غذاهای مضر برای فشار خون بالا

غذاهای مضر برای فشار خون بالا

فشار خون بالا یک عارضه مزمن است که معمولا در افراد مسن مشاهده می‌شود. در این بیماری، سرعت جریان خون در بدن افزایش می‌یابد. در نتیجه، قلب مجبور است فعالیت بیشتری انجام دهد تا گردش خون را در حالت طبیعی حفظ کند. افزایش فشار خون باعث بروز مشکلات شدیدی خواهد شد. اگر به این مسئله توجه نداشته باشید و رژیم‌های غذایی نامناسب را دنبال کنید، احتمال سکته قلبی یا مشکلاتی مانند این افزایش خواهد یافت. 

متخصصان تغذیه معتقد هستند، افرادی با فشار خون بالا باید تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده و غذاهای کنسرو شده خودداری کنند. این مواد غذایی بیشترین تاثیر را بر افزایش فشار خون دارند. بنابراین باید به طور کامل از برنامه غذایی شما حذف شوند یا کمتر مصرف شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، حدود ۴۷ درصد افراد بزرگسال در آمریکا فشار خون دارند. در نتیجه، محققان طی چند سال گذشته تلاش‌های بیشتری انجام دادند تا درصد بیماران مبتلا به فشار خون کاهش یابد.

 در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم مواد غذایی مضر برای فشار خون بالا را به شما معرفی کنیم. 

مواد غذایی نامناسب برای فشار خون 

برخی از مواد غذایی مضر برای فشار خون بالا شامل موارد زیر هستند: 

  • نمک 

سدیم موجود در نمک، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری فشار خون است. افرادی که به صورت روزانه مقدار زیادی نمک مصرف می‌کنند، بیشتر از سایر مردم در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. نمک باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود و تعادل مایعات خون را بهم می‌ریزد. حدود ۴۰ درصد سدیم از طریق مواد غذایی ‌ که به صورت روزانه مصرف می‌کنید وارد بدن شما می‌شود. اگرچه مصرف مقدار کمی نمک برای سلامتی مهم است، اما نباید بیشتر از حد لزوم مصرف شود.

 محققان و متخصصان تغذیه معتقد هستند، افراد بزرگسال نباید بیشتر از ۲۳۰۰ کیلوگرم سدیم در روز نمک مصرف کنند. این معادل یک قاشق چای‌خوری نمک است. غذاهای بسته‌بندی شده و فراوری شده حاوی مقدار زیادی نمک هستند. به همین دلیل است که باید مصرف این مواد غذایی را کنار بگذارید. به عنوان مثال غذاهای سرد و گوشت‌های پخته شده، پیتزا، ساندویچ‌ها و مواردی مانند این سرشار از نمک هستند.

  • گوشت فرآوری شده 

همانطور که گفته شد، غذاهای فراوری شده سرشار از سدیم هستند. بنابراین به جای اینکه گوشت‌های بسته‌بندی شده مصرف کنید، برای خرید گوشت‌های تازه اقدام کنید که حاوی مواد نگهدارنده نیستند. اکثر تولید کنندگان از نمک برای مزه‌دار کردن و افزایش ماندگاری گوشت استفاده می‌کنند. پایگاه داده وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، اعلام کرده است فست فود یا ‌گوشت‌های فرآوری شده حاوی ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلی‌گرم سدیم هستند که آسیب بسیار زیادی به بدن وارد خواهد کرد.

 اگر به مصرف فست فود یا غذاهایی مانند این عادت دارید، بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر دهید. زیرا هنگام تهیه ساندویچ مقدار زیادی نمک، پنیر، چاشنی، ترشی و ادویه های مضر برای فشار خون اضافه می‌شود که سدیم فست فود را افزایش خواهد داد.

  • پیتزا

اگرچه بسیاری از افراد به پیتزا علاقه دارند، اما باید بگوییم پیتزا گزینه چندان مناسبی برای حفظ سلامتی بدن شما نخواهد بود. پیتزا حاوی مقدار زیادی قند، چربی اشباع و سدیم است. حال اگر باقیمانده پیتزا را درون یخچال قرار دهید و به صورت سرد مصرف کنید، اثرات بدتری روی بدن شما خواهد داشت. همانطور که می‌دانید هنگام پخت پیتزا از پنیر استفاده می‌شود. پنیر حاوی مقدار زیادی سدیم است.

 در مقدار کمی پنیر پیتزا، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم سدیم وجود دارد. این مقدار پنیر با خمیر پیتزا گوشت پخته شده و سس گوجه فرنگی ترکیب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد در یک پیتزا پپرونی با اندازه بزرگ، حدود ۳۰۰۰ میلی‌گرم سدیم وجود دارد. در حالی که مصرف روزانه مجاز ۲۳۰۰ میلی‌گرم است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پیتزای خانگی را امتحان کنید که کاملاً سالم است.

  • ترشی

اکثر ایرانی‌ها به مصرف ترشی عادت دارند. برای تهیه ترشی به سرکه یا نمک نیاز دارید. زیرا سرکه یا نمک از فرسوده شدن غذا جلوگیری می‌کند و آن را برای مدت طولانی سالم نگه می‌دارد. برای تهیه ترشی از انواع سبزیجات مثل بادمجان، کلم، هویج و مواردی مانند این استفاده می‌شود. هر چقدر سبزیجات برای مدت طولانی‌تری در مایعات حاوی سدیم قرار بگیرند، سدیم بیشتری جذب خواهند کرد. به عنوان مثال، یک بطری کوچک خیارشور حاوی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم سدیم است. البته می‌توان از برخی روش‌ها برای کاهش سدیم ترشی استفاده کرد. 

  • سوپ کنسرو شده 

سوپ کنسرو شده نیز حاوی مقدار زیادی سدیم است. بر اساس مطالعات انجام شده، سوپ یا مواد غذایی کنسرو شده باعث افزایش فشار خون می‌شوند. در یک قوطی کوچک سوپ گوجه فرنگی، بین ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ میلی‌گرم سدیم وجود دارد. در حالی که در یک قوطی کوچک سوپ مرغ و سبزیجات، بین ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ میلی‌گرم سدیم وجود دارد. هنگام خرید مواد غذایی کنسرو شده، بسته‌بندی روی آن را مطالعه کنید و از مقدار سدیم موجود در کنسرت مطلع شوید. 

  • رب گوجه فرنگی کنسرو شده 

پختن رب گوجه فرنگی به زحمت بسیار زیادی نیاز دارد. به همین دلیل اکثر افراد رب گوجه فرنگی کنسرو شده مصرف می‌کنند. محصولات کنسرو شده حاوی گوجه فرنگی مثل سس پاستا، آب، گوجه فرنگی یا سس گوجه فرنگی، حاوی مقدار زیادی سدیم یا سایر ادویه‌ها هستند. این مواد غذایی می‌توانند به سرعت فشار خون شما را افزایش دهند. اگر به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستید، بهتر است رب‌های گوجه فرنگی خانگی را مصرف کنید. 

در یک فنجان سس گوجه فرنگی کنسرو شده، حدود ۶۰۰ میلی‌گرم سدیم وجود دارد. البته محصولاتی در بازار وجود دارند که حاوی مقدار کمی سدیم باشند. بنابراین بهتر است از مقدار سدیم موجود در ربع گوجه فرنگی مطلع شده و سپس برای خرید اقدام کنید. به عنوان روش بهتر، می‌توانید گوجه فرنگی تازه خریداری کرده و از دستورالعمل‌های ساده برای پخت رب گوجه فرنگی استفاده کنید. گوجه فرنگی تازه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند و فشار خون را متعادل می‌سازد.

  • غذاهای شیرین 

شاید بسیار عجیب به نظر برسد. اما برخی مواد غذایی شیرین نیز باعث افزایش فشار خون می‌شوند. این مواد غذایی در دسته مواد غذایی مضر برای فشار خون بالا قرار می‌گیرند. نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، باعث اضافه وزن یا افزایش فشار خون می‌شوند. قندی که به این مواد غذایی اضافه می‌شود، به صورت مستقیم بر گردش خون تاثیر می‌گذارد و جریان خون را نامتعادل می‌سازد. 

اگرچه لازم است تحقیقات بیشتری درباره مسئله انجام شود. زیرا اکثر افراد معتقد هستند صرفاً خوراکی‌های شور باعث افزایش فشار خون می‌شوند. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ انجام شد. در این مطالعه، از بانوان مبتلا به فشار خون بالا خواسته شد تا میزان مصرف قند را تا حدودی کاهش دهند. نتیجه این پژوهش نشان داد، فشار خون شرکت کنندگان تا حد زیادی کاهش یافته بود.

  • الکل 

الکل یک ماده مضر برای فشار خون بالا است. نوشیدن مقدار زیادی الکل باعث افزایش فشار خون می‌شود. در سال ۲۰۱۷ یک پژوهش درباره این مسئله انجام شد. نتیجه پژوهش نشان داد نوشیدن الکل و فشار خون به صورت مستقیم با یکدیگر مرتبط هستند. یعنی افرادی که بیشتر از دوبار در روز الکل مصرف می‌کردند، فشار خون بیشتری نسبت به سایر مردم داشتند. اغلب نوشیدنی‌های الکلی حاوی مقدار زیادی قند و کالری هستند. بنابراین نه تنها فشار خون شما را افزایش می‌دهند، بلکه بر افزایش وزن موثر هستند و خطر ابتلا به بیماری چاقی را افزایش می‌دهند.

  • نودل 

از دیگر مواد غذایی مضر برای فشار خون بالا نودل است. اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به مصرف نودل یا سایر غذاهای ژاپنی و کره‌ای علاقه‌مند هستند، بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر دهید. البته مصرف یک یا دو بار نودل در ماه مشکلی ندارد. اما برخی افراد عادت دارند هر روز نودل مصرف کنند. نودل در واقع نوعی غذای آماده است و حاوی مقدار زیادی نگهدارنده و سدیم می‌باشد. در نتیجه ممکن است باعث افزایش فشار خون شود و خطر سکته یا بیماری قلبی را افزایش دهد. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

علاوه بر این، نودل حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده و چربی ترانس است. اخیراً یک مطالعه درباره تاثیر چربی‌های ترانس بر فشار خون انجام شد. محققان متوجه شدند که چربی‌های ترانس باعث افزایش سطح کلسترول بد در بدن می‌شوند و میزان کلسترول خوب بدن را کاهش می‌دهند. همین مسئله باعث افزایش فشار خون می‌شود و سلامت قلب را به خطر می‌اندازد.

مواد غذایی مفید برای فشار خون 

مواد غذایی مفید برای فشار خون 
مواد غذایی مفید برای فشار خون

حال که مواد غذایی مضر برای فشار خون بالا را به شما معرفی کردیم، بهتر است برخی از مواد غذایی مفید برای درمان فشار خون را معرفی کنیم. تعدادی از این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند: 

  • مرکبات 

یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان فشار خون بالا مرکبات هستند. برخی مرکبات مانند گریپ فروت، پرتقال و لیمو تاثیر بسیار زیادی بر درمان فشار خون دارند. مقدار زیادی مواد معدنی در مرکبات وجود دارد که باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود و جریان خون را متعادل می‌سازد. 

  • چغندر 

برای درمان فشار خون بالا، می‌توانید چغندر مصرف کنید. آش چغندر یکی از غذاهای مفید برای فشار خون بالا است. چغندر حاوی نیترات است که باعث باز شدن عروق خونی می‌شود و فشار خون را کاهش می‌دهد. اخیراً مطالعاتی نیز درباره این مسئله انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، چغندر از گرفتگی رگ‌های خون جلوگیری می‌کند.

  • سیر 

سیر یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای درمان فشار خون بالا است که به صورت طبیعی خاصیت ضد باکتریایی دارد و ضد قارچ است. ماده‌ای به نام آلیسین در سیر وجود دارد که به بهبود عملکرد بدن و حفظ سلامتی کمک می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، سیر باعث تولید دی اکسید نیترات در بدن می‌شود و از این طریق به باز شدن رگ‌ها کمک می‌کند. محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره سیر فشار سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد.

  • تخم کدو 

تخم کدو سرشار از مواد مغذی گوناگون است. به عنوان مثال مقدار زیادی منیزیم، پتاسیم، آرژنین و نوعی آمینو اسید خاص در تخم کدو وجود دارد. این آمینو اسید باعث تولید دی اکسید نیترات در بدن می‌شود و از گرفتگی رگ‌ها جلوگیری می‌کند. روغن تخم کدو نیز انتخاب کاملا مناسبی برای به تعادل رساندن فشار خون خواهد بود.

  • موز 

همانطور که می‌دانید، موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم قادر است سدیم خون را کاهش دهد و از تجمع رسوبات در دیواره رگ‌ها جلوگیری کند. برخی از مواد غذایی حاوی پتاسیم شامل قارچ، سیب زمینی و لوبیا هستند. بنابراین بهتر است موز را در برنامه غذایی خود بگنجانید. به عنوان مثال، ترکیب موز و غلات، صبحانه مناسب فشار خون بالا است.

  • هویج 

برای درمان فشار خون بالا، می‌توانید هویج مصرف کنید. ترکیبات فنیلی مانند کوژنیک و اسید آفیک در هویج وجود دارد که باعث آرام شدن رگ‌ها و کاهش التهابات بدن می‌شود. در نتیجه فشار خون کاهش خواهد یافت. پژوهشگران روی تاثیر هویج پخته و فشار خون تحقیق کرده‌اند. نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهد، هویج خام گزینه مناسب‌تری برای کاهش فشار خون خواهد بود.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره غذاهای مضر برای فشار خون بالا توضیح داده شد. فشار خون باعث بروز مشکلات گوناگون مثل سکته قلبی می‌شود و عملکرد کلی بدن را مختل می‌کند. عوامل مختلفی باعث افزایش فشار خون می‌شوند. به عنوان مثال عوامل ژنتیکی، ابتلا به برخی بیماری‌ها یا مسائلی مانند این، بر فشار خون موثر هستند. اما مهم‌ترین عامل رژیم غذایی نامناسب است. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، رژیم‌های غذایی مناسب را دنبال کنید و از مصرف غذاهای شور یا حاوی مواد نگهدارنده خودداری کنید. 

اگر برای درمان فشار خون به برنامه غذایی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم به متخصصان مجموعه کنید. در این مجموعه، می‌توانید از برنامه‌های غذایی متنوع بهره‌مند شوید. متخصصان ابتدا شرایط جسمانی شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس بهترین برنامه غذایی را به شما پیشنهاد خواهند داد. این برنامه غذایی با کمترین هزینه نسبت به سایر مجموعه‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه فیت کلاب تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه