10 دلیل غذا خوردن وقتی گرسنه نیستیم

خوردن غذا در زمان سیری

گاهی به دلایل مختلفی بدون اینکه گرسنه باشیم غذا و تنقلات می‌خوریم. این عادت یک مشکل تغذیه‌ای است که باید برای ترک آن تلاش کنیم. برای این کار لازم است که دلایل غذا خوردن در زمان سیری را بدانیم. با شناخت این عوامل می‌توان راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل پیدا کرد. مصرف غذا در زمان سیری باعث جذب مقدار زیادی کالری به بدن می‌شود. این کالری مازاد به صورت چربی در اطراف شکم و ران‌ها جمع می‌شود. بنابراین، با اصلاح سبک زندگی و تغییر عادت‌های منفی می‌توان به سطح بهتری از تناسب اندام رسید. در این مقاله از فیت کلاب دلایل خوردن غذا در زمان سیری را بررسی می‌کنیم.

دلایل غذا خوردن در زمان گرسنگی؛ مشکلات روحی و موقعیت‌های اجتماعی

پرخوری و خوردن غذا در زمانی که گرسنه نیستید یک عادت بد و مضر است. اگر پرخوری به عادت تبدیل شود می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. پرخوری یک مشکل شایع در میان مردم است که عوارض مختلفی هم به دنبال دارد. گاهی پرخوری به یک راه تسکینی برای مشکلات روحی و روانی تبدیل می‌شود. گاهی هم راهکاری برای پر کردن اوقات بیکاری است. در ادامه به 10 دلیل مهم و شایع خوردن غذا در زمان سیری اشاره می‌کنیم.

1. غذا خوردن احساسی؛ راهکار مضر برای مقابله با مشکلات عاطفی

غذا خوردن احساسی در واقع استفاده از غذا برای تسکین احساسات منفی است. این نوع پرخوری یک راهکار مضر برای مقابله با احساساتی مانند استرس، غم، کسالت یا اضطراب است. برخی افراد به جای برطرف کردن ریشه‌ای مسائل عاطفی و احساسی، روش‌های منفی مانند پرخوری یا سیگار کشیدن را انتخاب می‌کنند. معمولا در چنین شرایطی غذاهای پر کالری و ناسالم هم مصرف می‌شود. خوردن احساسی منجر به افزایش وزن، بالا رفتن چربی خون و دیابت می‌شود. برای کنترل چنین حالتی لازم است که با روانشناس مشورت کنید. مهمترین کار در این شرایط برطرف کردن مشکلات ذهنی است. آنچه شما را به طور پیوسته آزار می‌دهد باید درمان شود. در مرحله بعدی عادت‌های سالم را جایگزین پرخوری کنید.

2. بیکاری و بی‌حوصلگی؛ تبدیل پرخوری به سرگرمی

وقتی که برنامه روزانه مناسبی ندارید، احتمال سپری کردن نادرست اوقات در طول روز زیاد است. خوردن تنقلات یکی از عادت‌های نادرستی است که در چنین زمان‌هایی شکل می‌گیرد. وقتی حوصله‌مان سر می‌رود، ممکن است برای پر کردن وقت خود به سراغ خوراکی و تنقلات برویم. در واقع مصرف غذا تبدیل به سرگرمی و گذران وقت می‌شود. سرگرمی مضری که در بلند مدت عوارض بسیار بدی برای فرد به دنبال دارد. از بالا رفتن قند خون گرفته تا پرفشاری خون همه از عوارض بیکاری و بی‌حوصلگی در طول روز است. بنابراین سعی کنید اوقات روزانه خود را با فعالیت‌های مفید پر کنید. مطالعه و یادگیری مهارت جدید گزینه‌های خوبی برای غنی کردن اوقات بیکاری هستند.

3. فرصت‌های اجتماعی؛ مصرف دو برابر ظرفیت

موقعیت‌های اجتماعی تأثیر قدرتمندی بر رفتار از جمله عادات غذایی ما دارند. برای مثال در دورهمی‌ها و مراسم‌ها ممکن است بیش از آنچه ظرفیت داریم، بخوریم. این مورد به ویژه در میان ایرانیان شیوع بیشتری دارد. به طوری‌که ممکن است در مراسمات حتی دو برابر ظرفیت خود غذا بخوریم. نتیجه چنین کاری ایجاد عادت‌های نادرست اجتماعی است. فرد بدون آنکه متوجه باشد کالری مازاد دریافت می‌کند. این کالری به تدریج تبدیل به چربی خون و چربی دور شکم می‌شود. با آگاه بودن نسبت به این مشکلات، بسیار راحت‌تر می‌توان عادات بد را کنار گذاشت. همیشه در مهمانی ها، مراسمات و جشن‌ها سعی کنید آگاهانه غذا بخورید. غذا را به خوبی بجوید و طعم هر لقمه را به خوبی احساس کنید.

4. عادت‌های ناسالم؛ دریافت کالری مازاد

برخی افراد عادت‌های مخصوص به خود را دارند. برای مثال بعضی از آقایان در زمان تماشای فوتبال یک پاکت تخمه می‌خورند. یا برخی افراد در زمان تماشای فیلم محبوب خود مقدار زیادی چیپس مصرف می‌کنند. برای کنترل وزن بهتر است بر عادت‌های خود یک بازنگری داشته باشید. بر روی یک برگه عادت‌های نادرست غذایی خود را بنویسید. سعی کنید این عادت‌‌ها را با کارهای سالم جایگزین کنید. برای مثال، می‌توانید تخمه و چیپس را با میوه خشک، هویج ورقه شده، کشمش و یا دانه کدو تنبل جایگزین کنید. یا به جای تماشای فیلم یک فعالیت ورزشی انجام دهید. با این کار هم غذای کمتری مصرف می‌کنید و هم کالری بیشتری می‌سوزانید.

5. در دسترس بودن غذا و تاثیر آن بر پرخوری؛ کاهش چربی سوزی

در دسترس بودن غذا به طور ناخودآگاه کنترل وزن را دشوار می‌کند. وقتی که همیشه غذا و انواع تنقلات در دسترس باشند وسوسه‌های غذایی آزاردهنده می‌شوند. برخی افراد در کابینت خانه، قفسه‌های یخچال و یا کشوهای میز محل کار خود انواع تنقلات را جاسازی می‌کنند. این کار به طور ناخودآگاه و ندانسته کالری مازاد و ناسالمی را روانه بدن می‌کند. به مرور زمان این موضوع تبدیل به رویه و عادت می‌شود.

بعلاوه، این کار تغییر در متابولسیم و کاهش چربی سوزی را به دنبال دارد. در این حالت، داشتن برنامه شخصی برای ترک بعضی از عادت‌های بد غذایی بسیار مفید است.

6. خستگی و کم خوابی؛ افزایش هورمون گرسنگی

وقتی به اندازه کافی استراحت نمی‌کنید، سطح هورمون گرلین بالا می‌رود. گرلین که هورمون گرسنگی هم نام دارد میل به مصرف غذا را بالا می‌برد. در همین حال، سطح لپتین یا هورمون سیری کم می‌شود. بنابراین حتی اگر بدنتان به غذا نیاز نداشته باشد، احساس گرسنگی ایجاد می‌شود. بهتر است برای خود برنامه خواب و بیداری آماده کنید و به آن پایبند باشید. خواب ناکافی متابولیسم بدن را به هم می‌ریزد. افرادی که دچار کم خوابی هستند و یا شب دیر به رختخواب می‌روند قدرت چربی سوزی کمی دارند. این اختلال در خواب و بیداری به مرور زمان باعث تجمع چربی در بدن می‌شود.

7. ماجراجویی‌های غذایی؛ تمرین دادن مغز برای پرخوری

اگر وزن بالایی دارید و تلاش می‌کنید که به وزن دلخواه برسید بهتر است بر رفتار آنلاین خود توجه کنید. برخی افراد علاقه بسیاری به فالو کردن پیج‌های آشپزی و همراهی با فود بلاگرها دارند. این تصایر و ماجراجویی‌های غذایی به مرور زمان شما را به مصرف بیش از حد غذا سوق می‌دهند. در واقع دنبال کردن تصاویر غذایی و ماجراهای رستورانی مغز شما را به پرخوری عادت می‌دهد. بهتر است به جای پرداختن به این موضوعات امور سالم‌تری مانند یادگیری زبان انگلیسی را جایگزین کنید. با این کار هم کالری بیشتری می‌سوزانید و هم کیفیت زندگی بهتری خواهید داشت.

8. نوسانات قند خون؛ ایجاد گرسنگی کاذب

یکی از دلایل گرسنگی کاذب و ناسالم کم و زیاد شدن ناگهانی قند خون است. برای مثال نخوردن وعده صبحانه تعادل سطح قند خون را مختل می‌کند. نتیجه آن افت ناگهانی قند و احساس گرسنگی شدید است. این نوسانات طوری هستند که معمولا چندین بار تکرار می‌شوند. از این‌رو،  فرد ممکن است چندین بار در طول روز برای رفع گرسنگی تنقلات و یا مواد غذایی ناسالم مصرف کنید. بنابراین، هرگز وعده صبحانه را حذف نکنید. همیشه برای صبحانه خود مواد مغذی و سالم انتخاب کنید. این کار از نوسانات قند خون در طول روز جلوگیری می‌کند.

9. افسردگی؛ ایجاد الگویی غذایی ناسالم

برخی افراد مبتلا به افسردگی ممکن است به سمت الگوی غذایی ناسالم تمایل پیدا کنند. برای مثال، مصرف غذاهای با ارزش غذایی کم و یا پرخوری کردن از این موارد است. افسردگی بر سیستم عصبی تأثیر مستقیم دارد. این تاثیر باعث تغییرات و اختلالات در ترشح هورمون‌ها و مواد شیمیایی مغزی می‌شود. چنین تغییراتی احساس گرسنگی و سیری را از حالت طبیعی خود خارج می‌کند. در این موارد داشتن رژیم غذایی شخصی بسیار اهمیت دارد. برنامه غذایی برای سلامت ذهنی و هم برای تناسب اندام شما بسیار مفید است. در خصوص تهیه برنامه غذایی شخصی با کارشناس تغذیه مشورت کنید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

10. خواص اعتیادآور برخی غذاها؛ تاثیر روانی

 برخی از غذاهای شیرین و چرب خاصیت اعتیادآور دارند. این نوع مواد غذایی بیشتر در گروه غذاهای فرآوری شده و صنعتی قرار دارند. به دلیل خصوصیات شیمیایی این محصولات، شما حتی در حالت سیری هم تمایل به مصرف آنها دارید. برای اینکه از این مشکلات به دور باشید باید از خریدهای احساسی خودداری کنید. در ضمن به جای این تنقلات از جایگزین‌های سالم استفاده کنید.

دریافت برنامه ایده‌آل شخصی برای کاهش وزن و تناسب اندام از فیت کلاب!

خوردن غذا در زمان سیری می تواند به افزایش وزن منجر شود. تهیه یک رژیم غذایی و برنامه تمرینی مناسب برای کاهش وزن نیازمند دانش و تجربه است. مربیان تناسب اندام و متخصصین تغذیه تجربه و دانش لازم در این خصوص را دارند. برنامه تناسب اندام شما باید شخصی باشد و بر اساس نیازها و هدف‌های خودتان طراحی شود. برای داشتن چنین برنامه‌ای می‌توانید از فیت کلاب کمک بگیرید. مربیان و متخصصان تناسب اندام در فیت کلاب برنامه شخصی را بر اساس شرایط جسمی شما طراحی می‌کنند. این برنامه در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند. جهت دریافت چنین برنامه‌ای با شماره 02191090095 در تماس باشید.

سوالات متداول

آیا برای غذا خوردن در زمان سیری به پزشک مراجعه کنم؟

اگر مصرف مواد غذایی در حالت سیری ادامه‌دار و غیرقابل کنترل شود به پزشک مراجعه کنید. گاهی مشکلات زمینه‌ای دلیل اختلالات تغذیه‌ای هستند.

چه راهکاری برای غلبه بر مصرف غذا در زمان سیری وجود دارد؟

کنترل احساسات، داشتن برنامه غذایی شخصی، ایجاد الگوهای منظم غذایی از راه‌های مفید برای غلبه بر پرخوری است.

مصرف غذا در حالت سیری چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

مصرف غذا زمانی که گرسنه نیستید منجر به افزایش وزن، مشکلات گوارشی و دیابت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه