید، باید با پزشک خود تماس بگیرد.

جهت کاهش تاثیر استرس بر لاغری می‌توانید از متخصصین تغذیه و تربیت‌بدنی فیت کلاب کمک بگیرید. فیت کلاب بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی در شمال تهران است. شما عزیزان بعد از ثبت‌نام اولیه در سایت می‌توانید مشاوره رایگان دریافت نمایید. برای مشورت نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

نحوه تشخیص استرس چگونه است؟

استرس یک تجربه ذهنی است که با استفاده از آزمون‌های عینی قابل اندازه‌گیری نیست. تنها فردی که آن را تجربه می‌کند می‌تواند وجود و شدت استرس خود را تعیین کند.

استرس چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟

سطحی از استرس مزمن و کوتاه مدت می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. استرس با ایجاد تغییرات هورمونی، تغییر در اشتها و گوارش، افزایش مصرف کالری و اختلال در الگوی خواب باعث کاهش وزن می‌شود.

چه زمانی کاهش وزن نگران‌کننده است؟

کاهش وزن ناخواسته یا غیرمنتظره زمانی که فراتر از نوسانات جزئی وزن باشد، باعث نگرانی می‌شود. درحالی‌که کاهش یک یا دو کیلو ممکن است زنگ خطری ایجاد نکند. کاهش وزن قابل توجه و غیرقابل توضیح می‌تواند به بدن شما آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه