راهکارهای ساده برای بهبود تنبلی روده

راهکارهای ساده برای بهبود تنبلی روده

تنبلی روده می‌تواند باعث یبوست و مدفوع سفت شود. این مشکل ممکن است بعد از مصرف کردن ملین‌ها یا به دلیل کمبود فیبر در رژیم غذایی، ایجاد شود. سندرم روده تنبل که روده کند و کند روده نیز نامیده می‌شود، یک بیماری با علائم یبوست و اجابت مزاج دردناک است. هنگامی که شما این وضعیت را دارید، روده بزرگ شما به کندی مواد زائد را از طریق دستگاه گوارش بدن شما منتقل می‌کند. سندرم روده تنبل می‌تواند مزمن باشد. شما عزیزان با تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی می‌توانید به بهبود علائم کمک کنید. مواردی از سندرم روده تنبل وجود دارد که نیاز به نظارت و تشخیص پزشک دارد. برای یافتن علل تنبلی روده و سایر علائمی که ممکن است همراه با آن باشد، با این مطلب از فیت کلاب همراه باشید.

سندرم روده تنبل چیست؟ یبوست انتقال آهسته

سندرم روده تنبل که با نام یبوست انتقال آهسته (STC) نیز شناخته می‌شود. وضعیتی است که با حرکت آهسته مواد زائد از طریق سیستم گوارش مشخص می‌شود که در درجه اول به دلیل کاهش تحرک روده بزرگ است. این یک نوع یبوست عملکردی یا یبوست بدون علت مشخص است. انواع دیگر یبوست عملکردی شامل یبوست طبیعی و اختلال دفع مدفوع است. یبوست طبیعی زمانی رخ می‌دهد که دستگاه گوارش به طور عادی کار می‌کند و مواد زائد با سرعت طبیعی حرکت می‌کنند. بااین‌حال، دفع مدفوع ممکن است دشوار باشد. اختلال مدفوع به عنوان ناتوانی در تخلیه محتویات از رکتوم علی‌رغم فشار بیش از حد تعریف می‌شود.

روده بزرگ مواد زائد را از روده کوچک به راست روده از طریق فرایندی به نام پریستالسیس منتقل می‌کند که با انقباضات ریتمیک و عضلانی دیواره‌های روده مشخص می‌شود که توسط اعصاب سیستم عصبی روده کنترل می‌شود. سیستم عصبی روده عملکرد دستگاه گوارش را کنترل می‌کند. سندرم روده تنبل در زیر چتر یبوست مزمن قرار می‌گیرد که با حرکات نادر روده (کمتر از سه بار دفع در هفته) به دلیل مشکل در دفع مدفوع مشخص می‌شود. یبوست مزمن معمولاً برای چند هفته یا بیشتر ادامه می‌یابد.

انواع یبوست عملکردی؛ اختلالات اجابت مزاج

برای خارج کردن مدفوع از بدن به حرکات هماهنگ ماهیچه‌ای در کف لگن نیاز دارید. این ماهیچه‌ها، از جمله اسفنکتر مقعد شما، باید در زمان مناسب شل شوند تا راحت مدفوع کنید. اگر این نوع یبوست دارید، ممکن است تمایل به رفتن داشته باشید؛ اما انجام آن برایتان سخت است. ممکن است دردناک باشد. ممکن است اختلالات اجابت مزاج داشته باشید اگر:

  • زمان زیادی را در توالت صرف کنید و برای حرکت روده‌های خود فشار بیاورید.
  • از انگشتان خود برای بیرون آوردن مدفوع استفاده کنید یا به طور مکرر از تنقیه استفاده کنید.
  • متوجه شوید که ملین‌ها یا مکمل‌های فیبر یبوست شما را تسکین نمی‌دهند.

افراد مبتلا به این نوع اغلب هموروئید دارند. ترک‌های اطراف مقعد به نام شقاق؛ و مدفوع سفت و نهفته این مشکلات نیاز به درمان دارند. زیرا می‌توانند آن را دشوارتر و دردناک‌تر کنند. مشخص نیست که چه چیزی باعث این نوع یبوست می‌شود، اما اغلب با آموزش رفتاری و تمدد اعصاب درمان می‌شود.

عوامل ایجادکننده یبوست

علت سندرم روده تنبل چیست؟ عوامل ایجادکننده یبوست

سندرم روده تنبل توسط عوامل متعددی ایجاد می‌شود. می‌توان علل را به شرایطی که مستقیماً باعث سندرم روده تنبلی می‌شوند و مواردی که به طور غیرمستقیم باعث سندرم روده تنبل می‌شوند طبقه‌بندی کرد. ناهنجاری‌های سیستم عصبی روده ممکن است منجر به کاهش یا مسدود شدن پریستالیس شود که دلیل مستقیم سندرم روده تنبل است.

یک علت نسبتاً نادر سندرم روده تنبل یک بیماری مادرزادی (در بدو تولد) به نام بیماری هیرشپرونگ است. وضعیتی که باعث انسداد قسمت‌هایی یا کل روده بزرگ به دلیل کمبود سلول‌های عصبی می‌شود که برای پریستالتیک طبیعی مورد نیاز است. حرکت ماهیچه‌ای علاوه بر این، انسداد روده (مانند تومور)، آسیب به عضلات مقعد و عادات ناسالم روده (مانند تأخیر در حرکات روده) نیز ممکن است مستقیماً بر سلامت روده تأثیر بگذارد و منجر به سندرم روده تنبل شود.

برخی از شرایط پزشکی که به طور غیرمستقیم باعث سندرم روده می‌شوند شامل اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی، کم‌کاری تیروئید، سندرم روده تحریک‌پذیر و زوال عقل هستند. اختلال عملکرد کف لگن و استفاده از داروها، مانند مواد افیونی و استفاده طولانی‌مدت از ملین‌های محرک (مانند سنا و بیزاکودیل) سایر علل سندرم روده تنبل هستند. ملین‌های محرک برای تحریک حرکات روده، پریستالتیک را تشویق می‌کنند. با استفاده طولانی‌مدت، بدن می‌تواند به این تحریکات وابسته شود و در نتیجه بدون آنها پریستالسیس مختل شود.

علائم و نشانه‌های سندرم روده تنبل؛ نحوه تشخیص روده تنبل

سندرم روده تنبل معمولاً با علائم یبوست مشخص می‌شود که به صورت اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته تعریف می‌شود. افراد مبتلا به سندرم روده تنبل نیز ممکن است مدفوع سفت داشته باشند که به سختی دفع می‌شود و در نتیجه زور می‌زنند. حرکات روده دردناک؛ و هموروئید که وریدهای متورم در پایین‌ترین قسمت راست روده و مقعد هستند. سایر علائم سندرم روده تنبل عبارت‌اند از نفخ شکم یا درد، حالت تهوع و ناتوانی در کنترل حرکات روده که منجر به کثیفی غیرقابل‌کنترل، اشتهای ضعیف، مدفوع خونی و اسهال می‌شود.

سندرم روده تنبل چگونه درمان می‌شود؟ بهترین روش‌های بهبود

درمان سندرم روده تنبل معمولاً شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی و تغییرات سبک زندگی است. اغلب اوقات، درمان علت زمینه‌ای سندرم روده، مانند درمان کم‌کاری تیروئید، می‌تواند سندرم روده تنبل را درمان کند. بهترین و مؤثرترین روش‌های بهبود را در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.

تغییرات رژیم غذایی؛ مصرف آب و فیبر زیاد

تغییرات رژیم غذایی، مانند افزایش مصرف آب و پروبیوتیک و درعین‌حال محدود کردن لبنیات، کافئین و غذاهای بسیار فراوری‌شده یک درمان مؤثر برای روده و یبوست مزمن است. میزان مصرف فیبر نیز بر تنبلی روده مؤثر است. فیبر غذایی بیش از حد یا خیلی کم به سندرم روده کمک می‌کند. منابع خوب فیبر عبارت‌اند از:

  • بادام و شیر بادام
  • آلو، انجیر، سیب و موز
  • سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و بوک چوی
  • تخم کتان، تخمه آفتاب‌گردان و تخمه کدو تنبل
  • همچنین اضافه کردن دو تا چهار لیوان آب اضافی به برنامه روزانه خود

محدود کردن لبنیات که هضم آنها دشوار است و حذف محصولات فراوری شده و به شدت حفظ شده نیز کمک کننده هستند. بستنی، چیپس سیب‌زمینی و وعده‌های غذایی یخ‌زده فیبر کمی دارند و باید از مصرف آنها اجتناب شود. کاهش مصرف قهوه که سیستم گوارشی را کم آب می‌کند، همچنین می‌تواند راهی برای متعادل کردن حرکات روده شما باشد. علاوه بر این، افزودن مکمل‌های فیبر بدون نسخه حاوی پسیلیوم در مطالعات بالینی نشان داده شده است که حرکات روده را منظم‌تر می‌کند.

ملین‌های طبیعی؛ ملین‌های مصنوعی علت یبوست

ملین‌های مصنوعی می‌توانند علائم تنبلی روده را بدتر کنند یا حتی باعث ایجاد این بیماری شوند. با استفاده از ملین‌های طبیعی هضم غذا را به حالت عادی بازگردانید. افزودن 3 تا 4 فنجان چای سبز به برنامه روزانه شما ممکن است به بهبود هضم شما کمک کند.

علاوه بر این، محدود کردن استفاده از ملین‌های محرک برای مبتلایان به سندرم روده تنبل توصیه می‌شود. تا به سیستم گوارشی اجازه دهد تا به خودی خود عمل کند. در عوض، ملین‌های اسمزی ممکن است به عنوان وسیله‌ای برای تحریک حرکت روده استفاده شوند. مدت و دفعات استفاده از این ملین‌ها باید توسط پزشک متخصص توصیه شود.

پروبیوتیک‌ها؛ منظم کردن حرکات روده

مصرف مکمل‌های پروبیوتیک نشان داده شده است که منبع معتبری برای بهبود زمان انتقال و منظم بودن حرکات روده است. در حال حاضر، هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین بهترین سویه پروبیوتیک برای درمان یبوست مورد نیاز است. خوردن غذاهای پروبیوتیک مانند کیمچی، کلم ترش و ماست، راه دیگری برای مصرف سویه‌های زنده باکتری‌های پروبیوتیک است.

ورزش؛ افزایش گردش خون

ورزش سبک باعث می‌شود که خون شما بهتر به تمام بدن و شکم گردش پیدا کند. گردش بهتر خون باعث کمک به گوارش راحت‌تر می‌شود. ورزش مداوم ممکن است علائم سندرم روده شما را با فعال نگه داشتن سیستم گوارشی شما تحت تاثیر قرار دهد. برخی از حرکات یوگا حتی ممکن است به رفع یبوست کمک کند.

دریافت برنامه رژیمی و ورزشی برای درمان یبوست از فیت کلاب

کندی هضم منجر به حرکات نادر روده یا STC می‌شود که می‌تواند باعث مدفوع سفت، درد شکم و حرکات دردناک روده شود. دلایل بالقوه زیادی برای کند شدن هضم وجود دارد که برخی از آنها عوامل سبک زندگی هستند که تغییر نسبتاً آسانی دارند. گاهی اوقات، کندی هضم نتیجه یک بیماری زمینه‌ای است که نیاز به درمان مناسب دارد. اگر دچار سندرم روده هستید با انجام تمرینات ورزشی مناسب می‌توانید آن را بهبود دهید. برای دریافت برنامه تمرینی و رژیمی مناسب می‌توانید از متخصصین فیت کلاب کمک بگیرید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا سندرم روده تنبل قابل درمان است؟

درحالی‌که هیچ درمانی برای سندرم روده تنبل وجود ندارد، علائم معمولاً بسته به علت اصلی قابل درمان و مدیریت مؤثر هستند.

چگونه از تنبلی روده جلوگیری کنیم؟

کندی روده چیزی است که می‌خواهید روش‌های پیشگیری را برای آن در نظر بگیرید. درمان آن می‌تواند فوق‌العاده ناخوشایند، زمان بر و دردناک باشد. می‌توانید مکمل‌های غذایی حاوی پروبیوتیک را امتحان کنید.

چگونه یک روده تنبل را بشناسیم؟

تشخیص روده تنبل کار سختی نیست. علائم حالت تهوع، مدفوع کم و نفخ و درد احتمالاً به طور هم‌زمان ظاهر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه