برای معده درد چی خوبه؟

برای معده درد چی خوبه؟

معده درد، مشکلی است که در هر زمانی از زندگی، ممکن است رخ دهد. در این حالت کاملا منطقی است که بخواهید این درد به سرعت بهبود پیدا کند و البته منشاء اصلی آن را نیز بیابید. این عارضه در برخی افراد به صورت مقطعی و کوتاه مدت ظاهر می‌شود، اما در بعضی موارد نیز به شکلی خواهد بود که زندگی روزمرۀ فرد را مختل می‌کند. به همین خاطر آگاهی از روش‌های درمانی معده درد بسیار با اهمیت است. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به بررسی دلایل بروز معده درد و راه‌های درمان آن خواهیم پرداخت؛ پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید. 

دلایل اصلی معده درد چیست؟

این مشکل یکی از موارد شایعی است که برای بسیاری از افراد در طول زندگی به وجود می‌آید. علت آن ممکن است ناشی از مشکلات سایر بخش‌های بدن بوده یا به علت وجود التهاب در خود معده به وجود آید. به هر صورت، لیستی از شایع‌ترین دلایل معده درد در ادامه مطلب جهت آگاهی بیشتر شما آورده شده است.

  • استرس و اضطراب
  • وجود زخم در ناحیه معده
  • مشکل رفلاکس معده
  • ورود ویروس یا باکتری داخل بدن
  • مصرف خوراکی‌های پر ادویه
  • مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات

معده درد عصبی چیست؟

معده درد عصبی چیست؟
معده درد عصبی چیست؟

در عصر حاضر افراد زیادی به علت تجربۀ اضطراب‌های مداوم و تنش‌های بسیار در طول زندگی، به این مشکل دچار می‌شوند. مسائلی که بر روح و روان انسان تاثیر مستقیم می‌گذارند، در روی دیگر داستان، به شکل غیرمستقیم تاثیرات دیگری را بر اعضای مختلف جسم خواهند داشت. استرس معمولا باعث ترشح برخی هورمون‌ها می‌شود که در دراز مدت باعث بروز انواع التهاب‌ها در دستگاه گوارش خواهند شد. علاوه بر آن، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می‌شوند. البته این نکته را باید در نظر داشت که معمولا این دردها پایدار نبوده و به صورت مقطعی به وجود می‌آیند.

علائم معده درد عصبی

برخلاف تصور عموم، این درد می‌تواند در قالب‌های متفاوتی نمایان شود و تنها محدود به بروز درد شدید در ناحیه معده نیست. مهم‎‌ترین علائم معده درد عصبی به شرح زیر است:

  • احساس دلشوره
  • حالت تهوع
  • سوء هاضمه
  • درد در ناحیه معده و روده
  • احساس اضطراب و نگرانی
  • دلپیچه در شکم
  • لرزش عضلات
  • تنگی نفس
  • احساس نفخ
  • تکرر ادرار و مدفوع

راهکارهای مفید برای رفع معده درد 

راهکارهای مفید برای رفع معده درد 
راهکارهای مفید برای رفع معده درد

حتما پس از شروع درد در ناحیه معده، این سوال مهم برای شما پیش آمده که برای درد معده چه باید خورد؟ به طور کل 3 راهکار برای درمان پیشنهاد می‌شود که در ادامه بیان خواهیم کرد.

1.راهکارهای شیمیایی

یکی از راه‌های درمان، مصرف داروهایی است که حتما باید توسط پزشک تجویز شود. مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

  • آنتی بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول
  • مهار کننده‌های اسید معده مانند امپرازول
  • مسدود کننده‌های تولید اسید معده مانند رانیتیدین
  • آنتی اسیدها

2.راهکارهای خانگی

پیشنهاد ما این است که قبل از رفتن به سراغ داروهای شیمیایی، نسخه‌های گیاهی و خانگی را امتحان کنید. این موارد در زمان‌هایی که به دارو و پزشک دسترسی ندارید، بهترین گزینه هستند. در ادامه برخی از درمان ‌های خانگی معده درد را بیان خواهیم کرد.

  • درمان درد معده با زنجبیل

این گیاه از گذشته تا کنون، در درمان مشکلات گوارشی چون حالت تهوع، بسیار موفق عمل کرده است. کسانی که از دردهای معده رنج می‌برند، می‌توانند از این ماده، دمنوش تهیه کرده یا به غذاهای خود بیفزایند. اصلا در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد، چرا که می‌تواند مشکلات دیگری چون سوزش سر معده را به وجود آورد.

  • مصرف انجیر

اگر معده درد ناشی از یبوست باشد، راهکار قوی برای درمان آن، مصرف انجیر خواهد بود. این ماده یک ملین قوی است که می‌تواند در رفع مشکلات گوارشی بسیار مفید واقع شود.

  • نوشیدن آب آلوئه ‌ورا

برای افرادی که دچار مشکلات رودۀ تحریک‌پذیر هستند، مصرف آب آلوئه‌ورا پیشنهاد می‌شود. مصرف این ماده می‌تواند مواردی مانند باد گلو، حالت تهوع و سوزش سر معده را بهبود ببخشد. توجه داشته باشید که در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید.

  • مصرف ریحان

کسانی که از گاز معده رنج می‌برند بهتر است مصرف ریحان را در برنامه غذایی خود بگنجانند. این ماده علاوه بر رفع این مشکل، خواص ضد التهابی نیز دارد.

  • نوشیدن چای شیرین بیان

برای تهیه این نوشیدنی، لازم است مقداری از ریشه گیاه را در آب جوش حل کنید. روزانه می‌توانید مقداری از این دمنوش را میل نمایید. افراد دارای مشکلات فشار خون یا ناراحتی‌های کلیوی باید در مصرف این نوشیدنی بیشتر دقت کنند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • نوشیدن چای بابونه

گیاه بابونه خواص بسیاری دارد که می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی را بهبود دهد. با مصرف این دمنوش می‌توان مشکلات رفلاکس و سندروم روده تحریک‌پذیر را بهبود بخشید. 

  • مصرف نعنا فلفلی

این ماده در هضم و تجزیه سریع‌تر غذا، به معده کمک می‌کند. مصرف نعنا فلفلی برای افرادی که دچار معده درد ناشی از یبوست هستند، بسیار کمک کننده است. می‌توانید این ماده را به صورت دمنوش مصرف کرده یا در پخت غذا از آن استفاده کنید.

  • مصرف دارچین

مصرف این ادویه در طب سنتی بسیار توصیه شده است. می‌توانید آن را به نوشیدنی‌های خود مانند چای اضافه کنید. مصرف دارچین در هضم بهتر غذا به شما کمک کرده و از بروز درد معده جلوگیری می‌کند.

  • مصرف سیاه ‌دانه

این ماده را می‌توان به عنوان دارویی برای درمان مشکلات گوارشی دانست. بهتر است آن را با عسل مخلوط کرده و میل کنید. در این حالت برای بهبود زخم معده بسیار مفید خواهد بود.

  • استفاده از زیره

زیره جزء آن دسته گیاهانی است که در درمان دردهای معده، بسیار موثر خواهد بود. مصرف آن برای کاهش حالت اسیدی معده بسیار مفید است. معمول‌ترین شیوه مصرف زیره استفادۀ آن در غذاهاست.

  • مصرف چای شنبلیله

این چای اثرات خنک کنندگی دارد و برای درمان مشکلات معده بسیار موثر است. برای تهیه این دمنوش تنها لازم است مقداری دانه شنبلیله را با آب مخلوط کنید و بگذارید دم بکشد.

  • استفاده از سرکه سیب

برای مصرف این ماده، حتما باید مقدار کمی از آن را داخل آب بریزید و بعد مصرف کنید. با استفاده از سرکه سیب، نفخ معده به شدت کاهش پیدا می‌کند. این ماده در درمان التهاب‌های مزمن دستگاه گوارش نیز موثر است.

  • نوشیدن آب

کم آبی یکی از علت‌های بروز ناراحتی‌های دستگاه گوارش است. بدن برای هضم و تجزیه موادی که وارد معده می‌شود، به آب نیاز دارد. یکی از کارهای مهم برای افراد دارای مشکلات گوارشی و معده درد، در وهلۀ اول نوشیدن مقدار کافی آب است.

  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات

مصرف هرگونه نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند منجر به شروع مشکلات در دستگاه گوارش گردد. برای پیشگیری از این مسائل، بهتر است مصرف این نوشیدنی‌ها را از برنامه خود حذف کنید. استعمال دخانیات را نیز کاهش دهید و در صورت امکان به طور کامل آن‌ها را کنار بگذارید.

  • تغییر سبک زندگی

یکی دیگر از راهکارهای درمان مشکلات معده، تغییر در سبک غذایی و به طور کلی شیوه زندگی است. با توجه به اینکه یکی از علت‌های شایع درد در دستگاه گوارش، ناشی از استرس‌ها و اضطراب‌هاست، باید دانست که در زمان استرس نباید هر غذایی را مصرف نمود. غذاهای سنگین، سرخ شده و موادی مانند لبنیات و گوشت در این دسته قرار می‌گیرند. بدن در حالت تنش نمی‌تواند به راحتی این مواد را هضم نماید؛ در نتیجه احتمال دارد به مشکلاتی مانند سوء هاضمه منجر شود. سالم خوری و حفظ سلامت بدن، می‌تواند تا حد بسیار زیادی روند بهبود این دردها را سرعت ببخشد.

درمان سریع معده درد عصبی

این درد ناشی از بروز استرس‌ها و تنش‌های مداوم است. بهترین راهکار برای مقابله با معده درد راه‌هایی خواهد بود که آن تنش‌ها را کم کرده یا از بین ببرد. ورزش کردن یکی از همین راه‌هاست. در واقع این کار مانند یک داروی قوی در مقابل اضطراب خواهد بود. فعالیت بدنی باعث می‌شود جریان خون در بدن بهتر شود، در نتیجه میزان اکسیژن جذب شده نیز بالا می‌رود.

ورزش‌هایی مانند یوگا که در آن تنفس‌های عمیق و منظم وجود دارد، می‌تواند در کاهش استرس‌ها بسیار موثر باشد. تمرین‌های بدنسازی در خانه یا محیط باشگاه نیز یکی دیگر از راهکارهای مقابله با اضطراب‌ها است. این ورزش باعث آزاد شدن هورمون‌هایی در بدن می‌شود که خلق و خوی شما را بهتر می‌کند. به این نکته توجه کنید که لازمۀ انجام این ورزش‌ها، داشتن یک برنامه اصولی مبنی بر قدرت و وضعیت بدنی شما تحت نظر متخصصین در این زمینه خواهد بود.

چه غذایی برای معده درد خوب است؟

داشتن زندگی سالم در تمام مراحل زندگی، در نهایت منجر به جسمی سالم می‌شود. بیماری‌ها و مشکلات دستگاه گوارش نیز در همین راستا قرار دارند. با داشتن یک زندگی سالم، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات این چنینی پیشگیری کرد. مصرف پروتئن‌ها برای حفظ سلامت بدن، بسیار مهم است. اگر دچار مشکلات زخم معده هستید، حتما در رژیم غذایی خود انواع خوارکی‌های پروتئینی را جای دهید. این مواد به بازسازی بخش‌های آسیب دیده کمک کرده و روند بهبود زخم‌ها را سرعت می‌بخشند. 

استفاده از پروبیوتیک‌ها را حتما به برنامه خود اضافه کنید. این باکتری‌های مفید، سلامت دستگاه گوارش و روده شما را تضمین کرده و به بهبود معده درد کمک می‌کند. بهترین منبع این مواد، خوراکی‌های تخمیری همچون؛ کلم ترش، تمپه و کفیر هستند. می‌توانید مکمل‌های پروبیوتیکی نیز مصرف کنید. در نظر داشته باشید برای داشتن یک رژیم غذایی اصولی و درست، بهتر است به جای مصرف سرخود، از متخصصین این حوزه مشورت بگیرید؛ چرا که این افراد رژیم غذایی متناسب با شرایط خودتان را به شما پیشنهاد می‌کنند.

کلام پایانی

برای بهبود مشکلات گوارشی و معده دردها، در وهله اول باید یک سبک زندگی سالم را برای خود برنامه ریزی کرد. چرا که بیشتر مشکلات ما ناشی از اشتباهات تغذیه‌ای، اعمال استرس فراوان به بدن و عدم کنترل آن از طریق ورزش است. برای رسیدن به سبک زندگی سالم، لازم است یک رژیم غذایی اصولی و یک برنامه ورزشی درست داشت و از آن پیروی نمود.

توجه به این نکته ضروری است که همه این موارد باید زیر نظر متخصصین امر صورت پذیرد. برای انجام این اقدامات به دانش تخصصی نیاز است. مجموعه تخصصی فیت کلاب با داشتن کادری مجرب از پزشکان متبحر، متخصصین تغذیه و ورزشکاران حرفه‌ای بهترین گزینه برای انجام مشاوره و دریافت انواع رژیم‌های غذایی و ورزشی است. در این مجموعه برنامه‌های ورزشی و رژیم‌های غذایی به صورت شخصی‌سازی شده و بنابر شرایط جسمی و روحی هر فرد طراحی شده و همه چیز بر اساس اصول پزشکی و تخصصی برنامه‌ریزی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه